selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 12:55

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Mon Aug 08, 2005 18:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kör fn ojordat till mitt system men efter att ha läst här är det kanske på sin plats att satsa på jordat. Frågan är blir det verkligen bättre bara för att man kör jordat ? Bor i ett gammalt hus men jag har ett jordat uttag i köket kan iofs dra en kabel till Linnen inga problem. :lol:

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 08, 2005 19:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

aja baja! :)

Man ska absolut inte blanda jordat och ojordat, därav att det aldrig finns uttag av olika slag i ett rum. Började skriva förklaring men nån el-kille bör kanske ta det istället. Säkert avhandlat tidigare, iofs. Elfel blir farligare, kort sagt.

Men, förutsatt att du är villig att riskera det i jakten på det perfekta ljudet, det finns ju inga genvägar, så kan du ju prova en stund för att se om du märker nån skillnad. Gärna med eventuella uppkopplade datorer och dylikt urkopplade. Sitter själv i samma båt som du och är minst lika nyfiken..

PostPosted: Mon Aug 08, 2005 20:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Peter 18 wrote:
Kör fn ojordat till mitt system men efter att ha läst här är det kanske på sin plats att satsa på jordat. Frågan är blir det verkligen bättre bara för att man kör jordat ? Bor i ett gammalt hus men jag har ett jordat uttag i köket kan iofs dra en kabel till Linnen inga problem. :lol:
Klart bättre jordat, jag har dragit jordad kabel från köket. Så länge du inte har kontakt med andra elektriska prylar samtidigt som stereon spelar det knappast någon roll.

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 08, 2005 23:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Man behöver ju inte dra det från ett elurtag heller. Det räcker med ett element såvitt jag begriper. Jag har tänkt fixa det länge, men det blir aldrig av...

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 09, 2005 11:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vadå skall man jorda själv mot ett element? Det där lät avancerat...

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 09, 2005 12:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det är väl snarare mindre avancerat. Man behöver ju inte skriva upp något, bara att ansluta jorden från apparaten till elementet.

Post subject: Jag förstår inte...
PostPosted: Tue Aug 09, 2005 13:15 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Jag förstår inte varför inte alla hushåll i Sverige har jordade kontakter? Vi bor i ett nyrenoverat, fint lägenhetshus, byggt någon gång på 40 -talet, och räknas till de tidiaga husen i våran stad. Inget fuskbygge, med rejäla, distinkta detaljer såsom socklar, element och karmar på olika platser. Fint allithop. Men ojordat, förrutom i köket. Det visar sig vara vanligt. Varför är det så, låt oss spekulera lite?

Det negativa med ojordat, läckström etc, kan knappast vara ett problem som dök up förra veckan. När det byggs numera antar jag att jordningen är obligatorisk, men varför var saker inte jordade förr? Varför bara i köket, för Guds skull?!.

Tips:

Har du jordat i köket, men anläggningen i vardagsrummet (du behöver inte motivera varför du inte har den i köket! ;-)), behöver du inte dra en kabel med STRÖMMEN från köket för att få jordat; du kan ta en jordningskabel, sätta två krokodilklämmor i vardera änden, och dra bara jorden. Du fäster ena klämman på jordningsbläcket i köket (eller vart det nu är), och den andra i jordninsbäcket på en av kontakterna i skarvdosan/dosorna där anläggningen sitter i.

Post subject: Jag förstår inte...
PostPosted: Tue Aug 09, 2005 13:16 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Jag förstår inte varför inte alla hushåll i Sverige har jordade kontakter? Vi bor i ett nyrenoverat, fint lägenhetshus, byggt någon gång på 40 -talet, och räknas till de tidiaga husen i våran stad. Inget fuskbygge, med rejäla, distinkta detaljer såsom socklar, element och karmar på olika platser. Fint allithop. Men ojordat, förrutom i köket. Det visar sig vara vanligt. Varför är det så, låt oss spekulera lite?

Det negativa med ojordat, läckström etc, kan knappast vara ett problem som dök up förra veckan. När det byggs numera antar jag att jordningen är obligatorisk, men varför var saker inte jordade förr? Varför bara i köket, för Guds skull?!.

Tips:

Har du jordat i köket, men anläggningen i vardagsrummet (du behöver inte motivera varför du inte har den i köket! ;-)), behöver du inte dra en kabel med STRÖMMEN från köket för att få jordat; du kan ta en jordningskabel, sätta två krokodilklämmor i vardera änden, och dra bara jorden. Du fäster ena klämman på jordningsbläcket i köket (eller vart det nu är), och den andra i jordninsbäcket på en av kontakterna i skarvdosan/dosorna där anläggningen sitter i.

PostPosted: Tue Aug 09, 2005 13:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

dalo wrote:
Du fäster ena klämman på jordningsbläcket i köket
...eller i ett element

PostPosted: Tue Aug 09, 2005 14:03 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

henriklh wrote:
dalo wrote:
...eller i ett element
Självfallet, om man kan försäkra sig om att den verkligen jordar där. Men visst, om man skrapar av eventuell färg ordentligt, så. Och har en stor kontaktyta.

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 09, 2005 14:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Anledningen till att man jordar i kök (och badrum) är just för den högre risken i våtutrymmen. Har du ett fel på en apparat och får spänning i höljet är det förenat med livsfara att ta i en vattenkran samtidigt med apparathöljet. Kran finns dock väldigt sällan i vardags- eller sovrum :-)
Med en jordad apparat får du ingen spänning i höljet (om du inte kopplar fel i kontakten förstås...)

Men i nybyggnation gäller som sagt att det ska vara jordat överallt.

/ B

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 09, 2005 14:24 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Bill50x wrote:
Anledningen till att man jordar i kök (och badrum) är just för den högre risken i våtutrymmen. Har du ett fel på en apparat och får spänning i höljet är det förenat med livsfara att ta i en vattenkran samtidigt med apparathöljet. Kran finns dock väldigt sällan i vardags- eller sovrum :-)
Med en jordad apparat får du ingen spänning i höljet (om du inte kopplar fel i kontakten förstås...)

Men i nybyggnation gäller som sagt att det ska vara jordat överallt.

/ B
Jo, jag känner till riskerna, självfallet. Och visst är de högre i kök. Men varför har inte jordat i alla rum varit en nödvändighet? Det jag undrar.

PostPosted: Tue Aug 09, 2005 14:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

dalo wrote:
henriklh wrote:
dalo wrote:
...eller i ett element
Självfallet, om man kan försäkra sig om att den verkligen jordar där. Men visst, om man skrapar av eventuell färg ordentligt, så. Och har en stor kontaktyta.
Precis, jag tänkte skrapa av färgen på baksidan av något rör och fästa sladden med en slangklämma.

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 09, 2005 16:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

dalo wrote:
Jo, jag känner till riskerna, självfallet. Och visst är de högre i kök. Men varför har inte jordat i alla rum varit en nödvändighet? Det jag undrar.
$$$$$ :wink:

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 09, 2005 16:27 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
dalo wrote:
$$$$$ :wink:
? Jag är inte med riktigt? Har jordat kostat så mycket att man bara satt det i kök?

Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00