selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Mon May 06, 2024 05:25

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 12 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sun Jun 05, 2005 00:55 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jul 13, 2004 07:58
Posts: 192
Location: Stockholm
Införskaffade en Trikan och måste hålla med om att det är överraskande mkt som finns i centerkanalen.
Precis som ngn annan också påpekat tycker jag dock Trikan är klart nasal/burkig jämfört med mina Katan. Visserligen kör jag Katan aktivt och Trikan passivt, men det är stor skillnad (efter en första genomlyssning).
Nån kommentar på detta?

PS Trikan har ju en lös svart helfront, men jag vill ha den i Lönnfront. Mina Katan högtalargaller passar även på centern, där de gör ett bättre jobb så de fick raskt flytta. Nån som har ett par Katan/Trikan-galler till övers? Gissar att Linn tar saftigt betalt för dessa som reservdel... DS


Top
   
PostPosted: Sun Jun 05, 2005 10:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
bauta wrote:
Visserligen kör jag Katan aktivt och Trikan passivt, men det är stor skillnad (efter en första genomlyssning).
Nån kommentar på detta?
Inte direkt, då du svarar själv på frågan :wink:
Det ÄR stor skillnad!
Bara att skaffa samma slutsteg som du driver de aktiva Katan med o sätt det på centern så får du samma karaktär. Kommer att bli skitbra!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Sep 15, 2005 08:39 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jul 13, 2004 07:58
Posts: 192
Location: Stockholm
Uppföljning på fråga nr två: ni som har Trikan, fick ni med de runda högtalargallren och den stora tygfronten? Själv fick jag bara tygfronten..


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Sep 15, 2005 08:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Fick en tanké, weezer som är den andra som nämnt "nasal" kör ju sin Trikan under en TV, gör du också det? Isf kan det ju ha med TVn att göra.

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Sep 15, 2005 10:11 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jul 13, 2004 07:58
Posts: 192
Location: Stockholm
Min ligger på en IKEA-bänk mellan Katan (ngt under fronthöjden). TV'n på sidan av i avvaktan på en plattskärm att sätta mellan. Är väl ingen idealuppläggning men...
Håller nog med om att det tonalt skulle förbättras med en aktivering men är ändå inte helt övertygad.
Däremot en stor skillnad på ljudkvalitet in. En bra DVD ger bra centerljud liksom vissa tv-filer & program. Vissa utsändningar vill man däremot bara koppla om till ren tvåkanal eller den fejkade centern som CMDI kan skapa - det ger bättre centerljud.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Sep 15, 2005 10:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
På sidan av .. ok, då var min gissning fel. Tänkte det kunde ha att göra med att TV vid center gör att centern upplever sig ha en väldigt mycket större baffel än delningsfiltret är konstruerat för.

Kul experiment-tips förresten; prova ställ centern på högkant. Tvåvägs bas-diskant-bas-centrar passar egentligen otroligt dåligt att köra liggande. Min Ekwal lyfter nåt djävulskt av att stå upp .. synd att det inte går ha det så :( Synd också att Linn inte gjorde åtminstone Ekwal till en trevägs-center med diskant och mellanregister monterade i en vertikal linje även när den ligger ner, som nya Komponent-centern och Akurate samt Artikulate. Dom kunde ju åtminstone ha gjort Ekwal'en till 2.5-vägare.. liggande 2-vägs-MTM är bara så fel, egentligen. Men det funkar ju trots allt bra, jag är nöjd egentligen.. bara det att jag tror det hade varit så väldigt mycket bättre om dessa riktlinjer följts.

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Sep 15, 2005 11:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
bauta wrote:
Min ligger på en IKEA-bänk
Kan det inte vara den som spökar? Testa att ställa katanerna på samma bänk och se hur det blir.

/Henrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Sep 15, 2005 13:34 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jul 13, 2004 07:58
Posts: 192
Location: Stockholm
Det blir nog till att labba lite när man kommer hem. På högkant (som sagt omöjligt möbleringsmääsigt) och på ett stabilare underlag. IKEA-bänken kanske funkar som resonanslåda? Skall också testa med Katan på samma bänk men för tvåkanal trivs de nog bäst på sina stativ vid sidan av.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 16, 2005 08:54 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 00:46
Posts: 445
Location: 127.0.0.1
Jag har på skoj lagt min Ekwal ovanpå tvn, det lät annorlunda men bra. Delvis för att jag är van att härleda ljudet till nedandelen av tvn, men visst blir det mer öppet, no doubt about it. När jag flyttar ska jag överväga att sätta en hylla bakom/ovanför tvn och placera den där. Är övertygad om att det är bättre. Inte fan låter en Katan bättre under tvn än bredvid... :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 16, 2005 10:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Man bör ha centern på samma höjd som fronthögtalarnas mellan/diskanter för att undvika att ljudet åker upp/ner/upp vid panoreringar o allmänt ge en homogen ljudbild.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 16, 2005 21:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Alltså, jag menade ju (naturligtvis) inte att Katan skulle bli bättre äv att stå på bänken. Men bänken kanske försämrar ljudet mer än man tror? Att ställa Katan där för att se hur det låter skulle kunna vara en ledtråd. Om det är bänken som är problemet så finns det ju både vägg och golvstativ till trikan.

/Henrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Sep 17, 2005 09:38 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 00:46
Posts: 445
Location: 127.0.0.1
Lägger jag min ekwal på tvn kommer den i praktiken närmare diskanterna på Katan, får pröva med en hylla sen när jag flyttar..


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 12 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited