selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 13:43

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 207 posts ]  Go to page Previous 110 11 12 13 14 Next
Author Message
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Sun Jun 11, 2023 14:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
matss wrote:
Ni som har testat, hur delar ni upp en skivsida i de individuella låtarna?
Jag använder Adobe Audition för att dela upp låtarna. Kan vara lite jobbigt med live-album men det känns alltid bra att kunna skarva ihop sidan ett och två sömlöst (in- och uttoning i varandra) :-)

Icke live är bara en bit av en kaka.

Audacity är gratis och fungerar lika bra, men eftersom jag nu är inkörd på Audition så...

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Sun Jun 11, 2023 15:23 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Nov 28, 2014 10:19
Posts: 171
@Bill: Den digitala filen som Songcorder snappar upp är en exakt kopia. Det låter likadant med en rippad vinyl via Songcorder som att spela vinylen direkt. Eftersom DSM använder digital volymkontroll görs all analog musik om till digitalt format, förstärks och görs sedan om till analogt innan uppspelning. Det är den digitala signalen som Songcorder fångar upp.

För att stycka upp låtarna använder jag Audacity. För att få till metadata använder jag MP3Tag.


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Sun Jun 11, 2023 15:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Rälser: Du menar att analoga signaler in i Majik DSM digitaliseras för att sedan anologiseras för uppspelning?
Varför matar man inte analoga signaler direkt till slutsteget? Jag är skeptisk till att hålla på och omvandla musik fram och tillbaka mellan analogt och digitalt. Om musik är inspelad digitalt ska man givetvis inte gravera en vinyl som i LP12:an omvandlas till digital och därefter omvandlas till analog igen för att spelas upp. Det är egentligen dumheter att hålla på så.
En digital inspelning ska naturligtvis köras digitalt hela vägen till slutstegen och helst då i originalupplösning.

Det är förstås mer praktiskt med digitalt, det är väl tex Songcorder ett exempel på. Men jag börjar svettas lite när jag nu vet att mina vinyler som spelas omvandlas fram och tillbaka. Får nog skaffa mig en helt analog anläggning också...

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Sun Jun 11, 2023 16:16 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Nov 28, 2014 10:19
Posts: 171
Osäker på hur det förhåller sig med din Majik DSM. I min Akurate DSM Renew går det att välja analog volymkontroll, men på de senare tror jag inte att det går. Enligt Linn blir resultatet bättre med digital volymkontroll, lägre distortion. Jag vet inte om jag lyckades få med bild, men om så visar den var man kan välja analog eller digital volymkontroll. Om du har möjlighet att välja analog så innebär det att du inte kan använda Space Optimisation och att du inte kan spela in med Songcorder.
Attachment:
Skärmbild 2023-06-11 161123.jpg
Skärmbild 2023-06-11 161123.jpg [ 25.27 KiB | Viewed 2451 times ]


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Sun Jun 11, 2023 16:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Rälser wrote:
Osäker på hur det förhåller sig med din Majik DSM. I min Akurate DSM Renew går det att välja analog volymkontroll, men på de senare tror jag inte att det går. Enligt Linn blir resultatet bättre med digital volymkontroll, lägre distortion. Jag vet inte om jag lyckades få med bild, men om så visar den var man kan välja analog eller digital volymkontroll. Om du har möjlighet att välja analog så innebär det att du inte kan använda Space Optimisation och att du inte kan spela in med Songcorder.
Skärmbild 2023-06-11 161123.jpg
Jo, jag har valet "Digitize" men insåg inte vidden av funktionen. Jag är dock tveksam till att en a/d + d/a omvandling distar mindre än en analog volymkontroll. Men Linn har resurser att mäta och bör veta vad de gör.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Sun Jun 11, 2023 17:35 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Nov 28, 2014 10:19
Posts: 171
Personligen föredrar jag digital volymkontroll framför analog. Men bra att du har möjligheten att välja, då kan du ju testa dig fram :-). Om du fortsätter med digital volymkontroll tror jag att du bör välja RAW i output för högsta upplösning.


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Sun Jun 11, 2023 17:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
Bill50x wrote:
Varför matar man inte analoga signaler direkt till slutsteget? Jag är skeptisk till att hålla på och omvandla musik fram och tillbaka mellan analogt och digitalt. Om musik är inspelad digitalt ska man givetvis inte gravera en vinyl som i LP12:an omvandlas till digital och därefter omvandlas till analog igen för att spelas upp. Det är egentligen dumheter att hålla på så.
Linn omvandlar alla signaler till digitala strömmar i sina DSM:er, för att man tycker man kan skapa mer välljudande apparater så. Dessutom kan man då också applicera Space Optimization på alla signaler, inte bara de digitala insignalerna.

Nuförtiden ska vi nog släppa vår ängslighet att ordet digitalt på något sätt skulle paja ljudet. Idag får du enkelt bättre prestanda i en välgjord A/D/A signalkedja än vad du någonsin kan åstadkomma i en rent analog dito, om du är intresserad av brus och distortionsfritt ljud. Det är också en anledning att nästan all inspelad musik i något steg digitaliseras.

Frågan för mig är istället varför vi överhuvudtaget håller på med ett så våldsamt begränsat medium som vinyl idag, när vi har så mycket prestanda tillgänglig i digital teknik. Ännu mer fascinerande är att musikindustrin verkar fast benägen att fortsätta missutnyttja digitala prestandamöjligheter så till den milda grad genom nivåkrig och kompressioner, att nya vinylskivor fortfarande kan vara njutbara i förhållande till sina digitala systrar.

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Sun Jun 11, 2023 20:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Om någon moderator läser detta, bryt gärna ut inläggen om Songcorder till en egen tråd. Tack!

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Sun Jun 11, 2023 22:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
matss wrote:
Frågan för mig är istället varför vi överhuvudtaget håller på med ett så våldsamt begränsat medium som vinyl idag, när vi har så mycket prestanda tillgänglig i digital teknik. Ännu mer fascinerande är att musikindustrin verkar fast benägen att fortsätta missutnyttja digitala prestandamöjligheter så till den milda grad genom nivåkrig och kompressioner, att nya vinylskivor fortfarande kan vara njutbara i förhållande till sina digitala systrar.
Kanske för att det är så bra? 8)

Linn idag (Exakt) är så musikaliskt tråkigt att bara det i sig bevisar att musik inte handlar om mätvärden och teori


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Sun Jun 11, 2023 22:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Erik wrote:
matss wrote:
Frågan för mig är istället varför vi överhuvudtaget håller på med ett så våldsamt begränsat medium som vinyl idag, när vi har så mycket prestanda tillgänglig i digital teknik. Ännu mer fascinerande är att musikindustrin verkar fast benägen att fortsätta missutnyttja digitala prestandamöjligheter så till den milda grad genom nivåkrig och kompressioner, att nya vinylskivor fortfarande kan vara njutbara i förhållande till sina digitala systrar.
Kanske för att det är så bra? 8)

Linn idag (Exakt) är så musikaliskt tråkigt att bara det i sig bevisar att musik inte handlar om mätvärden och teori
Vinyl kan låta fantastiskt. Frågan är varför? Framför allt om man betänker att merparten av all musik de senaste 30-40 åren är digitalt inspelad. På vilket sätt kan en konvertering till analogt, graverad på en vinyl och sedan avspelad på en vinylspelare vara bättre än originalet genom en DS/DSM?

Följer vi tesen "source first" så kan de efterföljande apparaterna i en kedja aldrig ersätta det som gått förlorat i ett tidigare skede. Därför är källan viktigast och återgivaren minst viktig. Med andra ord, en 100 % perfekt analog återgivning/anläggning kan inte bli bättre än det du matar den med. Om detta är en digital källa (inspelning, inte apparat) så kan det inte bli bättre via vinyl. Det är helt enkelt bara en omväg att återge en digital källa.

OM en vinylspelare trots allt låter bättre än motsvarande digitala inspelning kan det bara bero på antingen:
1) Den digitala återgivaren hemma är sämre än den d/a-omvandlare som används vid graveringen av vinylen.
Eller
2) Vinylavspelningen tillför något till originalet, något som vi uppskattar vi lyssningen. Detta kallas för distorsion och borde kunna tillföras till en digital signal före distribution.

I mitt resonemang förutsätter jag att den digitala musikfilen är bit-identisk med inspelningen, som ju ofta(st) görs i 24/96. Att banta en sådan fil till 16/44,1 lär inte innebära någon större förlust i vare sig musik- eller ljudkvalité. Däremot gissar jag att påverkan är större om man omvandlar till analogt, graverar en vinyl, avspelar denna på en Klimax LP12:a som omvandlar signalen till digitalt och skickar denna signal till högtalarna (via Exakt) som där omvandlar det till analogt igen.

Vid ett av mina besök på HF/Sthlm lyckades jag vinna en Nirvana Live-LP och naturligtvis ville jag lyssna på den via LP12/Urika II/Klimax stärkare och högtalare. Det lät väldigt bra/imponerande ljudmässigt men Curt's röst lät väldigt märklig. Och svänget/känslan var totalt borta, allt lät syntetiskt. Senare lyssningar på Exakt-system har varit mycket bättre.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Mon Jun 12, 2023 01:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
Erik wrote:
matss wrote:
Frågan för mig är istället varför vi överhuvudtaget håller på med ett så våldsamt begränsat medium som vinyl idag, när vi har så mycket prestanda tillgänglig i digital teknik. Ännu mer fascinerande är att musikindustrin verkar fast benägen att fortsätta missutnyttja digitala prestandamöjligheter så till den milda grad genom nivåkrig och kompressioner, att nya vinylskivor fortfarande kan vara njutbara i förhållande till sina digitala systrar.
Kanske för att det är så bra? 8)

Linn idag (Exakt) är så musikaliskt tråkigt att bara det i sig bevisar att musik inte handlar om mätvärden och teori
Ja, musik handlar om att väcka känslor inte mätvärden. Är du däremot intresserad av att försöka återskapa den inspelade musiken på bästa möjliga vis med minsta möjliga påverkan blir signalteori och mätvärden viktiga hjälpmedel.

När jag första gången fick möjlighet att testa Linns Exakt system reagerade jag på att något saknades i återgivningen. Tills jag kom att det var distorsionen av musiken som försvunnit.

En anledning att jag forfarande föredrar vissa vinylskivor framför sina digitala motsvarigheter tror jag kan ha att göra med att det helt enkelt inte går att tokkomprimera musiken lika mycket på vinyl som digitalt. Ingen pickup skulle kunna följa spåren av en sådan misshandel. En hypotes jag nu enkelt kan testa med songcorder. Kanon.

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Mon Jun 12, 2023 12:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
matss wrote:
När jag första gången fick möjlighet att testa Linns Exakt system reagerade jag på att något saknades i återgivningen. Tills jag kom att det var distorsionen av musiken som försvunnit.
Kanske inte bara. Själv misstänker jag att alla omvandlingar fram och tillbaka mellan analogt och digitalt har ett finger med i spelet.

Å andra sidan är ju Ino's högtalare (pIP tex) kända för att vara väldigt neutrala. Första gången man lyssnar är allt OK, men sedan fattas något. Det saknas nerv och sväng på något sätt. Kanske är deta bara dist som saknas?

Så kommer den filosofiska frågan, varför behövs det dist för att det ska låta musikaliskt - och vilken dist? Kanske den som örat ger vid live musik vid hög volym? Eller?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Mon Jun 12, 2023 12:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Bill50x wrote:
Om någon moderator läser detta, bryt gärna ut inläggen om Songcorder till en egen tråd. Tack!
Bifoga gärna de efterföljande inläggen, de har inget med DSM-installation att göra.

/ B

PS, starta med mitt inlägg "En ny fråga" på sid 11. DS

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Mon Jun 12, 2023 18:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
Bill50x wrote:
Kanske inte bara. Själv misstänker jag att alla omvandlingar fram och tillbaka mellan analogt och digitalt har ett finger med i spelet.

Å andra sidan är ju Ino's högtalare (pIP tex) kända för att vara väldigt neutrala. Första gången man lyssnar är allt OK, men sedan fattas något. Det saknas nerv och sväng på något sätt. Kanske är deta bara dist som saknas?

Så kommer den filosofiska frågan, varför behövs det dist för att det ska låta musikaliskt - och vilken dist? Kanske den som örat ger vid live musik vid hög volym? Eller?
Nja. Absolut inte bara. Det finns defininitivt andra skillnader mellan Linns analoga och Exakt system som ger ljudmässiga och upplevelsemässiga skillnader. Jag trodde att Linn skulle skapa "digitala kopior" av deras analoga system med Exakt, förrutom möjligheten att skapa linjär fas och tidskohorens (perfekt impulssvar). Men det visade sig vara större skillnader mellan systemen än så när jag tittade närmare på det, som då också blir en del av förklaringen till det ljudmässiga resultatet för mig. Men jag är tveksam det har med antal övergångar mellan analogt och digitalt. Exakt bibehåller ju dessutom digitala strömmar längre ut i kedjan, vilket borde kunna ge ytterligare fördelar. Så Exakt handlar inte om en massa omvandlingar fram och tillbaks, utan är i mina ögon ett bra systemtänk.

Behövs det dist för att låta musikaliskt - och i så fall vilken? Absolut inte vill jag mena. Det räckrer med att lyssna en gång på en musikalisk människa som sjunger eller spelar sitt akustiska instrument utan PA för att bevisa sig om det. Helt utan distorsion.

Däremot har jag nog landat i att olika typer av distorsion visst kan förstärka effekter i musik som kan göra att den låter ännu häftigare. Annars hade nog inte alla dessa effektboxar blivit uppfunna. MEN, då är det en del av det konstnärliga uttrycket i inspelningen och inget som en anläggning ska lägga till själv i uppspelningen tycker jag. Här är det naturligtvis fritt fram för personliga preferenser, därav olika åsikter i frågan tänker jag.

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Tue Jun 13, 2023 11:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 793
Location: Förenade Arabemiraten
Bill50x wrote:
matss wrote:
Ni som har testat, hur delar ni upp en skivsida i de individuella låtarna?
Jag använder Adobe Audition för att dela upp låtarna. Kan vara lite jobbigt med live-album men det känns alltid bra att kunna skarva ihop sidan ett och två sömlöst (in- och uttoning i varandra) :-)

Icke live är bara en bit av en kaka.

Audacity är gratis och fungerar lika bra, men eftersom jag nu är inkörd på Audition så...

/ B
Vinylstudio https://www.alpinesoft.co.uk/VinylStudi ... creen.aspx kan automatisera denna uppdelning och tagga låtarna.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 207 posts ]  Go to page Previous 110 11 12 13 14 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited