Harald wrote:
Jag håller med om din slutsats, men tror inte att problemet är att det diskuteras ”fel” saker. Snarare tror jag att det är den oerhört starka hierarkin kring vems ”sanning” som är giltig som tar död på intresset för faktiskt utbyte.
Om ”fel” person (n.b. inte bara Bill) försöker framföra en avvikande åsikt eller erfarenhet skjuts det oftast ned omedelbart genom att personens installation eller förmåga att utvärdera enligt tune dem ogiltigförklaras. Ingen jättebra grund för öppen och nyfiken diskussion.
Det handlar inte om "fel" person.
Om någon skriver att “anläggningen visar inte skillnaden” - anses det tydligen numera att denne är taskig, överlägsen och dryg.
Fråga…hur många timmar o dagar har lagts ned på installationen? Sker det regelbundet underhåll av installationen? Ärligt nu…
De som skriver detta vill bara väl!
Kan man visa med blindtester och upprepa dessa på olika platser/miljöer - så finns ju skillnad!!
Inbjudan till demo har upprepats MASSOR gånger, FÅ vill höra själva - varför??
Uppenbarligen är lusten till att fortsätta ändlösa debatter viktigare.
Ivor startade bolaget och för er som var med då....vet ni hur noga han var med detaljer. "attention to detail".
Han var HELT emot mätningar och tekniska förklaringar - allt som tog tid och fokus från att testa...pröva...utvärdera... var "stupid"
Ivor var extremt tydlig med vad han trodde på och var extremt noga. Han tvingade butikerna dema exakt som han ville, exakt. Han sa upp handlare som inte följde detta.
Placering av elektronik o talare, endast ett par högtalare i rummet mm.
Ivor krävde att handlare lärda ut Tunde Dem och installerade hos kund
Innan man förstod, trodde man han var galen.
Problemet var...Ivor hade rätt!
Hade man väl förstått Tune Dem var det uppenbart.
ALLT precis allt påverkar.
På den tiden handlade allt om tweak, möjliga och omöjliga. Allt testades. Och en MASSA kunskap spreds. Linn var supertacksamma för alla tester som kunder utförde och berättade om. Allt spreds till Linn och via handlare till andra kunder.
Mycket av kunskapen resulterade i nya förbättrade produkter.
Då var inget omöjligt, INGEN diskuterade “varför” och “går inte, omöjligt”
Alla förstod att en NOGGRANT justerad anläggning BÄTTRE avslöjar små skillnader.
Och hade själva HÖRT att de sista SMÅ justeringarna gav MEST skillnad.
Man hade hört att samma justering INTE hördes i ett dåligt uppsatt system!
Plötsligt är tongångarna rakt motsatta från Linn
"attention to detail" = borta. Ska vara snabba enkla installationer
tekniska förklaringar överallt
Med mera, med mera….
För 10 år sedan köptes DS av några “gammel-Linnister”.
Givetvis började vi testa, och hittade en massa tweak. Vi skrev på Selleri och bemötandet var minst sagt oväntat. “varför” och “går inte, omöjligt” haglade,
Vi var ytterst förvånade - vi ville ju bara sprida kunskap.
Nu har många SJÄLVA hört och accepterat att (tex NAS) påverkar. Det är bra!