selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 14:30

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Tue Apr 19, 2005 23:19 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 14, 2003 21:50
Posts: 362
Tänkte damma av min center och mina bakhögtalare som har legat oanvända sedan de införskaffades för alltför många år sedan. Problemet är att jag inte har steg så att det räcker och skulle önska ett slutsteg som är litet till yttermåten, men helst inte låter päck. Är det ngn som har ngt förslag så tas det tacksamt emot...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Apr 20, 2005 00:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Oj, litet, låter OK och, antar jag, billigt - ingen lätt nöt att knäcka ;). Mig veterligt är det få tillverkare förutom Linn som lyckas bra med switchade nätdelar och därmed möjlighet till små slutsteg.. jag skulle nog siktat på gammalt billigt Linn-steg, typ LK100/Intek/LK2 .. för centern. Surroundhögtalare behöver IMHO inga häftiga slutsteg; så vad du än kan gräva upp ur kompisarnas garderober kommer säkert funka ypperligt. Gratis är gott. Vilket stereosteg som helst funkar ju, oavsett om det är en integrerad förstärkare eller rent slutsteg.

Annars, det enda 'lilla' slutsteget jag kommer att tänka på är Vincent's lilla monoblock för .. hmm var det fyra papp per styck kanske? Dom är rätt söta iaf :)

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Apr 20, 2005 00:34 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 14, 2003 21:50
Posts: 362
Litet beror främst på plats, men å andra sidan skadar det inte om det inte är alltför dyrt. Har ett Lk100 liggandes, men det fungerar dessvärre bara på en kanal [HAR NGN TILLGÅNG TILL NGT ELSCHEMA TILL ETT LK100 SÅ VORE DET SUVVE OM DET KUNDE SKICKAS...]
Jag är helt novis på detta område, men visst drivs centern bara med en kanal om man kör passivt?
Sneglade på Primares trekanaliga, men det är ju så stort! Vill kunna peta in det i ngn vrå eller i ngt hål så att det inte syns...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Apr 20, 2005 00:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
En kanal räcker fint för centern, tills du blir sjövild och ska till att aktivera förstås :P

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Apr 20, 2005 08:40 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
daniel.n wrote:
En kanal räcker fint för centern, tills du blir sjövild och ska till att aktivera förstås :P
Så fort den är inkopplad passivt och tanken "undrar hur det låter aktivt då" dyker upp. Inte alltför många minuter gissar jag. :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Apr 20, 2005 09:43 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 14, 2003 21:50
Posts: 362
Sony wrote:
daniel.n wrote:
En kanal räcker fint för centern, tills du blir sjövild och ska till att aktivera förstås :P
Så fort den är inkopplad passivt och tanken "undrar hur det låter aktivt då" dyker upp. Inte alltför många minuter gissar jag. :D
Grabbar, det kan hända att ni har rätt :lol:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Apr 20, 2005 10:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Är klockrent med en halv LK100 tills vidare. Dock skulle jag satsat på en bra center, gör mycket för film.
Borde finnas en hel del beggade Linn centrar ut nu till ok pris. Vad hette de första?
En Kan vore inte fel heller...
Bak kan du ha nästan vad som helst, låna ihop av kompisarna till o börja med.

På sikt kan du kolla på en gammal Linnburk, finns drösvis av dem för 1k typ... O en LK2 som steg kanske, också billig.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Apr 20, 2005 10:18 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 14, 2003 21:50
Posts: 362
Har de där vita platta bakhögtalarna och passade på att köpa den center som skulle vara klangmatchad till Keltik (kommer inte ihåg vad den heter, men det är typ fyra små mellanreg och en diskant i mitten, vet inte ens om det finns aktiva kort till den). Tanken slog mig aldrig att Kan kunde användas till center, kanske ska slå polaren som lånade dem en pingla....


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Apr 20, 2005 10:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
En centrik II har du då, centrik I såg ut som en avkapad keilidh. Mig veterligt går inte centrik II att aktivera. Klangmatchad till Keltik har jag aldrig hört, jag trodde den var tänkt att köras med Keosa?

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Apr 20, 2005 11:03 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 14, 2003 21:50
Posts: 362
daniel.n wrote:
En centrik II har du då, centrik I såg ut som en avkapad keilidh. Mig veterligt går inte centrik II att aktivera. Klangmatchad till Keltik har jag aldrig hört, jag trodde den var tänkt att köras med Keosa?
Det kanske var så den hette : )
Hörde mig för en del inför köpet och fick då rådet att köpa den om tanken var att man skulle använda de äldre hgt (bla keilidh och keltik). Synd att den inte går att aktivera (det verkar ju onekligen vara målet de flesta hembionördar på detta forum strävar efter :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Apr 20, 2005 11:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Samma önskemål som för stereonördar egentligen; största skillnaden mellan musik och bio är ju att när man kör musik använder man primärt L+R, när man kör bio använder man primärt centern (till MYCKET högre grad än L+R faktiskt).

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Apr 20, 2005 11:20 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 14, 2003 21:50
Posts: 362
Som sagt jag är novis inom hembio. Inte helt omöjligt att man börjar uppskatta att se på film om man får till det halvhyggligt.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Apr 20, 2005 12:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Vad har du för källa för hemmabion? receiver? försteg? såg inget om det?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Apr 20, 2005 13:39 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 14, 2003 21:50
Posts: 362
Försteget är en 5103a och jag får väl skämmas då jag erkänner att jag har kvar min gamla Pioneer dv737....Har tänkt att göra ett ryck på den fronten också, men jag måste bara bli lite motiverad först


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Apr 20, 2005 16:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Ok men då har du ju ett bra försteg då skulle jag göra som andra föreslagit använda LK100 till center och skaffa tex ett till LK100 till bakkanalerna.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited