selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 12:14

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 207 posts ]  Go to page Previous 110 11 12 13 14
Author Message
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Sun Jun 18, 2023 11:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
matss wrote:
Just nu vill jag bara försöka förstå mer om det faktiskt finns något fog bakom påståenden att vinylskivor graveras från en mer välljudande master än den som används till söndermosade volymmaximerade digitala filer av samma musik.
En vinlskiva kan inte misshandlas lika mycket som en digital utgåva kan. Av den anledningen kan ibland (kanske tom ofta) den master som används till vinyl vara bättre. Dessutom vet man att vinylskivor spelas på bättre utrustningar, det är ju ingen som spelar vinyl i tunnelbanan och lyssnar i några sunkiga hörlurar :-) Och de som köper vinylskivor betalar mer för sina skivor och har högre krav.

En bra master är viktigare än man tror, jag har rippat CD-rom från 192 kHz mp3:or (tex Eva Cassidy "Live at Blues Alley") där hifi-nördar suttit och hummat om hur bra det låter med högupplöst! En bra master är absolut viktigare än formatet. Vilket dagens ljudtekniker (ofta) inte förstått. Där verkar mottot vara "ju fler pluggar ju bättre".

Jag tror att kvalitetsmedvetna bolag, som tex Linn Records, använder någorlunda lika masters till såväl vinyl som digitala utgåvor. I alla fall låter de överraskande lika från min LP12:a och min Ikemi - båda ungefär lika gamla.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Sun Jun 18, 2023 12:42 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Nov 28, 2014 10:19
Posts: 171
En tidigare kollega till mig spelar i en rockgrupp. De gick in i studion och spelade in en platta häromåret. Det gjordes två mixningar, en för vinyl och en för typ Mp3. Kan väl tänka mig att vinylversionens mix var den mest tilltalande :-).


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Sun Jun 18, 2023 13:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
Det går säkert att hitta exempel där man använder olika master för olika format. Tyvärr börjar jag misstänka att de fallen är betydligt färre än jag tidigare trott, och inget som de större kommersiella bolagen bryr sig om. Att sen en vinylgravering kräver ytterligare reducerande bearbetning för att överhuvudtaget kunna återge en söndermosad volymmaxad master spelar liksom ingen roll. En usel master har ingen förutsättning att låta bättre bara för att man kör den över vinyl.

/m

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Sun Jun 18, 2023 13:20 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Nov 28, 2014 10:19
Posts: 171
Jag ser att albumet ligger ute på Qobuz i CD-kvalitet. Undrar vilken mixning den baserar sig på? Uppblåst Mp3 eller nerbantad vinylmix? Jag upplever rent generellt att mixningarna från Qobus låter bra, framförallt de högupplösta, vilket kanske talar för att de baseras på en mixning som inte är anpassad för hörlurslyssning i bullriga miljöer?


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Sun Jun 18, 2023 14:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
Det skulle förvåna mig mycket om skivbolagen något annat än samma digitala master till alla strömningstjänster, som de sen omvandlar till de format de vill erbjuda lyssnaren/köparen. Och det är samma master skivbolagen själva skapar egna fysiska och digitala format från. Att skivbolagen arbetar med högupplösta filer innebär tyvärr inte att de utnyttjar det tillgängliga utrymmet till något bättre än en buffert för att slippa tänka på systemgränser när de mixtrar med musiken. Inte för att kunna erbjuda någon mix anpassad för lyssning i högkvalitativ hemmiljö. Vi som vill ha det är alldeles för få för att något storbolag ska bry sig.

Beatles mixade sin musik för att funka i bilradion, i bärbara radioapparater eller billiga plastgrammofoner. Det ser likadant ut idag med hörlurslyssning i tunnelbanan eller via blåtandshögtalare.

Tyvärr börjar det gå upp för mig att det är samma söndermosade volymmaximerade master som även ligger till grund för vinylutgåvorna, och inte det jag hoppades att de för vinyl skulle utgå från en bättre master.

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Sun Jun 18, 2023 15:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
matss wrote:
Tyvärr börjar det gå upp för mig att det är samma söndermosade volymmaximerade master som även ligger till grund för vinylutgåvorna, och inte det jag hoppades att de för vinyl skulle utgå från en bättre master.
Tyvärr är vissa vinylutgåvor ganska förstörda, två som jag minns tydligt ät ett Heather Nova album (tror det var "Storm") och Veronica Maggios "Satan i gatan". Veronicas skiva hade en klockren röst men alla instrument var bara en enda ljudgröt, så distad så det var svårt att identifiera de olika instrumenten. Enligt mixaren/mastraren var det precis så Veronica ville att det skulle låta (jag skrev och klagade).

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Mon Jun 19, 2023 12:08 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Nov 28, 2014 10:19
Posts: 171
Lyssnade på "Satan i gatan" på Qobuz. Kanske låter den annorlunda på vinyl, men för mig var det inte överstyrd dist som störde, det var dessa syntar som totalt fick mig att tappa intresset för musiken. Det verkar vara en trend att lägga på ljudmattor av olika slag i populärmusiken, ett ljudideal som inte faller mig på läppen.

Med det sagt så finns det mycket ny musik som släpps som är bra mixade och med bra dynamik, så det finns hopp.....


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Mon Jul 10, 2023 13:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Hård komprimering av masters är ett otyg och dessvärre svårt att komma ifrån då det i många fall ger intryck av att musiken är engagerande även avspelad på medioker utrustning och ganska låg absolut ljudnivå. Många (även artister och folk i branschen) tycks falla för och se de artefakter som det medför som något av ett ideal, något att sträva efter.

Masters för vinyl behandlas ofta annorlunda då det finns en medvetenhet om att vinyl inte låter bra då den styrs ut för hårt. Något som ofta är till fördel för just vinylversionen.

När det begav sig var detta något vi sökte förbättra, men dessvärre var vi nog lite tidigt ute och ofta fick artisten och övriga inblandade sista ordet när drt gällde dynamikhantering.


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Thu Jul 13, 2023 16:23 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Nov 28, 2014 10:19
Posts: 171
@HCL: Intressant förklaring till varför vinyl kan upplevas som mer dynamiska. Och kanske också därför som min tidigare kollegas band gjorde två mixar, en för Spotify och en för vinyl. Hur förhåller det sig med mixar av masterkvalitet, dvs 24-bitars?


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Fri Jul 14, 2023 09:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
HCL wrote:
Masters för vinyl behandlas ofta annorlunda då det finns en medvetenhet om att vinyl inte låter bra då den styrs ut för hårt. Något som ofta är till fördel för just vinylversionen.
Mycket intressant. Vilken erfarenhet har du av detta - att man behandlar en master för vinyl annorlunda än till CD/strömning?

Jag har försökt undersöka varför en vinylrip ofta ser ut att återge musiken med bättre dynamik än motsvarande digitala version när man försöker analysera signalen med olika mätmetoder. Jag hoppades att jag skulle kunna upptäcka att vinylmastern faktiskt var mindre misshandlad än den digitala motsvarigheten, men det kunde jag inte konstatera.

Det jag såg var att ett hårt komprimerat material ofta ger bättre mätvärden för en vinylrip, men att det beror på överföringsegenskaper i vinylsystemet snarare än faktiskt bättre mastermaterial. Samma trista toppklippningar fanns i båda versioner och för musik utan uppenbara kompressioner uppvisade aldrig vinylversionen några bättre mätvärden än den digitala versionen av samma musik. Min slutsats är därför att tyvärr utgår inte vinylversioner som standard från bättre utgångsmaterial även om det naturligtvis går att hitta undantag.

@HCL, det vore väldigt spännande om du kan ge en annan bild av detta eftersom jag inte alls har någon inblick i den faktiska situationen vid mastring, utan bara har kunnat studera materialet utifrån slutresultatet.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Mon Jul 17, 2023 19:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Jag har just nu begränsad möjlighet att skriva, men en enkel förklaring på varför vinyl ger bättre dynamik även om man utgått från identisk (hårt komprimerad) master.

En orsak kan vara filtrering (som i viss mån kan återskapa delar av en gravt dynamikbegränsad signal). Exakt vilken effekt filtreringen ger beror helt på hur signalen dynamikbegränsats och vilken signal man har från början. Därutöver är det också vanligt att man faktiskt gör olika mastrar där vinylmastern ges något mildare behandling samt ofta mindre energi i bas och diskant. Inte heller här kan man nog säga något generellt då det kan variera mycket mellan olika bolag, individer (mix och mastring)i och även mycket mellan olika pressningsbolag (som i.o.f.s. väl inte längre är sååå många). Det kan m.a.o. bero på flera orsaker.


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Thu Jul 20, 2023 14:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
Det var ungefär det jag kom fram till också. Det viktiga var just det att en vinylrip av hårt komplrimerat och volymmaxat material bara ser ut att ha bättre dynamik än den digitala motsvarigheten. Ljudmässigt är dynamiken lika begränsad. Vinylens högre mätvärden är en illusion som beror fasvridningar och vinylsystemets överföringsegenskaper, men ger inte några ljudmässiga fördelar.

Sen finns det säkert exempel på mer varsam hantering av mastermaterialet för vinylversioner, men de har inte varit lätta att hitta i min skivsamling. Musikexempel som inte dynamik misshandlats i slutmix/mastring mäter snarlikt mellan vinyl och digitalt. Jag har inte hittat något exempel utan toppklippningar där vinylen överträffar en digital version mätmässigt.

Det vore jättekul om någon har kan ge några klara exempel där man vet att vinylversionen har hanterats på annat sätt än den digitala motsvarigheten.

mvh, Mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 207 posts ]  Go to page Previous 110 11 12 13 14

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited