selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 13:25

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 61 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next
Author Message
PostPosted: Tue Dec 01, 2009 12:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Carl Nyqvist wrote:
Bill50x wrote:
Vinylerna? Såvitt jag vet är inte årets utgåva pressad i vinyl. Det skulle i så fall vara en tung anledning att lätta på plånboken../ B
Ask and you shall receive.

http://www.diversevinyl.com/htm/news.php?id=1198

Carl
Sedärja... :-)

Fast jag gissar att det handlar om 24/96 digitala filer som läggs på vinyl. Egentligen har jag svårt att tro att en digital inspelning blir bättre av att hamna på vinyl.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed Dec 02, 2009 08:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
Vad förväntar du dig - lite spackel och puts och sen tillbaka till en master på magnetband? Nä du - get real - vi lever i framtiden och de allra flesta mastrarna är sköööönt digitala sedan länge tillbaka.

Carl


Top
   
PostPosted: Wed Dec 02, 2009 11:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Carl Nyqvist wrote:
Vad förväntar du dig - lite spackel och puts och sen tillbaka till en master på magnetband? Nä du - get real - vi lever i framtiden och de allra flesta mastrarna är sköööönt digitala sedan länge tillbaka.
Med några få undantag är den analoga eran över, det är rätt. Anledningen till att jag fortfarande köper vinyler är för att dom ofta är bättre mixade än motsvarande CD. Det tror jag inte kommer vara fallet med de remastrade Beatlesutgåvorna, man verkar ha haft förstånd att även släppa CD-utgåvorna med det bästa ljudet som går att åstadkomma.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Thu Dec 03, 2009 19:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
Ah du menar att de skulle använda 24/96 digitala filerna - dvs samma master? Det är naturligtvis möjligt men jag tror inte det. Jeff Jones säger ju i kommentaren att det är mycket jobb med att få till mastern rätt vilket antyder att de inte bara tänker använda vad som finns framme. Jag misstänker också (hoppas) att de vill få till det så bra det någonsin går med vinylen. Oavsett vilken du köper, rapportera vad du tycker om den. Jag ska definitivt skaffa vinylboxen Mono om den dyker upp -mina Beatles är -70 och -80 tals utgåvor - jag misstänker att detta släpp kommer att spöa dem rätt enkelt.

Carl


Top
   
PostPosted: Fri Dec 11, 2009 00:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Bill50x wrote:
Rapport önskas!

(men rimligen borde det inte så låta annorlunda mot stereoboxen)
Äpplet har landat! Mindre än jag trodde (ca 4 cm högt, men tungt och gediget i nån sorts metall)! Lyssningsrapport... vad ska jag säga... svårt hitta ord... har lyssnat i tre kvällar... aldrig lyssnat på Beatles digitalt förut med resultat att ögonen fuktats i den här omfattningen... så %*&-¨"876:-{p?9% sjukt bra. Först och främst musikaliskt helt underbart, djupare tydligare bas, tydligare trummor, mycket detaljer (mkt i diskanten) som jag tidigare inte hört som kommer fram, avslappnat härligt flyt... har ju inte stereoboxen men på monoboxen finns ju ändå t ex Help! i "1965 Stereo Mix" och gör man en jämförelse här så är det bara att konstatera -sorry Bill - att skillnaden är STOR - både musikaliskt och ljudmässigt. Vore groteskt om 24-bitarsversionerna inte släpptes för nerladdning under 2010, helt övertygad om att så sker. Allt annat vore kriminellt av EMI. Att man sen kan ha synpunkter på det etiska i att först släppa en remastrad stereobox för dyra pengar utan att nämna att man kommer att släppa dito 24-bitarsversioner 3 månader senare är en annan sak...

PS By the way... var är Lennon Solo Years Remastered i 24-bitarsversion? Bowie 70-talskatalogen? Etc? Betalningsvilja finns!!! DS


Attachments:
Apple1.jpg
Apple1.jpg [ 85.34 KiB | Viewed 3775 times ]

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Last edited by Linncredible on Fri Dec 11, 2009 00:40, edited 1 time in total.
Top
   
PostPosted: Fri Dec 11, 2009 00:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Jäklar vad avis man blir! :shock:
Vill haaa äpplet, vill haaaa och höra digitalfilerna... :twisted:


Top
   
PostPosted: Fri Dec 11, 2009 12:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
monkeydevil wrote:
Jäklar vad avis man blir! :shock:
Vill haaa äpplet, vill haaaa och höra digitalfilerna... :twisted:
Önska som julklapp?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sun Jan 17, 2010 12:37 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Mon Oct 25, 2004 11:32
Posts: 268
Är det någon fler än mig som tycker att originalpressningarna på vinyl (de engelska) är avsevärt bättre än 24 bits utgåvorna och även de remastrade cd utgåvorna (mono)?

Vi får väl hoppas på att de enligt ryktena stundande vinylutgåvorna kommer bli riktigt bra..


Top
   
PostPosted: Mon Feb 01, 2010 22:43 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Jan 24, 2010 14:46
Posts: 72
Hej,
Jag har tänkt på en sak. Det är kanske helt korkat, men kunde man inte gå ihop några stycken och köpa det där äpplet tillsammans? Eller går det bara att tanka ned musiken en gång? Jag t.ex. skulle inte behöva ha äpplet hos mig. Annars kunde man ju turas om att vara keeper of the apple.
An apple a day keeps the doctor away! :D

Linnsane

_________________
Nya Klimax System Hub, Klimax 350 Organik, Harmonihyllan Bord, Qnap TS-269 Pro på Harmonihyllan Yggdrasil


Top
   
PostPosted: Tue Feb 02, 2010 00:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Linnsane wrote:
Hej,
Jag har tänkt på en sak. Det är kanske helt korkat, men kunde man inte gå ihop några stycken och köpa det där äpplet tillsammans? Eller går det bara att tanka ned musiken en gång? Jag t.ex. skulle inte behöva ha äpplet hos mig. Annars kunde man ju turas om att vara keeper of the apple.
An apple a day keeps the doctor away! :D
Som en start skulle det vara intressant att få tillgång till en (1) fil för att kunna jämföra med befintlig. Någon som kan lägga upp 30-60 sekunder av en låt från "äpplet"?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Thu Feb 04, 2010 14:17 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Mon Oct 25, 2004 11:32
Posts: 268
Det är inte så mycket att fundera på.. om ni vill ha Beatles skivor i digital form är det bara att bita i det "sura äpplet" och köpa USB utgåvan den är klart bättre än CD utgåvorna. USB äpplet finns tex på cdwow för 2259 kr http://www.cdwow.se/home/The-Beatles-20 ... dp/6445521 Det går alltid att chansa/önska att Apple kommer att släppa filerna för direkt digital nedladdning men jag har inte ens sett rykten om något sådant. Så köp, lyssna och var glad.. det är iaf jag!


Top
   
PostPosted: Fri Apr 30, 2010 10:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
El Mero Mero wrote:
Är det någon fler än mig som tycker att originalpressningarna på vinyl (de engelska) är avsevärt bättre än 24 bits utgåvorna och även de remastrade cd utgåvorna (mono)?

Vi får väl hoppas på att de enligt ryktena stundande vinylutgåvorna kommer bli riktigt bra..

Det här är intressant jag funderar nämligen på att köpa en LP12:a och börja samla orignalutgåvor av Beatles är det någon fler som jämfört vad som låter bättre av:

Spela filer från "Äpplet" eller Mono/stereoboxen via minst Majik DS eller bättre
vs
Spela originalutgåvan på vinyl via en LP12:a

_________________
You can release yourself but the only way you go is down -RJD
Rega P3 / Linn Silver IC / Exotik + DA/D / LK140 / K20 / Espek


Top
   
PostPosted: Fri Apr 30, 2010 11:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Är det ingen här som vill dela på ett äpple? Jag är bara lite småhungrig och känner att jag inte behöver hela.


Top
   
PostPosted: Fri Apr 30, 2010 12:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Hade jag haft möjlighet att spisa äpple så hade jag nappat just nu är jag i ett vägval som kanske framgår ovan :-)

_________________
You can release yourself but the only way you go is down -RJD
Rega P3 / Linn Silver IC / Exotik + DA/D / LK140 / K20 / Espek


Top
   
PostPosted: Fri Apr 30, 2010 13:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Morsning
Jag sitter ju på ett äpple. Kan tänka mig att sälja det vidare för en rimlig slant. Det är ju sen antar jag inget som hindrar köparen från att sälja äpplet vidare i sin tur. Hör gärna av er med tankar kring detta via PM!

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 61 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited