selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 19:44

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 
Author Message
PostPosted: Tue Mar 29, 2005 18:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Ni har väl sett på deras WEB att de har fått en C2200?
Då ska han dema den mot andra slutsteg (2250/Solo), via en Uni 2.1/Kinos/Ninka.
Ni som bor i närheten, rapportera utfallet!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 29, 2005 21:02 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 00:46
Posts: 445
Location: 127.0.0.1
Jag trodde det var ett 4200 då bilden heter 4200-4.jpg men han kanske bara luras :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 29, 2005 22:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Jag kan ha hört fel på tfn... men det var ivarje fall 200-wattaren


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 29, 2005 22:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Rapport kommer :)

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 29, 2005 23:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
daniel.n wrote:
Rapport kommer :)
Din lyckost!
Verkar vara ett av de första tillfällena för denna högintressanta jämförelse.
Fokusera på hur 200w låter vs 2250 o Solo. Sväng... HIFI... ös... allt :wink:
Är 200w närmare 2250 än solo i kvalitet?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 30, 2005 17:07 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Mar 05, 2005 23:52
Posts: 121
sportbilsentusiasten wrote:
Är 200w närmare 2250 än solo i kvalitet?
Konstigt vore väl annars men rapportera snarast! Vore den närmare Solo lär det bli en del 2250 på begmarknaden :!: All information i denna fråga är superintressant :!:

Alltså; rapport på forumet ikväll! Så man slipper vara :?

/Zeedje

_________________
Silent can be violent!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 31, 2005 00:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Så .. någon nyfiken? :)

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 31, 2005 00:21 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Jaa....varför tror du annars man är uppe så här mitt i natten :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 31, 2005 00:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Nä det där var elakt. Såhär ligger det till: vi demade endast 2250 vs 4200 passivt. Detta med Unidisk 2.1, Kinos, passiva Ninka, i Jörgens "dåliga" rum (i enlighet med teorin att hur dåligt det än är så kommer det ändå duga fint för att visa på skillnader). Solo var inte med i jämförelsen, så det är hemskt svårt att kvantifiera exakt hur långt ifrån 2250'n 4200'an var. Dessutom, märk att mina kommentarer kommer från en sån där konstig snubbe som är helt jäkla toknöjd med sin i sammanhanget rätt klena Ikemi/kolektor/lk85+lk140/aktiva ninka-anläggning. Glömde fråga åldern på 2250'n.. :oops:

Nåja, med det sagt..

Jag upplevde att steget från 2250 till x200 storleksmässigt var i trakterna runt att aktivera, med billigare steg. x200 var så mycket renare och tydligare att 2250'n lät beslöjad i jämförelse. Att 2200 kommer landa bara endast någon tusing över det gamla 2250-priset gör den mer prisvärd än 2250 var, tycker jag. Renheten gör också under för takten, mindre bludder = tydligare takt = mer råkkenråll. Men, jag skulle inte säga "subjektivt" att det jag tänkte på var tajtare bas, personligen fastnade jag mer för den allmänna "renheten" i ljudet. Flera anmärkte att skillnaden hade en "source-bytar-karaktär", att det var ungefär som att jämföra CD-spelare.

Min personliga reflektion på det hela är att x100-serien känns lockande. x200 är utanför min liga. Det är dock liiite vanskligt att interpolera - även om Alan tyckte skillnaden på Twin vs. Chakra-Twin var av falla-ur-stolen-storlek, så är ju inte x200 en 2250 med Chakra-agg. Det är trots allt ett nydesignat slutsteg då Chakra inte är nånting man enkelt pluppar in under skalet istället för den tidigare nätdelen i en produkt.

Kort sagt kan man alltså sammanfatta jämförelsen med att x200 är rejält bättre än 2250, men jag vet inte hur nära Twin den kommer.

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 31, 2005 11:01 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Thu Mar 18, 2004 11:08
Posts: 99
Location: Umeå
Har inte nån större erfarenhet av 2250, men i sammanhanget kändes förändringen som förändringar i source, precis som Daniel säger. Var lite som att Alan vred på fokusringen när han kopplade in Chakra-steget. Musikerna slutade lira var för sig och spelade tillsammans istället. Dvs inte så mycket mer hifi (imho), men ruskigt mycket mer musik.

Det jag personligen tycker är intressant i sammanhanget är väl egentligen inte 2250 vs Chakra utan snarare den prestanda som nu (eller rättare sagt snart) går att frambringa i ett 4-kanalssteg. Mycket praktiskt för den med många kanaler och/eller register i högtalare.

Edit: Jag menar naturligtvis 4200 när jag säger Chakra, för att inte generalisera alltför mycket :-)

_________________
"It's better to watch stuff, than to do stuff" - Homer Simpson


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 31, 2005 11:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
JohanF wrote:
men i sammanhanget kändes förändringen som förändringar i source, precis som Daniel säger. Var lite som att Alan vred på fokusringen när han kopplade in Chakra-steget. Musikerna slutade lira var för sig och spelade tillsammans istället. Dvs inte så mycket mer hifi (imho), men ruskigt mycket mer musik.
Hade samma känsla som du o Daniel då jag jämförde 2250 vs. Twin chakra.
Ett lyft i klass med en bättre CD, dvs mycket stor skillnad! Helt klart har de nya produkterna en m högre nivå rent generallt (Unidisk, klimax, Akurate o avknoppningarna Exotik, C2200, Komponent)

Varför hade Alan inte med sig en twin???? För nära i prestanda eller :wink: Jag hoppas på det!

Tusan va skoj detta är :shock:
Bättre prestanda billigare.
Du har rätt Johan, C4200 kommer att bli "drömmen" för många.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 31, 2005 21:23 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Mar 05, 2005 23:52
Posts: 121
Mycket intressant rapport!
daniel.n wrote:
Jag upplevde att steget från 2250 till x200 storleksmässigt var i trakterna runt att aktivera, med billigare steg. x200 var så mycket renare och tydligare att 2250'n lät beslöjad i jämförelse.

Kort sagt kan man alltså sammanfatta jämförelsen med att x200 är rejält bättre än 2250, men jag vet inte hur nära Twin den kommer.
Det du säger verkar väldigt rimligt med tanke på skillnaden Twin/ Twin Chakra.

Jag blir dock lite nyfiken; hur klarade sig Chakran på lite mer komplex musik. Var det lätt att hänga med eller började det spreta :?:

Hur upplevdes pondusen? En 2250 kan ju ryta lite grann! Kändes x200 tunn i något avseende :?:

Sist men inte minst; kändes x200 snabbare än en 2250? Jag anar att det är det du beskriver med renheten. Apropå renhet hade den "Klimax-klang" eller var den åt det hållet :?: :?: :?:

/ Zeedje

_________________
Silent can be violent!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 31, 2005 21:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Nu är det ju år och dagar sedan, men jag kom att tänka på steget från ikemi till 2.1 och från Klout till 5125 vad gäller hur jag rent subjektivt kanske skulle försöka förklara att det blev "renare". På sätt och vis tunnare, mindre bludder, men ändå tydligare så att den bas som finns blir mer .. identifierbar. Absolut inte tunn och nästan motsatsen till spreta då det kändes mer sammanhållet med Chakra. Ska man jollra hifi-termer (som jag inte kan :)) kanske "spretigt" är "vasst bludder", detta var mer "tydligt och samordnat".

Jämför en kör som först övar i garaget, sen när dom blitt duktiga spelar dom in i en akustiskt trevlig studio. Typ :)

Som Johan sa; dom lirade tillsammans på ett annat vis. Absolut mer tune! Vad gäller "snabbare" tänkte jag inte på det, jag fick inte Klimax-känslan (som jag nog skulle beskriva som påtagligt "rappt" låtande även om det är helt fel ord för't egentligen). Men, det var ju Ninka passivt vi körde på, så interpolera inte fram för mycket ur dessa åsikter nu! ;)

"Påtagligt mer tune!" är nog det enda av värde i detta inlägg :P

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 31, 2005 22:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Jag har samma erfarenhet 2250 --> Twin chakra.
Klimaxstegen är GRYMT snabba i jämförelse med enklara steg. Säger bara PANG. Gäller hela frekvensregistret.
Dessutom är det en otrolig skillnad på soundstage, detajer mm.

Tror dock att man behöver toppgrejjer runt en Twin för att höra det tydligt = Uni 1.1/Kisto/Kontrol/akurate typ...

Skulle kunna tänka mig att chakrasteget är närmare Twin i tune dem (typ mitt emellan en 2250 o en twin) än när det gäller HIFI. (typ närmare en 2250 än en twin)
Linn brukar ju prioritera svänget på prispressade produkter!


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited