Roland wrote:
Bill50x wrote:
Att bara röra om i grytan ger inga positiva effekter.
Är inte majoriteten av dina inlägg skapade just därför? Det trodde iaf jag.
Bill50x wrote:
Men det finns vissa saker som en del forumdeltagare går igång på och i alla fall jag menar att det kommer något nyttigt ur det hela.
Ytterst tveksamt. Dessutom, din attityd att gå in i trådar med ambition att trigga igång andra forummedlemamr är märklig. Min bedömning är att det snarare förstör forumet pga att det skapar en tråkig stämning.
Bill50x wrote:
Jag har lärt mig mer, och det har andra också om man ska bedöma efter de PM jag fått.
Bra att du känner att du lärt dig något. Det är intressant att du återigen upplyser oss om att du fått PM från andra forummedlemmar med någon slags positiv återkoppling på dina egna inlägg. På ett sätt känns det dock som att du använder det som ett bevismaterial för att rättfärdiga ditt något annorlunda sätt att skriva på här på selleri.
Bill50x wrote:
Men ett forum utan kommunikation kommer att självdö. Utan min hjälp 
Absolut inte. Forumet dog inte under de åtta månader du inte skrev här som signaturen Bill50x.
Bill50x wrote:
Tycker bara det är synd om ett bra forum stagnerar därför ingen tycker det är värt att gå in kolla - och konstatera att inget hänt. Till slut går man inte längre in och kollar... förstår du vad jag menar?
Skoj att du värnar om selleri. När någon väl klickar sig in på forumet är det bra om det finns något givande att läsa om stereo eller musik istället för den här smörjan.
Bill50x wrote:
Kommentera gärna sakfrågan (= varför är det så dött här?) och blanda inte in personliga kommentarer.
Tror det är normalt med en något ojämn nivå på nya inlägg. Inget att bry sig om.
16 - 17 dagar innan denna tråd hade du skapat en exakt likadan tråd om att det var dött på forumet. Du borde ha återanvänt den istället för att skapa en ny likadan.

Jag orkar inte dela upp mina svar så snyggt som du gjort

But here we go! (siffrorna är kopplade till respektive stycke)
1) Nej. Majoriteten av mina inlägg är inte för att röra om i grytan. Men ibland kan ju en annan synvinkel faktiskt få folk att tänka till lite, eller hur? Om alla tycker samma, vad finns det då för utvecklingspotential, eller grund för diskussion? Eller, gud förbjude, om man inte ens får diskutera vissa saker?
En annan viktig fråga är, varför hänga här? Är det enbart för att få svar på aktuella frågor, hjälpa till med nätverksproblem med sin DS, veta hur man ska vända sina kontakter - eller handlar det om att umgås med de som har ungefär samma intressen som en själv? Jag har själv hittat tips om hur lösa problem som jag inte ens visste att jag hade! Dvs, precis som vissa (tjejer?) strosar in på H&M för att kolla om det "hänt nåt" så gör jag samma sak här. Och i alla fall för min del, jag får mycket info om vad som fungerar - eller inte. Men för att vilja gå hit, läsa om olika saker, så krävs det att något händer. Även om det "bara" är någon som rekommenderar ett nytt vin, kört 30 mil i Norrland för att lyssna på ett nytt delningsfilter eller har fråga om hur man packar in en LP12:a på bästa sätt.
Här måste jag dock motsäga mig själv. Det finns några forum jag bara besöker när jag behöver hjälp. Tex slimserver (SB/Logitech) som jag bara kollar in när jag har ett specifikt problem. Jag kollar först om någon haft något liknande (problem) och skickar sedan ut en fråga. Sedan går jag in lite senare och kollar om jag fått något svar. That's it. Jag är själv inte mycket till hjälp för någon, inte hänger jag där för att kolla läget heller. Jag har faktiskt ingen aning om huruvida det finns folk som hänger där "bara-för-att". Men om det är dit man vill baxa Selleri så kan man ju börja med att ta bort avdelningen Övrigt och Medlemspresentation eftersom dessa knappast fyller någon objektiv problemlösning utan mer är till för socialt umgänge.
2) Den (eventuellt) tråkiga stämningen beror inte på mig, den beror på det bemötande jag får. Att en från mig avvikande åsikt bemöts med utskällning, nedvärderande åsikter och allmänt osocialt beteende är inte mitt problem.
3) Det är klart att de PM jag fått är erkännande för mina inlägg. Hur ska jag annars tolka dem? Men det visar också att ett antal medlemmar inte (öppet) vågar skriva vad de faktiskt tycker pga rädsla för "repressalier".
4) Så klart att forumet kan dö utan min hjälp - det var ett skämt! Är det så svårt med humor - eller är det bara jag?
5) Det finns massor av givande saker att läsa på detta forum. En helt ny person har ju ingen historik utan blir exponerad för allt som sagts/skrivits här. Och mina insatser är så blygsamma så det lär varken göra till eller från. Skillnaden kommer när du har reggat dig och använder funktionen "Visa nya inlägg". Om man tre dagar i rad upptäcker att det hänt nada, varför ska man komma hit den fjärde dagen? Ibland finns det ett litet självändamål med diskussioner, ungefär som när man umgås med goda vänner en kväll. Allt som sägs är inte viktigt, inte nödvändigt - kanske inte ens "korrekt". Men det är en kommunikation, kalla det för ett socialt smörjmedel om du vill. Vem vill sitta över en pilsner på en pub där alla håller käften därför att de inte har något viktigt eller relevant att säga?
6) En ojämn nivå (ur vems synvinkel?) på inläggen är det alltid. Även om man (jag) från början tänkt annorlunda, att det skulle bli världens bästa inlägg. Det är rätt. Men en god princip är ändå att inte förfalla till personangrepp och/eller börja värdera inlägg efter vem som skriver, istället för att diskutera själva sakinnehållet. En liten spark hit eller dit kan piffa upp inlägget, men att starta tråden med att innehållet kommer från fel person är ju helt galet. Ungefär som när man i Göteborg för länge länge länge sedan fick in ett bra förslag för utveckling av lokaltrafiken men röstade nej eftersom det kom från fel parti

Varför inte istället tänka/fundera "kan personen ha rätt på ett eller annat sätt?" Och om han/hon (hän på finska, hen på nysvenska) har fel, varför inte berätta det? Och varför inte vara öppen för att ens egen åsikt kanske inte heller är felfri?
7) Haha, tänkte väl att jag kände igen mina egna tankar

Visst kunde jag återanvänt den gamla tråden. Men nu fick jag ändå in ett "igen" i rubriken - och det är ju på sätt och vis lite talande, eller hur?
/ B