selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 08:10

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
PostPosted: Tue May 24, 2005 13:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Ja... Har hört lite då och då som någon sorts generell hifiregel att man skall undvika att ställa en CD-spelare ovanpå förstärkaren. Att man bör ha lite mellanrum. Annars skulle CD-spelaren kunna skadas på något sätt... Känns lite mumbo-jumbo det här, någon som har koll?! Gäller detta för Linn också eller inte alls?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue May 24, 2005 13:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Jag vet inget, men har väl min tanke om dessa saker.

Alla nätkablar ger vissa störningar och ska helst inte ligga mot andra apparater eller signalkablar etc. På samma sätt så ger slutsteg och andra elektriska apparater ifrån sig vissa störningar.

Ett visst mellanrum mellan prylarna gör att man unviker detta till en viss del. Sen är ju frågan hur stor skillnad det är. Vissa påstår att det är stor skillnad, medan andra inte hör någon skillnad.

Sen är det ju det här med värme. Alla prylar måste kunna andas så kolla att alla apparater kan göra det och inte blir för varma, vilket försämrar livslängden.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue May 24, 2005 14:19 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Tue Dec 16, 2003 12:04
Posts: 80
Location: Umeå
Om man skall stapla enheterna är det rimligt att ställa slutsteget överst då det blir mindre varmt då...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue May 24, 2005 14:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Mendelevium wrote:
Om man skall stapla enheterna är det rimligt att ställa slutsteget överst då det blir mindre varmt då...
Låter rimligt, men annars skulle det inte spela någon roll ifall CD-spelaren staplas/packas med allt annat? Alltså att den skulle gå sönder efter på tok för kort tid.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue May 24, 2005 21:07 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Mar 05, 2005 23:52
Posts: 121
MonkeyD!

Regeln är undvik!

Flera parametrar är nämda; störningar från nätkabel, värme.

Mitt favoritämne, mekanisk återkoppling, har stor inverkan på detta.

Allting som du ställer någonting på fungerar som ett filter som lägger till vibrationer till apparaten som står ovanpå. CD och skivspelare är det som påverkas mest. Har du funderat på varför dyra CD-spelare är dyra? Jo det är oftast mekaniken - mekanik kostar. Naturligtvis kostar injustering och selektering av komponenter, men mekaniken är det dyra. Eller ta tex ett Cikuskit det ser inte mkt ut för världen men kostar ju mer än en halvschysst CD.

Jag hade för en tid sen en CD drive/DAC-kombination från Micromega. Den var gjord för att ha verket ovanpå DACen med en mekanisk spik som gick rätt igenom DACen, således var den mekaniska återkopplingen minimerad och tänkt på.

Vet du vad? CDn lät avsevärt bättre med DACen på en egen hylla. Alltså sluter jag mig till att elektroniken jobbade i en mindre störd miljö. Om det var DAC som störde CD eller tvärtom vet jag inte. Men delad uppställning gav bättre ljud på alla parametrar.

Slutsats: ställ aldrig CD på en annan komponent. Source first gäller - alltså är det bättre att CDn får en egen bra hylla och slutsteget i värsta fall hamnar på golvet :!:

/ Zee

_________________
Silent can be violent!


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited