selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 20:59

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Wed Dec 10, 2003 23:51 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Sat Oct 18, 2003 20:36
Posts: 10
Jag har silver interconnect mellan cd och försteg.
Åt vilket håll skall dom vara vända? Pilen från cd
eller från försteg

Mvh
/Linnamp


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Dec 10, 2003 23:56 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Pilen ska (väl?) vara vänd i "musikens riktning" dvs från cd till förförstärkare.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Dec 11, 2003 05:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Pilen från cd.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Dec 11, 2003 23:13 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Sat Oct 18, 2003 20:36
Posts: 10
Tack

Mvh
/Linnamp


Top
   
PostPosted: Fri Dec 12, 2003 13:19 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 452
Location: Övik
linnamp wrote:
Jag har silver interconnect mellan cd och försteg.
Åt vilket håll skall dom vara vända? Pilen från cd
eller från försteg

Mvh
/Linnamp
Tror inte det har någon betydelse egentligen(tror)!!!. är det inte så att kabeln liksom "bräns in" åt ett visst håll, och då ska man inte vända på den, eftersom det då kommer att låta lite(mycket lite) sämre en tidsperiod, men att om man vänt "fel" så tar det ett tag innan den "bränts in" i den nya riktningen.


Brukar tänka på vatten(ström) som rinner, vilket gör att omgivningen(ledarna i kabeln) formar sig efter flödesriktningen så att det ska rinna så lätt som möjligt, men om flödesriktningen vänds, så tar det en stund innan omgivningen anpassat sig till optimalt flöde i motsatt riktning.

ledarn i kabeln formar sig till optimalt flöde= metallens atomstruktur anpassar sig till rådande förhållanden.


obs!! detta är bara några egna teorier jag funderat ut, eftersom jag ibland har lite för mycket fritid. O=



mvh

_________________
Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Dec 12, 2003 17:02 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Siffernisse: Bra teori där..tror att jag har ungefär lika mycket fritid som dig för jag har också funderat lite på det...verkar ju rimligt det du säger, kan som inte begripa hur det kan komma sig att en elektrisk signal går lättare åt ena hållet än åt det andra...hur som helst så kan jag inte säga att jag märkte av att jag haft några sladdar åt fel håll och bytte, men har man kanonutrustning i riktigt bra rum ur akustisk synvinkel kanske det gör skillnad..


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Dec 12, 2003 18:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Jag begriper inte varför det gör skillnad överhuvudtaget övergår mitt vetande vad gäller elektronik och signalöverföring. Men skillnad hör jag så det är ju det som räknas eller har jag fel där? jag vet inte.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Dec 12, 2003 19:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Under kursen "Fasta tillståndets fysik" på universitetet frågade jag min labbhandledare precis denna fråga. Han svarade att en ledare inte kan ha en viss riktning, dvs. att den ska leda lättare åt ett håll. Det som däremot kan påverka är hur kabeln är lindad. Men det är då andra effekter som spelar in än hur bra ledare kabeln är.

Själv är jag dock för okunnig för att redogöra för hur detta fungerar.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Dec 12, 2003 20:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
fredde wrote:
Under kursen "Fasta tillståndets fysik" på universitetet frågade jag min labbhandledare precis denna fråga. Han svarade att en ledare inte kan ha en viss riktning, dvs. att den ska leda lättare åt ett håll. Det som däremot kan påverka är hur kabeln är lindad. Men det är då andra effekter som spelar in än hur bra ledare kabeln är.

Själv är jag dock för okunnig för att redogöra för hur detta fungerar.
Exakt samma som jag lärde mig på El-Tele/Hemelektronik utbildningen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Dec 12, 2003 20:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Det har mycket rikigt med åt vilket håll kabeln är lindad att göra.

Och bygger kanske mer på vad man lyssnings mässigt kommit fram till hos Linn än vad någon fysiker lyckats mäta upp.

Som bekant så kan man ofta inte mäta upp varför en förstärkare eller kabel låter bättre än en annan.
Bristen på vedertagna mätmetoder och fantasi är för modligen anledningen till detta.

Men strunt i det och använd era egna mätinstrument!
Avser då er egen hörsel.
De mest exakta och överlägsna mätinstrument som existerar i dag och för all framtid! Och så är de ju specialanpassad för just er :lol:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Dec 12, 2003 20:28 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Sondek wrote:
Som bekant så kan man ofta inte mäta upp varför en förstärkare eller kabel låter bättre än en annan.
Bristen på vedertagna mätmetoder och fantasi är för modligen anledningen till detta.
Snarare är det väl så att det inte är just i mätningarna som skon klämmer, utan problemet är att veta vad man ska leta efter i de mätningar man gjort. Kan örat uppfatta något så vill jag drista mig till att påstå att det även finns sensorer som kan uppfatta samma sak. Däremot att utröna hur örat/hjärnan TOLKAR informationen är rejält mycket klurigare.

I övrigt håller jag med - om örat säger att det låter bra, då behöver man egentligen inga mätningar som stöd för vad man upplever!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Dec 12, 2003 20:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Ayn wrote:
Sondek wrote:
Som bekant så kan man ofta inte mäta upp varför en förstärkare eller kabel låter bättre än en annan.
Bristen på vedertagna mätmetoder och fantasi är för modligen anledningen till detta.
Snarare är det väl så att det inte är just i mätningarna som skon klämmer, utan problemet är att veta vad man ska leta efter i de mätningar man gjort. Kan örat uppfatta något så vill jag drista mig till att påstå att det även finns sensorer som kan uppfatta samma sak. Däremot att utröna hur örat/hjärnan TOLKAR informationen är rejält mycket klurigare.

I övrigt håller jag med - om örat säger att det låter bra, då behöver man egentligen inga mätningar som stöd för vad man upplever!

Hmm kanske nått för mig att forska i när jag går på chalmers. :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Dec 12, 2003 21:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Jag tror också att det är mätbart med något sätt!

Det kanske går att utröna från i dag befintlig mätdata om man visste hur? eller så måste man mäta på ett helt annat sätt.

Skulle vara mycket intressant att höra hur Linns konstruktörer diskuterar runt detta?

Kan dom redan i mätdatan utröna om högtalare A kommer att spelar mer musikaliskt än högtalare B? Antagligen bygger det i så fall på erfarenheter?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Apr 20, 2004 14:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Eftersom ni verkar belästa här i Fysik... Hur kan en kabel vara riktningskänslig när vi pratar om växelström ?? Jag kan inte få ihop det!
Vända väggkontakt kan jag fatta då det är nolla och fas.

Jo, jag följer pilarna. Varför skulle jag inte det?

/Stefan


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Apr 20, 2004 18:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Stefan jag har själv funderat på det hur det kan göra skillnad men inte en aning om hur ännu iallafall men skillnad är det. Men det är ju växelström i väggen också även om det är fas och nolla :D .

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited