selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 13:02

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 13 posts ] 
Author Message
 Post subject: 5103 fråga
PostPosted: Sun Apr 10, 2005 11:21 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Wed Mar 16, 2005 16:37
Posts: 75
Location: Umeå
Har nu fått min 5103 och har hunnit lyssna lite grann i helgen och det blev en stor skillnad, minst sagt.
Känns som om jag fick en helt ny skivsamling då man hör saker som man aldrig hört förut på favoritplattorna.
På Dolby Digital så krossar den allt jag tidigare hört, helt enkelt sanslöst bra, går inte jämföra med min tidigare Yamaha.
Nu är det så att jag har ett litet problem dock med DTS som jag tänkte fråga er om här på forumet.
Det lyser DTS i displayen när man kör en sådan skiva och det kodar ut 5.1 i dts och allt är frid och fröjd men tyvärr så är LFE-kanalen helt ofiltrerad, dvs det kommer samma i LFE som i exv centern.
Har man en skiva med både DD och DTS och växlar emellan så får man fenomenet att DTS känns väldigt basfattigt.
Har pratat med Pär på HF (köpte den av honom) och han skulle kolla upp hur det skall vara men jag tänkte att det kanske fanns någon här som kan detta.
Jag har provat att ställa alla högtalare som både small och large utan att få någon skillnad.
Är det någon inställning som jag har missat, eller är det någon form av mjukvarubug som går att uppdatera?
Tacksam för svar


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Apr 10, 2005 11:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Ujj det där lät inge bra. Rapportera gärna när/om det löst sig. Nog för att Linn är helt tappade bakom en vagn när det gäller de flesta features, men ofiltrerad sub-signal låter ju helt sjukt..

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Apr 10, 2005 12:12 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Wed Mar 16, 2005 16:37
Posts: 75
Location: Umeå
Jo visst känns det lite konstigt....
Kanske ska tillägga att detta är en äldre 5103 som har blivit uppgraderad med DTS.
Den har serienummer 3199 och är silverfärgad med grön display.
Kanske det är en bug i uppgraderingen? Tycker iofs att flera skulle haft samma problem, vilket dom inte verkar haft då Pär på HF aldrig hade hört talas om ett liknande fel.
På Dolby Digital så fungerar ju allt klockrent, och likaså när man använder Stereosub eller Limbik, eller Prologic.
Verkar vara som om den struntar i lfe kanalen i DTS och istället skickar samma som till centern via subutgången.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Apr 10, 2005 12:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Det finns en svensk kalibreringsdvd att köpa som heter "the calibrator", den är rätt kass men har iaf alla ljudtester dubblerade både som DD5.1 och DTS5.1, med den borde det vara lätt att kolla upp vad som egentligen händer. Tänker på den "gamla", inte den nya 3-diskars-versionen.

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Apr 10, 2005 22:31 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Wed Mar 16, 2005 16:37
Posts: 75
Location: Umeå
Har nu kollat lite mera på detta.
Har provat med lite olika filmer som har både DD och DTS för att jämföra.
I tex sagan om konungens återkomst så är det så att om jag kör med alla slutsteg av och bara subben på så kommer det ut LFE, dvs lågfrekventa ljud om jag kör DD men om jag växlar till DTS så kommer det en helt ofiltrerad signal till subben!
Man kan till exempel höra tal i subben och på några musik DVD:er som jag provat med så hör man cymbaler och gitarrer också.
Naturligtvis låter det inte vackert, ska det vara så?
Är det någon som har en 5103:a och har jämfört som jag?
Dom filmer jag provat med är:
Konungens återkomst
Don Henley live inside job
Tom Petty Sound stage
Eric Clapton One more car one more rider
Har uteslutit dvd-spelaren eftersom jag har provat med en annan dvd idag och det var samma sak.
Är det någon som har nån ide om vad det kan vara?
Tack för tipset om the Calibrator, har inte den men jag har DVE, en engelsk motsvarighet, borde också ha DTS-ljudtester.
Ska genast undersöka om den kan hjälpa mig.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Apr 10, 2005 22:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Det som vore intressant att veta är ifall LFE-spåret på DTS-källor, hemska tanke, rentav kastas bort. Därav att du borde testa med nåt riktigt testmaterial för DTS där du vet att "nu är det bara LFE-signal".

Nästa grej att kolla är hur filtrering funkar - även helt utan filtrering så innehåller DTS-LFE-kanalen endast upp till 150Hz och DD-LFE-kanalen upp till 120Hz där dom rent tekniskt vid mastringen, om jag förstår det rätt, kapas 'brickwall' med ett 8:e ordningens filter eller så. Dock så föreligger mixar-rekommendationer som i båda fallen säger något i stil med att mixarsnubben "bör" dela färdigt i mixen redan vid 80Hz med åtminstone tredje ordningens filter. Viss diff mellan rekommendationer och vad DD/DTS-formaten rent praktiskt klarar av alltså, så en korkad ljudmixare kan absolut mixa in galet höga frekvenser i LFE-kanalen, men inte högre än 120/150Hz.

För övrigt så innebär detta med dom allra flesta dekoders att om man kör sina högtalare som 'small' och delar vid det normala 80Hz så tappar man 80-120/150Hz i LFE-kanalen ifall nåt korko tyckte sånt borde vara där (detta eftersom det rent tekniskt isf bara behövs ett enda lågpassfilter i dekodern, vilket sparar pengar).

Berätta när du hittat mer :), 5103 ligger högt på min lista över potentiella uppgraderingar så all info är mycket välkommen.

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Apr 10, 2005 23:40 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 14, 2003 21:50
Posts: 362
Daniel, behöver du låna en och testa så är det bara att du hör av dig.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Apr 11, 2005 00:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Heh.. tackar för det högst generösa erbjudandet! Men jag törs fasen inte :) Jag är rädd att ha-begäret och plånboken kommer hamna gravt i osynk ;)

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Apr 11, 2005 08:27 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 14, 2003 21:50
Posts: 362
: ) Ångrar du dig så vet du var du finns ett.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Apr 15, 2005 14:38 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Wed Mar 16, 2005 16:37
Posts: 75
Location: Umeå
Har nu fått mjukvaran uppgraderad och skall nu prova i helgen igen.
Jag hade mjukvara nummer 17 och den nyaste är nummer 18.
Den enda skillnad som Linn har tagit upp mellan 17 och 18 är, citat:
"Enhancement of subwoofer performance in DTS mode.", slut citat.
Låter förtroendeingivande iaf.
Återkommer med en rapport.
Har nu lagt in lite bilder i medlemspresentationen på min anläggning.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Apr 15, 2005 15:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Låter ju mycket lovande, håller tummarna för dig!

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Apr 28, 2005 19:43 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Wed Mar 16, 2005 16:37
Posts: 75
Location: Umeå
Kan nu efter någon veckas testande konstatera att DTS fungerar bättre nu.
LFE signalen kommer nu även när jag kör DTS, det gjorde den tydligen inte förut. Tyvärr så är det fortfarande väldigt stor skillnad på LFE-nivån när man jämför DTS och DD med varandra.
Om man trimmar in så att det låter ok på DD med nivåerna på noll så får man vrida upp subben till 8-10 med DTS.
Det går dock att leva med och jag känner mig riktigt nöjd med min 5103:a nu.
Har dessutom en liten Karik hemma nu så nu börjar det likna nåt även på musik. :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Apr 28, 2005 20:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Härligt! :) Angående mjukvarurevisionerna, har du nån lista man kan få ta del av? Ser man revisions-nuffran vid starten när 'startup message' är påslaget? Har en liten kompis på besök hemma nämligen.. :-) :
Image

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 13 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited