selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 01:49

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 13 posts ] 
Author Message
 Post subject: Avancezs system
PostPosted: Sun Dec 07, 2003 17:47 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Tue Oct 28, 2003 14:10
Posts: 15
Location: Partille
Har slutligen fått tummer ur och skrivit ihop lite om min hifi-historik. Tänkte att det kunde vara kul att bidra med något istället för att enbart läsa inlägg.

Först vill jag berätta lite om min egen Linn-bakgrund. Den började 1991, jag kommer inte riktigt ihåg när det var men jag och några kompisar var på Hotel Opalen i Göteborg och tittade på hifimässan där (det var innan de flyttade ut till Arken). Mässan i sig var rätt intressant men ingenting uppseendeveckande för min del i alla fall. På väg därifrån stod det en kille och delade ut flygblad för en hifi-butik i stan. I och med att det inte var speciellt långt samt att det lät lite intressant promenerade vi över dit. Hifibutiken var Tonläget och där fick jag för första gången uppleva hur musik kan låta. Bla fick vi lyssna på LP12 (kommer tyvärr inte ihåg resten av uppställningen). Det ledde till att jag fick upp intresset för bla Linn. Vi den här tidpunkten hade jag ett ganska enkelt system bestående av en Revolver skivspelare, min gamla pioneeranläggning samt Qln One högtalare. För att få lite ordning i systemet köpte jag en Linn Intek förstärkare, vilket gjorde det hela mycket bättre. Fortfarande hade jag vid den här tiden ingen cd-spelare. Sedan blev det en Arcam Alpha One cd-spelare, också inköpt på Tonläget. För att förvara allt köpte jag ett Target rack som jag fortfarande använder. Revolver-skivspelaren var kanske inte speciellt kul så den byttes sedemera ut mot en Linn Axis, vilket var ett väldigt lyft jämfört med Revolvern. Efter att ha haft Inteken i cirka 2 år började den att krångla så det var att lämna in den till Anders på Tonläget. Istället för att reparera den fick jag erbjudande om att byta in den mot en Majik-I med phonoingång. Jag slog till för det var ett bra erbjudande som jag inte kunde motstå. Sedan gick det ett år och när jag var nere på Tonläget vid något av mina regelbundna/oregelbundna besök stod det en beg LP12:a och väntade på mig. Vad gör man ? Byter in Axisen mot LP12:an så klart. Därefter gick det en del år. Jag var rätt nöjd med anläggningen och hade pga studier inte speciellt mycket pengar att spendera på ny elektronik. Det enda jag tillät mig var att lämna in LP12:an på skivspelarkliniken Tonläget har varje sommar.

Nu är vi framme vid 2002, ekonomin ser bättre ut och jag börjar tröttna lite på vad jag har. Det som jag såg som sämsta delen i anläggningen var högtalarna, Qln One.
Anläggningen 2002:

LP12
Arcam Alpha One
Majik-I
Qln One
K20-kabel

Efter lite surfande fick jag nys om ett par Keilidh-högtalare här i Göteborg. Efter ett besök och provlyssning hemma hos Weezer, som då och fortfarande ligger steget före när det gäller nivå på anläggningen, slog jag till på dessa fina högtalare (i valnöt, senaste diskantelementen samt polymerfötter). Detta blev ett väldigt lyft och Qln-högtalarna packades ner och flyttades upp till vindsförrådet. Härligt med ett rejält lyft musikaliskt. Nu när man väl kommit igång rullade det på. Köpte nya kablar, K400, istället för K20. I februari var jag inne på Tonläget och vad hade Anders där om inte en Karik. Efter provlyssning kunde jag inte motstå den utan det blev ett inköp. Trots sin ålder (cirka 9 år ) presterade den mycket bra och låg långt före Arcam cd:n. Men trots att jag nu hade en super cd i Kariken kändes det inte riktigt bra. Kariken var gammal och fasats ur produktion. Om den rasade skulle jag förmodligen stå där med en cd-spelare som inte går att reparera. Dessutom visade det sig att den hade problem att läsa vissa skivor. Efter sommaren blev det förnyad kontakt med Anders på Tonläget och nya diskussioner. Anders hade inne två Genki där en demonstrerades mot min Karik. Trots en inte helt övertygande första lyssning och med Anders argument för/emot insåg jag att Genkin var bättre än Kariken. Det som skiljer dem åt som jag upplevde det var musikaliteten och detaljerikheten hos Genkin. Kariken har ett mer analogt och varmt ljud medan Genkin lite mer analytiskt men ändå bättre i slutändan. Vi pratade även kring de andra komponenterna i mitt system och vad man skulle göra. Det slutade med att jag kom fram till följande. Ut med Kariken och in med Genkin samt en LK85:a. För att köra den med Majiken krävdes att slutsteget kopplades bort (en omkoppling av två switchar på krestkortet). Voila! Ett helt annat ljud ur lådorna. Jag hade givetvis haft en LK85:a hemma för provlyssning och det var en stort lyft mot bara Majiken. För att göra helheten komplett började jag efter inköpet av Genkin och LK85:an att fundera på att byta ut Majiken. Detta var kanske inte lika lätt som den andra stegen men ändå nödvändigt kände jag. En månad eller två senare fick jag lånat hem en Kolektor 2 som demades mot Majiken. Detta var som att jämföra Genki mot Karik. Inte helt lätt men efter en hel del analyserande kom jag fram att Kolektorn var bättre. Sedan en knapp månad har jag då en Kolektor istället för Majiken och det känns bra. Nyare förstärkare med fler anslutningar och bättre ljud. Det känns som att det har hänt en hel del det senaste året och jag undrar om jag inte får lugna ner mig lite.

Nuvarande system är då följande:

LP12+Akito+K9
Genki
Kolektor 2
LK85
Keilidh+polymerfötter
K400


Det som jag eg. skulle vilja göra är att ev. byta ut Keilidh:erna. Detta är givetvis lite bökigare än med cd eller förstärkare. Transportera Keilidherna till Anders på Tonläget, dema dem mot Ninkor eller Katan kanske och se vad resultatet blir. Om inte annars så en intressant upplevelse, samt lite träningsverk också. Skall se om det finns lite tid under mellandagarna


Skall försöka låna hem en digitalkamera från jobbet så kan jag lägga upp lite bilder på systemet.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Dec 07, 2003 19:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Trevlig anläggning. :D desstutom är sannolikheten att vi träffats väldigtstor den aktuella dagen 91 för Opalen mässan var jag nere hos anders i stort sett hela dagen. :)
Det råkar inte vara du som köpte min gamla Axis va? :D :D , som jag sålde när jag köpte min första LP12a.

Ps har du funderat på att byta K9an mot Adikt?

MVH

Mikael


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Dec 07, 2003 23:31 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Tue Oct 28, 2003 14:10
Posts: 15
Location: Partille
Mycket möjligt att jag köpte din Axis. Jag bytte min Revovler mot Axis:en i augusti -93. Var det möjligtvis då du bytte din Axis?

Appropå byta pickup till Adikt har jag inte haft möjlighet att lyssna på den än. Skulle kunna tänka mig att byta när K9:an har gjort sitt. Fast man vet aldrig. När andan faller på så...

Perry


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Dec 07, 2003 23:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Nä då var det inte min det där var ganska exakt ett år efter jag sålde min. :D men då finns ju fortfarande del lilla chanssen att du köpte min gamla LP12a. Men den chansen är nog inte så stor.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Dec 10, 2003 19:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Verkar vara ett riktigt vettigt sammansatt system!

Om man inte är helt oerfaren på att löda och så kan man faktiskt blåsa lite extra liv i Keilidharna genom att montera ett par diskanter motsvarande dom i Ninka och Katan då dom passar perfekt med avseende på skruvhål, diameter. Ett dämpmotstånd i serie är egentligen det enda som behövs och det kan man prova sig fram till rätt värde då de inte kostar en förmögenhet.

Diskanterna kostar 550:- st och är mycket prisvärda.
Skilnaden är mycket stor i form av renhet, öppenhet.

Sedan kan du satsa de stora pengarna på en uppgradering till LP-12:an eller en Ikemi... :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Dec 10, 2003 22:55 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Tue Oct 28, 2003 14:10
Posts: 15
Location: Partille
Låter intressant. Jag antar att man gör all montering och lödning från diskanternas uttag i högtalarlådan. Skulle i och för sig kännas lite lurigt att göra något ingrepp själv, men det kanske inte är speciellt svårt. Skall höra med Anders på Tonläget om ditt förslag.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Dec 12, 2003 19:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Visst går det bra att bara lossa diskanterna och göra detta.
Men man kan göra det lite snyggare om man lossar ett bas element så att man kan skruva loss filtrena och löda serie motståndet direkt mot kretskortet. Detta fungerade bäst på mina Nexusar. Jag vet dock inte hur det ser ut i dina Keilidhar men jag vet att man på Takt & Ton i Luleå monterat dessa diskanter i Keilidhar med gott resultat.

Inte säkert att Anders är positiv till detta då han förmodligen föredrar att sälja en Ninka eller Katan högtalare till dig i första hand. Det ger ju liksom mer tyngd i kassan.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 16, 2006 13:56 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Tue Oct 28, 2003 14:10
Posts: 15
Location: Partille
Har inte varit aktiv med att skriva inlägg men jag måste få skriva av mig lite. Sedan jag lade in informationen om mitt system för drygt två år sedan har följande hänt

Keilidherna är utbytta mot Katan+Sizmik 10.25, vilket var för ca ett år sedan. Riktigt huvudbry när jag gjorde det men jag är mer än nöjd idag. Anders på Tonläget hade fått ett par Katan + Sizmik 10.25 i inbyte och dessa demade jag mot Ninka som kändes som den naturliga uppgraderingen från Keilidh. Efter en hel del lyssnande och snack för/emot Katan/Ninka kom jag fram till att det fick bli Katan+Sizmik paketet. Fick dessutom hjälp av Anders med inställning av Sizmik vilket inte är en helt enkel uppgift, men Anders har vana sen tidigare så det gick rätt smärtfritt. Hade inte trott att en sub skulle göra speciellt stor skillnad men med en Sizmik får man en helt annan upplevelse av musiken och speciellt om man har Katan. I och med att jag inte har speciellt häftigt slutsteg krävs Sizmiken för lågfrekvensen. Detta var väldigt tydligt under installationen då Anders kopplade ur Katanerna så att Sizmiken spelade själv. Kul att enbart lyssna till basgången när man spelar en skiva. Med de nya högtalarna spelade musikerna bättre och den berömda filten på högtalarna plockades bort. Att systemet tål att byggas ut med bättre källa och förstärkeri gjorde inte saken sämre. Kan inte annat än rekommenderas

Byte till silverkablar (Linn) mellan Genki och Kolektor gjordes igår. Har sökt efter begagnade kablar under en period och fick till slut tag i ett par orginalkablar (1,2m) via Ebay. De dök upp i brevlådan igår. Efter lite lyssnande igår hemma i soffan är det bara att konstatera det gamla slitna uttrycket när man uppgraderar till något bättre - Det svänger mer om musiken, sången, instrumenten allt blir helt enkelt bättre. Det som tidigare lät bra med standard Linn svart signalkabdel låter tråkigt och oengagerat. Jag är helnöjd. Kan inte vänta med att spela igenom alla skivor som tidigare har upplevts som tråkiga och svårlystnade.

Till er som inte uppgraderat till silverkabel - gör det! :D Det blir så mycket bättre efteråt och kostnaden är inte speciellt stor heller jämfört med andra uppgraderingar.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 16, 2006 14:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Kul uppgradering! Kör du passivt med LK85? Har du kanske lite bilder rent utav?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 16, 2006 14:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
avancez wrote:
[...] för ca ett år sedan [...] Anders på Tonläget hade fått ett par Katan + Sizmik 10.25 i inbyte [...]
I lönn? Nog mina gamla i så fall. :D

Kul att de fortfarande svänger! Kör du dem alltså passivt? Så hörde jag dem faktiskt aldrig.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 16, 2006 16:29 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Tue Oct 28, 2003 14:10
Posts: 15
Location: Partille
Ja det kan nog vara dina gamla och de är i lönn :) Fungerar bra får jag säga. Har inte provat med något bättre hemma så det är det jag kan jämföra med idag.

En passiv Lk85 är rätt ok med tanke på vad den presterar. Skulle gärna uppgradera för att få lite mer kräm och en 2250 står väl nära till hands. Men om man går på source först så är det nog en Ikemi som blir förstahandsvalet

Skall se om jag kan lägga upp lite bilder. Kanske kan ordna det via min internetleverantör.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 16, 2006 16:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
avancez wrote:
Ja det kan nog vara dina gamla och de är i lönn :) Skall se om jag kan lägga upp lite bilder. Kanske kan ordna det via min internetleverantör.
Tror du kan skicka vill Sony också.

Posted from a Sony Ericsson mobile phone


Top
   
 Post subject: Senaste nytt
PostPosted: Mon Feb 19, 2007 19:01 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Tue Oct 28, 2003 14:10
Posts: 15
Location: Partille
Har varit lite inaktiv på uppgraderingsfronten under en period. Senaste bytet var för nästan ett år sedan och jag känner mig för det mesta ganska nöjd med det jag har så det blir till att skynda långsamt. Har för den del inte helt taggat av utan har hållit mig uppdaterad på vad som kan vara aktuellt i uppgraderingsväg och kollat av forumet här också.

När man har lite vaga uppgraderingsplaner är en av de "farligaste" saker som man kan göra att besöka sin lokala linnhandlare, i mitt fall Tonläget. Såg på hemsidan att Anders hade en beg Ikemi till salu strax efter jul och tänkte att ett besök där kan väl inte skada. Det slutade med att jag lånade hem Ikemin över helgen och där står den kvar fortfarande. Kan enbart hålla med alla andra som har bytt upp sig. För min del gick jag från Genki till Ikemi och får säga att det har lyft skivsamlingen en hel del och även resulterat i lite nya inköp. Eg är det lite konstigt att byta en svart låda mot en "nästan" exakt likadan svart låda. Förklara det hemma om ni kan :D men det är innehållet som gör ett.

Passade i samma veva på att kolla mina silverkablar (ej orginal men verkar vara bra lödda ändå) och får säga att de fortfarande slår svarta interconnects. Var lite orolig ett tag men har lugnat mig.

Har även hållit på att putta runt mina högtalare för att se om bytet till Ikemin gav någon skillnad. Har försökt att "tune dema" in dem och än så länge hamnar de på samma ställe som jag hade dem innan, hmm. Få ta en runda till när andan faller på.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 13 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited