selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Mon Apr 29, 2024 00:31

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 106 posts ]  Go to page Previous 14 5 6 7 8 Next
Author Message
PostPosted: Thu Feb 05, 2009 22:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Rock Rabbit Shiraz, prisvärd amerikanare för 99:- Riktigt bra!
http://www.systembolaget.se/SokDrycker/ ... kStrangar=


Top
   
PostPosted: Thu Feb 05, 2009 23:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
Bill50x wrote:
faktum är att de enklare Valpolicella-vinerna (som kommer från samma distrikt) har genomgått en ofantlig uppryckning de senaste 10 åren./ B
Ett exempel på ett sånt vin får bli mitt bidrag i kväll; Musella (Valpolicella Superiore) nr 2393. Jag tycker det är ett kanonvin för 100 spänn. Det måste vara relativt nyligen de börjat ta in det igen. Jag hänger inte med på allt så det kanske har varit tillbaka ett tag, men jag vet att det var borta från sortimentet några år. 2006:an som säljs nu tycker jag är jättebra.

Första gången vinet togs in till Sverige - det här är nog 5 - 6 år sedan - hade vinet blivit så uppskrivet så på dagen för släpp köade jag utanför bolaget för att säkra upp en laddning. Ett par gubbar var före mig och de slet åt sig en del men jag kunde i alla fall rycka de sista 11 flaskorna. Glad i hågen bär jag lådan ut mot parkeringen. En sådär 50 meter från bilen snubblar jag på en trottoarkant och tappar hela lådan i asfalten! Jag har ma o ett lite speciellt vin-minne av Musella...

Carl

PS. Hur det gick med flaskorna?? Alla höll! :D


Top
   
PostPosted: Sat Feb 07, 2009 20:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Carl Nyqvist wrote:
Bill50x wrote:
faktum är att de enklare Valpolicella-vinerna (som kommer från samma distrikt) har genomgått en ofantlig uppryckning de senaste 10 åren./ B
Ett exempel på ett sånt vin får bli mitt bidrag i kväll; Musella (Valpolicella Superiore) nr 2393. Jag tycker det är ett kanonvin för 100 spänn. Det måste vara relativt nyligen de börjat ta in det igen. Jag hänger inte med på allt så det kanske har varit tillbaka ett tag, men jag vet att det var borta från sortimentet några år. 2006:an som säljs nu tycker jag är jättebra.

Första gången vinet togs in till Sverige - det här är nog 5 - 6 år sedan - hade vinet blivit så uppskrivet så på dagen för släpp köade jag utanför bolaget för att säkra upp en laddning. Ett par gubbar var före mig och de slet åt sig en del men jag kunde i alla fall rycka de sista 11 flaskorna. Glad i hågen bär jag lådan ut mot parkeringen. En sådär 50 meter från bilen snubblar jag på en trottoarkant och tappar hela lådan i asfalten! Jag har ma o ett lite speciellt vin-minne av Musella...

Carl

PS. Hur det gick med flaskorna?? Alla höll! :D
Precis tömt en flaska till lite Italiensk plockmat mycket gott :-)

Har druckit det förr men hade glömt bort hur gott och prisvärt det var tack Carl

_________________
You can release yourself but the only way you go is down -RJD
Rega P3 / Linn Silver IC / Exotik + DA/D / LK140 / K20 / Espek


Top
   
PostPosted: Fri Feb 13, 2009 13:52 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
På väg till systemet, tar med mig en lista enbart med viner från den här tråden... :)

Bin 555 Shiraz Wyndham Estate (nr 6829)
Monti Garbi Ripasso (nr 5328)
i Castei Ripasso 2005 (nr 22409)
Musella Valpolicella Superiore (nr 2393)

Sen är det bara att bege sig hemåt och prova!


Top
   
PostPosted: Fri Feb 13, 2009 23:03 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
bofredrik wrote:
Wyndham Estate Bin 555 Shiraz 97:-
Supervin till lamfärsbiffar (+(jasmin)ris, salad och tsatsiki), en given hit, jag lovar.
Jisses vad gott :shock:
Körde på Bin 555 + biffar tungt inspirerade av receptet du föreslog. Det blev en perfekt trerättersmiddag såhär på fredagkvällen. Tack för tipset! Bin 555 blir det mer av framöver!


Top
   
PostPosted: Fri Oct 21, 2011 23:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Jaha dags att skaka liv i den här tråden. Jag kan konstatera att Monti Garbi håller än vet jag inte vad jag ska köpa blir det garanterat en sån. En stor besvikelse var 6318 Motörhead men flaskan är ju bara för snygg :D Nån med nytt budgettips?

_________________
You can release yourself but the only way you go is down -RJD
Rega P3 / Linn Silver IC / Exotik + DA/D / LK140 / K20 / Espek


Top
   
PostPosted: Fri Apr 20, 2012 21:54 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Ikväll dracks det Rua Pinot Noir från Central Otago-regionen på Nya Zeelands sydö. Jag har haft en förkärlek för pinot noir-viner därifrån ända sen en vinprovningstur i området för ett par år sen, med många fantastiskt goda viner (och kanske egentligen ett par vingårdar för mycket under turens gång 8) )

I alla fall, Rua levererade! Fantastiskt god pinot noir, i alla fall för mig som föredrar en lite mjukare och jordigare variant framför mer syrliga och kärvare diton. Rekommenderas!


Top
   
PostPosted: Fri Apr 20, 2012 21:57 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
don Tomaso wrote:
Jaha dags att skaka liv i den här tråden. Jag kan konstatera att Monti Garbi håller än vet jag inte vad jag ska köpa blir det garanterat en sån. En stor besvikelse var 6318 Motörhead men flaskan är ju bara för snygg :D Nån med nytt budgettips?
Jag fick Motörhead som present när jag slutade på mitt förra jobb. Verkligen ingen höjdare, rätt mycket mjäkigare karaktär än Lemmy ;) Men som du säger, snygg flaska i alla fall!


Top
   
PostPosted: Sat Apr 21, 2012 19:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Ayn wrote:
don Tomaso wrote:
Jaha dags att skaka liv i den här tråden. Jag kan konstatera att Monti Garbi håller än vet jag inte vad jag ska köpa blir det garanterat en sån. En stor besvikelse var 6318 Motörhead men flaskan är ju bara för snygg :D Nån med nytt budgettips?
Jag fick Motörhead som present när jag slutade på mitt förra jobb. Verkligen ingen höjdare, rätt mycket mjäkigare karaktär än Lemmy ;) Men som du säger, snygg flaska i alla fall!
Jepp har nu även provat att dricka Kiss :D http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/D ... query%252c

Och det smakar som namnet antyder åtminstone om man pratar om vätskor och här var det så uselt att inte ens den snygga flaskan vägde upp

_________________
You can release yourself but the only way you go is down -RJD
Rega P3 / Linn Silver IC / Exotik + DA/D / LK140 / K20 / Espek


Top
   
PostPosted: Sat Apr 21, 2012 19:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Ok ett vettigt budgettips då istället:

Tommasi Graticcio Appassimento 89 kr
http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/D ... query%252c

Ett bra bruksvin tycker jag och väldigt prisvärt

Smyger med en vit favorit kanske redan skrivit om den:
Sancerre Les Baronnes (nr 32253) Gott till fisk ost, chips eller bara som den är

http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/D ... dland%252c

_________________
You can release yourself but the only way you go is down -RJD
Rega P3 / Linn Silver IC / Exotik + DA/D / LK140 / K20 / Espek


Top
   
PostPosted: Sun Apr 22, 2012 00:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
don Tomaso wrote:
Ok ett vettigt budgettips då istället:

Tommasi Graticcio Appassimento 89 kr
Ett annat prisvärt vin (som jag kanske skrivit om tidigare, orkar inte plöja igen de föregående 6 sidorna) är Libanesiska Ksara, för samma peng. Ett mustigt och trevligt vin.

http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/D ... query%252c

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Mon Apr 23, 2012 12:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
don Tomaso wrote:
Ayn wrote:
don Tomaso wrote:
Jaha dags att skaka liv i den här tråden. Jag kan konstatera att Monti Garbi håller än vet jag inte vad jag ska köpa blir det garanterat en sån. En stor besvikelse var 6318 Motörhead men flaskan är ju bara för snygg :D Nån med nytt budgettips?
Jag fick Motörhead som present när jag slutade på mitt förra jobb. Verkligen ingen höjdare, rätt mycket mjäkigare karaktär än Lemmy ;) Men som du säger, snygg flaska i alla fall!
Jepp har nu även provat att dricka Kiss :D http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/D ... query%252c

Och det smakar som namnet antyder åtminstone om man pratar om vätskor och här var det så uselt att inte ens den snygga flaskan vägde upp
Ett rockvin som faktiskt skall vara riktigt bra är Rolling Stones Merlot, får försöka köpa och testa
http://blogg.gp.se/dryck/2012/01/13/sto ... an-ledins/

Men Motörheads etikett kan ju ingen matcha.


Top
   
PostPosted: Mon Apr 23, 2012 13:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Kan inte med Merlot alls annars hade jag testat redan :-)

_________________
You can release yourself but the only way you go is down -RJD
Rega P3 / Linn Silver IC / Exotik + DA/D / LK140 / K20 / Espek


Top
   
PostPosted: Wed Apr 25, 2012 22:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
don Tomaso wrote:
Kan inte med Merlot alls annars hade jag testat redan :-)
Åhhh, det finns massor med goda Merlot´er. Senaste vinprovningen innehöll bland annat Fetzer (systembolaget 16669) som för sitt pris 89:- måste anses som synnerligen prisvärt.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Thu Apr 26, 2012 13:11 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Nov 15, 2009 15:12
Posts: 248
"No, if anyone orders Merlot, I'm leaving. I am NOT drinking any fucking Merlot!"


……………


Maya: You know, can I ask you a personal question, Miles?
Miles Raymond: Sure.
Maya: Why are you so in to Pinot?
Miles Raymond: [laughs softly]
Maya: I mean, it's like a thing with you.
Miles Raymond: [continues laughing softly]
Miles Raymond: Uh, I don't know, I don't know. Um, it's a hard grape to grow, as you know. Right? It's uh, it's thin-skinned, temperamental, ripens early. It's, you know, it's not a survivor like Cabernet, which can just grow anywhere and uh, thrive even when it's neglected. No, Pinot needs constant care and attention. You know? And in fact it can only grow in these really specific, little, tucked away corners of the world. And, and only the most patient and nurturing of growers can do it, really. Only somebody who really takes the time to understand Pinot's potential can then coax it into its fullest expression. Then, I mean, oh its flavors, they're just the most haunting and brilliant and thrilling and subtle and... ancient on the planet.

_________________
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rega Planar 3 > Linn Adikt, Rega Planet, Chord Chrysalis, Naim Nait 1, Nac A5 (Linn banan-k:-), Linn Kan V, Harmonihyllan® Oden>>Black Ash


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 106 posts ]  Go to page Previous 14 5 6 7 8 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited