selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 17:15

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri Apr 15, 2005 15:40 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Image

Tufft och smart sätt att placera subben i mitten, har jag inte sett förut!

Man kan inte direktlänka till bilder på putfile.com eller?
Edit: Måste skriva rätt webadress också... :oops:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Apr 15, 2005 19:12 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Nov 18, 2003 15:42
Posts: 271
Location: Piteå
blir det inte mycket vibrationer i bänken då du "köttar på" :?: :?:

kan ju inte vara bra med vibrationer i en Hifi-bänk..

"bara en tanke"

_________________
man får det man betalar för


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Apr 15, 2005 21:39 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Wed Mar 16, 2005 16:37
Posts: 75
Location: Umeå
Brukar vrida ned när bänken blir för suddig..... :shock: :shock:
Skämt åsido, kanske inte är bra med en sub i bänken men det ser ju bra ut och det låter faktiskt helt okej.
Kanske borde prova att flytta ut den på golvet... :?:
Något tips på vart det kan bli bäst?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Apr 15, 2005 22:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Subplacering är en hel vetenskap som går skriva en bok om .. men grundtipset imho är att det beror på hur och var du delar den samt hur du kopplat upp den. Hänger den på subutgången på 5103 och därmed delas vid 80Hz (=högt upp) är det såpass mycket högfrekventa rester i den att det troligen blir bäst nånstans mellan vänster och höger front, exempelvis där du har den nu :). Delar man lågt som attans och brant kan ett hörn i linje med frontarna funka. Spelar subben bara LFE (man kör alla högtalare som 'large', eller iaf L+C+R) så kan ett bakre hörn vara bra. Vad gäller placering framtill i mitten - skulle det vara i mitten av rummet (syns inte riktigt på bilderna) så får man ett null på 345/2/L Hz, vid 3.6m rumsbredd drygt 40Hz. I normala Linn-fall med ex.vis Ninka+Sizmik kanske det bara gör att dom inte slåss lika mycket om vem som ska lira 40Hz så att säga, men i andra fall ..

Ja du ser, går ju skriva hur mycket som helst :), du måste prova dig fram, det är det enda generella tipset som går ge. Har du brist på ork, nöj dig med att testa i linje med frontarna (hörn, just utanför, just innanför, mitten, just innanför, just utanför, hörn). Helst ska du tuna alla parametrar för varje position också :). Det är ett sabla bök att tuna in en sub!

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Apr 15, 2005 22:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
(Jag har själv för övrigt aldrig riktigt fått till det; alla mina högtalare körs 'large' och subben lirar bara LFE-kanalen, dvs körs bara vid filmtitt)

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Apr 28, 2005 19:57 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Wed Mar 16, 2005 16:37
Posts: 75
Location: Umeå
Har nu en Karik i min bänk också :D :D
Vid jämförelse med Samsungen på vanlig musik så trodde jag att digitalkabeln till sammyn var trasig.....
När jag hade bytt kabel och upptäckt att den förmodligen var hel så började jag kolla om det verkligen var samma skiva och låt som jag hade jämfört med, det lät helt enkelt så annorlunda att jag blev tvungen att dubbelkolla :shock: :shock:
Helt plötsligt så spelades det musik istället för ljud!!!
Att det verkligen kan skilja så här mycket är ju helt sjukt, trodde inte att det var möjligt (eller att samsungen var så dålig på musik).


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Mar 18, 2006 22:46 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Wed Mar 16, 2005 16:37
Posts: 75
Location: Umeå
Jaha, nu har man uppgraderat lite grann igen....
Har nu Katan som frontar och dom drivs aktivt av en AV5125 och centern har blivit en Trikan som drivs av den 5:e kanalen på 5125:an.
En Lk 100 driver kan IV som används till bakkanaler.
Har byggt om bänken en del så att jag har fått plats med 2 st Afekter och dom körs på vanlig Left/Right ut delade vid 50 hz.
Ett klart lyft måste jag säga. :D :D
Har även bytt ut min digitalbox till en Force 530 med hårddisk.

Ska försöka fixa bilder på detta snart.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 19, 2006 03:30 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Trevligt! Hur tycker du den setupen med aktiva frontar och passiv center fungerar? Känns centern mer "högtalare" än frontarna?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 19, 2006 19:56 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Wed Mar 16, 2005 16:37
Posts: 75
Location: Umeå
Jag tycker faktiskt att det fungerar riktigt bra med passiv center och aktivt L/R. Visst hör man lite skillnad mellan högtalarna men det är inte så att det stör när man ser på film.
När jag tittar på musik-dvd så kör jag oftast stereo eftersom det är så himla mycket bättre.
Tycker det blev ett sjukt stort lyft när jag gick över till att köra dubbla subbar och koppla dom på en vanlig L/R ut.
Ni som har 5103 och kör med sub prova att stänga av .1 i setupen och koppla in subben direkt på lågnivåut så ska ni få höra!!!
Kräver lite tunande innan det blir ultimat men det är mycket bättre på alla sätt, framförallt tunedem.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 19, 2006 20:14 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Intressant! Jag frågade om det med centern eftersom jag testat köra samma koncept hemma lite. Alltså fyra kanaler från 5125 in i aktiva frontar, och den femte passivt till en Centrik. Bra blir det på film! Men tänker man på det så låter centern tveklöst mer som högtalare än frontarna, vilka liksom försvinner.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 19, 2006 21:17 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jul 13, 2004 07:58
Posts: 192
Location: Stockholm
Kan bara instämma. Min passiva Trikan låter mer låda än de aktiva Katan som låter mkt bättre. Allt via en 5125.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 20, 2006 20:49 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Mon Oct 25, 2004 11:32
Posts: 268
Mango wrote:
Ni som har 5103 och kör med sub prova att stänga av .1 i setupen och koppla in subben direkt på lågnivåut så ska ni få höra!!!
På vilket sätt är det bättre att använda Pre Out från 5103an framför att köra frontarna som Large och 5103an i StereSub läge? Jag förstår att det är bättre för dig om du kör med 2 subwoofers... Men skickar inte 5103an ut en ofiltrerad monosignal via subwoofer utgången när man kör i StereSub läge?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 20, 2006 21:38 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Wed Mar 16, 2005 16:37
Posts: 75
Location: Umeå
Tydligen så processar 5103:an signalen när man väljer stereosub.
Enligt linn så skärs det tydligen lite av den lägsta basen i frontarna när man väljer stereosub och det skall tydligen vara för att avlasta högtalarna. Vet inte hur mycket det skärs eller vid vilken frekvens men det är klart märkbart vid en jämförelse.
Det blir klart bättre även med bara en sub eftersom man då kopplar in både hö/vä i subben och på så sätt får båda kanalerna till subben.
Den enda nackdelen som jag ser med att ha det kopplat på detta vis är att man förlorar möjligheten att reglera subnivån med fjärrkontrollen, vilket jag faktiskt inte har saknat en enda gång ännu faktiskt.
Prova gärna ni som har 5103:or och skriv här sen vad ni tyckte.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 02, 2007 22:29 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Wed Mar 16, 2005 16:37
Posts: 75
Location: Umeå
Uppdaterade min presentation.
Se inlägg 1.

Kommer bilder senare.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 02, 2007 23:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Oj trippla aktiva frontar, that's the way att göra't!! :)

Berätta mer om ecophon!

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited