selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 01:50

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
 Post subject: Harald och hans hifi!
PostPosted: Sun Mar 27, 2005 23:47 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jan 29, 2005 23:36
Posts: 156
Location: Luleå
Jag har nu varit mer eller mindre aktiv här på forumet ett tag, men fram till nu har jag mest smugit i kulisserna, så jag tänkte att det kunde vara dags att ge mig tillkänna lite mer ordentligt.

Heter precis som användarnamnet antyder Harald, och bor i Uppsala, där jag pluggar till civilingenjör, något som jag om jag förstått saken rätt har gemensamt med ett par andra här på forumet.

Mitt intresse för hifi får nog sägas vara relativt färskt, även om jag varit lite löst intresserad under ett antal år är det först ganska nyligen jag haft några som helst möjligheter att verkligen få utlopp för det. Detta är en kombination av pengar (tack CSN!) och bostad.

Den riktiga starten på mitt anläggningsbyggande inföll alltså så sent som nu i höstas, då jag köpte en förstärkar-kombo från NAD, samt ett par Dali-högtalare. Får väl för skams skull tillägga att det inte var något jag planerade att leva med särskilt länge, även om det var ett hyfsat vettigt köp.

Under slutet av fjolåret samt början på detta år har det tagit fart lite mer ordentligt; köpte en Cd-transport/Dac från Cambridge till att börja med, sedan byttes NAD-stärkarna mot en för/slutstegs-kombo från Naim (NAC42/NAP110) och Dali-burkarna mot ett par KanII med stativ.

Dessa byten har gjort att jag mer har närmat mig den anläggning jag önskar, men visst finns det rum för uppgraderingar... Den första blir troligen en ny nätdel till försteget, vilket egentligen bara är en förberedelse inför att en dag kunna gå aktivt.

Nu när själva prylarna börjar bli lite vettigare hopar sig de mer djuplodande frågorna; placering, akustik osv., så ni kan nog vänta er en del frågor framöver...