Jag har ställt upp mitt andra par Keltik som skrivbordshögtalare (bredvid skrivbordet, inte på) drivna med fyra LK140 (stereofilter) och en fräsch Kairn-pro som försteg. Perfekt för både film och musik!
Nåja, denna tråd handlar om tester och det senaste seriösa Keltik-testet jag varit med om var på Linn-fabriken i somras. Vår guide hade ställt upp Keltik med Akurate Exaktbox och två Akurate 4200. Som källa användes Klimax DSM. Det spelades två låtar, "The Curse" med Agnes Obel och "Dance Me To The End Of Love" med Madeleine Peyroux. Det finns underbara cellopartier i den första låten och Peyroux gör en skönt musklig och jazzig version av Cohens gamla örhänge.
Båda låtarna lät övertygande och musikaliskt trevliga.
Sedan ersattes Akurate Exaktboxen med två Klimax Exaktboxar. När samma låtar spelades igen, undrade vi om det verkligen var samma versioner. Mycket mer pondus och känsla samtidigt. Skillnaden kändes som när man hör samma låt på en halvbra cd-spelare och en trimmad topp-tolva. Allt kändes helt rätt. Vår guide verkade allvarligt tagen av hur övertygande Klimaxmatade Keltik lät.
Sedan gick vi in och lyssnade till samma låtar på Linns fetaste system. Klimax DSM, Två Klimax Exaktboxar, en massa Solo och Klimax 350.
Det lät större, fetare, men bättre? Nja, inte så säkert. Vi som jämförde Keltiksystemet som idag kostar en bråkdel av Linns dyraste, konstaterade att vi kommer att behålla våra Keltik under en lång tid framöver. Bättre att uppgradera andra delar av systemet. Keltik är högtalare som med lätthet levererar musik med grym känsla och för dem som idag funderar på att köra ett aktivt system med Exaktbox blir det både billigt och musikaliskt potent att satsa på Keltik.
Sedan kan jag nämna att jag köpt "strumpan" på eBay:
http://www.ebay.com/itm/Linn-Keilidh-Ka ... Swe7BW0~a~
Snyggt och jag upplever att det låter lite bättre.