selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 14:28

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
 Post subject: HTPC/ Win Media center
PostPosted: Mon Jul 18, 2005 10:47 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jul 13, 2004 07:58
Posts: 192
Location: Stockholm
Kanske lite OT, bör kanske flyttas till 'mindre viktigt'?

Nåväl, jag funderar på en HTPC för att köra som hårddiskvideo och MP3/avi spelare etc, så slipper man dra kablar tvärs över rummen för att koppla ihop ordinarie PC'n med stereon. Funkar ju bra att koppla ihop med min CMDI med en toslink vad jag förstått. Fujitsu Siemens har tex en Scaleo C.

Är det nån här som har erfarenhet av HTPC/Media center? Nåt att satsa på eller?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jul 22, 2005 02:31 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Jag går i EXAKT samma tankar. Jag testade installera Windows Media Center på en lite äldre dator för ett tag sedan. Det är rättså snyggt, och fungerar nog bra om man har en lämplig fjärrkontroll. Dock tror jag att många kommer skippa Media Center-skalet och använda de mediaprogram man gillar direkt. Ett trådlöst tangentbord med inbyggd pekplatta eller pekpinne vore finfint till en vardagsrumspc.

Det går också bra att fjärrstyra Media Center med Remote Desktop i Windows. Inte dumt om man lyssnar på hårddiskbaserad musik och sitter i ett annat rum vid arbetsdatorn.

Jag fick aldrig bilden från tv-ut på grafikkortet att se så bra ut på min tv. Speciellt inte på widescreen, och då med 1024x576 eller vilken upplösning det nu blir som passar fint till 16:9. Till mediapc behövs troligtis någon bildenhet med digital, eller åtminstone VGA-ingång. Själv går jag i projektortankar. Eller LCD-tv-tankar. Eller båda?? Projektor för film och en liten 17 tums LCD för tv-program.

Finns det fler erfarenheter kring vardagsrumsdatorer? Är det någon som vet hur bra tv-bild man får då man tar in tv via ett tv-kort i en dator?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jul 22, 2005 16:48 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Nov 18, 2003 15:42
Posts: 271
Location: Piteå
Tjenare

Jag kör själv med en VGA kabel direkt från datorn och in i en 27" Thomson LCD, klonar därmed skrivbordet och sätter TV:en som primär bildskärm och styr gör jag med en Logitech MX1000 Lasermus rakt genom gipsväggen. Har kopplat ljudet in i CMS Di , funkar klockrent för *.avi filmer, musikvideos etc...... :D

_________________
man får det man betalar för


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jul 22, 2005 17:21 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Har du provat spela DVD-film i datorn och ta bild och ljud digitalt vidare? Vilket ger bäst bild? CMDi till LCD-tv:n eller via datorns VGA-ugång till LCD-tv:n?

Här är nog tangentbordet jag efterlyste:
http://www.microsoft.com/hardware/mouse ... px?pid=040


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Sep 17, 2005 10:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
daniel.n wrote:
Jag börjar faktiskt närma mig ett inköp av PC som DVD-spelare
Jag har slutat att använda min IBM ThinkPad T42 8) som DVD-spelare till min LCD TV pga att det oftast strular :evil: med widescreen-inställningarna precis som för per. Antingen använde jag S-Video eller VGA (HD15M) där VGA ger knivskarp bild till skillnad från S-Video. Istället för min bärbara dator använder jag nu en enkel DVD spelare som fungerar problemfritt, bilden fyller ut "alla" 27 tum utan att det blir någon förvrängning av bilden. Jag tror dessutom att en vanlig DVD-spelare för 1000:- har både bättre ljud och bild än en simpel dator.

En fråga... nyttjas Progressive Scan när man använder en dator/HTPC som DVD-källa? :?:
daniel.n wrote:
Har många skäl till det men dom är off-topic för denna diskussion. :arrow: (Att skaffa PC som DVD-spelare)
Varför ska man ha en PC i stället för en bra DVD-spelare? Jag frågar pga min okunskap inom området.

Mitt förslag är att flytta denna tråd till "Mindre viktigt & annat"?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Sep 17, 2005 12:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Flyttade tråden hit var iofs tveksam på hur jag skulle göra men tyckte ändå att den passade här bäst till slut.

Men angående topicen så har jag inget att säga mer än att jag funderade på att köra DVD via datorn men skaffade mig en billig DVD spelare istället Pioneer för 900:- Tyckte det funkade mycket bättre men man är väl lite gammalmodig som vill ha grejorna separerade.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Sep 17, 2005 16:25 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Anledningen för mig att använda en dator som mediaspelare är flexibiliteten. En dator kan konfigureras för att spela ALLA filformat. Jag ser ofta på hemladdade filmer och tv-program. Med en dator slipper man bränna dessa på dvd-rw-skivor för att kunna titta. Med en dator som mediaspelare kan man även titta på digitala bilder i vardagsrummet, samt surfa från soffan.

Så vitt jag vet är datorer väldigt illa anpassade till att ta ut analoga bildsignaler, så om man har en tv med analog ingång verkar det inte fungera så bra. Kan man ta bilden digitalt är det en helt annan grej. Snart kommer det dessutom att dyka upp bildskärmskort med HDMI-utgång. Detta kommer öka flexibiliteten ytterligare.

Hepcat, hur låter din Pioneer DVD på CD? Jag har ännu inte kommit fram till vad för sorts enklare DVD syrran skall ha. Valet står mellan en Pioneer och en NAD. Är det njutbart att lyssna på CD via Pioneer?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Sep 17, 2005 17:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
per wrote:

Hepcat, hur låter din Pioneer DVD på CD? Jag har ännu inte kommit fram till vad för sorts enklare DVD syrran skall ha. Valet står mellan en Pioneer och en NAD. Är det njutbart att lyssna på CD via Pioneer?
Svårt att säga på vissa punkter låter den bättre än min gamla technics CD på vissa tycker jag den låter sämre tunedem mässigt är den klart bättre än den gamla Technicsen för pengarna tycker jag den låter helt okey men just nu är DVDn endast kopplad till TV'n och Technicsen till Linn riggen men det är mest beroende på kabel brist. Men en Mimik hade helt klart varit mycket bättre på CD. Om det är njutbart att lyssna på CD via den nä kan jag ju inte påstå, Ikemi och uppåt blir det ju nästan njutbart jag har väldigt svårt att njuta av CD överhuvudtaget. jag vet tyvärr inte alls hur Nads DVD är men Pioneeren laddar iallafall skivorna skapligt snabbt.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited