selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Mon May 06, 2024 21:43

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 106 posts ]  Go to page 1 2 3 4 58 Next
Author Message
PostPosted: Wed Jun 22, 2005 11:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
För oss som inte riktigt uppskattar whiskey utan tycker att whiskey är bäst innan destillering eller inte alls :D och istället avnjuter rött vin.

Vad är era favoriter?

Mitt absoluta favoritbudgetvin och "husvin" är:

Masi Campofiorin Ripasso (nr 5123)

jag är nybörjare på vin men försöker hitta nya favoriter i billigare prisklasser upp till ca 400kr

/Tomas


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 22, 2005 12:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
bra tråd...

när du skriver budgetvin, vad menas med det? Bllir ju lite orolig när du skriver att du letar efter vin upp till 400 sek.

När det gäller lådviner vill jag rekommendera Nr 22002, kostar 159 sek för treliter.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 22, 2005 14:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Quote:
För oss som inte riktigt uppskattar whiskey utan tycker att whiskey är bäst innan destillering eller inte alls och istället avnjuter rött vin.
Vin passar ju onekligen bättre till mat än Wisky :? som kanske passar bättre en stund efter maten och desserten!

Som komplement till mat tycker jag nog att ett 400 kr vin är lite väl dyrt :? Men om man sysslar med vinprovning så kan det ju vara intressant!

Inför sommarens grillfester kan jag rekomendera ett bra budgetvin!
Chill Out Sunset Cabernet Sauvignon (nr 6873) 175 kr/låda.
Med en låda klarar man lite större sälskap och det fixar sig även om grannarna kikar över lite spontant!

Men för findricka så är det flaska med äkta kork som gäller!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 22, 2005 22:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
med budgetvin menade jag lite billigare viner men som ändå har det där lilla extra. Mitt tips kostar 99kr för en flaska, men både billigare och dyrare är intressant, absoluta smärtgränsen för mig är ca 400kr och då ska det drickas vid speciellt tillfälle såklart. Bra lådviner är självklart också intressant för sommarens grillningar etc.

Tack för lådtipsen 6873 har jag testat och tyckt om 22002 har jag missat.

Jo på låda brukar jag köpa:

Santagostino Nero d'Avola-Syrah (nr 2312) 199kr för 3liter passar till det mesta även utan tilltugg

Allegro Sangiovese Primitivo (nr 32411) 209kr för 3 liter se ovan

Canaletto Montepulciano d'Abruzzo (nr 2362) 219 för 3 liter bäst till mat gärna pasta


btw Masi Campofiorin Ripasso (nr 5123) är svinigt gott till västerbottensost


Top
   
PostPosted: Thu Jun 23, 2005 20:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 793
Location: Förenade Arabemiraten
don Tomaso wrote:
jag är nybörjare på vin men försöker hitta nya favoriter i billigare prisklasser upp till ca 400kr
/Tomas
Jag är också nybörjare men kan svepa en campo viejo reserva 99kr eller tom crianza för 69.
På vita fronten har jag i flera år haft stonleigh chardonnay som brukade kosta 88 men nu är uppe i 102 som gott slaskvin.

Är det inget i 100kr klassen (flaska) som folk kan rekommendera!?
Hatar cabernet souvignon druvan som smakar rutten potatis.

/mvh
Fredrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jun 23, 2005 22:12 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 00:46
Posts: 445
Location: 127.0.0.1
Ett par av mina favoriter:

la Grola, 149:-. Allegrini är producenten, druvan är corvina. Amaronetoner med härlig kraft.

Oj! En vitvinare slank in...

Radford Dale. 100 % chardonnay, från Stellenbosch/Sydafrika. Friskt, härliga fattoner men välbalanserat. Kring 150:-

Häromdagen slank det ner en flaska La Quercia till pastan, druvan är Barbera, området Piemonte. Kraftfullt härligt rödvin; smak av mörka bär, choklad etc. Mumma! 130:-?


En prisvärd Barolo, La Serra, släpptes i juni på Bolaget. Strax under 200:-, står ett par flaskor i garderoben men har inte smakat den än. Lovord har den fått iallafall, ska knäcka den nån gång.

Som du skrev gillar du Masi, en rispasso. Pröva då i Castei, mitt absoluta pizzavin :D. En rispasso likaså. 110:- typ.


Alles Verloren, sydafrikanare, tinta barocca är druvan. Kryddigt, fruktigt, perfekt till grillat i sommar. Under 100-lappen.

Rör vi oss över 200ingen köper jag gärna en Amarone eller varför inte pröva Sequillo, ett sydafrikanskt härligt vin med många stora smaker. Syrah Mourvedre Grenache är druvorna.

Jag har drabbats av ett mindre shoppingspree sista månaden, jag har belagts med köpstopp av min sambo men smyger ändå in med nya flaskor i garderoben i köket. Vinställen är fulla, jag har ett till i garderoben som jag inte byggt ihop än, för det får inte plats ngnstans just nu... :roll:

Jo just det..Alejandro Fernandez/Ribera del Duero i Spanien gör några oerhört trevliga viner; Condado de Haza, Pesquera och El Vinculo bland annat. Ett tintovin, druvan är Tempranillo. Kom till min lycka över fyra flaskor el vinculo jag kånkade hem idag, Systemet tog bara in 300 till släppet i juni, vad tänker de på egentligen?


En stor anledning till att jag handlar som jag gör är nog självbetjäningsbutikerna, det uppmanar till shopping helt enkelt! Har man dessutom en så pass välsorterad butik som den på Klädpressargatan i Femman i Göteborg kan man gå omkring i en 30-40 min och vrida och läsa på flaskorna...
:wink:

Nu är säsongen för rosé kommen, så köp mkt rosé och servera den kall! Gillar ni inte det är ju alltid en Chablis perfekt i bersån, eller hammocken (gud förbjude hammockar!). Brochard gör bra chablis, och har den goda smaken att gå över till skruvkork på samtliga viner, till å med Grand cru-vinerna. Trots att han är fransman...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jun 23, 2005 23:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 793
Location: Förenade Arabemiraten
aaah nu börjar det likna något, barolo för 200, mmm skall kolla upp den.
docg?
:)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 24, 2005 08:23 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 00:46
Posts: 445
Location: 127.0.0.1
DOCG yes


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 24, 2005 09:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
All Barolo är DOCG.

Upfyll inte kraven för DOCG Barolo = inte sätta "Barolo" på etiketten.

VH, C


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jun 30, 2005 21:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
Hello boys - några tips från negocianté Nyqvist

Rully 2003 (5181) 129:-
Bourgogne är både fantastiskt kul och tröttsamt att utforska eftersom vingårdarna är så små, så många och samtidigt har så stor variation. Röd Bourgogne = Pinot Noir för de allra flesta även om det odlas andra sorter oxå, tex Gamay som man gör Beaujolais på. 2003 var en mycket bra årgång i princip hela Bourgogne, denna Rully är inget undantag. Bara att köpa på sig så mycket som möjligt medans den finns kvar. Ett lättare men väldigt bra vin som är perfekt att varva upp en middag med eller bara snacka (skit?) med lite mandlar eller mildare hårdost till. Alternativt servera till grillad fisk - en höjdare.


Barbaresco Luigi Voghera 1997 (2339) 189:-
Bra Barolo och Barbaresco från vettiga årgångar med några år på nacken är nuförtiden ett nästintill okänt fenomen för oss svenskar. Detta är ett av få undantag. Att vi dessutom inte behöver betala mer än 189 spänn för detta viol och lakrits tunga grymma vin är ännu bättre! Ett manligt mycket strävt vin (men något mindre fylligt än Barolo) som vill ha sällskap av stora bitar vällagad gris eller oxe med potatis ner för strupen. Köp nu - snart tar det slut.

Vila Santa 2003 (12507) 99:-
Vin-journalisters favorit pet - en hundring för en pava och en tvåhundring för en dubbel (då får du trälåda på köpet). Extremt prisvärt portugisiskt allround vin för det mesta i matväg. Känns som tidigare årgångar har varit lite bättre men det är inget att hänga upp sig på. Ytterst lite cabernet sauvignon i blandningen så ingen rutten potatis.


(Chianti Classico )
Castello di Brolio 2000 (32515)
Castello di Fonterutoli 2000 312:- (32012)
Castello di Fonterutoli 2001 279:- (32130)

Du som fortfarande förknippar Chianti med bastkjols-inklädda tomflaskor i taket på din lokala taskiga skattebefriade äkta turkiska pizzeria - tänk om. Modern Chianti är ett fantastiskt vin men som med de senaste årens hype tyvärr gått i inflation. "Classico" området (dvs hjärtat av Chianti) har vuxit enormt till ytan (!) de senaste åren och det finns rätt mycket som är dåligt. DOCG labels hjälper inte alls - man måste kolla av vad som är bra. Nu slipper ni det för dem här är två av dem bästa CC som finns och i mitt tycke de bästa CC som bolaget tar in. Toscana hade flera fantastiska år på raken men fr om 2002 blir det sämre. CdF finns dessutom på halvflaska. Det är ett format jag gillar, perfekt när man är ensam eller bara ska dela ett par glas till käk. Schysst vin på halvpanna är vi inte bortskämda med precis!! Det här är vin som vinner på lagring men kan avnjutas redan nu - har du råd men inte tid att vänta så köp ett gäng av båda och drick Brolio nu och Fonterutoli om sådär 5-7 år. Observera att Marchesi Mazzei (CdF) gör enklare viner också så ta inte fel på 'Castello di Fonterutoli' och deras "Fonterutoli" (32229) (grymt inspirerade vid namngivningen av sina viner, don't you think..) för halva pengarna. Jag tycker det är ett ganska trist överpris-satt vin.

Carl


Last edited by Carl on Thu Jun 30, 2005 21:28, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jun 30, 2005 21:28 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 00:46
Posts: 445
Location: 127.0.0.1
Jag var faktist förbi bolaget idag å plockade upp två fl Castello di Brolio..:). De kommer dock få ligga ett tag till något bra tillfälle. Just nu är min kropp marinerad i dansk snapps, vin och bubbeldryck. Två dagar i Köpenhamn med två fantastiska besök på Kommandanten ( www.kommandanten.dk ) och Noma ( www.noma.dk ) Noma var bästa besöket sen ja var på Bon lloc, med lätthet! Allt var bara så sjukt bra :) Sjurätters med kul vinval, och helt klanderfri service. Hardcore-rätter som lät skumma men åhh så vällaget in i minsta detalj! Lokalen är enormt vacker dessutom.

Kommandanten med Lars Nielsen i spetsen är med klassik matlagning. Gott men dyrt. Inte lika kul vinpaket men bra mat no doubt about it. Om inte annat för priserna de tar...dyrare än Noma men vi åt bara 5 rättersmenyn (ok vi fick två rätter extra som lite smörjning!)

Fick en bra och mkt trevlig vinprovning på kommendanten tidigare på em av ev dansk ÅF, han är snäll nog att ta med en fantastiskt prisvärd låda crozes-hermitage när han kommer upp på tisdag :D.

Hur kom jag in på det där? Jo jag sa att jag köpte flaskorna i danmark på båten, allt för att mörka mitt behov av att köpa vin för sambon :wink: .


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jun 30, 2005 23:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Får dra mitt strå till stacken...
Runt Montpellier där jag jobbar finns en hel del viner.
Min favvis (i särklass) om ni gillar rött med låååång eftersmak är viner som är gjort från druvor från berget norr om staden.
Det berget har ett utskik/top som heter Pic st Loup.

Vinerna brukar ha namn som anknyter till bergets namn...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jul 01, 2005 07:41 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 00:46
Posts: 445
Location: 127.0.0.1
Jo appopå toppar gör Allegrini en variant som heter La Poja, namnet på kullen där de planterat. Slutsåld i Sverige men kommer väl in igen om man har tur...tätt planterade plantor till skillnad från övriga Verona. Kungen av corvinaviner, skulle vara kul att få tag på det nån gång.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jul 01, 2005 10:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
Jag har kvar 4 av de 6 st 1998 La Poja jag köpte, gav bort en som visade sig vara korksatt men den andra smakade primus. Kul kuriosavin men som har stigit i pris alldeles för mycket. Även om La Grola är en blandning av Corvina, Rondinella, Shyrah medans La Poja en ren Corvina påminner de rätt mycket om varandra. Om pengar är en faktor är La Grola helt överlägset som du nämnde, 150 spänn är rena fyndet. Är du uppe på La Poja pengar tycker jag du istället ska lägga till ett par hundringar och klippa någon av de sista Pauillacerna Château Pichon-Longueville 1996 eller 1995 som finns kvar i Sverige. Kalla mig konservativ men Bordeaux är fortfarande det allra bästa distriktet för stora viner.

Kommandanten verkar vara ett kul ställe. Vad drack ni?

Carl


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jul 01, 2005 16:34 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 00:46
Posts: 445
Location: 127.0.0.1
Jag har inte vinerna i huvudet från kommandanten men en liten återskapning kan jag våga mig på...inte i kronologisk ordning dock.

Sancerre - Lucien Crochet, till pilgrimsmusslorna, Tignanello till rådjuret, en gewurztraminer till osten (funkade inte alls, oster var alldeles för salt och stark, hade behövt en ngt avsevärt sötare och kralligare), Moscato d’Asti - Biancospino till desserten (för söt och för lite alkohol, blev jolmigt med jordgubbar, mascarponesorbet mm...vad vi åt till förstarätten och fisken har jag förträngt...vi spann på med skumpa till toppmurklorna och fjordräkorna som landade som en extrarätt i början...

Två av mina kollegor, bägge sommelierer var inte så hemskt imponerade av vinvalen, så även jag - även om jag är novis på den delen jämfört med dem.

Noma var roligare dock. Dessutom en mkt bra sommelier som hade stenkoll, dessutom var vinerna mkt bättre tempererade...

pastar menyn därifrån rätt upp å ner..


Tartar og peberrod
Skovsyre og aromatisk enebær

Glaseret hummer og grønærter
Bregneskud og strandurter

Stegt sandart og bakskuld
Pureret nye kartofler med sødskærm og æggeblomme

Asparges og grønne jordbær i teksturer
Frisk fuglegræs

Sommer vildt, snegle og hasselnødder
Vårmusseronner og granskud

Mousse på fåremælks yoghurt
Iset syre og rapsolie

Rabarber og stegt krydderbrød
Flødeis og skovmærke




2003 Grüner Veltliner ‘Spiegel'
Fred Loimer
Kamptal



2003 Sancerre
Domaine Vacheron
Loire



2003 Riesling Wiltinger
Van Volxem
Mosel-Saar-Ruwer



2003
Montlouis ‘Les Tuffeaux'
François Chidaine
Loire



2002 Vosne-Romanée
René Engel
Bourgogne


2002
Randensacker Sonnenstuhl
Silvaner Beerenauslese
Schloss Sommerhausen


Birbét Brachetto
Filippo Gallino
Piemonte


Last edited by weezer on Sat Jul 02, 2005 00:08, edited 1 time in total.

Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 106 posts ]  Go to page 1 2 3 4 58 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited