selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 13:13

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
 Post subject: Genki vs Karik
PostPosted: Fri Apr 01, 2005 11:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Håller ju på att kolla runt på ett system till en kompis.
Han är nu inne på ev Genki. Visst är detta efterföljaren till Mimik/Karik?
Det är väl Karik som är äldre har problem med reservdelar? Är det annars "riskfritt" att inhandla en Genki? Finns det uppgraderingar på denna? Jag hittar den inte på revisionssidan...

Lagom pris?

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 01, 2005 12:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Efterföljare till Mimik men det finns folk som hävdar att den dänger Karik MED Numerik. Vid snabb A/B föredrog jag den före min före detta Karik III utan Numerik, men jag vet inte om mitt betyg skulle ändrats om jag suttit en hel kväll och lirat lite mer avslappnat. Den är ju betydligt 'piggare' i karaktären, så kanske hade jag stört mig på det efter ett tag. Karik kan man lira hela kvällar med..

Mimik/Karik har problem med reservdelar, inte Genki. Så riskfritt en CD-spelare kan bli alltså (lasrar tröttas ju, det är mekanik med i "bilden"..).

Jag vet inte om några uppgraderingar, därav tomrummet på revisionssidan. Därmed inte sagt att det inte gjorts några, bara att jag inte känner till dom :). Maila helpline@linn.co.uk och fråga vettja (och meddela mig när du fått svar :) ).

Lagom pris vette tusan .. begpriserna har ett golv på 6kkr ungefär i dagsläget (+frakt), men det är egentligen för lågt. 8-9kkr vore helt ok för en fräsch genki tycker jag.

Post subject:
PostPosted: Sun Apr 03, 2005 10:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Såg att priser från 6900:- (Stereokompaniet) till 8900:- på Takt & Ton.
Den på Takt & Ton kan möjligen vara lite nyare då den är dyrare.

Här finns ju också risken att produkten förbättras utan att man vet om det? Typiskt Linn liksom.

Jag har bara jämfört den sista Kariken med den första Genkin (utan Numerik) och jag uppfattade Genkin som klart mer musikalisk.
Mer lättflytande.

Genkin vann också ett stort grupptest med ca 10 st Engelska cd-spelare i 15 000 kr klassen förra våren i en viss What hifi!
Dom tyckte att helheten var bäst i Genkin! Den fick bättre betyg i denna tidskrift än när den testades där första gången då Genki introducerades... vad det nu kan bero på :?

Post subject:
PostPosted: Sun Apr 03, 2005 18:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Prisskillnaden kan också bero på att Genki verkar vara en död produkt i Umeå (Jörgens ord men inte bara i Umeå enl. honom) sen är ju T&T lite dyrare generellt.

Jo en nyare ska vara dyrare så är det ju, hursom köper jag hellre från affär även fast det är begagnat.

Som jag sagt tidigare tycker jag Genki är otroligt prisvärd bara att köpa :D om man nu inte har pengarna till en Ikemi

Post new topic  Reply to topic  [ 4 posts ] 

All times are UTC+02:00