Linn och Linns ÅF lever på att sälja produkter. Det är viktigt att hela tiden påminna sig om det när de hävdar något är bättre än något annat, även om man vill ha fullt förtoroende för dem. Det avgörande är precis som du säger - vad du själv tycker blir bättre eller sämre under kontrollerade former. Jag upplevde att Katalyst tog mig tydligt närmare musiken än Linns tidigare DAC-arkitekturer och det var senaste gången jag haft chansen att testa själv med full kontroll. Det skulle vara kul att göra om det med Organik, eller inte

. Det tog några år att kravla mig upp till en Katalyst lösning

.
Högtalare och filter innehåller många komponenter som går att justera/optimera. Jag vill mena att det inte finns några enkla tumregler som att högtalare med få element passar med digitala filter. Allt hänger på optimering av samtliga faktorer i systemet. Digitala filter erbjuder en mängd variationsmöjligheter som är svåra alternativt inte går att implementera med passiva eller aktiva analoga filter, men också en ökad komplexitet.
Aktiva system blir inte automatiskt starkare än motsvarande passiva system. En effektsvag förstärkare är lika effektsvag i ett aktivt system som i en passiv lösning. Det handlar (nästan alltid) om vilket spänningssving förstärkaren klarar av att leverera i en given last (högtalaren). Då spelar det ingen roll om systemet är aktivt eller passivt. Men ett välkonstruerat aktivt system kan ge andra fördelar, precis som ett motsvarande välkonstruerat passivt system.
Det låter överraskande att moderkortet skiljer mellan Selekt Classic och Edition, vilket inte känns så modulärt. Men jag har svårt att tro det har någon avgörande skillnad prestandamässigt, utan handlar i så fall gissningsvis om mekanisk anpassning till respektive chassi.
Helt rätt att testa i ditt eget system och skaffa dig en egen uppfattning. Väldigt viktigt att du nivåmatchar inom 0,1 dB när du utvärderar, för nivån är starkt preferensdrivande. Samt försöker hålla andra påverkansfaktorer borta också.
Lycka till.
mvh, Mats