selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 11:15

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
PostPosted: Thu Jun 23, 2005 20:04 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Har satt mina träslöjdskunskaper på prov idag och tänkt visa upp mina bravader...

På hififorum finns en tråd med många bra tips kring hifi i allmänhet. Bland annat finns en guide över hur man bygger egna dämpplattor vilket jag roat mig med idag. Länk

Vitsen med dem är att man ska dämpa tidiga sidoreflexer för att därigenom få mindre grötigt ljud. Delarna som behövs är träskivor av lämpligt mått, jag tog 45*45 mm. Mattan med dämpmaterial läggs sedan ovanpå denna vilket ger en luftspalt mellan dämpmatta och vägg. I teorin ska då detta göra att man även dämpar något lägre frekvenser.

I mitt lyssningsrum är det ganska tydligt eko när man klappar händerna, och en anledning till att bygga dem var att se om man kan minska det. Har precis byggt klart dem och inte testat så noggrant men det verkar iallafall inte ha blivit sämre ljud med dem framme. Återstår att se vad den bättre hälften säger om de nya vardagsrumsmöblerna.... :roll:

Några bilder från eftermiddagens bygge....


Image

Ramen knåpas ihop



Image

Tyg läggs runt för att de inte ska vara fullt så oestetiska....



Image

Utplacerade för testning. De två som är i hörnen har en träram medan den tredje bara är en fiberskiva med överblivet tyg runt. En mer permanent placering kan vara på väggen men det får bli senare om de blir kvar...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jun 23, 2005 23:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
snygg möblering. Med tanke på den vita soffan funkar nog svart tyg annars kan man kunde tänka sig ngt mer färgglatt.

Den snygga bänken du har, vad är det för någon?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 24, 2005 09:42 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Tyget var bara det enklaste och billigaste jag hittade, har sett bilder på några med rätt snygga mönster vilket gör en hel del. I nuläget är de inte speciellt vackra...

Menar du stereobänken? Det är en WOG-bänk med extra korta distanser, 12 cm.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 24, 2005 10:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
men om den äkta hälften inte verkar helt entusiatisk över skivorna(om det är nu möjligt) kan man just marknadsföra det med att det finns väldigt fina tyger och att det kan göra vårt varadagsrum lite snyggare... smart va?

aha.. vad jag förstod var wog-bänkarna inte till salu längre, men den var snygg verkligen tycker jag.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 24, 2005 11:52 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
ed wrote:
men om den äkta hälften inte verkar helt entusiatisk över skivorna(om det är nu möjligt) kan man just marknadsföra det med att det finns väldigt fina tyger och att det kan göra vårt varadagsrum lite snyggare... smart va?
:D Jo, absolut.
ed wrote:
aha.. vad jag förstod var wog-bänkarna inte till salu längre, men den var snygg verkligen tycker jag.
Jag köpte bänken för ett par år sedan av Stereokompaniet men då med de vanliga distanserna (18cm). När jag köpte Kairnen i höstas köpte jag de nya kortare distanserna, och då blev bänken mycket diskretare och snyggare i mitt tycke. Då kunde jag iallafall köpa ett till hyllplan om jag ville men lät bli eftersom det skulle betyda att det fanns plats för en lp-spelare vilket tyvärr tyvärr inte budgeten tillåter riktigt än. Ganska säker på att de går att köpa fortfarande av Stereokompaniet, ring och fråga.


Hittade några bilder på dessa paneler där de passar in bättre:

Image

Riktigt stilrent faktiskt. Har sett en annan bild där någon hade gjort flera små geometriska figurer i dämptarialet och satt upp på väggen som ett pussel, ska slänga in den här om jag hittar den senare.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 24, 2005 13:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Nice, du får återkomma med ljudrapport!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 24, 2005 17:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Jag gjorde ju mina "tavlor" av nån mer porös träskiva som kläddes med tyg. Att göra en ram och nåt "fluffigt" material i mitten, där sen allt omsluts och döljs med nåt snyggt/passade tyg bör fungera rätt bra.

För att göra det helt estetiskt korrekt så skulle jag vilja ha lite mer "spännande" tyg. Alltså inte ett vanligt mönster utan nåt mer olikmönstrat.. då det då mer kan likna en tavla.

Förövrigt så har mina två tavlor åter igen hittat upp på väggen och TV:n återfinns mellan högtalarna igen (då jag saknade filmtittande). Dessa två förändringar märkte jag gjorde stor skillnad vid ett enkelt klapp-test.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 24, 2005 19:53 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Här är bilden på absorbenter som mer ser ut som tavlor än akustik-prylar som jag nämde tidigare här:

Image


Image




Länk till tråden om dem med fler bilder.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited