selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 22:39

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 50 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
PostPosted: Tue Jan 30, 2024 00:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Bill50x wrote:
Min fråga är dock fortfarande - i vilket Linn eko-system är Klimax 800 tänkt att passa in?
Passar säkert kanonbra i nedanstående system.

Digital källa: Linn Klimax DSM/3
Pris: 463000 kr

Slutsteg: Linn Klimax Solo 800
Pris: 1046800 kr

Högtalare: Linn 360 PWAB
Pris: 727600 kr

EDIT: Pris på Solo 800 i kr istället för GBP


Last edited by Roland on Wed Jan 31, 2024 05:42, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Tue Jan 30, 2024 00:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
Bill50x wrote:
Mätresultat? Har jag inte sett några, eller menar du specifikationer?
https://blog.silences.be/2024/01/linn-k ... gship.html

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Tue Jan 30, 2024 17:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Roland wrote:
Bill50x wrote:
Min fråga är dock fortfarande - i vilket Linn eko-system är Klimax 800 tänkt att passa in?
Passar säkert kanonbra i nedanstående system.

Digital källa: Linn Klimax DSM/3
Pris: 463000 kr

Slutsteg: Linn Klimax Solo 800
Pris: £75000

Högtalare: Linn 360 PWAB
Pris: 727600 kr
Har inte hängt med på sistone tydligen... Linn 360 PWAB kände jag inte till även om jag ovan spekulerade i passiva 360. Eftersom nya 360 är fyrvägare och PWAB har egen drivning för basen så behövs det bara 2x3 K800 (eller mixat med K500) för resten.

Man kan ju spekulera om ett antal olika scenarior, det ska bli spännande att se vad som kommer härnäst!

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue Jan 30, 2024 17:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
matss wrote:
Bill50x wrote:
Mätresultat? Har jag inte sett några, eller menar du specifikationer?
https://blog.silences.be/2024/01/linn-k ... gship.html
Tack för infon. Ny, för mig, spännande publikation.

Numera är det lika spännande att läsa om nya Linn-produkter som att läsa om Koenigsegg senaste bilar medan man själv kör en Golf :-)

Dvs det är häftigt med alla hästkrafter, prestanda, tekniken etc men dels har jag inte råd, dels är det för opraktiskt. För mycket prylar i form av lådor och kablage, dedikerade avlastningsbord osv. Vem vill ha sådant hemma? Den senaste trenden hos Linn har ju varit en DSM samt ett par aktiva högtalare - eventuellt kompletterat med en skivspelare. Nu är man tillbaka till ruta ett med tre slutsteg per kanal och massor med kringutrustning.
Förhoppningsvis kommer tekniken (och framför allt prestandan) att smitta av sig på mindre komplexa anläggningar och någorlunda acceptabelt pris.

Men det ska bli kul att lyssna på!

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue Jan 30, 2024 17:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Bill50x wrote:
Tack för infon. Ny, för mig, spännande publikation.
Aaah, fel av mig, ingen publikation. Mer en websida för en butik. Men intressant läsning, som Tonläget ungefär.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Thu Feb 01, 2024 12:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
Bill50x wrote:
Nu är man tillbaka till ruta ett med tre slutsteg per kanal och massor med kringutrustning.
Nja, egentligen har ju inget nytt hänt mer än att det finns ett nytt monoslutsteg. Det har linn haft i sortimentet i 30(?) år redan. Jag kan inte se att de vänder sig till 360-kunderna (finns det såna djur?) med de här bestarna. Känns som en helt annan estetik, och om du inte kör Exaktbox och en massa slutsteg (6st!) så är det nog sämre än helintegrerade 360.

Jag tror man skall se 800 som en halo-produkt. "Fan, kolla vad vi kan... och köp våra rimligare grejer."
Bill50x wrote:
Förhoppningsvis kommer tekniken (och framför allt prestandan) att smitta av sig på mindre komplexa anläggningar och någorlunda acceptabelt pris.
Amen to that!


Top
   
PostPosted: Wed Feb 07, 2024 12:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Enligt vad jag hört så siktar man på den amerikanska marknaden och de som shoppar högtalare typ Wilson Audio mfl. Linns 360 är inte tillräckligt stora för den typen av kund.


Top
   
PostPosted: Wed Feb 07, 2024 20:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
Tuff konkurrens.

Krell KMA-i800:
Image
$73 000 / par
800W / 8 ohm
1 600W / 4 ohm
3 200W / 2 ohm
Använder samma teknik med dynamisk bias för att sänka distortion.

Electrocompaniet AW 800M:
Image
$45 000 / par
800 W / 8 ohm
1 500 W / 4 ohm
2 200 W / 2 ohm
Även där med i övrigt imponerande mätdata.

Nu berättar inte specifikationer direkt något om förmågan att återge musik, men det är knepigt att slå sig in med metoo produkter.

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Fri Feb 09, 2024 00:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
matss wrote:
Nu berättar inte specifikationer direkt något om förmågan att återge musik, men det är knepigt att slå sig in med metoo produkter.
Vadå metoo - har du redan lyssnat på Klimax Solo 800? Du menar väl inte på allvar att specar eller utseende har med hur de låter att göra?


Top
   
PostPosted: Fri Feb 09, 2024 01:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
Underbart med nya Linn slutsteg! Ska bli enormt kul att höra dessa, jag älskar feta passiva system. Kul också att Linn bekräftar att Utopik etablerats för slutsteg i o m lanseringen. Det borgar för att det kommer uppgraderingar för nuvarande slutsteg. Om nya Klimax Solo låter fantastiskt kommer de vara grymma i andra och tredje hand (tänk alla vi som sitter med Kontrol, Solo, Klout, Komri, Keltik, Kaber etc etc...) Vinnare för alla!


Top
   
PostPosted: Fri Feb 09, 2024 12:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jul 31, 2017 21:09
Posts: 631
Location: Hökerum
Som gammal Krell ägare så ler jag bara ;)

_________________
LinnArts

Stack Audio Linn LP 12 Black Signature

https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se


Top
   
PostPosted: Fri Feb 09, 2024 14:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
Carl wrote:
matss wrote:
Nu berättar inte specifikationer direkt något om förmågan att återge musik, men det är knepigt att slå sig in med metoo produkter.
Vadå metoo - har du redan lyssnat på Klimax Solo 800? Du menar väl inte på allvar att specar eller utseende har med hur de låter att göra?
Nej, det var ju det jag skrev.

Ja, det ska bli spännande om vi får chans att uppleva dessa utan att behöva hosta upp bortåt en mille ur egen ficka. Sen var det längesen jag upplevde Linn var ute efter ett speciellt "husljud" i sina produkter. Nu pratar de mer om att troget lyckas återge det som matas in i systemet, vilket jag själv tycker är bra. Men då finns det alternativ. Och själv är jag mer tilltalad av vad man kan åstadkomma med en mer spännande formfaktor, som de kompakta nuvarande klimaxstegen. Eller för den sakens skull om man ändå ska göra något iögonfallande - som Naims Statement.

Kul att Utopik kommer för större effekter. Då kan vi hoppas på vettiga uppgraderingar till våra älskade äldre produkter.

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Sat Feb 10, 2024 16:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
LinnArts wrote:
Som gammal Krell ägare så ler jag bara ;)
Jag håller med dig Lennart, Krell är skrattretande dåligt. Det är några år sen nu vi körde ett test med en gammal Linn Powertek mot några Krell steg. Det var chockerande stor skillnad till Powertek:ens fördel. Krell är ett av de bästa (värsta) exempel på att pris inte är samma som kvalitet.


Top
   
PostPosted: Sat Feb 10, 2024 16:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
matss wrote:
Carl wrote:
matss wrote:
Nu berättar inte specifikationer direkt något om förmågan att återge musik, men det är knepigt att slå sig in med metoo produkter.
Vadå metoo - har du redan lyssnat på Klimax Solo 800? Du menar väl inte på allvar att specar eller utseende har med hur de låter att göra?
Nej, det var ju det jag skrev.

Ja, det ska bli spännande om vi får chans att uppleva dessa utan att behöva hosta upp bortåt en mille ur egen ficka. Sen var det längesen jag upplevde Linn var ute efter ett speciellt "husljud" i sina produkter. Nu pratar de mer om att troget lyckas återge det som matas in i systemet, vilket jag själv tycker är bra. Men då finns det alternativ. Och själv är jag mer tilltalad av vad man kan åstadkomma med en mer spännande formfaktor, som de kompakta nuvarande klimaxstegen. Eller för den sakens skull om man ändå ska göra något iögonfallande - som Naims Statement.

Kul att Utopik kommer för större effekter. Då kan vi hoppas på vettiga uppgraderingar till våra älskade äldre produkter.
Det är ”meetoo” jag reagerar på. Möjligen kan det enda som är samma jmfrt med de stegen är en lite större box för att kunna kyla passivt? Håller med dig om att de gamla är sjukt snygga. Jag hade Klimax Solo 500 i många år och älskade dem - men - fläktarna var rätt irriterande.

Det ska som sagt bli j-t kul att lyssna på Solo 800. Då kan vi ta diskussionen vidare - att ha praktisk erfarenhet av vad man talar om har sina fördelar :D


Top
   
PostPosted: Sun Feb 11, 2024 21:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jul 31, 2017 21:09
Posts: 631
Location: Hökerum
Carl wrote:
LinnArts wrote:
Som gammal Krell ägare så ler jag bara ;)
Jag håller med dig Lennart, Krell är skrattretande dåligt. Det är några år sen nu vi körde ett test med en gammal Linn Powertek mot några Krell steg. Det var chockerande stor skillnad till Powertek:ens fördel. Krell är ett av de bästa (värsta) exempel på att pris inte är samma som kvalitet.

Carl nu får du väl kamma dig... vända på allt man skriver istf att svara som en normal forummänniska.
Jag ler åt att de bygger ett slutsteg som de klappar sig för bröstet att man är bäst i världen, dit kommer de aldrig !

Man bygger ett "stort" tungt läs 27 kg slutsteg i en hierarki man inte varit i innan och använder en bias justering som Krell hade för 20 år sen.
man klappar sig för bröstet och skriver att man kan driva allt med detta slutsteg FYI så lämnar det blyga 400 W i 8 ohm vilket är det mätvärde alla andra har och inte ett uppskrivet värde där alla tror det är i 800 W i 8 ohm.
I själva verket lämnar det 800 w i 4 Ohm och endast 1200 W i 2 Ohm, det dubblar inte ens en gång vilket innebär att man har en vekare nätdel än andra som levererar detta.

Pris mot kvalitet ? ja då är de bäst i världen för 1 mille, du kan få köpa ett par av mig med rabatt tom. Men jag antar att du kan kanske lyssna på dem som många andra men inte köpa dem som vi andra.
Frågan är om ngn Linn dealer har råd att ta in dem nu när man behöver ha Iphone Linn för 650 K och ett par 360 för 1,3 milj jag vill påstå att Linn svärmar för USA och Kina inte Sverige-
Vi får se hur många Linn Handlare det är kvar om 5 år. Man håller ju tummarna för deras del, men då behöver Linn gå en annan väg.

Powertek du skämtar, är vi på samma planet ?
Detta steg lämnar 2 x 100 W mitt gamla Krell försteg hade större kraft och nätdel.

Ser man att en SAAB 96 är bättre än dagens bilar, jag då har man bott i en grop i skogen för länge.

Krell FPB 600 c ett nätt slusteg på 90 pannor var i min värld på den tiden ett av de bästa jag har hört och haft och drev ut det mesta.

När man kan bära ett monoblock under var arm, ja då är de för små...

_________________
LinnArts

Stack Audio Linn LP 12 Black Signature

https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 50 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited