selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 01:43

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Tue Mar 14, 2017 13:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Bill50x wrote:
Roland wrote:
Med ditt val av rubriksättning visar du ännu en gång (vet inte vilken gång i räkningen) att du inte har förstått vad Tune Dem är.
Du har återigen visat att du inte har en susning om vad jag avser.
Jasså har det hänt förr? Länka gärna eller skicka PM.
Ditt initiala inlägg i trådens första post bestod av ungefär två-tre meningar där du önskade att diskussionen skulle fortsätta med "filosofisk ansats".
Klistra in ditt initiala inlägg om du önskar att vi tar det därifrån. Annars sätter vi punkt här.


Top
   
PostPosted: Tue Mar 14, 2017 13:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Roland wrote:
Bill50x wrote:
Roland wrote:
Med ditt val av rubriksättning visar du ännu en gång (vet inte vilken gång i räkningen) att du inte har förstått vad Tune Dem är.
Du har återigen visat att du inte har en susning om vad jag avser.
Jasså har det hänt förr? Länka gärna eller skicka PM.
Ditt initiala inlägg i trådens första post bestod av ungefär två-tre meningar där du önskade att diskussionen skulle fortsätta med "filosofisk ansats".
Klistra in ditt initiala inlägg om du önskar att vi tar det därifrån. Annars sätter vi punkt här.
Sorry, kanske blandar ihop dig med någon annan av mina opponenter :oops:

Vill gärna ha en fortsättning på diskussionen, speciellt med dem som tycker annorlunda än jag (fast liiiite stöd kan vara välkommet :-))

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue Mar 14, 2017 13:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
matss wrote:
Min teori om Linn är att deras äldre produkter mer eller mindre medvetet innehåller mer av förstärkningseffekter likt HCL:s exempel ovan, där de idag mer försöker utveckla produkter som släpper igenom musiksignalen så oförvanskat som möjligt. Kan det vara något sånt som skapar olika gillande av olika produkter i olika läger? Och det är ju kul :D , eftersom världen blir tråkig den dagen alla tycker lika.
Nej.
Kan lova att Linn (och alla andra tillverkare) gör sitt bästa - förr och nu. Ingen person gör medvetet ett dåligt jobb.
Men om utvecklarnas fokus är på olika saker så blir resultatet olika.


Top
   
PostPosted: Tue Mar 14, 2017 13:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
musikpolisen wrote:
Kan det vara så att tune-dem inte mäter vissa stampa takten parametrar som exempelvis dynamiken i musiken? Och att det gör att man går lite vilse om man enbart har tune-dem som utvärderingsmetod
Efter att ha varit på "An Evening with Ivor Tiefenbrun"-evenemanget på Speakers Corner i Kiel i torsdags har ja lärt mig att tune-dem är ännu enklare än man tror. Ivor förklarade det ingående med referenser ända till de första intrycken vi får innan vi ens är födda. Han demonstrerade det även med musikexempel på Akurate LP12:a och Klimax-LP12:a samt digitalt med skillnaden mellan MP3, 16 Bit och 24 Bit.
Helt klart sedan dess är att Tune-Dem inte har något att göra med "stampa-takten". Fokusen är på hur bra man kan upprepa melodin och hur bra man förstår vad musikerna vill säga, d.v.s hur mycket musiken berör dig.
Han spelade väldigt korta stycken med bara sång och piano och det var extremt lätt att hör skillnaden.

Intressant var även historien om en rysk kund som hade 5 Klimax-system i olika bostäder och träffade Ivor och blev bjuden hem till honom att lyssna på Komri. Ryssen lyssnade och sade absolut ingenting och gick efter en halv timme. Nästa dag ringde han och bad om ursäkt för sitt beteende, men han var så berörd av hur Komri kunde återge musiken att han var helt mållös. Han undrade om man fortfarande kunde köpa Komri någonstans. Linn engagerade sig och lyckades hitta ett par ospelade Komri hos en handlare i Spanien åt honom.

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
PostPosted: Tue Mar 14, 2017 14:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Nej.
Kan lova att Linn (och alla andra tillverkare) gör sitt bästa - förr och nu. Ingen person gör medvetet ett dåligt jobb.
Men om utvecklarnas fokus är på olika saker så blir resultatet olika.
Det var det jag menade - olika utvecklare med olika förutsättningar kan ge olika fokus och därigenom skapa olika resultat. Även om alla naturligtvis alltid försöker göra sitt bästa.

/mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Tue Mar 14, 2017 14:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
Tendaberry wrote:
Intressant var även historien om en rysk kund som hade 5 Klimax-system i olika bostäder och träffade Ivor och blev bjuden hem till honom att lyssna på Komri. Ryssen lyssnade och sade absolut ingenting och gick efter en halv timme. Nästa dag ringde han och bad om ursäkt för sitt beteende, men han var så berörd av hur Komri kunde återge musiken att han var helt mållös. Han undrade om man fortfarande kunde köpa Komri någonstans. Linn engagerade sig och lyckades hitta ett par ospelade Komri hos en handlare i Spanien åt honom.
Livet är orättvist :cry:. Jag vill också ha 5 Klimax-system i olika bostäder och kunna köpa ett par Komri på stående fot :evil:. Har dock hälsat på hemma hos Ivor, på Klout/Keltik/CD12 tiden :D.

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Tue Mar 14, 2017 14:26 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Tendaberry wrote:
musikpolisen wrote:
Kan det vara så att tune-dem inte mäter vissa stampa takten parametrar som exempelvis dynamiken i musiken? Och att det gör att man går lite vilse om man enbart har tune-dem som utvärderingsmetod
Efter att ha varit på "An Evening with Ivor Tiefenbrun"-evenemanget på Speakers Corner i Kiel i torsdags har ja lärt mig att tune-dem är ännu enklare än man tror.
Helt klart sedan dess är att Tune-Dem inte har något att göra med "stampa-takten". Fokusen är på hur bra man kan upprepa melodin och hur bra man förstår vad musikerna vill säga, d.v.s hur mycket musiken berör dig.
Han spelade väldigt korta stycken med bara sång och piano och det var extremt lätt att hör skillnaden.
.
Precis,så är det.....men på köpet om man gör rätt och "Attention to Detail" har respekterats så kommer "Stampa Takten" som ett brev på posten.

Ingen tror väl att Ivor tunade in bara för "Stampa Takten" på 80-90-talet och framåt en bit ;-).

Beroende på erfarenhet så brukar man spela varje musiksnutt 10 till 30 sek.Ofta repetera 1gång för att memorera innan åtgärd i systemet.

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Tue Mar 14, 2017 14:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Oct 08, 2004 07:49
Posts: 676
Location: Borås
Om man återkopplar till "stampa takten" - tråden.
Skall man tolka det som att
En Lingo 1 med borttaget nätfilter tillför ett rytmiskt driv (PRaT) i musiken som egentligen inte finns på inspelningen.
2) Att en Radikal är musikaliskt bättre än Lingo 1 (utan nätfilter) och att den även är bättre på att återge PRaT, när detta finns på inspelningen.

Så att gå från Radikal till Lingo 1, är ett musikaliskt nedköp, och man kommer på sikt lyssna mindre på sin musiksamling, jämfört med om man haft kvar Radikalen.

Jag säger inte att det är så här, utan försöker tolka informationen i denna tråd.

_________________
mvh
Steffe
=
LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek


Top
   
PostPosted: Tue Mar 14, 2017 14:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Kul!!
Hur mådde Ivor?
Tendaberry wrote:
Fokusen är på hur bra man kan upprepa melodin och hur bra man förstår vad musikerna vill säga, d.v.s hur mycket musiken berör dig.
Kort kommentar

Upprepa melodin är EN av flera sätt att utvärdera musikalisk förståelse. Lejonklou har demat några olika och även beskrivit dom är tror jag.
Har nämligen visat sig att personer gör lite olika när de bedömer musikalisk förståelse.
Jag gör inte "upprepa melodin".

Att fokusera på "hur mycket musiken berör dig" är en farlig väg.
Som med "stampa takten" är det en följd av musikalisk förståelse - inte tvärt om.
Kan du dra dig till minnes exakt de ord Ivor nämnde när han beskrev metoden?


Att Ivor har Komri hemma säger väl allt... :mrgreen:


Top
   
PostPosted: Tue Mar 14, 2017 15:17 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Jag har dolt ett inlägg som, trots att författaren hävdar andra avsikter, var väldigt oförskämt mot en annan medlem. Tänk på tonen.


Top
   
PostPosted: Tue Mar 14, 2017 17:40 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Stephan wrote:
Om man återkopplar till "stampa takten" - tråden.
Skall man tolka det som att
En Lingo 1 med borttaget nätfilter tillför ett rytmiskt driv (PRaT) i musiken som egentligen inte finns på inspelningen.
2) Att en Radikal är musikaliskt bättre än Lingo 1 (utan nätfilter) och att den även är bättre på att återge PRaT, när detta finns på inspelningen.

Så att gå från Radikal till Lingo 1, är ett musikaliskt nedköp, och man kommer på sikt lyssna mindre på sin musiksamling, jämfört med om man haft kvar Radikalen.

Jag säger inte att det är så här, utan försöker tolka informationen i denna tråd.
Generellt om man tillsätter ett nätfilter så kapar man trasienttoppar,det blir lite "Laidback" i återgivningen.
Nu uttalar jag mig allmänt vad som brukar hända,vissa parametrar kan upplevas förbättras men det jag skrev först gör att sammantaget upplever man/jag det inte positivt.

Har genom åren provat massor av modeller,enskilda nätfilter för CD-spelare,Försteg,Slutsteg mm.
Har även provat olika modeller av modell större Störskyddstrafos,en med vikt på 45 kg,en annan Peter Bremers 60 kg klump,han som fick världsrykte med sin Licence NR 1 Dac.

Sammantaget hos mig gick dom bort,vi var ganska många som här uppe "labbade" med detta i slutet av 90-talet.Bara hos en blev Peter Bremers (nu Steindl) störskyddstrafo kvar,men den killen kör inget Linn eller Naim system.
Sen har jag en kompis som kör Bladelius värsta prylar,de senaste Monoblocken mm han kör ngr strömrenare som jag glömt namnet på men de liger i prisspannet 60-80 000:-,han har 2.
Där om ngt spelar det "laidback".....men han är nöjd det är väl huvudsaken.

Hade Pekka71 och en annan kompis med mig dit för ngt år sen och vi var alla överens...utom ägaren självklart.
Det besöket lär Pekka71 ALDRIG glömma :-) :-).

Ang det andra du skrev,FEL....de har aldrig spelat så mkt skivor som sista tiden.

Detta kan Pekka71 och andra utveckla bättre än mig ;-)

Känns nästan som detta inlägg/svar passar bättre i "Stampa-tråden".

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Tue Mar 14, 2017 19:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Oct 08, 2004 07:49
Posts: 676
Location: Borås
Lingon gör det roligare att lyssna på musik jämfört med Radikal?
PS åtminstone giltigt i Norrland :wink:

Som du säkert förstår så är jag seriöst intresserad att investera i en Lingo, hade egentligen planerat att skrapa ihop till en Radikal, men den kostar en hel del och jag gillar musik med driv!

_________________
mvh
Steffe
=
LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek


Top
   
PostPosted: Tue Mar 14, 2017 19:29 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Stephan wrote:
Lingon gör det roligare att lyssna på musik jämfört med Radikal?
PS åtminstone giltigt i Norrland :wink:

Som du säkert förstår så är jag seriöst intresserad att investera i en Lingo, hade egentligen planerat att skrapa ihop till en Radikal, men den kostar en hel del och jag gillar musik med driv!
Ja.....det är märkligt,jag har ingen förklaring till det.Vare sig på teknisk nivå eller annan.Det är detta som har snurrat iaf i mitt huvud och varit minst sagt förbryllande.

Det finns ngr spridda över landet redan så det är inte bara i Norrland ;-),men tror vi tar resten av dessa frågor/tankar i "Stampa-tråden" så vi inte kapar Bill's tråd.

Ska försöka slutredovisa del 2 av lördagslyssningen ikväll. I rätt tråd :-)

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Tue Mar 14, 2017 21:34 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
På förekommen anledning.

Jag kommer att avsluta "Stampa Takten-tråden" ,sen drar jag mig tillbaka.Kommer framledes kanske kort kommentera ngt som inte ger mkt vägledning......mao som mina andra vänner i norr.

Två av mina inlägg har idag modererats utan att jag meddelats,speciellt det sista som innehöll en hälsning till Bill.
Detta är inte en kommunikation som jag är van vid,det är inte ens vanligt hyffs.

Vi syns i Stampa-tråden för avslutet,Hej så länge.

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Tue Mar 14, 2017 23:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
jag försöker använda tunedeme så godt jag kan för att bedöma vad som är bäst kabel a eller kanel b.

Förstärkare a eller b

Ända gången jag efteråt kan tänka mig val av komponenter med sämre tunedeme är när de inte räcker till för det målet jag har.

M140 istället för M109 tex, jag har haft båda samtidigt, M109 bättre tunedem där jag hade dem, men ändå inte så kul att lyssna rock n roll på, spesielt när man jämföra vid höga volymer.
Dessvärre är jämförelse av högtalare betydligt värre att göra än övrig utrustning, och kräver lite sundt förnuft Då tex ett par K104 med samma möjligheter i aktiv drift och förstärkning som ett par Komri, inte kommer vara lika beroende av ett bra rum och bra rack. Jag vet att inte alla är så glada i stativen till K320 men ändå har jag vid flera tillfällen tyckt att 320 spelat bättre än 350 och där är.nog flera gånger rummet en bov. Möjligen också installation, men skulle tro att genomsnittet är mer eller lika bra/dåliga på den biten. Om inte annat kan jag tänka mig att flera handlare har vart hands om 350 än 320 då flera av dem var köpta rätt från handlare och flera 320beggade


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited