selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 01:50

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
 Post subject: Harald och hans hifi!
PostPosted: Sun Mar 27, 2005 23:47 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jan 29, 2005 23:36
Posts: 156
Location: Luleå
Jag har nu varit mer eller mindre aktiv här på forumet ett tag, men fram till nu har jag mest smugit i kulisserna, så jag tänkte att det kunde vara dags att ge mig tillkänna lite mer ordentligt.

Heter precis som användarnamnet antyder Harald, och bor i Uppsala, där jag pluggar till civilingenjör, något som jag om jag förstått saken rätt har gemensamt med ett par andra här på forumet.

Mitt intresse för hifi får nog sägas vara relativt färskt, även om jag varit lite löst intresserad under ett antal år är det först ganska nyligen jag haft några som helst möjligheter att verkligen få utlopp för det. Detta är en kombination av pengar (tack CSN!) och bostad.

Den riktiga starten på mitt anläggningsbyggande inföll alltså så sent som nu i höstas, då jag köpte en förstärkar-kombo från NAD, samt ett par Dali-högtalare. Får väl för skams skull tillägga att det inte var något jag planerade att leva med särskilt länge, även om det var ett hyfsat vettigt köp.

Under slutet av fjolåret samt början på detta år har det tagit fart lite mer ordentligt; köpte en Cd-transport/Dac från Cambridge till att börja med, sedan byttes NAD-stärkarna mot en för/slutstegs-kombo från Naim (NAC42/NAP110) och Dali-burkarna mot ett par KanII med stativ.

Dessa byten har gjort att jag mer har närmat mig den anläggning jag önskar, men visst finns det rum för uppgraderingar... Den första blir troligen en ny nätdel till försteget, vilket egentligen bara är en förberedelse inför att en dag kunna gå aktivt.

Nu när själva prylarna börjar bli lite vettigare hopar sig de mer djuplodande frågorna; placering, akustik osv., så ni kan nog vänta er en del frågor framöver...

/Harald


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 28, 2005 16:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Välkommen + bilder (så ja, då har vi fått det genomfört)..

Nämen, det är kul med nytt folk på forumet som skriver av sig och bilder är alltid intressanta, då de flesta av oss är nyfikna på hur det ser ut i andra människors hifi-värld.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 29, 2005 01:36 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Kul med fler civilingenjörer från Uppsala! Vilken inriktning och vilket år? Är det Flogsta höghus som gäller som bostadsort eller?

Eftersom equi nu hann före mig med välkomsten får jag väl hålla mig ifrån ;) Men det ÄR kul med nytt folk, och det ÄR kul med bilder!

Hifiklubben i Uppsala verkar vara lite schizofrena för övrigt. Har haft det både mycket bra och väldigt dåligt där.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 29, 2005 09:18 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jan 29, 2005 23:36
Posts: 156
Location: Luleå
Jag läser första året på Q; teknisk fysik med materialvetenskap. Bor inte i Floggan, utan i en av ÖG:s studentlägenheter i Luthagen.

Bilder får jag försöka fixa, vet inte riktigt hur bara...

Jo, Hifiklubben är lite märklig, har alltid blivit trevligt bemött, men de har en ganska spridd kvalitet på prylarna. Det är väl i ganska hög grad en "mainstream-butik", något som väl till viss del också förklarar deras hyfsade framgång.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 01, 2007 17:24 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jan 29, 2005 23:36
Posts: 156
Location: Luleå
Har insett att det var ett tag sen jag uppdaterade min presentation...

Sedan sist har jag hunnit bo utomlands i ett år, samt byta ut nästan hela anläggningen (dock inte samtidigt).

Det första som hände var en helt ny källa, nämligen en Axis med Basik Plus och (kort efter inköpet) en AT95. Mycket kul inköp, som ökade både lyssnandet och skivköpandet.

Jag hade börjat inse att Naim-stärkarna var en återvändsgränd på många sätt, även om jag gillade dem skarpt. Det hade blivit alltför dyrt med en uppgradering, pga. nätdelar bl.a. Dessutom hittar man ju inte Naim-grejer direkt dagligen...

Det blev en Kolektor och ett LK100, ett byte jag var kluven till. De lät lite snyggare, mer städat, kanske lite lättare att följa, men också lite tråkigare. I längden var de dock trevligare att lyssna på, även om det inte "klickade" direkt. Det hade varit kul att fortsätta i Naim-spåret, men det kändes för krångligt.

I samma veva byttes Cambridge-spelaren mot en Naim CD3, vilket var ett ordentligt kliv framåt.

Ett par månader efter de båda bytena flyttade jag utomlands, vilket frös all utveckling på Linn-kontot.

Sedan hemkomsten har stereon riggats upp igen och uppgraderingsdjävulen började göra sig påmind, även om det tog ett par månader.

Hittills har det utmynnat i ett nytt slutsteg. Mitt LK100 byttes mot ett LK140, med oanade konsekvenser. Jag hade trott på mer driv och mer "punch". Det fick jag också, men den stora förbättringen var en annan. Det dyker upp instrument jag inte hört förr, det som tidigare var "ljudmattor" kan urskiljas som olika instrument och man hör framför allt vilka instrument det är.

Planerna för framtiden är spretiga, jag tänker nog nöja mig en stund och tänka igenom vad jag vill. En radiodel står högt på önskelistan, men det blir nog nåt billigt med anständigt utseende, även om en NAT02 skulle sitta fint. Annars skulle jag inte tacka nej till en LP12 om rätt läge uppenbarar sig, men det känns som att det kan dröja ett tag till. Ny CD-spelare vore inte heller fel, men steget till Ikemi känns för stort just nu, hos Naim vet jag inte vad som är nästa vettiga spelare. Eller ett nytt försteg, eller nya högtalare, eller kanske ett 2250... :D

Nåväl, tiden kommer att utvisa hur det blir, alla tidigare planer har reviderats ganska många gånger, pga. plötsliga infall.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited