selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 20:46

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 
Author Message
 Post subject: Hur blev man Linn-nörd?
PostPosted: Thu Jun 09, 2005 14:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jun 23, 2004 15:36
Posts: 638
Location: Malmö
Tja, hur fastnade ni i Linn-träsket?

För min del var detta min första kontakt med HiFi. Hos Takt&Ton i Luleå. Det vilade ngt lite mystiskt och lockande över Linn och en del studenter jag kände levde väldigt enkelt men hade en cool/dyr skivspelare som betydde allt.

Sedan låg ju "Linn Magazine" i serietidningslådan i studentlägenheten man flyttade in i...

Varför blev man sedan kvar? Varför lockar inte andra märken? Det är kanske samma som hos HD-ägare. Jag själv skulle inte kunna tänka mig att köpa ngt annat. Jag har haft två HD innan men ä MC-lös nu...

_________________
If a problem occurs... Ignore it. It might go away.
Majik LP12, Lejonklou Boazu, Slipsik 6, Majik 109, Auralic Aries Mini


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jun 09, 2005 14:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Jag föll in den vägen Linn själva tänkt sig att folk ska falla in, tror jag, efter demonstration :). Det började med att JohanF här på forumet letade nya högtalare, vilket slutade med ett par NHT. NHT-burkarnas ankomst i kombination med den alltid närvarande tävlingsnerven (avundsjukan, stavas det kanske..) ledde till högtalarintresse för min del också. Såpass att jag också ville köpa NHT. Satt på ProLogic-system med fem småburkar då. Efter fruktlösa försök att tämja NHTs monster-bas (har för mig det var så här det gick till iaf, Johan får väl dementera :) ) började han tänka i termer av stativare och den högtalar-jakten (som jag då i egenskap av god medmänniska tog aktiv del i) slutade med att istället för att köpa hans NHT som det var tänkt så han kunde upp-/sido-gradera istället själv slog till på ett par Keilidh efter att först ha blivit peppad på Tukan. Hemlån och hela köret, "selling by demonstration". Tjejen la veto mot att köpa stativare, därav att Tukan-hemlån blev till Keilidh-köp. Plötsligt började jag köra mycket mer musik efter att tidigare mest ha sett film, vilket föranledde hemlån av en gammal Intek, för skojs skull, som fullkomligt krossade Teac DPL-receivern jag hade. Ungefär här får jag väl anse mig som fullkomligt nere i träsket, började få en känsla av inte mycket matchade Linn. Varje gång någon sorts test gjordes vann dom ju överlägset. Utsattes för gammal Mimik vs ny fin Rotel också, vilket inte hjälpte.. Sen dess har jag i princip shoppat Linn i takt med vad plånboken hållit för :) (parallellt med bio-grejjer från andra märken då).

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jun 09, 2005 18:04 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 18:36
Posts: 142
Location: Lekrummet
Kankse inte den "normala" vägen. Men nomal är jag ju inte heller så....

Jag fick en skivspelare av min morsa och min plastfarsa. En DUX som man kunde plugga in högtalarna i direkt. Mamma hade en "fin" anläggning från Thorn. Ändå var skivorna var roligare att lyssna på på mitt rum.

Träffade en kiille. Efter en tid vi hade varit ihop så köpte HAN sig en såndär "skryt-fi" anläggning från någon "skryt-fi"butik. ( Någon HI-Fi butik som jag oxå var på som skröt mest än demade sina produkter). Han stora vräkiga högtalare av något "skumt" märke och en plastspelare. Han, mitt EX, hävdade att högtalarna var viktigaste i anläggningen. Lät imponerande iofs. Ändå var det mycket roligare att lyssna på skivor på min lilla DUX skivspelare med högtalarna inplugga direkt i skivspelaren. Jag fick således inte ihop ekvationen att högtalarna var det viktigaste i en anläggning. För varför var det då roligare att lysna på musik på min lilla "historia"?

Fick några grovhuggna ideer om hur det skulle vara. Men inte riktigt rätt ändå. Bollade med många ideer hit och dit. Hur en sterio skulle var uppbyggd och inte uppbyggd. Men insåg att högtalare inte var allt i anläggningen som många hade hävdat bestämt.

Sen så blev jag ihop med han ------------------------------------------------------------------>
Och allt blev helt rätt, både med sterion och kärleken. Fast vilket som är mest rätt det vette gudarna.:wink: :lol:


******************

editat för stavfel

_________________
Män bör vara (upp)kopplade :wink:

Det är inte operativet som skall ha kontroll över dig, det är du som skall ha kontroll över operativet.
Kontrollfreks kör inte med Windozen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jun 09, 2005 19:42 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Jun 08, 2005 13:43
Posts: 169
Location: Uppsala
Ujdå, för min del för vi gå tillbaka till andra halvan av 80-talet. Jag hade bestämt mig för att skicka mina sunkhögtalare i omloppsbana. Jag hade skapat mig en rejäl budget i dåtidens penningvärde för att köpa något riktigt bra. Klev in på Ljudkompaniets butik som då låg på sysslomansgatan i Uppsala. Här kom en viss Christer och försökte förklara för mig att det inte var någon vidare värst bra idé att lägga allt krut på ett par högtalare. Hmm, jag var skeptisk.

Vi satte igång och prova, prova, prova, prova i en ren maratonföreställning när jag så småningom började haja konceptet. Härvid följde en synnerligen lång och empiriskt utforskande orgie i jämförelser mellan olika CD-varianter och olika Linnsvarvar. Till slut var det bara att vifta med den vita flaggan och låta fredsduvan erkänna att jag hade inte alls haft koll på läget. Okej istället för ett par Hifi-högtalare så kom jag hem med en Intek och ett par Nexus på stenstativ.

Efter en ganska snar tid därefter råkade min Dual bytas ut mot en LP-12:a i basutförande. Resten är historia, egentligen. Man insåg snabbt vartefter det kom ut nya grejer att dom spelade i en egen klass, vilket dom fortfarande gör!

Vilka minnen "those were the days"!!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jun 09, 2005 19:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Tja hur jag föll in i träsket.

fick min första stero när jag började 4an vilken bestog av en styck Dual1210 en styck Dux Reciver och ett par hembyggda högtalare började väl ganska snart leta efter bättre grejor var runt och tittade i olika Hifi-affärer i framförallt Stockholm Gbg och Alingsås men hittade inget jag tyckte var speciellt bra. Tröttnade på att leta Hifi skaffade ett Japanskt paket av märket Onkyo lyysnade mycket mindre på musik med det paketet än med min ursprungliga anläggning som ljudmässigt var sämre men roligare att lyssna på. En dag så fick jag hem min gamla 1210a och kopplade in den med kristall pickup och allt och musiken blev mycket roligare att lyssna på. slängde på en bättre pickup en pickering och vipps blev det ytterligare lite roligare. Tänkte att jag får nog skaffa en modernare dual så jakten efter en begagnad 505 inleddes.

Efter ett tag så gick jag förbi toonläget tittade på begagnat listan och såg att de hade en dual 505 mk4 till salu så jag och en kompis som var med gick in för att titta på den och då fick man en demonstation dualen mot basik och jag tänkte med basiken det kan ju inte bli så mycket bättre sedan sattae anders på en axis och då tänkte man att det kan ju inte bli bättre än så här men då dök LP12an upp och man vart helsåld kom inte hem med en dual allafall ett antal månader senare tänkte jag köpa en basik men just då så skulle det komma in en begagnad axis så jag köpte den istället vilken senare böts in tillsammans med lite pengar till ett nytt LP12 verk begagnad valhalla tonarmen tog jag från axisen vilken senare böts mot en Akito2b när den kostade 4000:-. vid ett svagt ögonblick i ekonomin såldes 12an. hade lite annat gammmalt skrot tills det kom in en basik och nu då en LP12a igen.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 10, 2005 18:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Var ute efter nya högtalare och gick då in på ToT och lyssnade på diverse LK-lådor samt Keilidh. Jämförelsen mot det system som Hifi-klubben rekommenderade (B&W och nåt mer) var skrattretande stor. Efter detta var man fast! :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 10, 2005 19:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Var djupt nere i HIFI träsket i mitten av 80-talet o var aldrig nöjd, bytte hela tiden till dyrare grejjer (känns det igen :wink: )
Skulle väl ha nya högtalare o tittade in hos Ljudkompaniet men fastnade för LP12 (känns det igen :wink: )
Ut åkte alla "fina" märken o in kom LP12/Nait/Kan


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jul 05, 2005 02:34 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:28
Posts: 434
Var djupt nere i Linn träsket när en kompis lurade in mig på Bossanova.
Efter att där fått en för mig omtumlande upplevelse med produkter av andra märken än Linn (Sonus Faber bl.a) så fick min Linn anläggning stryka på foten :!:

Det var eller är inga fel på Linn prylarna,det ÄR bra grejor.Låt mig understryka det på en gång.Men jag har också insett att det definitivt inte är något för mig längre.För min del så blev mitt musiklyssnande OCH stereouppgraderande skoj sedan jag lämnade Linn.Har inte ångrat mig en sekund.Så jag hamnade i Linnträsket men tog mig därifrån...Men det finns en massa andra Hifi träsk därute :wink:

mvh


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jul 05, 2005 09:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
new order wrote:
Var djupt nere i Linn träsket när en kompis lurade in mig på Bossanova.
Efter att där fått en för mig omtumlande upplevelse med produkter av andra märken än Linn (Sonus Faber bl.a) så fick min Linn anläggning stryka på foten :!:

Det var eller är inga fel på Linn prylarna,det ÄR bra grejor.Låt mig understryka det på en gång.Men jag har också insett att det definitivt inte är något för mig längre.För min del så blev mitt musiklyssnande OCH stereouppgraderande skoj sedan jag lämnade Linn.Har inte ångrat mig en sekund.Så jag hamnade i Linnträsket men tog mig därifrån...Men det finns en massa andra Hifi träsk därute :wink:

mvh
Vad kör du på eller är inne på för grejjer nu för tiden då? 8)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jul 05, 2005 09:36 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Brorsan hade en Intek och en tolva, speciellt tolvan var ju iögonfallande. Sen när jag var inne på hifibutiken i Östersund gjorde jag misstaget att lyssna på Ninka i samband med test av DVD-spelare. Det var en ren och skär adrenalinkick! The rest is history - köpte strax därefter Majik, följd av Ninka, följd av Numerik, etc etc.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jul 05, 2005 11:07 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:28
Posts: 434
monkeydevil wrote:
Vad kör du på eller är inne på för grejjer nu för tiden då? 8)
Det har inte ändrats så mycket sen sist jag var här.S.F Cremona (är fortfarande lika begiestrad),Pathos ClassicOne och en A.A Maestro cd-spelare.Är lite sugen på att uppgradera cd-spelare eller förstärkeri,men inget är klart än.Det skulle vara intressant att testa något riktigt bra klass A förstärkeri.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jul 06, 2005 14:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Quote:
Det skulle vara intressant att testa något riktigt bra klass A förstärkeri.
Pratar vi möjligtvis Accuphase då?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jul 06, 2005 18:29 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:28
Posts: 434
Sondek wrote:
Pratar vi möjligtvis Accuphase då?
Njae,Jag var mer inne på Pathos faktiskt.Deras T.T verkade väldigt intressant.Finns att få tag på begagnad också.Men efter att ha kollat upp med svenske generalagenten och läst på nätet så verkar dom planerna att gå upp i rök.Enlig dessa käller så sägs det att T.T inte gillar laster under sisådär 4 ohm.Mina Cremonor har en dipp i midbasen ner till 2,8 ohm så den verkar gå bort.Tyvärr!Men vilket smycke T.T är :!: Kolla in:http://www.pathosacoustics.com/indexeng.htm


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jul 29, 2005 20:32 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Nov 18, 2003 15:42
Posts: 271
Location: Piteå
Jag skyller helt sonika ifrån mig ansvarsbiten på New_Order .

Om jag inte hört hans Linn-Rigg (Genki/Kolektor/LK100/AV5140) hemma hos honom hade jag aldrig köpt likadana högtalare.

Men är fruktansvärt nöjd med dessa.

_________________
man får det man betalar för


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited