selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 10:44

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 207 posts ]  Go to page Previous 110 11 12 13 14 Next
Author Message
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Tue Jun 13, 2023 12:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
fredrik wrote:
Bill50x wrote:
matss wrote:
Ni som har testat, hur delar ni upp en skivsida i de individuella låtarna?
Jag använder Adobe Audition för att dela upp låtarna. Kan vara lite jobbigt med live-album men det känns alltid bra att kunna skarva ihop sidan ett och två sömlöst (in- och uttoning i varandra) :-)

Icke live är bara en bit av en kaka.

Audacity är gratis och fungerar lika bra, men eftersom jag nu är inkörd på Audition så...

/ B
Vinylstudio https://www.alpinesoft.co.uk/VinylStudi ... creen.aspx kan automatisera denna uppdelning och tagga låtarna.
Tack för tipsen om taggning av vinylrippar! Ska utforskas.

mvh, Mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Tue Jun 13, 2023 12:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
matss wrote:
Så Exakt handlar inte om en massa omvandlingar fram och tillbaks, utan är i mina ögon ett bra systemtänk.
Följ hela kedjan från inspelning fram till (Exakt-)högtalarna så är det massor med omvandlingar.
Nästan allt ljud spelas idag in digitalt och bearbetas direkt på hårddisk. Vill man pressa en vinyl så omvandlas det digitala paketet till analogt för att kunna graveras. Har man lyckan att äga en Klimax LP12:a med Urika II så omvandlas signalen återigen till digitalt för att sedan bli analog i högtalarna.

Nu kan riaa-korrigeringen ske mer exakt (!) i den digitala domänen än med analoga riaa-steg (sägs det) så det kanske jämnar ut sig.

Har en skiva med Gejoma (med bla Georg Wadenius) "Saleya" som är helt analogt inspelad, den låter dock varken sämre eller bättre än något annat välljudande. När jag lyssnade på den genom Kairna/LK140 var avspelningen så analog den kan vara. Nu med Majiken så låter det bättre, trots omvandlingarna runt volymkontrollen. Men det är ju några års utveckling mellan apparaterna, så det vore väl fasen om det inte borde vara så. Jag har rippat skivan på det gamla sättet, dvs med externt ljudkort och det låter exakt likadant som direkt från skivan. Så snart jag orkar ska jag kolla hur det blir med Songcorder.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Tue Jun 13, 2023 13:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 793
Location: Förenade Arabemiraten
Bill50x wrote:

PS Har rippat från vinyl nu. Upplösning 24 bit 96 kHz. Fullt tillräckligt men inte de 176 kHz som anges i spec.
Vilken spec?
Majik DSM 4 krävs för 24/192 ADC.

https://docs.linn.co.uk/wiki/index.php/ ... 0_Variant)
"With ADC of 192kHz/24bit "

Med Majik DSM/3 är ADC begränsad till 24/96.

https://docs.linn.co.uk/wiki/index.php/ ... _Variants)
"With ADC of 96kHz/24bit"

Majik DSM 3 uppsamplar inte signalen på songcast, utan skickar den som den fångats.


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Tue Jun 13, 2023 17:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
@fredrik: aha, misstänkte att det kunde vara ngt åt det hållet. 24/96 tillfyllest, jag har svårt att tro att högre sampling än så skulle göra någon hörbar skillnad. Däremot so tror jag att det kan vara positivt att distribuera/spela den upplösning som slutmixen har.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Wed Jun 14, 2023 01:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
Bill50x wrote:
Följ hela kedjan från inspelning fram till (Exakt-)högtalarna så är det massor med omvandlingar.
Förvisso. Nu var det omvandlingar i återgivningskedjan jag menade. Hur många omvandlingar som skett innan dess är ju svårt att påverka som ljudkonsument.

Min mening är - och jag tolkar det du skriver vidare som att du upplever något liknande - att idag spelar det ingen roll om du använder analog eller digital teknik som konstruktionslösning. Om du gör det på ett klokt sätt går det att alldeles utmärkt att nå fantastiska resultat oavsett teknikval. Men som alltid underlättar det att veta vad man håller på med för att lyckas. Varje onödigt steg ökar också bara risken för att något ska gå fel.

/m

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Last edited by matss on Wed Jun 14, 2023 06:28, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Wed Jun 14, 2023 01:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
24/96 är med marginal tillräckligt utrymme för ett fullständigt transparent universum med avseende på vår mänskliga hörsel och något vi själva aldrig kan uppleva med vår egen kropp närvarande. Det dynamikomfånget är inte heller möjligt att uppnå med den traditionella analoga teknik som ju alltid behövs i omvandlingen till något våra öron kan uppfatta. Samplingsfrekvensen för CD-standarden går att argumentera som väl snålt tilltagen, men 96 kHz är mer än tillräcklig marginal för helt transparenta och enkla rekonstruktionsfilter.

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Fri Jun 16, 2023 07:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
Nu har jag testat Songcorder och det funkade ju alldeles utmärkt! :D

Första försöket kraschade, men sen gick det fint. Taggning fixade jag i Audacity. Tog lång tid första försöket. Sen läste jag bruksanvisningen och efter det gick det smidigare. :oops:

Ni som har mer erfarenhet - vad är era tips och trix med Songcorder och Audacity? Hur undviker man kraschar i Songcorder? Hur jobbar ni med klickbortagning och andra bearbetningar av ripparna eller inte?

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Fri Jun 16, 2023 07:59 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Nov 28, 2014 10:19
Posts: 171
Jag brukar helt enkelt lyssna med lurarna och när det är dags att stycka upp för ny låt trycker jag Ctrl/m för att skapa en etikett. Sedan skriver jag i låtens titel. Mellanrummet som uppstår mellan sida A och B brukar jag kalla S. Även efter att sista låten slutat brukar jag markera med S. När alla låtar är taggade trycker jag Alt/Ctrl/L, och väljer väljer mapp som albumet som ska hamna i. Första sidan numreras korrekt i metadata men andra sidan måste justeras eftersom mellanrummet mellan sida A och B får ett eget nummer.

Gå in i katalogen för skivan, ta bort de filer som inte är musik. Sedan är det dags för MP3Tag. Markera alla filer och högerklicka. Välj taggkällor. Här brukar jag ange Discdogs Artist + Album. Det kommer upp ett antal alternativ och jag brukar välja alternativet som har trevligast omslag :-). När metadata är på plats väljer jag konvertera. Tagg -> filnamn. Brukar även dra över folder till katalogen vilket väl egentligen inte är nödvändigt, men då blir resultatet som när man rippat en CD i DB Poweramp. Efter några gånger flyter det på ganska bra.


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Fri Jun 16, 2023 08:09 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Nov 28, 2014 10:19
Posts: 171
Jag har också fått för mig att inte använda datorn under tiden som rippning sker, eftersom jag har råkat ut för dropouts några gånger när jag använt datorns samtidigt. Jag brukar även starta om Songcorder för varje rippning, men vet egentligen inte om det har någon betydelse. Och, förstås, det är viktigt med en bra uppkoppling. Jag kör kablat för säkerhets skull.


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Fri Jun 16, 2023 09:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
Tack för tips! Någonting liknande landade jag i, fast jag kanske var lite onödigt noga var jag placerade etiketten mellan låtarna. Songcorder körde jag kablat från samma switch som DS:en. Oklart varför Songcorder kraschade på första försöket, men datorn kanske fick för sig att göra någon uppdatering eller annat konstigt. Sen gick det geschwint iallafall.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Fri Jun 16, 2023 12:49 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Nov 28, 2014 10:19
Posts: 171
Kul att det funkar. Jag kommer på lite saker vartefter. Destinationsmappen i Songcorder för rippade skivor ska inte ligga under programmappen på datorn. Jag skapade en Songcordermapp under dokument vilket funkar bra.

Metadata. Under förutsättning att låtarna är korrekt numrerade i metadata så behöver inte låttitlarna anges i Audacity. Det sköter Mp3Tag.


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Sat Jun 17, 2023 21:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Har en fundering. Vad är tänket bakom att rippa vinylskivor? Resultatet kan ju aldrig bli bättre än vad den skivspelare man använder kan prestera, dvs det blir ju aldrig ”lossless” som rip av en CD eftersom skivspelaren är den stora begränsningen. På 70-/80-talet spelade jag in rätt mycket skivor på en trimmad ReVox A77 rullbandare och en Nakamichi 670ZX kassettspelare. Tyckte då att de i stort sett höll ”jämt skägg” med skivspelaren (Dual 714Q med Ortofon OM-40) ända tills jag köpte LP12.

Eftersom jag har Ino-högtalare vill jag också lämna ett par kommentarer till Bills ”Å andra sidan är ju Ino's högtalare (pIP tex) kända för att vara väldigt neutrala. Första gången man lyssnar är allt OK, men sedan fattas något. Det saknas nerv och sväng på något sätt. Kanske är deta bara dist som saknas?”.

Har aldrig hört Ino hos andra än hos mig själv, men kan tänka mig att Bills upplevelse är så som skrivet. Den ”vanliga” Ino-ägaren lägger ju ingen större vikt vid källan. Oftast används vanlig PC och alla DAC anses ”låta likadant” enär 1 är 1 och 0 är 0. Förstärkeriet är man heller inte så ”noga” med. Vanligt är att använda AV-stärkare (från Denon eller Marantz). Ibland kombinerat med slutsteg med mycket effekt (då gärna från NAD, Rotel eller Emotiva).

Mina Ino pi60(s) drivs av Solo och mina piP(s) av Lejonklou Boazu. Känner definitivt inte att det ”saknas nerv och sväng” när jag lyssnar på musik.

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Sat Jun 17, 2023 23:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Att rippa en vinyl till digitalt är för mig en tre-klang.

1 - En enklare tillgång till musiken
2 - Man nöter inte på skivan i onödan - eller den dyra nålen
3 - Som i mitt fall, avveckla vinylspelandet men ändå behålla de skivor som inte går att skaffa digitalt.

Helt rätt är, en digital kopia av en analog skiva kan aldrig bli bättre än originalet. Möjligen bortsett från att man manuellt kan plocka bort enskilda knaster.

Detta helt i linje med att en digital inspelning som ges ut på vinyl aldrig kan låta bättre än den digitala utgåvan.

Du kan mycket väl ha rätt när det gäller återgivning via Ino-högtalare, jag har inte hört dem via annat än bio-recievers. Med ett undantag, Sentec förförstärkare i 9-serien och NAD 208. Det lät bra med Pioneer 668 cd-spelare men ett byte till en Linn CD-spelare satte fart på hela återgivningen. Men vår egen Haraldur var väldigt imponerad av Inos pIp - ett tag. Men tröttnade efter ett tag beroende på den slätstrukna återgivningen.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Sun Jun 18, 2023 09:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
torig wrote:
Mina Ino pi60(s) drivs av Solo och mina piP(s) av Lejonklou Boazu. Känner definitivt inte att det ”saknas nerv och sväng” när jag lyssnar på musik.
Spännande kombo:s du har! De skulle jag vilja höra själv.

Det kanske stämmer att den traditionella Ino ägaren väljer utrustning efter rekommendationer från Ingvar själv eller Ljudtekniska sällskapet. Och då enligt devisen att utrustningen inte ska gå att detektera i blindtest - det vill säga anläggningen ska återge inspelningen utan att tillföra något som vår hörsel kan detektera. Vilket traditionella PRAT/Tunedem anhängare brukar fnysa åt, eftersom det bara ska vara upplevelsen av det musikaliska slutresultatet som betyder något.

Jag upplever att även Linn numer ibland beskylls för att vara mer intresserade av mätmässig neutralitet än musikalitet, när de argumenterar för att deras Exakt teknik och nya konstruktionslösningar är bättre på att bevara och återskapa den ursprungliga insignalen än tidigare produkter.

Jag själv ser inget oförenligt motsatsförhållande mellan dessa utvärderingsmetoder. En helt neutral återgivning som inte påverkar insignalen hörbart mer än göra det möjligt att avlyssna som vi vill, ska också kunna återge allt av den inspelade nerven och svänget i musiken.

Min erfarenhet är att när du lyckas ta bort förvrängningar och påverkan från anläggningen kan du uppleva det som att något saknas i musiken. Det är lurigt, tills du landar i att det som försvunnit faktiskt inte borde varit där från början och istället har du nu ännu enklare att fullt ut bara njuta av den inspelade musiken.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Sun Jun 18, 2023 09:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
Bill50x wrote:
Att rippa en vinyl till digitalt är för mig en tre-klang.

1 - En enklare tillgång till musiken
2 - Man nöter inte på skivan i onödan - eller den dyra nålen
3 - Som i mitt fall, avveckla vinylspelandet men ändå behålla de skivor som inte går att skaffa digitalt.
Stämmer precis för mig också, men bävar för den ledtidsmässiga uppgiften att rippa alla mina vinyler som jag vill behålla.

Just nu vill jag bara försöka förstå mer om det faktiskt finns något fog bakom påståenden att vinylskivor graveras från en mer välljudande master än den som används till söndermosade volymmaximerade digitala filer av samma musik.

/m

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 207 posts ]  Go to page Previous 110 11 12 13 14 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 16 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited