selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 13:24

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Mon Jul 04, 2005 11:41 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem
User avatar

Joined: Sun Feb 06, 2005 16:02
Posts: 67
Location: Rimbo.
Hej!

Har någon av er några bra (eller kan skaffa), högupplösta bilder på en LK1's fram och baksida? Kan ni inte i så fall klistra in dem.

Fråga:

Vissa modeller heter "LINN LK1", andra heter "LINN LK1 PRE AMP". Vad är den tekniska skillnaden, om någon? Markerar detta ett årtal, etc, i tillverkningen av LK1?

Jag har naturligtvis läst den officiella manualen, och använt nätet så bra jag kan, men jag vill ha mer.

Jag har en begagnad på gång, och det är min första Linn produkt med strömsladd ;-). (Jag äger ett par Linn Helix, som körs med K400 till en NAD 317, men Nad:en är således snart ersatt av en LK1.

_________________
/ Daniel
Rimbo, Sweden


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jul 04, 2005 12:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Jag vet då ingen skillnad.
Hade en LK1/LK2 (sedemera LK75 som sedan blev LK280)
Trevlig kombination som har ett MYCKET bra phonosteg!
Du kanske vet om att det är flera som använder LK1 som phonsteg till nyare försteg.
Är det det i Jönköping - köp LK2 med :wink:


Top
   
PostPosted: Tue Jul 05, 2005 02:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
dalo wrote:
Vissa modeller heter "LINN LK1", andra heter "LINN LK1 PRE AMP"
Om jag minns rätt så stod det "PRE AMP" på de första LK1. Sedan försvann den texten, vet dock inte när. Försteget är dock likadant rent funktionsmässigt, fast Linn förbättrade ljudet med åren.

Som Jan påpekar så används idag LK1:or främst som grammofonsteg. En anledning är att just den delen fortfarande håller världsklass, en annan är att även om logiken är trasig (det vanligaste felet på gamla LK1), så går det att bygga om dem till ett rent grammofonsteg. Lyssnar du mest på CD så låter Kolektor eller Wakonda klart bättre. Går ibland att hitta till bra priser.

Kairn är efterföljaren till LK1 och är bättre på alla punkter, dock betingar de rätt höga priser (jämfört med LK1) på beg-marknaden i dagsläget. Kanske delvis på grund av att Linn fortfarande inte släppt något phonosteg till Exotik (som ersatte Kairn). Kairn har nästan identiskt phonosteg som LK1, men bättre nätdel, bättre volymkontroll och bättre linjeingångar.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Tue Jul 05, 2005 05:35 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem
User avatar

Joined: Sun Feb 06, 2005 16:02
Posts: 67
Location: Rimbo.
Lejonklou wrote:
dalo wrote:
Vissa modeller heter "LINN LK1", andra heter "LINN LK1 PRE AMP"
Om jag minns rätt så stod det "PRE AMP" på de första LK1. Sedan försvann den texten, vet dock inte när. Försteget är dock likadant rent funktionsmässigt, fast Linn förbättrade ljudet med åren.

Som Jan påpekar så används idag LK1:or främst som grammofonsteg. En anledning är att just den delen fortfarande håller världsklass, en annan är att även om logiken är trasig (det vanligaste felet på gamla LK1), så går det att bygga om dem till ett rent grammofonsteg. Lyssnar du mest på CD så låter Kolektor eller Wakonda klart bättre. Går ibland att hitta till bra priser.

Kairn är efterföljaren till LK1 och är bättre på alla punkter, dock betingar de rätt höga priser (jämfört med LK1) på beg-marknaden i dagsläget. Kanske delvis på grund av att Linn fortfarande inte släppt något phonosteg till Exotik (som ersatte Kairn). Kairn har nästan identiskt phonosteg som LK1, men bättre nätdel, bättre volymkontroll och bättre linjeingångar.
Okej, tack för infon! Speciellt om detta kring texten på fronten.

Vissa förförstärkare är gjorda som enbart förförstärkare; de har inga högtalarkontakter öht. Är LK1 ett sådant?

Vad heter slutsteget som hör till samma serie?

_________________
/ Daniel
Rimbo, Sweden


Top
   
PostPosted: Tue Jul 05, 2005 09:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
dalo wrote:
Lejonklou wrote:
dalo wrote:
Vissa modeller heter "LINN LK1", andra heter "LINN LK1 PRE AMP"
Om jag minns rätt så stod det "PRE AMP" på de första LK1. Sedan försvann den texten, vet dock inte när. Försteget är dock likadant rent funktionsmässigt, fast Linn förbättrade ljudet med åren.

Som Jan påpekar så används idag LK1:or främst som grammofonsteg. En anledning är att just den delen fortfarande håller världsklass, en annan är att även om logiken är trasig (det vanligaste felet på gamla LK1), så går det att bygga om dem till ett rent grammofonsteg. Lyssnar du mest på CD så låter Kolektor eller Wakonda klart bättre. Går ibland att hitta till bra priser.

Kairn är efterföljaren till LK1 och är bättre på alla punkter, dock betingar de rätt höga priser (jämfört med LK1) på beg-marknaden i dagsläget. Kanske delvis på grund av att Linn fortfarande inte släppt något phonosteg till Exotik (som ersatte Kairn). Kairn har nästan identiskt phonosteg som LK1, men bättre nätdel, bättre volymkontroll och bättre linjeingångar.
Okej, tack för infon! Speciellt om detta kring texten på fronten.

Vissa förförstärkare är gjorda som enbart förförstärkare; de har inga högtalarkontakter öht. Är LK1 ett sådant?

Vad heter slutsteget som hör till samma serie?
Slutsteget i samma serie är just LK2, som nämdes tidigare. Den där annonsen med en LK1 och en LK2 för 2000 som det surrats om är ju en superdeal. Jag kör själv LK2 som slutsteg till mitt mitt Kairn försteg. Svänger bra.


Top
   
PostPosted: Tue Jul 05, 2005 10:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
dalo wrote:
Vissa förförstärkare är gjorda som enbart förförstärkare; de har inga högtalarkontakter öht. Är LK1 ett sådant?
Ja.
Om det kallas för-steg har de INGET inbyggt slutsteg o du behöver då ett separat slut-steg.
Dvs...inga högtalarkontakter finns på försteg, däremot lågnivåutgång som matar slutsteget.
Tänk på att LK1 har en speciell kabel mellan för/slutsteg.
Den kabeln passar till de tidiga slutstegen från Linn LK2, 75, 280.
Om du behöver koppla ihop andra för-slutsteg kontakta Lejonklou. Han löder kablar.


Top
   
 Post subject: Uppdatering.
PostPosted: Thu Jul 07, 2005 20:02 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem
User avatar

Joined: Sun Feb 06, 2005 16:02
Posts: 67
Location: Rimbo.
Okej, här är en liten uppdatering.

Jag är nu ägare av min första Linn produkt med strömsladd ;-). Köpte för ca fyra dagar sedan en beg. LK1 av en privatperson i Stockholm.

Jag har min gamla förstärkare/steg kopplad till den som steg, där bara då steg -delen används. Det fungerar bra, men det är en tillfällig lösning i väntan på något LK2, LK100, eller öht ett LK steg -när det dyker upp något någonstans.

Min fråga till andra LK1 ägare är just nu:

Temp. Ska LK1 bli så het på ytan som min blir? Jag känner till att värmen i Linn produkter ska använda "chassit" som kylfläns, och således ska alla ytor på "chassit" bli lika varma, men jag är förvånad över att en förförstärkare vart så varm.

Volym. (Från 0 = helt tyst är steget upp till 1 väldigt "högt" i volym räknat. Jag skulle sällan spela lägre än vad jag kallar "1", men det verkar som det inte går. Kanske kan det bero på mitt slutsteg. Gör det?

Bara några frågor. Jag är helt och hållet nöjd. Tillsammans med nästa inköp, steget, blir det också förmodligen XLR kontakter och sladdar, av lite bättre kvalitet. Tragiskt med XLR, jag har Black Analog Interconnect's liggande utan någon som helst användning.

_________________
/ Daniel
Rimbo, Sweden


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jul 07, 2005 20:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Quote:
Volym. (Från 0 = helt tyst är steget upp till 1 väldigt "högt" i volym räknat
Det låter som Linn! Tycker det är lite dåligt att det inte går att spela lägre än "1", då både min gamla Classik och min Kolektor spelat lite väl högt på den lägsta valbara volymen. Fungerar inte om man vill spela på natten och nån ska sova i rummet bredvid.

Värmen vet jag inget om... men vissa produkter ger ju ifrån sig rätt bra med värme utan att må dåligt av det. Låter dock konstigt att ett försteg ska bli så varmt, då min Kolektor inte blir märkbart varm.


Top
   
 Post subject: Re: Uppdatering.
PostPosted: Thu Jul 07, 2005 21:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
dalo wrote:
Okej, här är en liten uppdatering.

Jag är nu ägare av min första Linn produkt med strömsladd ;-). Köpte för ca fyra dagar sedan en beg. LK1 av en privatperson i Stockholm.

Jag har min gamla förstärkare/steg kopplad till den som steg, där bara då steg -delen används. Det fungerar bra, men det är en tillfällig lösning i väntan på något LK2, LK100, eller öht ett LK steg -när det dyker upp något någonstans.

Min fråga till andra LK1 ägare är just nu:

Temp. Ska LK1 bli så het på ytan som min blir? Jag känner till att värmen i Linn produkter ska använda "chassit" som kylfläns, och således ska alla ytor på "chassit" bli lika varma, men jag är förvånad över att en förförstärkare vart så varm.

Volym. (Från 0 = helt tyst är steget upp till 1 väldigt "högt" i volym räknat. Jag skulle sällan spela lägre än vad jag kallar "1", men det verkar som det inte går. Kanske kan det bero på mitt slutsteg. Gör det?

Bara några frågor. Jag är helt och hållet nöjd. Tillsammans med nästa inköp, steget, blir det också förmodligen XLR kontakter och sladdar, av lite bättre kvalitet. Tragiskt med XLR, jag har Black Analog Interconnect's liggande utan någon som helst användning.

Tja vad gäller volymen så är den som den är men den är också beroende på slutstegets gain och man kan göra en enkel modifiering för att få ner volymen på första steget. Vad gäller värmen så blir LK1an med inbyggd nädel mycket varm, om den ska bli så varm beror på hur man ser det i LK1an är det en konstruktions miss som gör att den blir så varm så den ska bli så varm.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject: Re: Uppdatering.
PostPosted: Thu Jul 07, 2005 21:08 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem
User avatar

Joined: Sun Feb 06, 2005 16:02
Posts: 67
Location: Rimbo.
hepcat wrote:
dalo wrote:
Okej, här är en liten uppdatering.

Jag är nu ägare av min första Linn produkt med strömsladd ;-). Köpte för ca fyra dagar sedan en beg. LK1 av en privatperson i Stockholm.

Jag har min gamla förstärkare/steg kopplad till den som steg, där bara då steg -delen används. Det fungerar bra, men det är en tillfällig lösning i väntan på något LK2, LK100, eller öht ett LK steg -när det dyker upp något någonstans.

Min fråga till andra LK1 ägare är just nu:

Temp. Ska LK1 bli så het på ytan som min blir? Jag känner till att värmen i Linn produkter ska använda "chassit" som kylfläns, och således ska alla ytor på "chassit" bli lika varma, men jag är förvånad över att en förförstärkare vart så varm.

Volym. (Från 0 = helt tyst är steget upp till 1 väldigt "högt" i volym räknat. Jag skulle sällan spela lägre än vad jag kallar "1", men det verkar som det inte går. Kanske kan det bero på mitt slutsteg. Gör det?

Bara några frågor. Jag är helt och hållet nöjd. Tillsammans med nästa inköp, steget, blir det också förmodligen XLR kontakter och sladdar, av lite bättre kvalitet. Tragiskt med XLR, jag har Black Analog Interconnect's liggande utan någon som helst användning.

Tja vad gäller volymen så är den som den är men den är också beroende på slutstegets gain och man kan göra en enkel modifiering för att få ner volymen på första steget. Vad gäller värmen så blir LK1an med inbyggd nädel mycket varm, om den ska bli så varm beror på hur man ser det i LK1an är det en konstruktions miss som gör att den blir så varm så den ska bli så varm.
Okej, tackar för infon!

_________________
/ Daniel
Rimbo, Sweden


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jul 07, 2005 22:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
konstruktions miss... Hepcat - utveckla det där tack


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jul 07, 2005 22:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
sportbilsentusiasten wrote:
konstruktions miss... Hepcat - utveckla det där tack
helt enkelt att den blir såpass varm så att att glättings-kondensatorerna vid spännings stabbilisatorerna torkar ut lite i förtid beroende på att lådan är såpass liten att det inte kan flyttas tillräkligt med "luft". med andra ord den är inte riktigt bra konstruerad ur kylnings hänseende.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jul 07, 2005 22:49 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem
User avatar

Joined: Sun Feb 06, 2005 16:02
Posts: 67
Location: Rimbo.
hepcat wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
konstruktions miss... Hepcat - utveckla det där tack
helt enkelt att den blir såpass varm så att att glättings-kondensatorerna vid spännings stabbilisatorerna torkar ut lite i förtid beroende på att lådan är såpass liten att det inte kan flyttas tillräkligt med "luft". med andra ord den är inte riktigt bra konstruerad ur kylnings hänseende.
Har du några ideer på vad man kan göra åt det?

_________________
/ Daniel
Rimbo, Sweden


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jul 07, 2005 23:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
dalo wrote:
hepcat wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
konstruktions miss... Hepcat - utveckla det där tack
helt enkelt att den blir såpass varm så att att glättings-kondensatorerna vid spännings stabbilisatorerna torkar ut lite i förtid beroende på att lådan är såpass liten att det inte kan flyttas tillräkligt med "luft". med andra ord den är inte riktigt bra konstruerad ur kylnings hänseende.
Har du några ideer på vad man kan göra åt det?
Man behöver inte oroa sig för det överhuvudtaget åtminstånde när det låter bra. men vill man så kan man byta ut glättingskondensatorerna man kanske rent av kan byta dem till 120 graders istället för 85 graders som sitter i det kanske ger en uppdatering också då 120 graders har lägre impedans och lägre inre serie resistans än 85 gradiga jag har inte testat det ännu då mina original håller ännu och jag har Dirak numera så att själva LK1an blir inte så varm längre men jag funderar på att testa vid något tillfälle.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jul 11, 2005 18:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Som Hepcat sa så kan LK1 modifieras för en totalt sett lägre volym ut. Denna modifiering kommer från Linn och innebär att det första steget blir mycket lägre än tidigare. Max volym blir också lika mycket lägre men nivån brukar ändå räcka till och bli över - såvida man inte har något udda slutsteg med väldigt låg förstärkning.

Det är MC-steget i LK1 som gör den så het. Drar massor av ström! Kopplar man bort det (en modifiering som kan återställas igen vid behov) så blir den bara lätt ljummen. Troligen låter linjestegen och MM-ingången lite bättre också, men det ska jag inte svära på då jag inte har gjort någon direkt jämförelse.

Håller inte med om det där med 120° elektrolyter. Kommer man inte upp i temperaturer runt 85°, så håller de 85°-specade lika bra. Dessutom är de billigare, alternativt har bättre värden för samma pris. Det finns förstås en väldig massa elektrolyter, så det beror på vilka man jämför. Generell regel är dock att inte använda högre temperaturspec än man behöver IMHO.

Ha det bra i sommarvärmen!

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited