selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 23, 2024 06:09

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 29 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Inget nytt under solen?
PostPosted: Wed Mar 02, 2005 11:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jun 23, 2004 15:36
Posts: 638
Location: Malmö
Kikade lita fram och tillbaka här och det verkar som de flesta nästan uteslutande köper musik fråm "gamla" artister. Själv har jag en sådan tendens ibland. Kan det vara så att Linnister har lite högre medelålder och hänger kvar i det förflutna? :wink: Eller är det så att det gjordes bättre musik "förr"...

_________________
If a problem occurs... Ignore it. It might go away.
Majik LP12, Lejonklou Boazu, Slipsik 6, Majik 109, Auralic Aries Mini


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 02, 2005 11:20 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 30, 2003 14:06
Posts: 367
Location: Singapore
För min del är det för att jag känner till mer bra musik bland det äldre materialet, och (kanske relaterat) att det är lättare att hitta sådan musik i begagnatbackarna där jag normalt letar.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 02, 2005 11:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Jag köper till 99% bara gammal skåpmat också. Å ena sidan gjordes det oerhört mycket bra musik förr, men å andra sidan tror jag att jag gillar "soundet" på gamla inspelningar bättre. Från, tja, slutet av 70- eller början av 80-talet började det låta på ett sätt på inspelningar som jag inte riktigt går igång på. Men jag är lite bakåtsträvare ibland. Men man kan ju höra ungefär när en platta är inspelad, exakt på året ibland. Det finns bara ett undantag som jag har hört, och det var med någon souldam inspelad härom året, men det lät PRECIS som om det var inspelat kanske 1969. Kommer tyvärr inte ihåg namnet bara...

Finns ju visserligen mycket bra nytt, som Coldplay, Fläskkvartetten, Norah Jones, Motorpsycho, Dungen (fast han är väl bakåtsträvare), Porcupine Tree, Red Hot Chili Peppers, White Stipes, José Gonzales. Nirvana, som väl inte är nytt längre, men allt efter 70-talet räknar jag som nytt... 8)

Men dessa är ju inte många jämfört med de övriga ca 1200 GAMLA plattor man har... :roll:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 02, 2005 11:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Jag kör lite både ock.. det är många gånger jag kommer på mig själv med att sitta med en skiva från 70-talet och förundrar mig över hur längesen det var (inget ont mot er gamlingar :wink: )

...detta samtidigt som jag självfallet har några favoriter bland dagens artister. En annan anledning till att jag köper mycket äldre musik, handlar nog även till snålhet. Drar mig ofta för att köpa fullpris skivor och lite äldre skivor kan man ofta fynda.

Fast ibland vill man ju inte vänta på en skiva och då köper jag dom så fort dom släpps på marknaden.

Det där med att Linnister har en högre medelålder vet jag inte riktigt. Yngre prioriterar ofta (i första anläggningen) en massa bas, tror jag. Nästa anläggning kanske blir Linn om plånboken tillåter. Det är ju trots allt inte varje svensson som är redo att lägga ut en massa tusenlappar på sin anläggning. Detta gör väl att medelåldern ökar en del.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 02, 2005 11:26 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Jag kan komma på två orsaker...
  • Linn-tokar är ofta sålda på vinyl. All ny musik som man är sugen på är inte alltid sådär jättelätt att få tag på på vinyl, om man inte är beredd att betala en hel del för det. Då köper man ju gärna skivor som också är bra men kostar mindre, och väntar på att de nya skivorna ska bli äldre och sjunka i pris...samma sak med CD också egentligen, åtminstone angående priset, fast i mindre utsträckning.
  • "Ny" musik är musik som släppts typ det senaste året eller så, va? Om man tar den tidsperioden och jämför med "gammal" musik, dvs musik som inte är ny (nähä? 8)) så får man totala antalet år som det släppts skivor minus ett. Så om vi säger att moderna skivindustrin existerat i typ...50 år så finns det ganska rejält mycket mer gammal musik än det finns ny. ;)
/Patrik, som lyssnar på Emiliana Torrini - "Fisherman's Woman" som släpptes för en månad sen. Ny musik är också bra, ibland sjukligt bra som t.ex. den här skivan. :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 02, 2005 11:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Jag tycker att det är väldigt lite musik som är gjord efter -94 som är bra. Det finns undantag men de är inte många. Det som ligger på listorna idag är nästan uteslutande skit som vänder sig till tonåringar tycker jag. Mängden "Best of" av gamla artister som kommit ut senaste åren visar också att musikindustrin har sett bättre dagar.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 02, 2005 11:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
fredde wrote:
Jag tycker att det är väldigt lite musik som är gjord efter -94 som är bra. Det finns undantag men de är inte många.
He he, jag tycker snarare tvärtom: 80-talet var det mörkaste jäkla decenniet musiken drabbats av. Fy fasen vad allt lät illa då. Ljudproduktionerna och banden. HEMSKT! Däremot började det ta fart igen från ca '94 med en hel del kul band som dök upp. :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 02, 2005 11:45 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
monkeydevil wrote:
fredde wrote:
Jag tycker att det är väldigt lite musik som är gjord efter -94 som är bra. Det finns undantag men de är inte många.
He he, jag tycker snarare tvärtom: 80-talet var det mörkaste jäkla decenniet musiken drabbats av. Fy fasen vad allt lät illa då. Ljudproduktionerna och banden. HEMSKT! Däremot började det ta fart igen från ca '94 med en hel del kul band som dök upp. :D
Heja! Jag tycker nästan exakt tvärtom :D

80! 80! Om inte annat så för att det var det sista decenniet som riktiga talangfulla musiker kunde nå topplistorna enbart pga sin musik och inget (eller knappt) något annat.

Det görs absolut fortfarande bra musik, däremot hamnar den i skymundan. Det gäller bara att veta vilka kanaler man ska använda sig av när man letar, för radio har för länge sen slutat funka som källa för ny musik. Jag kollar upp tips jag får härifrån och på HF.nu, det är nog faktiskt min främsta källa när jag kollar upp ny musik, när jag inte helt enkelt bara chansar och letar upp något då...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 02, 2005 11:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Ayn wrote:
Jag kollar upp tips jag får härifrån och på HF.nu, det är nog faktiskt min främsta källa när jag kollar upp ny musik, när jag inte helt enkelt bara chansar och letar upp något då...
Que? :shock: Vad står HF för?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 02, 2005 11:52 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Oh, sorry. hififorum.nu.

Ska passa på att tillägga att jag inte tycker HELT tvärtom, jag håller absolut med dig om att det finns en hel del kul musik från -94 och framåt (men tycker då som sagt att det finns mycket kul musik även innan) :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 02, 2005 11:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Slutet på -80 och början på -90 gjordes det många riktigt bra skivor som håller än idag.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 02, 2005 11:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Ayn wrote:
Det görs absolut fortfarande bra musik, däremot hamnar den i skymundan. Det gäller bara att veta vilka kanaler man ska använda sig av när man letar, för radio har för länge sen slutat funka som källa för ny musik.
Visst måste man kunna leta sig fram till bra musik. Har man inte den drivkraften är man ju i storskivbolagens/MTV:s/Absolute-samlingarnas händer, och då blir det "fattigt".


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 02, 2005 11:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Men om vi definierar ny musik som musik inspelad 2003 och framåt?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 02, 2005 11:58 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Hm...måste göra klart kompletteringen av min skivlista med utgivningsår :) Det vore klart intressant att se hur fördelningen ser ut. Någon mer som orkar?

Skulle tro att den mest dominerande perioden i min CD-samling är 90-tal. Inte så konstigt kanske, man är väl barn av sin tid. Vinylsamlingen är klart mer 80-centrerad av naturliga skäl.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 02, 2005 12:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Vilka är de nya giganterna som kommit på senare tid som är/blir lika stora som Eric Clapton, Dire Straits, Metallica, Madonna, etc. etc.?


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 29 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited