selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed May 08, 2024 12:55

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 58 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4
Author Message
 Post subject: Re: Biltråden!
PostPosted: Fri Feb 05, 2010 09:14 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Dec 14, 2004 15:25
Posts: 323
Location: Luleå
S60, V70, S80 har makalöst bra stolar...som fd Saab anhängare så svider det lite att säga att de tyvärr antagligen är bland de bästa stolarna man kan hitta i en bil fast mycke händer ju hela tiden. Oavsett, fick för några år sedan en hel del mil bakom ratten med ett flertal bilmodeller, inkl 9-5 och V70 som taxi och den sistnämnda var verkligen helt magisk under långa pass. Fast smaken är ju som baken...
;)

_________________
Digital Interiör AB - Stockholm och Luleå
Vi får allt du lyssnar på hemma att låta bättre
- Auktoriserad återförsäljare av Linn sedan 2005 -

anders@digitalinterior.se


Top
   
 Post subject: Re: Biltråden!
PostPosted: Fri Feb 05, 2010 09:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
andkan wrote:
S60, V70, S80 har makalöst bra stolar...som fd Saab anhängare så svider det lite att säga att de tyvärr antagligen är bland de bästa stolarna man kan hitta i en bil fast mycke händer ju hela tiden. Oavsett, fick för några år sedan en hel del mil bakom ratten med ett flertal bilmodeller, inkl 9-5 och V70 som taxi och den sistnämnda var verkligen helt magisk under långa pass. Fast smaken är ju som baken...
;)
Lägg till XC70 och XC90 till din lista. De har ju samma typ av stolar som V70. S40/C70/V50 har en enklare/billigare/sportigare typ som är klart sämre (SAAB-klass :wink:).

/ j


Top
   
 Post subject: Re: Biltråden!
PostPosted: Fri Feb 05, 2010 10:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Jul 20, 2008 16:41
Posts: 608
Location: Kalmar
Det är lite knäckande när jag kör svärfars V70N som har gått 30.000 mil och mer eller misshandlats, så är komforten ljusår bättre än min nya V50.. :shock:

En provkörning hos bilfirman är inte alltid tillräckligt, vilket även har bäring på hifi-butiker. :)


Top
   
 Post subject: Re: Biltråden!
PostPosted: Fri Feb 05, 2010 17:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
TONNY wrote:
Det är lite knäckande när jag kör svärfars V70N som har gått 30.000 mil och mer eller misshandlats, så är komforten ljusår bättre än min nya V50.. :shock:

En provkörning hos bilfirman är inte alltid tillräckligt, vilket även har bäring på hifi-butiker. :)
Var nära att byta min 5+ år S60 mot en ny V50 Drive i höstas men la det på is. Visst är man bortskämd med stolarna men levde i tron att V50's är bra dom med. En besvikelse i V50 var standardstereon som var klart sämre och jag har bara standardstereon i S60 (modellen utan bandare som kom efter faceliften). Lyckades lyssna på en V50 som hade High Performance. Det blev klart bättre men ändå inte riktigt nöjd kanske. Förvånad för jag minns inte att V50 hade så dåligt ljud när modellen först kom ut.


Top
   
 Post subject: Re: Biltråden!
PostPosted: Fri Feb 05, 2010 19:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Jul 20, 2008 16:41
Posts: 608
Location: Kalmar
Självklart kör jag High perfomance stereo, det var minimikravet och det funkar OK - även om frugan tycker hon har bättre ljud i sin Astra från -98... :?


Top
   
 Post subject: Re: Biltråden!
PostPosted: Fri Feb 05, 2010 21:00 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 27, 2009 21:23
Posts: 274
Hej alla bil & musiclovers :wink:
Att köra en bil med lite tryck i och samtidigt spela lite lämplig hårdrock typ Nirvana med hög volym på stereon är en alldeles "för rolig" sysselsättning = fara för körkortsindragning :cry:

Håller med sportis att tex 9-5 AERO ca 2007 med stora stereon låter verkligen bra.
Bästa "fabriksstereo" jag känner till iaf.

Visst har du också rätt i att de flesta Audi modellerna är byggda för att funka bäst som Autobahn kryssare, men det finns undantag.

Eftersom jag har en riktigt skapligt snabb "Dunder Deka" så brukar jag bli uppmanad att låna hem och prova de nya S- & RS- modellerna när de är på turne' runt om i Sverige, så senast provade jag både S-6:an och S-8:an med V10:orna.
S-8:an var utrustad med kolfiberbromsar och största stereon med upphoppande BeO diskanter mm mm(a'1,2 miljoner). Maken till spänstig superbil har jag aldrig tidigare varit i närheten av. Den kändes som en gokart i kurvorna, fast med superb fjädringskomfort och helt utan krängningar. Makalös känsla i styrningen. Måste upplevas :mrgreen:
Givetvis inget större fel på bromsarna heller (a'96 kkr) Det enda minuset är väl att 450 hästars 5,2 liters motorn gillar bensin :wink: Stereon då? jo den var ju hyfsad men inte mer, trots det extra högtalarpaketet för 70 kkr från BeO.
Keep on cruising mvh MRTweak.


Top
   
 Post subject: Re:Biltråden
PostPosted: Fri Feb 12, 2010 15:53 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Feb 05, 2009 18:53
Posts: 260
Location: Göteborg
Det bästa "originalljud" jag har hört,är det största ljudpaketet i min
Bmw M5-05.... Ljudet i min Porsche 911 är under all kritik.
Tur att motorljudet kompenserar!
Hoppas att det stora ljudpaketet till
Porsche 911,2010 är mycket bättre..... :mrgreen:
Jag återkommer i ärendet Mvh Svante

_________________
Klimax DSM Exakt 1.1/D,Akurate K/D, Klimax 350A/D white,Klimax340,Klimax345


Top
   
 Post subject: Re: Biltråden!
PostPosted: Sun Feb 14, 2010 22:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Oct 08, 2004 07:49
Posts: 676
Location: Borås
Hejsan!
Det verkar vara många som kör fina bilar i den här tråden.
Själv har jag hållt mig till lite äldre Porschar med motorn fram, 2st 924:or, en 944:a, en 968:a och en 924S som jag sålde i höstas.
Jag tycker att denna bilmodell är en grym kombination av tysk kvalitet, körglädje och praktiskhet.
Nu har jag dock slagit till på en Opel Speedster som i mina ögon är den optimala sportbilen (det är alldeles för billigt att låna pengar 8) )
I denna bil är det meningslöst med stereo för det brötar så mycket...


Attachments:
BRAID-1.jpg
BRAID-1.jpg [ 110.67 KiB | Viewed 2456 times ]

_________________
mvh
Steffe
=
LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek
Top
   
 Post subject: Re: Biltråden!
PostPosted: Sun Feb 14, 2010 22:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Vad är det som skiljer sig mellan en Opel Speedster och en Lotus Elise?

Har fått för mig att det i grund och botten är "samma" bil.

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
 Post subject: Re: Biltråden!
PostPosted: Mon Feb 15, 2010 08:44 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Nov 03, 2008 08:23
Posts: 116
Location: Luleå
Annan motor och drivlina i Lotusen.

_________________
Unidisk SC/D, AV5125, Sneaky Music DS, Aktiva Ninka, Trikan, Sizmik 12.45 Chakra, LK100.


Top
   
 Post subject: Re: Biltråden!
PostPosted: Mon Feb 15, 2010 22:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Oct 08, 2004 07:49
Posts: 676
Location: Borås
Elisen och Speedstern är uppbyggda med samma chassi av limmade aluminiumprofiler.
Elisen har dock 3cm kortare hjulbas.
Karosserna är olika
Motorer och drivlina är olika
bärarmar och hjulnav är olika
Inredningen är olika
Framrutan med rutram är identisk

Bilarna är liksom nästan identiska men ändå är det faktiskt fler delar som skiljer dem åt än man kan tro...
Det är oxå skillnad mellan Elise S1 och S2

Speedstern utvecklades av Lotus åt Opel och tillverkades av Lotus i England.
Man försökte använda så mycket GM-delar som möjligt på Lotus aluminiumchassi därför sitter det delar både från Opel och tex SAAB på Speedstern

Jag vet inte om någon blev klokare av detta...

_________________
mvh
Steffe
=
LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek


Top
   
 Post subject: Re: Biltråden!
PostPosted: Tue Feb 16, 2010 00:14 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 27, 2009 21:23
Posts: 274
Hej Stephan, grattis till en vad det verkar riktigt skojig sportbil.

Jag kan ha fel, men jag har för mig att jag läst om en "händig" Svensk kille som ville använda sin speedster främst för banrejsing och därför satte in en chippad SAAB turbo motor (passade visst att bulta fast direkt på lådan) och fick fram en riktig Ferraridödare pga den låga vikten och ca 300 hkr att leka med.

Så om du tycker att den börjar kännas lite "trött", efter du kört den något år, så vet du vad du kan hitta på :shock:

Mvh en lite avundsjuk MRTweak :mrgreen:


Top
   
 Post subject: Re: Biltråden!
PostPosted: Tue Feb 16, 2010 11:29 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Tue Oct 31, 2006 15:37
Posts: 28
Jag hoppar in i diskussionen.

Jag har en Volvo V70 2001, köpte beg. för snart 2 år sen. Fin bil, stor motor, 2,4T, all extrautrustning ex. integrerad telefon med sladd mellan sätena :D. Men tyvärr inte fetaste stereon, dessutom har jag spelat sönder en högtalare i vänster passagerar dörr :( .

Till våren funderar jag på att fixa till stereon. Vill inte lägga för mkt eftersom det är en gammal bil. Men åtminstone spräckta högtalaren ska fixas. Ngt tips på högtalarelement? Ingen sub heller i dagsläget men 6 högalare runt om, ska jag slänga in en enkel sub? Hänga på ett extra slutsteg kanske?

Tacksam för tips.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 58 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited