selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 11:27

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 61 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue May 16, 2006 11:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Jag blir också nyfiken på hur ni tycker att skillnaden är mellan Capitol-utgåvor och standard. Du nämner nämligen Mobile Fidelity och där tycker jag ungefär tvärt om; stendött ljud.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue May 16, 2006 12:54 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Oct 17, 2005 08:43
Posts: 340
Just nu minns jag inte hur skillnaden var, i alla fall inte så att jag kan beskriva den. Men jag minns att den på några spår var betydande. Jo, hur basen spelade, och att det var en sån där Höffner violinbas med väldigt lite sustain, gick fram mycket bättre på Capitolerna. Det svängde bättre. Och detta alltså över radio.

De "gamla" Cd-utgåvorna gjordes ju på 80-talet, på den tiden det fortfarande hette att CD var "perfect sound for ever" och har enligt min mening aldrig låtit bra. Om jag minns rätt så var Rubber Soul ommixad (stereomastern hade med åren tappat diskanten på ena kanalen, jag kan intyga att så är fallet från sista generationen LP som kom åren innan CD'na), de övriga var orginalmixar, men Goerge Martin hade tjatat sej till att de fyra första albumen skulle vara i mono.

Hur de nya Capitolerna är gjorda vet jag inte. Är de baserade på amerikanska kopior på brittiksa originalband från den tiden? Eller har man tagit fram de engelska originalbanden och gjort om proceduren? Nån som vet?

Ja, jag vet att det är poppis i Linn/Naim-kretsar (Jag har LP12/Naim CD-elektronik själv) att dissa Mobile Fidelity, men jag tycker att de är mycket bra. Hörde bara häromdan på "Steely Dan" "Katy Lied". Kalas!

JohanR


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue May 16, 2006 15:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
don Tomaso wrote:
ingen som hade tips på CD-pressningar?
Abbey Road finns som så kallad Black Tirangle utgåva, kom på tidigt 80-tal. Det är den enda Beatlesplattan som kom i den serien. Lär låta kanon och är säkert dyr. Rent generellt brukar ju japanpressar låta bra tycker jag. Mastringen kanske? Här finns en lista på alla Black Triangle-titlar.

Lite info:
Quote:
"Black Triangles" are 1st -generation CDs released by EMI-Toshiba in Japan, during the initial launch of the CD format, in 1983. The name is derived from the label design that was used on the CD. Most stayed in print for less than a couple of years (some, like "Abbey Road", **much** less), and in general, they're highly sought after because they are reasonably flat transfers of the Japanese master tapes used for each title. "Abbey Road" and "Wings Greatest" are LP masters, for example, have no noise reduction, and are very dynamic-- particularly when you compare them to the officially-sanctioned versions that British EMI released after 1986.

So, in a nutshell, that's what all the fuss is about.


Top
   
 Post subject: Re:
PostPosted: Thu Aug 06, 2009 12:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Bill50x wrote:
Jag har också hört något om att hela Beatleskatalogen ska släppas remastrad, men med det rykte som sådana utgåvor har ska man nog lyssna först :-)
/ B
Nu är den på gång. Datum 090909 släpps The Beatles album i remastrade versioner.

Det kommer även två boxar.
The Beatles In Stereo (16CD+1DVD Remastered) (Album) ca 2399:-
The Beatles In Mono (13CD Remastered) (Album) ca 2699:-

Samma dag kommer även The Beatles Rockband till de tre stora spelkonsolerna.


Top
   
PostPosted: Tue Sep 08, 2009 21:22 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Mon Oct 25, 2004 11:32
Posts: 268
The Beatles i mono kostar 2049kr hos cd-wow.se (och 1749 i stereo)

http://www.cdwow.se/CD/The-Beatles-BEAT ... pc/9675459

Det ryktas dock att hela katalogen skall komma som nedladdningsbar i 24/96 och att det även kommer att släppas LP skivor graverade med 24/192 som källa...


Top
   
PostPosted: Tue Sep 08, 2009 21:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
El Mero Mero wrote:
Det ryktas dock att hela katalogen skall komma som nedladdningsbar i 24/96...
Hoppas, hoppas, hoppas!!! :D

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re:
PostPosted: Tue Sep 08, 2009 21:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
monkeydevil wrote:
Abbey Road finns som så kallad Black Tirangle utgåva, kom på tidigt 80-tal. Det är den enda Beatlesplattan som kom i den serien. Lär låta kanon och är säkert dyr.
Jag har den men har inte lyssnat än :oops:
Men några jag känner irriterar sig på diskanten som låter för mycket och verkar leva sitt eget liv. Ska lyssna lite på den snart hoppas jag, fast just nu är det mono-remixen som snurrar.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Re:
PostPosted: Tue Sep 08, 2009 22:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Bill50x wrote:
Ska lyssna lite på den snart hoppas jag, fast just nu är det mono-remixen som snurrar.

/ B
Inte mono-remixen av Abbey Road väl? :roll:


Top
   
 Post subject: Re: Re:
PostPosted: Tue Sep 08, 2009 22:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
monkeydevil wrote:
Bill50x wrote:
Ska lyssna lite på den snart hoppas jag, fast just nu är det mono-remixen som snurrar.
Inte mono-remixen av Abbey Road väl? :roll:
Nä, jag var nog lite otydlig där... :-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sat Sep 12, 2009 11:46 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Jul 20, 2005 12:42
Posts: 222
Location: Göteborg
Linncredible wrote:
El Mero Mero wrote:
Det ryktas dock att hela katalogen skall komma som nedladdningsbar i 24/96...
Hoppas, hoppas, hoppas!!! :D
Hela katalogen är ju mastrad i 24/192 så ett släpp i den prestandan skulle sitta som en smäck........

// j o h n


Top
   
PostPosted: Sun Sep 13, 2009 17:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Ringhelm wrote:
Hela katalogen är ju mastrad i 24/192 så ett släpp i den prestandan skulle sitta som en smäck........
Ja, speciellt monoversionen skulle vara kul. Den låter ju redan kanon!

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Mon Oct 05, 2009 20:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Från component.se:
Quote:
I senaste numret (nr10) av tidningen Hifi & Musik skriver Anders Edenholm en krönika från London som heter "Beatlemania". Storbritannien har åter drabbats av Beatlesfeber och kvällstidningarna skriver löpmeter om dom nya remastrade utgåvorna och om dom låter bättre än tidigare CD-släpp?

En tidning tog in en person som inte ville figurera med sitt namn och redan där borde kanske tidningen anat oråd, men nej då. Den namnlöse personen startade jämförelsen med att leta fram sina gamla CD-utgåvor för att jämföra med dom nya. Han (eller hon) fick snilleblixten att packa in sig själv och sin familj i bilen och gav sig ut på en längre tur där man växelvis jämförde dom nya och gamla utgåvorna i bilstereon. Det gick inte att höra någon skillnad, blev resultatet.

Den namnlöse personen var dock inte övertygad av resultatet och beslöt sig för att genomföra ett "riktigt" test. Han/hon stoppar i skivorna i sin dator och rippar dom till MP3-filer med iTunes. För att göra det ännu "bättre" spelar han/hon upp ljudfilerna via datorns högtalare och konstaterar att han fortfarande inte kan höra någon skillnad!!

Slutsatsen blev att det finns ingen anledning att byta upp sig för ljudkvalitetens skull, de låter exakt likadant.

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
PostPosted: Wed Oct 07, 2009 11:03 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Oct 17, 2005 08:43
Posts: 340
:D :D :D eller möjligen :(

JohanR


Top
   
PostPosted: Thu Oct 08, 2009 18:54 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 27, 2009 21:23
Posts: 274
Vad förvånad och glatt överraskad man kan bli ibland :!:

En Remastered utgåva, som inte sabbat någonting utan bara är helt underbar :!:

Jag pratar om Beatles 2009 så klart.

Jag har inte hunnit lyssna på alla ännu men Rubber soul & Sgt Pepper & Revolver är knäckande bra. :mrgreen:

Mvh MRTweak


Top
   
PostPosted: Thu Oct 08, 2009 19:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
MRTweak wrote:
Vad förvånad och glatt överraskad man kan bli ibland :!:

En Remastered utgåva, som inte sabbat någonting utan bara är helt underbar :!:

Jag har inte hunnit lyssna på alla ännu men Rubber soul & Sgt Pepper & Revolver är knäckande bra. :mrgreen:
Precis, för en gångs skull är remastern bättre än originalet. Och monoversionerna är de bästa.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 61 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited