selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 08:43

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 107 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 58 Next
Author Message
PostPosted: Wed Jan 11, 2023 01:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Bill50x wrote:
Varför inte använda energin till att starta snöskotern och dra igång hembränningen?
Vänta nu. Varför skulle någon av dessa vara avstänga till att börja med... 8)


Top
   
PostPosted: Wed Jan 11, 2023 12:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Roland wrote:
Bill50x wrote:
Varför inte använda energin till att starta snöskotern och dra igång hembränningen?
Vänta nu. Varför skulle någon av dessa vara avstänga till att börja med... 8)
Hahaha!
Tänkte att Haraldur saknade något och därför gav sig på mig :-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed Jan 11, 2023 16:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
En sån skitlåt


Top
   
PostPosted: Thu Jan 12, 2023 00:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Carl wrote:
En sån skitlåt
Det är ju en smaksak. Jag tycker den är bra. Imorgon ska jag lyssna i min stereo om den låter bra också.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Thu Jan 12, 2023 00:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
Bill50x wrote:
Imorgon ska jag lyssna i min stereo om den låter bra också.

/ B
Ta god tid på dig


Top
   
PostPosted: Thu Jan 12, 2023 07:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
Du har fel.

Nivån dyker inte alls, det är rösten som är högt mixad. Du blir lurad av det. YouTube Music torde vara samma mix som resten och där är det så.

Bill50x wrote:

Nu måste jag erkänna att jag bara lyssnat på låten i dator och mobil. Men i båda störtdyker nivån på gitarrintrot när sång och övriga instrument kommer in.

Ska kolla när min huvudanläggning är igång igen om samma sak händer även där. Men det skulle ändå vara intressant att höea en rip av vinylen. Vad är förresten YT Musik?

/ B


Top
   
PostPosted: Thu Jan 12, 2023 13:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
https://youtu.be/7OspVHbMOCQ

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Thu Jan 12, 2023 14:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
:shock: OMG.


Top
   
PostPosted: Fri Jan 13, 2023 20:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
Bill50x wrote:
Carl wrote:
En sån skitlåt
Det är ju en smaksak. Jag tycker den är bra. Imorgon ska jag lyssna i min stereo om den låter bra också.

/ B
Hur låter det Bill?


Top
   
PostPosted: Sat Jan 14, 2023 20:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Carl wrote:
Bill50x wrote:
Carl wrote:
En sån skitlåt
Det är ju en smaksak. Jag tycker den är bra. Imorgon ska jag lyssna i min stereo om den låter bra också.

/ B
Hur låter det Bill?
Har inte hunnit lyssna ännu. Blir nog under söndagen. Flera begravningar och försenat nyårsfirande samt diverse födelsedagar har fyllt min kalender.

/ B

PS Hur plockar man ut ljudet ur en Youtube-video? Alltså att rippa av strömmen och spara en ljudfil i datorn/NAS'en. Jag höll tidgare på med att spela upp en video i mobilen och skicka den till DSM'en, men det krävdes så mycket inställningar och var ett helsicke att komma tillbaka till vanlig avspelning så det gör jag inte om :-)

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sat Jan 14, 2023 23:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Sambon ville se På Spåret och Carina Bergfelt så då passade jag på att lysna på Skriet.

Det är bara att inse att det är en våldsam skillnad mellan att lyssna i dator och direkt till DSM. Jag har testat ett antal inställningar i datorn (i Tidal, men dt låter lika illa i Spotify) och i alla olika inställningar så dyker nivån på gitarren när Lasses sång börjar, dock i varierande grad. I min (Majik) DSM låter det precis som det ska, dvs gitarrens nivå ligger kvar även när sång och övriga instrument kliver in.

Så har jag lärt mig något nytt idag, trots mina nyligen fyllda sjuttio :-)

Frågan just nu är, varför beter sig datorn på detta sätt, och hur många lyssnar på undermåligt ljud och tror att "det ska låta så här"? Jag tänker på alla de som matar sin anläggning med datorljud. Det kan ju hända att tex Mac processar ljudet annorlunda än PC och att problemet inte finns där.

I alla fall har jag inför mig själv bevisat att ljudkvaliteten är viktig och faktiskt påverkar vad man tycker om musiken. Men jag ska söka vidare och kolla vad detta fenomen beror på. Ett intressant case, tycker jag.

/ B

PS Eftersom Spotify och Tidal låter lika illa kan det ju lika gärna vara ljudkortet (ett Asus Xonar Essence ST) som krånglar. Eller kan det vara Windows drivrutiner? För även om jag kör via datorn (över nätverket) låter det som det ska, men via ljudkortet är det kass. Någon som har idéer?

PPS. Har även kopplat upp en gammal Squeezebox Touch till DSM'n och det låter också som det ska. Så jag lutar åt ljudkort/drivrutiner/Windows som felkälla.

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sun Jan 15, 2023 12:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
Bill50x wrote:
Sambon ville se På Spåret och Carina Bergfelt så då passade jag på att lysna på Skriet.

Det är bara att inse att det är en våldsam skillnad mellan att lyssna i dator och direkt till DSM. Jag har testat ett antal inställningar i datorn (i Tidal, men dt låter lika illa i Spotify) och i alla olika inställningar så dyker nivån på gitarren när Lasses sång börjar, dock i varierande grad. I min (Majik) DSM låter det precis som det ska, dvs gitarrens nivå ligger kvar även när sång och övriga instrument kliver in.

Så har jag lärt mig något nytt idag, trots mina nyligen fyllda sjuttio :-)

Frågan just nu är, varför beter sig datorn på detta sätt, och hur många lyssnar på undermåligt ljud och tror att "det ska låta så här"? Jag tänker på alla de som matar sin anläggning med datorljud. Det kan ju hända att tex Mac processar ljudet annorlunda än PC och att problemet inte finns där.

I alla fall har jag inför mig själv bevisat att ljudkvaliteten är viktig och faktiskt påverkar vad man tycker om musiken. Men jag ska söka vidare och kolla vad detta fenomen beror på. Ett intressant case, tycker jag.

/ B

PS Eftersom Spotify och Tidal låter lika illa kan det ju lika gärna vara ljudkortet (ett Asus Xonar Essence ST) som krånglar. Eller kan det vara Windows drivrutiner? För även om jag kör via datorn (över nätverket) låter det som det ska, men via ljudkortet är det kass. Någon som har idéer?

PPS. Har även kopplat upp en gammal Squeezebox Touch till DSM'n och det låter också som det ska. Så jag lutar åt ljudkort/drivrutiner/Windows som felkälla.

Du har fel, nivån ändras inte i Spotify och ett ljudkort kan inte mixa om det heller.
Det finns ingen bortförklaring som håller, du blir lurad av att sången är högre mixad.


Top
   
PostPosted: Sun Jan 15, 2023 16:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Erik wrote:
Du har fel, nivån ändras inte i Spotify och ett ljudkort kan inte mixa om det heller.
Det finns ingen bortförklaring som håller, du blir lurad av att sången är högre mixad.
Vet inte vad du menar med bortförklaring. Jag borde väl bli lika lurad oavsett var jag hör sången? Och eftersom gitarren sänks i datorhögtalarna men inte i stereon så måste det finnas en förklaring. Det är inte bortförklaringar när man försöker resonera sig fram till förklaring till de skillnader man hör. En tanke som slog mig är att det kan vara den enkla förstärkaren som sitter i ena datorhögtalaren som av någon anledning kroknar.

Så nej, jag är inte lurad.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sun Jan 15, 2023 19:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
Bill50x wrote:
Erik wrote:
Du har fel, nivån ändras inte i Spotify och ett ljudkort kan inte mixa om det heller.
Det finns ingen bortförklaring som håller, du blir lurad av att sången är högre mixad.
Vet inte vad du menar med bortförklaring. Jag borde väl bli lika lurad oavsett var jag hör sången? Och eftersom gitarren sänks i datorhögtalarna men inte i stereon så måste det finnas en förklaring. Det är inte bortförklaringar när man försöker resonera sig fram till förklaring till de skillnader man hör. En tanke som slog mig är att det kan vara den enkla förstärkaren som sitter i ena datorhögtalaren som av någon anledning kroknar.

Så nej, jag är inte lurad.

/ B
Jag tror du luras av uppspelningen. Inget mixar om musiken så du tror att kompet "störtdyker". En kroknande förstärkare väljer inte vad den tar bort.
Så du har fel.


Top
   
PostPosted: Sun Jan 15, 2023 22:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Erik wrote:
Jag tror du luras av uppspelningen. Inget mixar om musiken så du tror att kompet "störtdyker". En kroknande förstärkare väljer inte vad den tar bort.
Så du har fel.
Du får tro vad du vill. Och självklart är det inget som "mixar om musiken". Vad har du fått det ifrån? Jag hade en misstanke första gången jag lyssnade på låten i Tidal och Youtube att den faktiskt var mixad så att introt lågt högt men drogs ner när resten (röst och komp) klev på. Sådant har jag hört ett antal gånger på vinylsidan. När det gäller vinyler är dynamiken något begränsad och ljudteknikern kan frestas att lägga nivån högt för att fånga intresset. PÅ CD och digitala filer komprimeras det ganska ofta friskt för att hålla medelnivån hög. Det finns det hur mycket material på nätet som helst där det bevisas att det går till på det sättet och vilken anledningen är. Åtskilliga ljudtekniker har berättat hur man sätter sig i bilen efter avslutad mastring och lyssnar att det låter OK i bilstereon.

Nu visade det sig, när jag fått igång stereon igen, att den inte uppvisar något fall på gitarr-introt. Där låter det hur bra som helst, precis som det ska! Alltså måste det vara fel någon annanstans i min datorkedja eftersom nivåfallet är mycket tydligt. Och du vet ju inte hur det låter i mina datorhögtalare och kan alltså inte påstå att jag har fel. OCH jag har aldrig påstått att något "mixar om musiken"! Jag misstänkte det var den ursprungliga mixen som var knas, där hade jag fel. Det är den inte. Men det betyder inte att jag har fel när det gäller datorljudet. För i mina datorhögtalare faller introgitarren.

Jag kanske ska spela in ljudet på min mobiltelefonen och lägga upp så du får höra själv? Fast kanske inte, mobilen har ju automatisk inspelningsnivå (den går inte låsa) så det blir ju ett prov utan värde oavsett hur det låter.

/ B

PS Om någon moderator tycker vi smutsar ner Archangel's medlemstråd för mycket, bryt gärna ut innehållet i denna diskussion och lägg den i en egen tråd på lämpligt ställe.

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 107 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 58 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited