selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 19:52

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 30 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Fri Jun 10, 2005 18:33 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Jun 08, 2005 13:43
Posts: 169
Location: Uppsala
Hej alla Linnister!

Jag har blivit ombedd att lägga ut bilder på anläggningen som jag har just nu. Först lite historia. Jag har avverkat olika varianter av följande upplägg.

Intek-Nexus (stenstativ)-LP12
Majik-Nexus-LP12
Majik-Keilidh-LP12
Majik-LK100-LP12
Wakonda-2XLK100-Aktiva Keilidh-LP12
Wakonda-2XLK100-Aktiva Ninka
Wakonda-4XLK100-Aktiva Keltik

Wakondan har under tiden försetts med Kudos Tuner
LP-12:an har sakta men säkert uppgraderats från Basnivå till dagens läge.

Nu till dagens situation

Image
Min lilla anläggning!

Image
Stativ mer nära, LP-12 och Lingo vägghängt! Karik III, Wakonda+Kudos Tuner+5125+5125. Lägg märke till den lilla effektsaken till höger om golvstativet....
:roll:
Image
LP-12:an. Afromosia! Lingo, En rätt ovanlig Ittok LV IIIB (väldigt lik Ekos fast mycket snyggare...), Arkiv B, Ingen Linto än men det står på listan!
Image
Ittok LV IIIB
Image
Sett från sidan.
Image
LP-12 och Lingo igen
Image
Racken igen

Så ser det ut just nu. Kommer fylla på med lyssningsintryck. Just nu sitter jag med helt nya 5125:or, dom tål att lyssnas in lite innan slutbedömning. Men visst tusan är det ett STOOORT lyft mot min tidigare stärkaruppsättning.

Fridens!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 10, 2005 19:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Snyggt, hur länge har du ägt dina Keltik?
Antar att även korten är nya så räkna med att ljudet "lossnar" efter hand.
Snacka om prisvärt förstärkarköp med dagens priser.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 10, 2005 19:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Trevlig anläggning och Ittok LV IIIB är ju bara så snygg jämfört med de tråkiga nyare svarta armarna :?

Är den där hyllan för skivspelaren något som du modifierat eller finns de att köpa?
Har själv lite problem med hoppande pickup om man går oförsiktigt över vardagsrumsgolvet.

Skilnaden mellan LK100 och 5125 är inte liten... och prisvärd är den för tillfället!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 10, 2005 19:58 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Jun 08, 2005 13:43
Posts: 169
Location: Uppsala
sportbilsentusiasten wrote:
Snyggt, hur länge har du ägt dina Keltik?
Antar att även korten är nya så räkna med att ljudet "lossnar" efter hand.
Snacka om prisvärt förstärkarköp med dagens priser.
Det var ju en jättebra fråga hur länge jag haft dom. Cirka ett och ett halvt år sisådär.

Jäpp, allt är nytt, så det tar väl en 100 timmars lyssning eller nåt innan kan göra en ordentlig slutbedömning. Lite bättre priser iom Linn´s erbjudande satt ju inte helt fel...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 10, 2005 20:01 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Jun 08, 2005 13:43
Posts: 169
Location: Uppsala
Sondek wrote:
Trevlig anläggning och Ittok LV IIIB är ju bara så snygg jämfört med de tråkiga nyare svarta armarna :?

Är den där hyllan för skivspelaren något som du modifierat eller finns de att köpa?
Har själv lite problem med hoppande pickup om man går oförsiktigt över vardagsrumsgolvet.

Skilnaden mellan LK100 och 5125 är inte liten... och prisvärd är den för tillfället!
Hyllan för skivspelaren är en Quadraspire liksom golvhyllan. Det går att få dom med väggmontering, därefter kan man designa dom med fler plan om man behöver. Men mycket mer vikt än jag har i nuläget skulle jag inte rekommendera i hylla iom att den är vägghängd. Dock är den rätt cool, Hyllplanen vilar på spikes på fördjupningar i Väggfästet. Hyllorna går mao helt sonika att lyfta bort. 8)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 10, 2005 21:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Jaha, personligen sitter jag o vill se biler på ditt stora system :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 10, 2005 21:32 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Jun 08, 2005 13:43
Posts: 169
Location: Uppsala
Jag ska tillägga att bilderna togs idag, därav den något tillfälliga sladd-dragningen. Men man vill ju gärna komma igång snabbt så att säga....

Efter att ha lyssnat lite inledande så måste man säga att skillnaden är enorm. Mycket tightare än tidigare. Enorm skillnad i de övre registren. Smackade på lite vinyl med Jamiroquai - Huvva vad det svängde! :shock:

The road to hell - grymt bra, framför allt stor skillnad på Chris Rea´s sång. Provade lite CD, låter också bra men lite råare i diskanten, något som säkert kan bero på att stegen är nya och att jag kör CD med en Karik. Iofs låter allting rått efter att man har kört LP-12:an!

Måste fortsätta och prova andra musiktyper, hmm akustiskt kunde vara något att testa med.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 10, 2005 23:51 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Jun 08, 2005 13:43
Posts: 169
Location: Uppsala
OK! Lite flera tidiga lyssningsintryck. Började först med riktig dragig musik (av nyare årsmodell) på CD, Rush, Saga, Slaptones, ZZ Top och Tower of power (både studio och live). :shock: Svårt att hitta ord men fläskläpp är det närmaste! Milda moses vilket drag, och detta samtidigt som ljudbilden är mycket "större" än tidigare. Undrar om ett par Linn-högtalare kan låta fetare...

Fortsatte med vinyl, testade en gammal Chet Atkins & Jerry Reed från typ -70. Som jag misstänkte, det låter ju givetvis ännu bättre med vinyl och akustisk musik sitter om en smäck. Svänger som besatt. Avslutade med Little Village för att få höra lite Cooder, Keltner och Hiatt. Mumma! Mysigt värre.

Intressant fenomen är att viss musik låter "snabbare", måste ju bero på att förstärkeriet hänger med på ett helt annat sätt nu.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jun 11, 2005 00:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Intressanta iaktagelser.
Det fina är att det kommer att låta ännu bättre senare när allt satt sig.
Väntar med spänning på fler intryck


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jun 11, 2005 16:29 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Jun 08, 2005 13:43
Posts: 169
Location: Uppsala
sportbilsentusiasten wrote:
Jaha, personligen sitter jag o vill se biler på ditt stora system :wink:
Haha, ja, du ångrar dig inte att du bort dina Keltik!?

Det ska till bra mycket innan jag byter bort dom!!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jun 11, 2005 17:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
ja måste säga att det är ett supersnyggt system... gillar verkligen hyllan för att ha skivspelaren på, ingen dum idé. Själv var jag just inne på hf och med inbyte så kunde jag få köpa 5125:an som du har köpt två av för 12 k. Känns som en bra deal.. men man måste ju ha råd oxå :P Men att driva keltik kan jag tänka mig att det behövs två.. jag ska driva ett par katan....


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jun 11, 2005 20:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Harry Våffla wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Jaha, personligen sitter jag o vill se biler på ditt stora system :wink:
Haha, ja, du ångrar dig inte att du bort dina Keltik!?

Det ska till bra mycket innan jag byter bort dom!!
Ja menar hittills har vi ju bara sett bilder på det lilla...
(visst saknar jag Keltik'arna :cry: )


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jun 21, 2005 22:32 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Jun 08, 2005 13:43
Posts: 169
Location: Uppsala
OK! Tänkte jag skulle uppdatera lite vad som hönt & hörts.

Jag har dessvärre inte haft så rasande mycket disponibel tid för serös lyssning, lite stressigt så här inför semestertiden!

Men lite har det blivit.

Jag har betat av ett gäng CD, vissa äldre utgåvor låter lite i vassaste laget men en del nyare producerat svänger på riktigt bra. Men jag fundrar på om det nya förstärkeriet synar min Karik i diskantområdet. Silverkablar kanske gör susen eller sannolikt en exotik. Som vanligt är Yello kult oavsett media! Likaså Deep Puple. Å andra sidan har en del CD som tidigare låtit mer än lovligt ointressant morskat upp sig en hel del.

LP-12:an har fått jobba mest. Här låter allt sanslöst mycket bättre än förut vilket tvingat mig att gå igenom diverse plattor. Jamiroquai tror jag är nämnd sen tidigare. 70-tals rock låter hur bra som helst, akustiskt om möjligt ännu bättre men rekordet hitills var definitivt när jag i går natt dammade av en del gamla Level 42 inklusive det synnerligen imponerande dubbel-live-albumet "Physical Presence". Jisses :shock: Jag hade glömt bort hur ruggigt tajta dom var när dom var som bäst. För er som aldrig hört Live-skivan; -Leta rätt på den, den är svettigt bra.

NU behöver jag bara ett par veckor av oavbruten lyssningstid så ska jag nog kunna återkomma med något mer utlåtande. Tjipp!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jun 23, 2005 13:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Bra musiksmak, Harry!
Verkar som Keltikägare har en förkärlek för samma musikstil.
Vad kan det bero på, haha :wink:

Antar att du har skivor av Simple Minds med, svänger FETT på Keltik :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jun 23, 2005 14:08 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Jun 08, 2005 13:43
Posts: 169
Location: Uppsala
sportbilsentusiasten wrote:
Bra musiksmak, Harry!
Verkar som Keltikägare har en förkärlek för samma musikstil.
Vad kan det bero på, haha :wink:

Antar att du har skivor av Simple Minds med, svänger FETT på Keltik :D
Jorå, några stycken. De äldsta är dock så gamla att dom tillhör den tiden då man gjorde asiatiska fulpressningar av mindre god kvalitet. Ibland kunde det hända att hålet på skivan var offcentrerat! Nån av de äldsta Simple Minds är tyvärr av den sorten. Ska tillägga att dessa skivor måste vara inköpta i slutet av 70-talet, jag kommer ihåg att dom antingen gick sönder fullständigt i limningen till skivomslaget eller var av dålig pressning. Gud vete hur många jag bytte men ibland så bara orka man inte hålla på och byta hela tiden...suck!

Personligen är jag mest förtjust i dom riktigt gamla Simplarna fram till ungefär New Gold dream som ju är ett höjdaralbum. Lite smärtsamt är det att konstatera att dom idag verkar alldeles ha tappat stinget! Synd!

Kommer ihåg när man hörde dom första gången på radion, det lät lite som om man hade tagit Roxy Music och rockat till dom.

Man kanske skulle ta och plocka fram new gold dream och testa...


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 30 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited