selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 09:26

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 
Author Message
 Post subject: Projje eller Plasma?
PostPosted: Wed Jun 01, 2005 22:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Vilket format ger en "närapå plasmabild" med en projje + duk för 20k? Dvs samma slantar som en hyfsad 42" plasma.

Jag demade som sagt projje för 30k o duk för 8k o bilden var 2.5m bred = en 20k plasma var solklart bättre (trots att det var kolsvart när vi demade projjen)

fyi -Kör med en Compac MP2800 hemma, jag använder en 90*110cm bild = 142cm diagonalt (56tum). Funkar hyfsat men vet inte om projjen är i bra nog. Vad tycker ni?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 01, 2005 23:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Himmelriket?


Nej seriöst så tycker jag vilket som låter bra. En TV eller duk är väl mer vad man föredrar. Tycker det känns som att projje + duk är mer prisvärt, även om då bilden kanske är lite sämre.

Nackdelarna med projektor är väl: lampans livslängd, lite sämre bild, ett oljud/surrande från projektorn och möjligen även placering av projektor + duk.

Men man får en stor bild och för en billig peng får man även en helt okay bildkvalité...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jun 02, 2005 00:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
...så det beror väl på hur mycket man tittar på vanlig tv-utsändning eller håller sig till film. Själv tittar jag till 80-90% på film, så för oss blir det en ny projje en vacker dag (istället för plasma).


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jun 02, 2005 08:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Jag tycker det mest beror på hur man använder grejerna, vill man ha TV'n gåendes medan man gör annat eller slår man ofta på för att titta på korta saker som rapport eller dylikt, då är det för jobbigt med projektor. Börja mörklägga och riva ner rulldukar .. nä, jobbigt. Däremot om filmtittande är lite heligt; en aktivitet som får 100% uppmärksamhet medan man gör det och man blir sur om någon ringer/hälsar på, då är det aktuellt med projektor.

Dvs kvalitetsskillnader är IMHO inte det intressanta! Det intressanta är hur man kommer använda grejjerna. Därför är inte projektor ett alternativ till en TV för dom flesta, utan snarare ett komplement.

Själv slö-ser jag nästan aldrig på TV "planlöst" (står en TV i sovrummet för sådana syften) och därför har jag bara projektor i vardagsrummet.

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jun 02, 2005 10:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Det är sant.. vid slötittande på TV, så lämpar sig inte projektor. Själv hade jag i framtiden tänkt köra med projektor för filmtittande mot samma väg som stereoprylarna och sen i en bokhylla ha en liten plasma bara för att kunna se tv och slötitta (vilket jag sällan gör).

Förra sommaren när jag möblerat om här hemma, dröjde det närmare ett halvår innan jag kom mig för att fixa en antennkabel, vilket kanske säger en del om mitt "slötittande" på tv :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jun 02, 2005 10:33 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Thu Mar 18, 2004 11:08
Posts: 99
Location: Umeå
För den som aktivt tycker om att se film torde projektor vara ett självklart val. Det blir alltid bäst med perfekt mörkläggning men man kommer långt med gardiner som täcker fönster. Sen finns det speciella "smalvinkliga" dukar som tål ströljus bättre än vita dukar.

Har man väl knäckt tre-siffriga tum på diagonalen, kopplat DVDn till sin linn-anläggning och skaffat sig en popcorn-maskin så finns det inte längre någon anledning att gå på bio.

Jag själv har kass mörkläggning men jag tycker bioupplevelsen hemma slår att se på teve, även när den svarta rymden ser grå ut 8)

Edit: För referens kan jag säga att jag har en Panasonic AE-500 projektor, med 1280x720 panel. Med dagens mått skulle jag gissa det är en "genomsnittlig" projektor. Varken super eller kass. Till detta kommer en icke-ströljus-tålig vit Euroscreen 230 cm bred rullduk. Totalpris < 20 k för ett år sen.

_________________
"It's better to watch stuff, than to do stuff" - Homer Simpson


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jun 02, 2005 14:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
JohanF wrote:
Har man väl knäckt tre-siffriga tum på diagonalen, kopplat DVDn till sin linn-anläggning och skaffat sig en popcorn-maskin så finns det inte längre någon anledning att gå på bio.
tre-siffriga tum :shock: - det är STOOORT

Tror det blir en plasma för mig ändå.
Mörkläggning är jobbigt o va kul det vore att se TV genom Linn systemet.
Det kan man ju med en plasma ju!
O det ÄR en väldig skillnad på bildkvalitet.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jun 02, 2005 15:17 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 14, 2003 21:50
Posts: 362
Kolla in Pioneers 43"! Tror att det är en sådan man måste köpa för att kunna bräcka många av dagens LCD och projjar. Polaren köpte en sådan för ett tag sedan och de är ruggigt exakta i jämförelse med andra plasmor jag kikat på.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jun 05, 2005 21:56 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Har försökt sammanfatta mina önskemål på bildanläggning något:

* Bra bild

* Stor bild

* Snygg installation (Här kan man få gott med bra inspiration på forumet. Både JohanF, projektor, samt Classic, LCD-tv, tycker jag har ordnat det fantastiskt snyggt. Finns nog fler som lyckats bra också. Blir avis.)

* DVI/HDMI-ingång, helst två st. Jag tänker använda någon sorts MediaPC för att titta film eller annan underhållning. Vill kanske också kunna koppla in en separat DVD-spelare.

* Hög upplösning. Minst 1280 x 720 eller vad det nu kan tänkas bli i widescreen. Förutom kommande HD-upplösningar på film vill jag kunna surfa och kolla IMDB från soffan. Helst skall alltså webbsidetext vara läsbar från soffan.

* Tyst

* Hållbar, alltså tidsmässigt. Jag vill helst inte att bilden bränner in efter en vecka.

* Användbar dagtid. Okej, perfekt bild blir det väl inte ens med min nuvarande 32-tums-klump, men det vore bra om man kunde se tv-program utan att mura igen fönstret.

* Pris. Tv-budgeten är minst sagt naggad i kanten efter Keltik-köp...

Baserat på ovan önskemål finns det alltså lite för- respektive nackdelar för både projektor och vägghängd tv. Bra-bild-martchen vinns av... vet inte. Delade meningar här tror jag. Stor-bild-martchen går nog till projektorn eftersom jag inte är forskningschef på Sonycenter i Tokyo och kan fixa fram en 100tumsplasma. Snygg installation – oavgjort. Möjligtvis aningen lättare med en vägg-tv på grund av att kablar inte skall upp i taket. Å andra sidan ger en projektor helt ren vägg mellan högtalarna om man vill. Upplösningstävlingen går nog till projektor i dagsläget? Möjligtvis kommer det LCD-tvs med hög upplösning, men det kan vara lite tveksamt om bilden är nog stor för soff-surfande? Tysta leken vinner en vägg-tv. Hur många dB kan en projektor få avge innan det blir störande? Vilken har längst hållbarhet? LCD? Plasma? Projektor? Sen är det en fördel att man kan byta lampa i projektorn. Dagtidstävlingen vinner väl också vägg-tv? Exakt hur mörkt måste man ha för att få bra bild med projektor? Räcker ljustäta rullgardiner? Och framförallt, prismässigt.. För 10 tusingar kan man få en projektor, men måste man upp i pris för att få okej bild? Hur ska man tänka då det gäller projektor av LCD-typ respektive DLP-typ?

Oj oj oj, vad mycket att ta hänsyn till... Spännande!


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited