selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 00:48

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 49 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject: Re: Linn Utopik
PostPosted: Sat Jan 06, 2024 11:56 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Dec 18, 2006 22:32
Posts: 304
JSL wrote:
Jag tror inte det är så enkelt att det ena är bättre än det andra, beror på hur man lyckas få till det, har testat en hel del med varierande framgång, resultatet blir inte alltid det man förväntar sig, att säga att en linjär nätdel är renare och bättre för hifi tror jag är att göra det enkelt för sig
Measurements :
https://www.aktives-hoeren.de/viewtopic ... &start=210


Top
   
 Post subject: Re: Linn Utopik
PostPosted: Sun Jan 21, 2024 16:20 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sat Jul 26, 2014 22:39
Posts: 88
Location: Ski, Norway
Hei. Oppdaterte min ADSM/1 med Utopik før jul.
Dette ble virkelig nesten magisk. Mye mer skoj/artig med bedre tune :-) Veldig mange flere instrumenter og lag i musikken som kommer frem.
Jeg hadde også en Selekt Classik som jeg oppgraderte i august med Utopik og Organik (før kampanjen....). ADSM/1 med Utopik fullstendig gruser Selekt.
Byttet inn Selekt i Katalyst DSM/1 (og Katalystkort).

Selv om Utopik kan tykkas/synes dyr for et så "gammalt" apparat som en 10 år gammel ADSM så er det virklig verdt det.

_________________
LP12, Keel, KRadikal2, Ekos SE/1, Kandid, Linto, KDSM/1, 2250 Klimax 350P


Top
   
 Post subject: Re: Linn Utopik
PostPosted: Mon Jan 22, 2024 07:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 793
Location: Förenade Arabemiraten
För en Svensk kan det vara svårt att förstå nedan:
øyvind I wrote:
Jeg hadde også en Selekt Classik som jeg oppgraderte i august med Utopik og Organik (før kampanjen....). ADSM/1 med Utopik fullstendig gruser Selekt.
Du menar att en ADSM/1 https://docs.linn.co.uk/wiki/index.php/ ... 0_Variant) är mycket bättre än https://docs.linn.co.uk/wiki/index.php/ ... lassic_Hub ??
øyvind I wrote:
Byttet inn Selekt i Katalyst DSM/1 (og Katalystkort).
Fattar ingenting av ovanstående? Du har en Selekt DSM med organik, eller katalyst eller du har ingen selekt längre?

ADSM/1 med Utopik är i ditt tycke bättre än Selekt Edition med Organik?
ADSM/1 med Utopik är i ditt tycke bättre än Selekt Classik Hub med Katalyst?

Förklara gärna!


Top
   
 Post subject: Re: Linn Utopik
PostPosted: Mon Jan 22, 2024 12:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Håller med, det här är svårt att ta in. ADSM/1 är iaf versionen med Exakt men innan Katalyst https://docs.linn.co.uk/wiki/index.php/ ... 4_Variant)

Jag uppgraderade ADSM/1 till ADSM/2 (Katalyst) och tycker att det är den bästa uppgradering jag någonsin gjort. Kan man hoppas på samma magnitud eller t o m mer? Skulle ADSM/1 med Utopik bli bättre än ADSM/2 med Dynamik?


Top
   
 Post subject: Re: Linn Utopik
PostPosted: Mon Jan 22, 2024 12:54 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sat Jul 26, 2014 22:39
Posts: 88
Location: Ski, Norway
Fredrik, nytt forsøk:

Jeg hadde en Selekt Classic DSM fra ca 2020. Den ble oppgradert med Utopik og Organik i August 2023. Dvs Selekt Classik med Utopik og Stereo Organik.
Jeg har også en Akurate DSM/1 som jeg nå har oppgradert med Utopik. Den er mye bedre enn Selekt (m Utopik og Organik). Selekten låter mer som en del andre produsenters "HiFi" med fokust på plassering i rom, tydelig klang etc etc mens ADSM/1 spiller musikk. Mye mer innlevelse i musikken, tune factor samt instrumenter som kommer frem med ADSM.

Kanskje ikke så rart da Akurate serien var priset litt høyere enn Selekt.
(jeg har ikke sammenlignet Selekt Edition med ADSM/1 eller KDSM/1 men har hørt på demo at Selekt Edition er bedre enn Selekt Classik og at forskjellen gikk mer på at Edition var bedre på tune/skoj/artig)

I julen lånt jeg en Klimax DSM/1 som ikke overraskende var enda bedre. Jeg har derfor byttet inn min Selekt i denne KDSM men fikk også med Katalyst kort og oppgraderte denne KDSM med Utopik.

Hper det ble bedre :-)

Øyvind

_________________
LP12, Keel, KRadikal2, Ekos SE/1, Kandid, Linto, KDSM/1, 2250 Klimax 350P


Top
   
 Post subject: Re: Linn Utopik
PostPosted: Mon Jan 22, 2024 20:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 793
Location: Förenade Arabemiraten
øyvind I wrote:
Fredrik, nytt forsøk:

I julen lånt jeg en Klimax DSM/1 som ikke overraskende var enda bedre. Jeg har derfor byttet inn min Selekt i denne KDSM men fikk også med Katalyst kort og oppgraderte denne KDSM med Utopik.

Øyvind
Klimax DSM/1 med Katalyst blir Klimax DSM/2 i vanliga fall.
Hur tyckte du den blev med Utopik?
Eller satte du in Katalyst samtidigt med Utopik?
Jag har KDSM Katalyst och Organik och har inte hört utopik i slim kdsm ännu.


Top
   
 Post subject: Re: Linn Utopik
PostPosted: Tue Jan 23, 2024 16:59 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sat Jul 26, 2014 22:39
Posts: 88
Location: Ski, Norway
fredrik wrote:
Klimax DSM/1 med Katalyst blir Klimax DSM/2 i vanliga fall.
Hur tyckte du den blev med Utopik?
Eller satte du in Katalyst samtidigt med Utopik?
Jag har KDSM Katalyst och Organik och har inte hört utopik i slim kdsm ännu.
Hei, då jeg lånte den for å prøve så var den en original KDSM/1. Montering av Utopik ga stor forskjell og musikken ble mer ekte. Jeg har ikke montert inn Katalystkortet enda. Litt spent da KDSM/1 jo har analog volum kontroll i tillegg til digital mens med KDSM/2 så blir det kun DVC. Mulig jeg rekker å montere inn kortet i kveld.

_________________
LP12, Keel, KRadikal2, Ekos SE/1, Kandid, Linto, KDSM/1, 2250 Klimax 350P


Top
   
 Post subject: Re: Linn Utopik
PostPosted: Thu Feb 08, 2024 19:10 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sat Jul 26, 2014 22:39
Posts: 88
Location: Ski, Norway
Da fikk jeg montert Katalystkortet i min Klimax DSM/1 med Utopik.
Streaming: Sjukt bra :-) Virkelig morro/skoi med trampa trakten. Streaming??
Klimax LP12 via Linto: Nei, det var ikke noe bra. Hørtes ut som en en gammel CD spiller.

Slutsats, demontere Katalystkortet og inn med 2014 kort som fremdeles har analog volumkontroll da LP12 var myyyyyye bedre.
Blir vel å se etter en Klimax Kontroll etter hvert for så å bruke KDSM en da med Katalystkort for streaming og video

_________________
LP12, Keel, KRadikal2, Ekos SE/1, Kandid, Linto, KDSM/1, 2250 Klimax 350P


Top
   
 Post subject: Re: Linn Utopik
PostPosted: Sun Feb 11, 2024 21:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jul 31, 2017 21:09
Posts: 631
Location: Hökerum
øyvind I wrote:
Da fikk jeg montert Katalystkortet i min Klimax DSM/1 med Utopik.
Streaming: Sjukt bra :-) Virkelig morro/skoi med trampa trakten. Streaming??
Klimax LP12 via Linto: Nei, det var ikke noe bra. Hørtes ut som en en gammel CD spiller.

Slutsats, demontere Katalystkortet og inn med 2014 kort som fremdeles har analog volumkontroll da LP12 var myyyyyye bedre.
Blir vel å se etter en Klimax Kontroll etter hvert for så å bruke KDSM en da med Katalystkort for streaming og video
Hur gammal var den andra nätdelen ? Dynamik ?
Självklart låter en nyare och bättre teknik 2024 än den gamla som byggdes 2007 ?
Redan efter 10 år börjar de bli dåliga och brända beroende på hur mkt de har gått och hur de stått varmt eller inte.
Linn kom med en ny nu innan de flesta har brunnit upp som många andra nätdelar i andra produkter.

En Radikal från 2010 låter trött pga dålig/gammal nätdel och sen kommer man med en uppgradering till R2 som blir bättre ja.
I bakgrunden nu i vår kommer Utopik för Radikal nu också och självklart blir det ett stort lyft med den också-
Att vi hamnar på en motorstyrning som kommer kosta ca 120 K med sina prishöjningar på 15 % som kommer som ett brev på posten och en ny nätdel.

Spännande

_________________
LinnArts

Stack Audio Linn LP 12 Black Signature

https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se


Top
   
 Post subject: Re: Linn Utopik
PostPosted: Sun Feb 11, 2024 22:41 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sat Jul 26, 2014 22:39
Posts: 88
Location: Ski, Norway
PÅ ADSM/2 så var nettdelen ca 7 år. På KDSM var den fra 2009 (eller deromkring).

Om noe så var det enda større forbedring på ADSM enn KDSM - og Dynamiken var altså vesentlig nyere i ADSM så den er nok ikke "utslitt".
Bytett forøvrig Dynamik på grunn av feil for ca 3 år siden i en Sneaky og i en M6100, Kan ikke si at jeg opplevde at de ble noe bedre lydmessig med ny Dynamik psu i fohold til gammel psu så det er feil konklusjon Linnarts.
Jeg leser deg slik at du mener at Utopik oppfattes bedre en Dynamik pga at Dynamik nettdelen er gamle. Det er fullstendig feil.

Utopik er et annet nivå.

_________________
LP12, Keel, KRadikal2, Ekos SE/1, Kandid, Linto, KDSM/1, 2250 Klimax 350P


Top
   
 Post subject: Re: Linn Utopik
PostPosted: Thu Feb 15, 2024 21:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
Jag fick Utopik monterad idag. Vilken pryl! Enormt lyft. F-n va kul :)


Top
   
 Post subject: Re: Linn Utopik
PostPosted: Sat Feb 17, 2024 10:54 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Jan 24, 2010 14:46
Posts: 72
Carl wrote:
Jag fick Utopik monterad idag. Vilken pryl! Enormt lyft. F-n va kul :)
Eller hur!! Otroligt bra!!

_________________
Nya Klimax System Hub, Klimax 350 Organik, Harmonihyllan Bord, Qnap TS-269 Pro på Harmonihyllan Yggdrasil


Top
   
 Post subject: Re: Linn Utopik
PostPosted: Sat Feb 17, 2024 11:27 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Nov 03, 2005 14:35
Posts: 292
Location: Västerås
Någon som har lyssnat och jämfört med/utan Utopik i en AEDSM?
Vet att det finns en för lyssning på Tonläget men det är typ 4h i bil dit….

Funderar på om det är värt att lägga pengarna på en gammal burk eller om man ska kika efter en begagnad klimax dsm istället…


Top
   
 Post subject: Re: Linn Utopik
PostPosted: Sun Feb 18, 2024 18:28 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sat Jul 26, 2014 22:39
Posts: 88
Location: Ski, Norway
Hultin wrote:
Någon som har lyssnat och jämfört med/utan Utopik i en AEDSM?
Vet att det finns en för lyssning på Tonläget men det är typ 4h i bil dit….

Funderar på om det är värt att lägga pengarna på en gammal burk eller om man ska kika efter en begagnad klimax dsm istället…
Hei, ikke direkte men jeg hadde tidligere en AEDSM på Akurate Exaktbox 10 Katalyst og prøvde nå i helgen for skoi /morro Exaktutgan på min ADSM/1 (utopik) og med Exaktbox i pass through, dvs med analog 2-kanal ut. Ikke en direkte sammenligning men jeg hadde følelsen av at det er en god del bedre enn AEDSM (uten Utopik). Via streaming så var dette mye bedre enn med kun ADSM/1 men via LP12 så var det som før lite mer sterilt og mindre engasjerende.
Slutsats: ja det er verdt å oppgradere til Utopik på AEDSM men jeg ville heller spart opp til en brukt KDSM

_________________
LP12, Keel, KRadikal2, Ekos SE/1, Kandid, Linto, KDSM/1, 2250 Klimax 350P


Top
   
 Post subject: Re: Linn Utopik
PostPosted: Thu Feb 22, 2024 17:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Hultin wrote:
Någon som har lyssnat och jämfört med/utan Utopik i en AEDSM?
Vet att det finns en för lyssning på Tonläget men det är typ 4h i bil dit….

Funderar på om det är värt att lägga pengarna på en gammal burk eller om man ska kika efter en begagnad klimax dsm istället…
Jag har varit hos Tonläget och lyssnat på just det. Enbart med vinyl på Majik-12:a, för att få med lite A/D-omvandling i det hela. Klar och påtaglig skillnad absolut men apparaterna är ju av lite olika ålder såg jag senare, 2 år för den Utopik-bestyckade mot 6 år för den Dynamik-bestyckade https://tonlaget.se/beg.html

Kunde också lyssna på songcorderinspelningar från en KDS katalyst före/efter Utopik.

Lägga pengarna på en gammal burk? tja, behåller man den ett antal år så... själv siktar jag på att göra det på min ADSM/3. Uppgraderad, bara nätdelen kvar inuti från när den var en ny ADS/1 2013,


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 49 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited