selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 16:42

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page Previous 1 2 3
Author Message
PostPosted: Wed Mar 15, 2017 12:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
sportbilsentusiasten wrote:
Kul!!
Hur mådde Ivor?
Tendaberry wrote:
Fokusen är på hur bra man kan upprepa melodin och hur bra man förstår vad musikerna vill säga, d.v.s hur mycket musiken berör dig.
Kort kommentar

Upprepa melodin är EN av flera sätt att utvärdera musikalisk förståelse. Lejonklou har demat några olika och även beskrivit dom är tror jag.
Har nämligen visat sig att personer gör lite olika när de bedömer musikalisk förståelse.
Jag gör inte "upprepa melodin".

Att fokusera på "hur mycket musiken berör dig" är en farlig väg.
Som med "stampa takten" är det en följd av musikalisk förståelse - inte tvärt om.
Kan du dra dig till minnes exakt de ord Ivor nämnde när han beskrev metoden?


Att Ivor har Komri hemma säger väl allt... :mrgreen:
Det är svårt att komma ihåg exakt, han pratade ju 1,5 timme och nästan allt var relevant för tune-dem. Det intressanta var att man bara behövde 10 sekunder för att entydigt säga att med MP3 lät pianot ostämt, med 16 bitar var pianot stämt men pianisten var dålig och med 24 bitar var det en Steinway med en topp-pianist...
Han pratade en del om reduceringen av jitter, de är nu nere på nivån 3 pikosekunder tidsdiskrepans. Jag tror den var ca. 6 när de började med Karik Numerik. Ursäkta om jag inte exakt kommer ihåg de tekniska begreppen.

Intressantare var historien om när han flyttade ihop med sin fru och de hade knappt några möbler och Ivor gick ut och köpte en stereo för GBP 675,- vilket då var priset på en liten bil. Hans fru tyckte han var galen, men efteråt höll hon med om att det var en essentiell investering. Ivor var dock besviken att hans nya anläggning inte lät bättre än den hans far hade och detta födde tankarna på hur man kunde förbättra den.

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page Previous 1 2 3

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited