selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 00:14

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 50 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
PostPosted: Sun Feb 11, 2024 21:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jul 31, 2017 21:09
Posts: 631
Location: Hökerum
Carl wrote:
matss wrote:
Carl wrote:


Vadå metoo - har du redan lyssnat på Klimax Solo 800? Du menar väl inte på allvar att specar eller utseende har med hur de låter att göra?
Nej, det var ju det jag skrev.

Ja, det ska bli spännande om vi får chans att uppleva dessa utan att behöva hosta upp bortåt en mille ur egen ficka. Sen var det längesen jag upplevde Linn var ute efter ett speciellt "husljud" i sina produkter. Nu pratar de mer om att troget lyckas återge det som matas in i systemet, vilket jag själv tycker är bra. Men då finns det alternativ. Och själv är jag mer tilltalad av vad man kan åstadkomma med en mer spännande formfaktor, som de kompakta nuvarande klimaxstegen. Eller för den sakens skull om man ändå ska göra något iögonfallande - som Naims Statement.

Kul att Utopik kommer för större effekter. Då kan vi hoppas på vettiga uppgraderingar till våra älskade äldre produkter.
Det är ”meetoo” jag reagerar på. Möjligen kan det enda som är samma jmfrt med de stegen är en lite större box för att kunna kyla passivt? Håller med dig om att de gamla är sjukt snygga. Jag hade Klimax Solo 500 i många år och älskade dem - men - fläktarna var rätt irriterande.

Det ska som sagt bli j-t kul att lyssna på Solo 800. Då kan vi ta diskussionen vidare - att ha praktisk erfarenhet av vad man talar om har sina fördelar :D
:lol:

_________________
LinnArts

Stack Audio Linn LP 12 Black Signature

https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se


Top
   
PostPosted: Sun Feb 11, 2024 22:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
LinnArts wrote:
Carl wrote:
LinnArts wrote:
Som gammal Krell ägare så ler jag bara ;)
Jag håller med dig Lennart, Krell är skrattretande dåligt. Det är några år sen nu vi körde ett test med en gammal Linn Powertek mot några Krell steg. Det var chockerande stor skillnad till Powertek:ens fördel. Krell är ett av de bästa (värsta) exempel på att pris inte är samma som kvalitet.

Carl nu får du väl kamma dig... vända på allt man skriver istf att svara som en normal forummänniska.
Jag ler åt att de bygger ett slutsteg som de klappar sig för bröstet att man är bäst i världen, dit kommer de aldrig !

Man bygger ett "stort" tungt läs 27 kg slutsteg i en hierarki man inte varit i innan och använder en bias justering som Krell hade för 20 år sen.
man klappar sig för bröstet och skriver att man kan driva allt med detta slutsteg FYI så lämnar det blyga 400 W i 8 ohm vilket är det mätvärde alla andra har och inte ett uppskrivet värde där alla tror det är i 800 W i 8 ohm.
I själva verket lämnar det 800 w i 4 Ohm och endast 1200 W i 2 Ohm, det dubblar inte ens en gång vilket innebär att man har en vekare nätdel än andra som levererar detta.

Pris mot kvalitet ? ja då är de bäst i världen för 1 mille, du kan få köpa ett par av mig med rabatt tom. Men jag antar att du kan kanske lyssna på dem som många andra men inte köpa dem som vi andra.
Frågan är om ngn Linn dealer har råd att ta in dem nu när man behöver ha Iphone Linn för 650 K och ett par 360 för 1,3 milj jag vill påstå att Linn svärmar för USA och Kina inte Sverige-
Vi får se hur många Linn Handlare det är kvar om 5 år. Man håller ju tummarna för deras del, men då behöver Linn gå en annan väg.

Powertek du skämtar, är vi på samma planet ?
Detta steg lämnar 2 x 100 W mitt gamla Krell försteg hade större kraft och nätdel.

Ser man att en SAAB 96 är bättre än dagens bilar, jag då har man bott i en grop i skogen för länge.

Krell FPB 600 c ett nätt slusteg på 90 pannor var i min värld på den tiden ett av de bästa jag har hört och haft och drev ut det mesta.

När man kan bära ett monoblock under var arm, ja då är de för små...
Detta är ett forum för Linn-intresserade. Jag hänger här för att jag tycker Linngrejer spelar musik så inni helvete bra. Det är säkerligen skälet för andra också. De flesta av oss har kommit fram till vad vi gillar genom kritiska ej förutbestämda A-B tester. Inte genom att jämföra Watt-tal, andra specar eller priser. Testet jag refererade till är ett av många många tester jag gjort under årens lopp där utfallet blev ett annat än vad specen eller priset indikerade. Andra tycker så klart annorlunda och då hänger de kanske på andra forum.

Jag har som sagt inte lyssnat på Solo 800. Det som gör mig entusiastisk är att 1) om Solo 800 följer tidigare mönster med nya Linn-grejer kommer de låta kanon och 2) att Linn brukar vara duktiga på att skala sin teknologi till både billigare nya produkter och uppgraderingar av äldre grejer.

Intressant med ditt erbjudande att köpa Klimax Solo 800 till rabatterat pris. Jag kände inte till att du är Linn-handlare.


Top
   
PostPosted: Sun Feb 11, 2024 23:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jul 31, 2017 21:09
Posts: 631
Location: Hökerum
Carl wrote:
LinnArts wrote:
Carl wrote:

Jag håller med dig Lennart, Krell är skrattretande dåligt. Det är några år sen nu vi körde ett test med en gammal Linn Powertek mot några Krell steg. Det var chockerande stor skillnad till Powertek:ens fördel. Krell är ett av de bästa (värsta) exempel på att pris inte är samma som kvalitet.

Carl nu får du väl kamma dig... vända på allt man skriver istf att svara som en normal forummänniska.
Jag ler åt att de bygger ett slutsteg som de klappar sig för bröstet att man är bäst i världen, dit kommer de aldrig !

Man bygger ett "stort" tungt läs 27 kg slutsteg i en hierarki man inte varit i innan och använder en bias justering som Krell hade för 20 år sen.
man klappar sig för bröstet och skriver att man kan driva allt med detta slutsteg FYI så lämnar det blyga 400 W i 8 ohm vilket är det mätvärde alla andra har och inte ett uppskrivet värde där alla tror det är i 800 W i 8 ohm.
I själva verket lämnar det 800 w i 4 Ohm och endast 1200 W i 2 Ohm, det dubblar inte ens en gång vilket innebär att man har en vekare nätdel än andra som levererar detta.

Pris mot kvalitet ? ja då är de bäst i världen för 1 mille, du kan få köpa ett par av mig med rabatt tom. Men jag antar att du kan kanske lyssna på dem som många andra men inte köpa dem som vi andra.
Frågan är om ngn Linn dealer har råd att ta in dem nu när man behöver ha Iphone Linn för 650 K och ett par 360 för 1,3 milj jag vill påstå att Linn svärmar för USA och Kina inte Sverige-
Vi får se hur många Linn Handlare det är kvar om 5 år. Man håller ju tummarna för deras del, men då behöver Linn gå en annan väg.

Powertek du skämtar, är vi på samma planet ?
Detta steg lämnar 2 x 100 W mitt gamla Krell försteg hade större kraft och nätdel.

Ser man att en SAAB 96 är bättre än dagens bilar, jag då har man bott i en grop i skogen för länge.

Krell FPB 600 c ett nätt slusteg på 90 pannor var i min värld på den tiden ett av de bästa jag har hört och haft och drev ut det mesta.

När man kan bära ett monoblock under var arm, ja då är de för små...
Detta är ett forum för Linn-intresserade. Jag hänger här för att jag tycker Linngrejer spelar musik så inni helvete bra. Det är säkerligen skälet för andra också. De flesta av oss har kommit fram till vad vi gillar genom kritiska ej förutbestämda A-B tester. Inte genom att jämföra Watt-tal, andra specar eller priser. Testet jag refererade till är ett av många många tester jag gjort under årens lopp där utfallet blev ett annat än vad specen eller priset indikerade. Andra tycker så klart annorlunda och då hänger de kanske på andra forum.

Jag har som sagt inte lyssnat på Solo 800. Det som gör mig entusiastisk är att 1) om Solo 800 följer tidigare mönster med nya Linn-grejer kommer de låta kanon och 2) att Linn brukar vara duktiga på att skala sin teknologi till både billigare nya produkter och uppgraderingar av äldre grejer.

Intressant med ditt erbjudande att köpa Klimax Solo 800 till rabatterat pris. Jag kände inte till att du är Linn-handlare.
Precis vad jag är Linn - intresserad då jag håller på med Linn varje dag och med Lp 12 an som iaf under min tid med dessa varit normalt men nu börjar det gå överstyr med priser mot kvalitet.
Du känner säkert till att jag inte är Linn handlare som du skriver med det funkar ju utan och jag kan göra som jag vill.
Du känner också säkert till att jag jobbar med andra kvalitativa delar till Lp 12 an som inte är Linn också som gör att jag kan sälja många Lp 12 under 50 K som en Majik kostar och har en Clearaudio arm och endast 33 rpm med Adikt ... Prisvärt ?

Som du ser så är jag på detta forumet för att jag är intresserad av Linn Lp 12 och på 5 andra Linn Forum av intresse för Linn.
Jag har lyssnat på mkt Linn både nytt och äldre men det är bara tolvan som jag tycker är bra har aldrig gillat dess elektronik eller högtalare.

Då du skriver att du vill ha ett par 800 Solos utan att ha lyssnat så kan jag sälja dig ett par om du vill ha men jag tror att du lyssnar på dem och givetvis tycker att de är bäst i världen vilket Linn också skriver när de alltid sticker ut hakan.
Däcksparkare finns det gott om...

Önskar en fortsatt trevlig Söndag

Öppnar snart en butik med Linn Lp 12 som bas Välkomna !

_________________
LinnArts

Stack Audio Linn LP 12 Black Signature

https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se


Top
   
PostPosted: Sun Feb 11, 2024 23:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
LinnArts wrote:
Carl wrote:
LinnArts wrote:



Carl nu får du väl kamma dig... vända på allt man skriver istf att svara som en normal forummänniska.
Jag ler åt att de bygger ett slutsteg som de klappar sig för bröstet att man är bäst i världen, dit kommer de aldrig !

Man bygger ett "stort" tungt läs 27 kg slutsteg i en hierarki man inte varit i innan och använder en bias justering som Krell hade för 20 år sen.
man klappar sig för bröstet och skriver att man kan driva allt med detta slutsteg FYI så lämnar det blyga 400 W i 8 ohm vilket är det mätvärde alla andra har och inte ett uppskrivet värde där alla tror det är i 800 W i 8 ohm.
I själva verket lämnar det 800 w i 4 Ohm och endast 1200 W i 2 Ohm, det dubblar inte ens en gång vilket innebär att man har en vekare nätdel än andra som levererar detta.

Pris mot kvalitet ? ja då är de bäst i världen för 1 mille, du kan få köpa ett par av mig med rabatt tom. Men jag antar att du kan kanske lyssna på dem som många andra men inte köpa dem som vi andra.
Frågan är om ngn Linn dealer har råd att ta in dem nu när man behöver ha Iphone Linn för 650 K och ett par 360 för 1,3 milj jag vill påstå att Linn svärmar för USA och Kina inte Sverige-
Vi får se hur många Linn Handlare det är kvar om 5 år. Man håller ju tummarna för deras del, men då behöver Linn gå en annan väg.

Powertek du skämtar, är vi på samma planet ?
Detta steg lämnar 2 x 100 W mitt gamla Krell försteg hade större kraft och nätdel.

Ser man att en SAAB 96 är bättre än dagens bilar, jag då har man bott i en grop i skogen för länge.

Krell FPB 600 c ett nätt slusteg på 90 pannor var i min värld på den tiden ett av de bästa jag har hört och haft och drev ut det mesta.

När man kan bära ett monoblock under var arm, ja då är de för små...
Detta är ett forum för Linn-intresserade. Jag hänger här för att jag tycker Linngrejer spelar musik så inni helvete bra. Det är säkerligen skälet för andra också. De flesta av oss har kommit fram till vad vi gillar genom kritiska ej förutbestämda A-B tester. Inte genom att jämföra Watt-tal, andra specar eller priser. Testet jag refererade till är ett av många många tester jag gjort under årens lopp där utfallet blev ett annat än vad specen eller priset indikerade. Andra tycker så klart annorlunda och då hänger de kanske på andra forum.

Jag har som sagt inte lyssnat på Solo 800. Det som gör mig entusiastisk är att 1) om Solo 800 följer tidigare mönster med nya Linn-grejer kommer de låta kanon och 2) att Linn brukar vara duktiga på att skala sin teknologi till både billigare nya produkter och uppgraderingar av äldre grejer.

Intressant med ditt erbjudande att köpa Klimax Solo 800 till rabatterat pris. Jag kände inte till att du är Linn-handlare.

Då du skriver att du vill ha ett par 800 Solos utan att ha lyssnat

Nej det har jag inte skrivit.


Top
   
PostPosted: Mon Feb 12, 2024 16:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
LinnArts wrote:
...........
Man bygger ett "stort" tungt läs 27 kg slutsteg i en hierarki man inte varit i innan och använder en bias justering som Krell hade för 20 år sen.
...............

Powertek du skämtar, är vi på samma planet ?
Detta steg lämnar 2 x 100 W mitt gamla Krell försteg hade större kraft och nätdel.
...........................

Det handlar inte om att uppfinna ny teknik, det handlar om att använda den rätt.

Powertek är oerhört mycket bättre i musikaliska termer än vilket Krell-steg som helst. Det torde alla som dras till detta forum för den grund varpå det skapades hålla med om.

/Erik


Top
   
PostPosted: Tue Feb 13, 2024 16:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jul 31, 2017 21:09
Posts: 631
Location: Hökerum
Erik wrote:
LinnArts wrote:
...........
Man bygger ett "stort" tungt läs 27 kg slutsteg i en hierarki man inte varit i innan och använder en bias justering som Krell hade för 20 år sen.
...............

Powertek du skämtar, är vi på samma planet ?
Detta steg lämnar 2 x 100 W mitt gamla Krell försteg hade större kraft och nätdel.
...........................

Det handlar inte om att uppfinna ny teknik, det handlar om att använda den rätt.

Powertek är oerhört mycket bättre i musikaliska termer än vilket Krell-steg som helst. Det torde alla som dras till detta forum för den grund varpå det skapades hålla med om.

/Erik
Och det skulle inte andra tillverkare gjort eller göra menar du ?

Spelar ju ingen roll hur musikalisk Powertek är om det inte orkar driva ut en normal högtalare.

Det låter nästan religiöst :0 (Det torde alla som dras till detta forum för den grund varpå det skapades hålla med om.)


De svarta 800 solos är fina men varför skriva upp värden, att man är bäst i världen och överprisätta ett slutsteg ?
Linn börjar gräva sin egen grop med att bara släppa dyra prylar vilket gör att många överger Linn.
En Iphone Lp 12 där lite rundade hörn, annan färg, ny knapp, fräst träplint och ggj kostar 325 K mer än std Klimax.
På deras 50 års jubileum för Lp 12 an 1973-2023 då hela världens Linnfolk är där så släpper man en högtalare ?! många trodde ngt annat och man kunde läsa sig till en besvikelse.

Jag tycker mkt om Linn LP 12 och var den gör och presterar men det börjar bli för dyrt och man har inget att erbjuda kunden i spelarväg under 50 K.
Den saknar dessutom en Linn arm, har en Pu som ingen vill ha och dessutom kan man inte spela en 45a utan adapter och extra rem som kostar strax under 900 kr !!

Mvh Lennart LinnArts

_________________
LinnArts

Stack Audio Linn LP 12 Black Signature

https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se


Top
   
PostPosted: Tue Feb 13, 2024 17:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
Det ska ändå bli kul om man får chans att lyssna till Klimax Solo 800 någon gång här i Sverige. Kul att Linn ger sig på kraftslutstegs segmentet, även om det finns konkurrens. Jag har oftast blivit imponerad av hur oberörda riktigt kraftiga slutsteg kan låta i normal lyssning, där mer modesta steg går på knäna.

Det mest spännande tycker jag är Utopik i 800. Kraftslutsteg har ju alltsomoftast svårt att leverera sin kraft i ett normalt hem, när elnätet begränsar kapaciteten. Det ska ju en switchad nätdel ideellt vara immun mot.

/m

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Tue Feb 13, 2024 21:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
matss wrote:
Det ska ändå bli kul om man får chans att lyssna till Klimax Solo 800 någon gång här i Sverige.
Jag håller med dig Mats, det ska bli skitkul!


Top
   
PostPosted: Wed Feb 14, 2024 07:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
LinnArts wrote:
Erik wrote:
LinnArts wrote:
...........
Man bygger ett "stort" tungt läs 27 kg slutsteg i en hierarki man inte varit i innan och använder en bias justering som Krell hade för 20 år sen.
...............

Powertek du skämtar, är vi på samma planet ?
Detta steg lämnar 2 x 100 W mitt gamla Krell försteg hade större kraft och nätdel.
...........................

Det handlar inte om att uppfinna ny teknik, det handlar om att använda den rätt.

Powertek är oerhört mycket bättre i musikaliska termer än vilket Krell-steg som helst. Det torde alla som dras till detta forum för den grund varpå det skapades hålla med om.

/Erik
Och det skulle inte andra tillverkare gjort eller göra menar du ?

Spelar ju ingen roll hur musikalisk Powertek är om det inte orkar driva ut en normal högtalare.

Det låter nästan religiöst :0 (Det torde alla som dras till detta forum för den grund varpå det skapades hålla med om.)


........


Jag tycker mkt om Linn LP 12 och var den gör och presterar men det börjar bli för dyrt och man har inget att erbjuda kunden i spelarväg under 50 K.
Den saknar dessutom en Linn arm, har en Pu som ingen vill ha och dessutom kan man inte spela en 45a utan adapter och extra rem som kostar strax under 900 kr !!

Mvh Lennart LinnArts

Nej, nästan ingen annan tillverkare med tanke på hur dåligt de flesta framförallt dyra amerikanska förstärkare låter.

Jag visste inte att du spelar så starkt att en Powertek inte räcker. Den kan spela osunt högt tycker jag. Har du hört en frisk Powertek själv, eller spekulerar du?
Att förlöjliga vår gemensamma syn på musikalitet och vad vi eftersträvar på detta forum är oerhört nonchalant och otrevligt och en härskarteknik du tar till bara för att du inte förstår tune dem och hellre ser till siffror och försöker sälja uppgraderingar som dödar tolvan.

Jag håller med om att Linns prissättning och utveckling är tråkigt, men det finns inga piratdelar som gör tolvan mer prisvärd.

/Erik


Top
   
PostPosted: Wed Feb 14, 2024 09:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jul 31, 2017 21:09
Posts: 631
Location: Hökerum
Erik wrote:
LinnArts wrote:
Erik wrote:


Det handlar inte om att uppfinna ny teknik, det handlar om att använda den rätt.

Powertek är oerhört mycket bättre i musikaliska termer än vilket Krell-steg som helst. Det torde alla som dras till detta forum för den grund varpå det skapades hålla med om.

/Erik
Och det skulle inte andra tillverkare gjort eller göra menar du ?

Spelar ju ingen roll hur musikalisk Powertek är om det inte orkar driva ut en normal högtalare.

Det låter nästan religiöst :0 (Det torde alla som dras till detta forum för den grund varpå det skapades hålla med om.)


........


Jag tycker mkt om Linn LP 12 och var den gör och presterar men det börjar bli för dyrt och man har inget att erbjuda kunden i spelarväg under 50 K.
Den saknar dessutom en Linn arm, har en Pu som ingen vill ha och dessutom kan man inte spela en 45a utan adapter och extra rem som kostar strax under 900 kr !!

Mvh Lennart LinnArts

Nej, nästan ingen annan tillverkare med tanke på hur dåligt de flesta framförallt dyra amerikanska förstärkare låter.

Jag visste inte att du spelar så starkt att en Powertek inte räcker. Den kan spela osunt högt tycker jag. Har du hört en frisk Powertek själv, eller spekulerar du?
Att förlöjliga vår gemensamma syn på musikalitet och vad vi eftersträvar på detta forum är oerhört nonchalant och otrevligt och en härskarteknik du tar till bara för att du inte förstår tune dem och hellre ser till siffror och försöker sälja uppgraderingar som dödar tolvan.

Jag håller med om att Linns prissättning och utveckling är tråkigt, men det finns inga piratdelar som gör tolvan mer prisvärd.

/Erik
Så alla andra tillverkare utom Linn är dåliga menar du ?
En förstärkare som har tyngd och kraft spelar redan starkt i låga volymer, och driva ut en högtalare handlar inte om att spela högt.
Har man en högtalare som har varierande last så hänger en Linn Powertek inte med långt.
Jag har hört Powertek och flertalet andra slutsteg/förstärkare från Linn men är inte imponerad, det enda från Linn som imponerar är Lp 12 an.
Jag spekulerar inte jag vet och har lyssnat annars hade jag inte uttalat mig.

Jag har inte förlöjligat, det var skämtsamt men jag tycker du är otrevlig mot mig och mitt företag och mitt sätt att driva/använda produkter som du inte har en aning om.
Jag förstår tune dem och vet mycket väl vad det innebär men den är svår att utföra när man bara har en spelare eller hur ?
Härskarteknik ? Bara för att jag tycker annorlunda än dig/er ?

FYI så kan jag som den enda dealer i Sverige med kvalitativa delar bygga en Ny Lp 12a som är bättre än en Ny Linn Majik för samma peng läs 52 000 som Linn dock med en bättre arm, Pu och motorstyrning och då får man en Rega RB 880, AT OC9 XSL och Valhalla Electronics Zeus med 33 och 45 rpm, Pirat delar nej lång därifrån....

Linn Majik Lp 12 med en Clearaudio Krane, AT OC9XML/Koil och Majik motorstyrning endast 33 RPM ! Prisvärt nej... och för att få 45 rpm så måste du byta ut Majik psu -8 000 och lägga till Lingo 4 och addera 15000 kr för att få 45 rpm, dvs Linn Majik MC kostar då 67000 kr ny Prisvärt ? Nej ! och på pappret och i verkligheten en sämre presterande spelare.
Att ha en adapter för 45 rpm och du måste dessutom köpa till en extra rem känns inte så 2024 ! Där har Linn bara brytt sig om det dyra skiktet och inte de det började med Linn Lp 12.

_________________
LinnArts

Stack Audio Linn LP 12 Black Signature

https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se


Top
   
PostPosted: Wed Feb 14, 2024 10:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
LinnArts wrote:
Så alla andra tillverkare utom Linn är dåliga menar du ?
Inte alla, det finns ett fåtal undantag.
LinnArts wrote:
En förstärkare som har tyngd och kraft spelar redan starkt i låga volymer, och driva ut en högtalare handlar inte om att spela högt.
Har man en högtalare som har varierande last så hänger en Linn Powertek inte med långt.
Jag har hört Powertek och flertalet andra slutsteg/förstärkare från Linn men är inte imponerad, det enda från Linn som imponerar är Lp 12 an.
Jag spekulerar inte jag vet och har lyssnat annars hade jag inte uttalat mig.
Nej, det spelar lika starkt med given effekt.
LinnArts wrote:
Jag förstår tune dem och vet mycket väl vad det innebär men den är svår att utföra när man bara har en spelare eller hur ?
Bara genom den meningen visar du att du inte har den ringaste aning om tune dem.

Det är en metod som används för att jämföra bättre/sämre utan att blanda in B/S-parametrar som ljudbild, luftighet och annat som inte har med musikalitet att göra. Ett enkelt sätt att visa metoden är att ha en tolva i jiggen och ändra åtdragningen på hörnbulten och jämföra. Eller flytta högtalarna bakåt/framåt 5 mm och lyssna. Sen går det givetvis att jämföra olika spelare också, Jag har flera tolvor så jag har provat.
Tune dem visar att TA Stiletto försämrar en tolva.
Du försöker ursäkta dig med en påhittad "signaturmetod" som du inte kan förklara och du förklarar förståeligt att du aldrig kommer posta ett ljudklipp. Du tar på dig offerkoftan och säger att du ska lämna detta forum men då du kan annonsera gratis och få utrymme återkommer du.
LinnArts wrote:
FYI så kan jag som den enda dealer i Sverige med kvalitativa delar bygga en Ny Lp 12a som är bättre än en Ny Linn Majik för samma peng läs 52 000 som Linn dock med en bättre arm, Pu och motorstyrning och då får man en Rega RB 880, AT OC9 XSL och Valhalla Electronics Zeus med 33 och 45 rpm, Pirat delar nej lång därifrån....
Nej, den är inte bättre, bara annorlunda och lite sämre. Det finns (nästan) inga icke-linndelar som inte försämrar en tolva. Sättet att få en prisvärd tolva är att sätta ihop en med friska begagnade Linn-delar och använda en AT-ML95-pick up. Sen måste någon som kan skruva tolva sätta ihop den och dit räknar jag inte dig.


/Erik


Top
   
PostPosted: Wed Feb 14, 2024 14:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jul 31, 2017 21:09
Posts: 631
Location: Hökerum
Härligt Erik då bjuder jag in dig att skruva ihop en tolva i min butik när den öppnar så vi får en tolva som låter bra.
Jag kan ju uppenbarligen ingenting jag har ägt 61 Lp 12 och skruvat ihop 112 kundspecifika spelare sen 2017 och hållit på med Lp 12 an sen 2006.

Det är lite Linn kultur i ett nötskal alla andra vet hur det skall vara och låta men inte de som är dealers och skruvar, lite som med Jesus...


Välkommen Erik

_________________
LinnArts

Stack Audio Linn LP 12 Black Signature

https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se


Top
   
PostPosted: Wed Feb 14, 2024 23:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
LinnArts wrote:
Härligt Erik då bjuder jag in dig att skruva ihop en tolva i min butik när den öppnar så vi får en tolva som låter bra.
Jag kan ju uppenbarligen ingenting jag har ägt 61 Lp 12 och skruvat ihop 112 kundspecifika spelare sen 2017 och hållit på med Lp 12 an sen 2006.

Det är lite Linn kultur i ett nötskal alla andra vet hur det skall vara och låta men inte de som är dealers och skruvar, lite som med Jesus...


Välkommen Erik
Spännande, jag kommer med nyfikenhet att lyssna i din butik.

Liknelsen om Jesus är patetisk, det finns handlare som är mycket duktiga på att skruva tolva, men om jag inte minns fel är inte du Linnhandlare.

Jag tror inte siffror ger en rättvis bild av kunskap och förmåga, men jag har skruvat tolva sen 1989, ungefär dubbelt så lång tid som du.

/Erik


Top
   
PostPosted: Wed Feb 14, 2024 23:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Nu handlade väl denna tråden inte om hur duktig man är på att skruva på en LP12:a?

Nu har jag aldrig hört en Krell i kontrollerad miljö så jag kan inte uttala mig om hur det låter. Jag har däremot hört Krell driva stora panelhögtalare i ett stort rum och det lät otroligt stort och rent. I 5 minuter, sedan började jag gäspa och längta ut. Huruvida en Powertek skulle klarat sig bättre låter jag vara osagt men jag tvivlar, elektrostater kan vara en svår last och det hänger inte på "watten".

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Thu Feb 15, 2024 08:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jul 31, 2017 21:09
Posts: 631
Location: Hökerum
Erik wrote:
LinnArts wrote:
Härligt Erik då bjuder jag in dig att skruva ihop en tolva i min butik när den öppnar så vi får en tolva som låter bra.
Jag kan ju uppenbarligen ingenting jag har ägt 61 Lp 12 och skruvat ihop 112 kundspecifika spelare sen 2017 och hållit på med Lp 12 an sen 2006.

Det är lite Linn kultur i ett nötskal alla andra vet hur det skall vara och låta men inte de som är dealers och skruvar, lite som med Jesus...


Välkommen Erik
Spännande, jag kommer med nyfikenhet att lyssna i din butik.

Liknelsen om Jesus är patetisk, det finns handlare som är mycket duktiga på att skruva tolva, men om jag inte minns fel är inte du Linnhandlare.






Jag tror inte siffror ger en rättvis bild av kunskap och förmåga, men jag har skruvat tolva sen 1989, ungefär dubbelt så lång tid som du.

/Erik
Nu får du väl ändå läsa på Erik :)

Från Linns hemsida :

Tune Dem method
The approach we suggest when doing an A/B comparison is to listen to component A, then listen to B. If one sounds better, buy it. We have always said, “If it sounds better, then it is better.”

Japp jag är dealer men inte Linn Dealer, jag har valt att inte vara det då jag kan göra som jag vill och ej styrt av ngn.

Har du skruvat i samma 12a sen 89 så är den väl sönderskruvad nu.

Diskussion Avslutad

_________________
LinnArts

Stack Audio Linn LP 12 Black Signature

https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 50 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited