selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 13:39

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Tue May 10, 2005 00:34 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Kör fram till idag aktiva Keilidh med Majik och LK100. Då jag köpt en Kolektor som jag vill testa så länge undrar jag om man kan använda Majiken med bas-korten som enbart slutsteg? Kopplar jag i så fall från Kolektorn till Majikens "Power in". Kommer signalen då att filtreras genom delningsfiltren? Någon som testat?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue May 10, 2005 16:27 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Svaret från Linn Helpline nu gör gällande att detta skall vara möjligt:

"As the Majik does not have a loop option I would recommend that you connect the Kolektor to the LK100 and then loop it from the LK100 to the Majik. Please ensure that you power down all your components before making any connection and then switch the treble amplifier on first and then the bass amplifier. As Aktiv configuration is complex, if you do encounter any problems, I would recommend you contact your local authorised retailer who will be happy to assist you further."


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue May 10, 2005 17:24 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Oct 18, 2004 01:38
Posts: 245
Location: Norrbotten
Det är ett sätt ja...men du behöver inte göra så eftersom kolektorn har tre utgångar. Du kan dra en signalkabel till LK100 och en till Majik. Se bara till att "disconnecta" majikens slutstegsdel från förstegsdelen. Detta gör du enkelt genom att ta bort bryggorna på baksidan som förbinder de två delarna.

Du lär nog inte märka någon skillnad i ljud men signalvägarna blir ju kortare på det sätt jag beskrev så därför tycker jag att det är att föredra.
Hör av dig nån dag med lyssningsintryck!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue May 10, 2005 17:25 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Oct 18, 2004 01:38
Posts: 245
Location: Norrbotten
Och som du förstod var alltså svaret på din fråga JA, det går att använda enbart slutsteget i Majik. :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue May 10, 2005 18:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
fyi - Det låter bättre att koppla som Linn säger = i serie. (slutsteget till diskant ska vara först i serien, sedan mellan... sist bassteget)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue May 10, 2005 18:08 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Quote:
Se bara till att "disconnecta" majikens slutstegsdel från förstegsdelen. Detta gör du enkelt genom att ta bort bryggorna på baksidan som förbinder de två delarna.
Jo precis, men jag har för mig att man tar bort dom redan när man monterar in aktiva kort, och signalen går då internt i förstärkaren på något sätt. Därav min specifika fråga. Ska kolla lite närmare på det sen. Och lyssning skall bli spännande!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue May 10, 2005 18:33 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Oct 18, 2004 01:38
Posts: 245
Location: Norrbotten
per: aha, på så vis.

sportbilsentusiasten: låter rätt ologiskt, vet du varför det blir så?
hursomhelst så testade jag detta då jag höll på att koppla in mitt aktiva system och kunde då inte höra någon som helst skillnad så jag valde att dra en kabel från varje utgång på kolektor då detta är det mest logiska eftersom varje register då har precis samma förutsättningar. :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue May 10, 2005 21:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Har kört båda varianterna med 4*klout/keltik. Serie är bättre.
Anledningen (tror jag o jag är rätt säker på det) är att försteget inte behöver mata 4 slutsteg utan bara ett.
Slutstegen påverkar försteget!
* Det låter bättre om man kopplar in ett försteg mellan CD o slutsteg.
* Det låter tom bättre om man kopplar in en Kontrol mellan en kairn o en klout.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue May 10, 2005 21:59 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Jag har för mej att jag precis läste om det där på Linns supportsida idag. Dom tonar ner betydelsen av precis hur man kopplar lite. Man får lita på sina öron helt enkelt.
Quote:
Is it better to connect the amplifiers by daisy chaining or by parallel method?
There are no sonic differences between either the daisy-chained or parallel method. Daisy chaining would be used if more than two power amplifiers are connected to the Wakonda. The signal line input is directly connected to the line output of the same amplifier and therefore in the daisy-chain method, it is not critical which amplifier is connected to the 'pre-output' of the Wakonda, provided that the treble power amplifier is connected to the treble input of the loudspeaker and the bass power amplifier is connected to the bass input of the loudspeaker.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue May 10, 2005 22:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Kan inte argumentera mot faktisk erfarenhet, men tekniskt sett borde parallellt vara bättre så länge kablarna sitter ihop någorlunda och inte utgör en bamse-ground-loop. Utgångarna på slutstegen är nämligen direkt kopplade till ingångarna - icke-buffrat = exakt lika jobbigt för försteget som parallellkopplat från en enda utgång. Men, jag skulle gissa att varje utgång på förstegen har egen output buffer, så jämförelsen blir, i fallet trevägare, antingen tre slutsteg parallellkopplade på en enda utgång (=låg impedans, som kräver saftig med ström från försteget) vs ett slutsteg per output buffer. Tre parallellkopplade slutsteg kräver 3 ggr mer ström ur försteget än ett slutsteg per utgång (om jag har rätt i att det finns en output buffer per utgång då..). Samt att bas-signalen får passera hela den här kedjan i onödan:

passera_diskantslutsteg-kontakt-sladd-kontakt-passera_midslutsteg-kontakt-sladd-kontakt

Men det är ju bara i teorin som teori och praktik alltid är överens så jag tvivlar inte en sekund på att daisy-chain kan vara bättre.

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue May 10, 2005 22:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
3 ggr mer ström ur den använda output buffern menar jag .. totalt från försteget blire ju lika i båda fallen, men fördelat över en eller tre utgångar då.

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue May 10, 2005 22:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
per wrote:
Jag har för mej att jag precis läste om det där på Linns supportsida idag. Dom tonar ner betydelsen av precis hur man kopplar lite.
Det är just vad de gör, ganska ofta... tonar ned dvs :?
Konstigt nog har Linn på senare år försökt tona ned alla "tweak" - vet inte varför riktigt.

Även i manualerna är det "daisy chain" som gäller om man ska använda flera slutsteg.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed May 11, 2005 01:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
daniel.n wrote:
tekniskt sett borde parallellt vara bättre så länge kablarna sitter ihop någorlunda och inte utgör en bamse-ground-loop.
Jan har rätt i att seriellt låter bättre. Och som Daniel påpekar är det tekniskt svårbegripligt. Först trodde jag att det var jordloopen som orsakade det sämre resultatet med parallell koppling (det blir en loop via apparaternas jordar då både försteg och slutsteg har koppling mellan nätjord och elektronik). Men sedan testade jag att ta bort slutstegens jord och resultatet blev likadant: seriellt låter bättre.

De försteg som jag tittat på har inte separata utgångssteg utan ett enda som är kopplat till samtliga utgångskontakter. Då blir lasten av slutstegen detsamma för försteget med båda kopplingarna. Men lasten av kablarna blir det inte; seriellt ger lägre kapacitans. Vet dock fortfarande inte om det är huvudskälet till att seriellt låter bättre...

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed May 11, 2005 10:45 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 18, 2004 12:58
Posts: 328
Location: Linköping/Luleå
Kan man verkligen använda en Majik i den konfiguration som du beskriver?
Dvs med aktiva kort *och* enbart som slutsteg. Eftersom ingen reagerat på det hittills så kanske det är så, men jag tycker då att det låter märkligt. Var kopplar du in signalen från försteget?

* En "vanlig" omodifierad Majik har ju byglar på baksidan som förbinder för- och slutsteg.

* När man instllerar aktiva kort, tas denna förbindelse bort.
Signalen tar istället vägen från försteget till slutsteget via de aktiva filtren.

Risken som jag ser det är att om du kopplar in signalen från kolektorn på "slutstegingången" förblir den ofiltrerad! => du kan spela sönder dina aktivt konfigurerade högtalare.

Värt att kolla upp först! Koppla in ett par passiva högtalare och lyssna om du har en filtrerad utsignal från majiken.

Bara en tanke - Anders


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed May 11, 2005 11:28 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Det är precis så jag har tänkt. Kan man verkligen använda slutstegsdelen i en Majik då aktiva kort är inmonterade?

Jag ska grotta ner mig i monteringsmanualerna när jag kommer hem. Tack för tipset med att testa med passiva högtalare!

Finns det någon risk att man förstör någonting i förstärkaren genom att koppla in utsignal från försteget på "power in", trots att signalvägen via aktiva kort inte är helt utredd?


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited