selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 15:57

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 
Author Message
PostPosted: Mon Mar 21, 2005 23:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Som Zeedje har skvallrat om i en annan tråd har jag tagit ytterligare ett steg från linnspåret. Jag är inne på min tredja tolva och har haft ett antal kombinationer. Den nuvarande spelare köpte jag för ett år sedan ungeför och den hade statusen Ekos2/Lingo1/Arkiv2. Snabbt moddade jag Lingon för att slippa ingångsfiltret. Ett stort lyft. Så här såg det ut efter modden.

Image

Nåväl, det går att göra mer så jag byggde en Armageddon-klon. Det är en fattigmanslösning på Naims strömförsörjning. Lika enkel som genial, den består av en stor trafo, ett par motstånd och en konding. Bättre än lingon och kostnaden stannade en bit över tusenlappen.

Efter lite funderingar och ett inte alltför flitigt vinylspelande började det gnaga. Jag har i tio års tid velat göra en slutgiltig uppgradering i vinylträsket. Till slut tog jag tag i saken och med lite fina pikar från Zeedje beställdes de sista! vinyluppgraderingarna (bortsett från pick-uper)!

En riktig Armageddon införskaffades och det är löjligt tydligt vad komponentmatchning gör, den var överlägsen mitt hembygge. :cry: Nåväl, annars hade prisskillnaden varit oförsvarbar.

Nästa sak att packa upp:

Image
  • Att den är anpassad till tolvan framgår tydligt, i förpackningen ligger en förborrad tonarmsplatta.

Image

En Naim Aro är svårare att ställa in än en Ekos och det tog tid innan det var färdig. Jag har meckat mycket tolva men det här var en utmaning. Armen är låttare och bouncen tog längre tid att få rätt. Dessutom känns allt sladdrigt och instabilt, men det hör alla unipivot-armar till.
    Kontakten från Prefixen var tvungen att lödas om, givetvis använder Naim en annan kontakt än alla andra; en sjupolig mini-DIN. Ibland är dom bara för jobbiga :D

Det var med stor spänning jag spelade den första skivan.

Image

OJ! Jag har läst en hel del om skillnaderna mellan armarna och jag kan hålla med om mycket men inte allt. För det första är Aron mycket renare och alla instrument går att följa mycket enklare. Insiktin i musiken blir självklar. Flytet är fantastiskt. Ekosen känns stompig och jäktad i jämförelse. Energin uppåt är inte stärre, bara mycket friare. Jag hör melodierna mycket enklare och tune-dem-mässigt är Aron i en annan liga. Allt detta utan att tappa draget i musiken. Inget slött sk "high-end-ljud" utan bara engagerande musik.
    Nackdelar? Nja, jag har alltid tyckt att Ekosen varit svulstig och det är borta nu. Jag har läst kommentarer om att Aron är tunnare men för mig låter den bara mer rätt. Ett 15-tumselement kanske är det som behövs!

Jag är glad att jag äntligen har köpt den arm jag alltid velat ha. Båda tonarmarna kostar överdrivet mycket men jag vet att jag kommer att få en vinyl-rennesans nu. (Hittills idag ca 15 skivor!) och det hade varit tråkigt att gå miste om det här. Jag tror på synergieffekter och givetvis passar en Aro bäst i ett Naim-system. För första gången på länge är vinyl lika bra eller bättre än Cd och jag vet inte om det säger mest om Cd-spelaren eller tolvan.

Image

/Erik

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 22, 2005 01:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vilket underbart reportage. O vad snygga bilder. Vilken kamera har du?

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 22, 2005 21:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tack!

Ju mer jag lyssnar desto nöjdare blir jag.

Jag använder en Casio EX-P700 som jag är mycket nöjd med.

/Erik

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 22, 2005 22:45 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

"It was bound to happen, sooner or later..." (Hemma värst cirka anno 1990)

Kul att armen är på plats :D

Blir kul att lyssna på denna tolva någon i gång i framtiden :wink:

Håller med sportis; ett juste reportage med föredömligt tydliga bilder. Får kanske lämna analogt fotomässigt och skaffa en digitalare...

Gissar att det är spritförbud när man lägger på nålen men denna arm :?:

/Zeedje

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 22, 2005 23:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Så då är det endast själva verket som är äkta vara! Ja jag menar då självklart "Linn quality" och resten av det där andra märket.. Name.. Niams eller vad det nu heter :wink:

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 23, 2005 09:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nej, pick-upen är också äkta. :D

Om man med äkta menar ett märke som överger kundsupport och inte ens kan sätta kablarna internt rätt väg utan gör det slumpmässigt. :wink:

Jag tror på synergieffekter och eftersom en Lingo är förödande så länge man har vanliga transformatorer i övriga anläggningen så var steget till att prova armen naturligt.

När det gäller pick-up kommer det nog nästa gång att stå mellan Akiva eller en Lyra. Jag misstänker att Akiva är en Lyra Helikon i annnat skal :?:

/Erik

PS. Zeedje, inget förbud, det bara underlättar att vara stadig på handen. DS

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 23, 2005 11:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

naimerik wrote:
Jag tror på synergieffekter och eftersom en Lingo är förödande så länge man har vanliga transformatorer i övriga anläggningen så var steget till att prova armen naturligt.
Vad menar du?

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 23, 2005 12:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Misstänker att han avser att störningar skickas in i de andra apparaterna från den switchade nätdelen i Lingon :?

Det gäller alltså att ha switchade nätdelar i alla burkar och inte dom där gamla järnklumparna :lol:

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 24, 2005 01:00 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Kul att se bild på moddet Erik :)

Vacker arm den där Aron... Är det fluglina som du agnat med? ;)

PostPosted: Thu Mar 24, 2005 09:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Verkligen fina bilder!
naimerik wrote:
Snabbt moddade jag Lingon för att slippa ingångsfiltret. Ett stort lyft. Så här såg det ut efter modden.
Hur går denna moddning till? Vad är det för filter som tas bort?

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 24, 2005 09:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det är INTE switchad nätdel i Lingon. Däremot sitter ett litet nätfilter bakom nätbrunnen. Alla men en Lingo kan jämföra med den första bilden.

Synergi; eftersom arm och motorstyrning är utvecklade tillsammans känns det naturligt att ha dem tillsammans :wink:

Armen känns vinglig och motvikt i fiskelina är lite speciellt, men så fort nålen liger i spåret är allt glömt.

/Erik

Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 

All times are UTC+02:00