selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 10, 2024 07:30

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 187 posts ]  Go to page Previous 16 7 8 9 1013 Next
Author Message
PostPosted: Sun Mar 12, 2017 16:14 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Lördagens lyssning,dvs igår.

En del har ju redan framkommit här,ombyggnad av 12'an mm,men tar det från början.

Då vi började så lyssnade vi in oss på samma system som vid tillfälle 1,enda skillnaden var att högtalarna Majik 140 ersattes av Majik 109 med original stativ.

Glömde,allra först körde vi en Naim för/slutstegskombo,sen blev det ovan beskrivna system.Efter ett tag så bytte vi ut pick-upnålen från AT95 till AT95SA nålen.
Det är enligt uppgift likadana pick-uphus så det bytet gick snabbt.Denna hade Pekka tagit från USA,men bara nålen finns att köpa från Svalander för 1590-.

Kan säga att har man den billiga och för pengarna sanslöst prisvärda AT95 så tveka inte......billigare och prisvärdare uppgradering går knappast att göra.Bara att köpa nålen och trycka dit.Detta var alla på plats överens om.
Denna pick-up har det skrivits här om tidigare......AT95SA.....lägg namnet på minnet.

Upplevelsen av detta system med den nu kända delen.....Lingo 1'an var som tidigare.
Driv,Attack,Energi,Dynamik,Timing.

Innan vi gick vidare med att konventera om topp12'an,vi hade ju som ni minns kört Majik 12'a med MM-puppa,så bytte vi system.det blev nu......

Akurate DSM,slutsteg 6100,samma högt Majik109 men iom att topp 12'an hade MC-puppa så slängde vi in en Linn Linto MC-riaa +som sagt topp 12'an med Radikal.

Fortsättn följer......

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Last edited by Foundation First on Mon Mar 13, 2017 12:20, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Sun Mar 12, 2017 16:28 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Wed Feb 01, 2006 22:10
Posts: 313
Location: Norrbotten, Boden
sportbilsentusiasten wrote:
Intressant.
Lingo är kända att störa Naim-prylar, har ni testat er moddade Lingo i ett sådant system?
Vore även kul att testa Radikal utan nätfilter.
Det är känt sedan länge men har inte hört det själv tidigare. Nu Har jag testat det i mitt Naim-system där jag konstaterat att både Uphorik och Radikal tar bort känsla och stampa takten, det var så det började för mig så nu kör jag med Naims riaa och Lingo1 och vilken skillnad. Jag fick näst intill en chock när jag hörde detta i nämnda Linn-system också med samma resultat.


Top
   
PostPosted: Sun Mar 12, 2017 17:06 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2011 10:49
Posts: 248
Foundation First wrote:
<snip>
Upplevelsen av detta system med den nu kända delen.....Lingo 1'an var som tidigare.
Driv,Attack,Energi,Dynamik,Timing.

<snip>
Här upplever jag att du beskriver "PRaT" och inte Linn´s Tunedem, kan det vara av den anledningen vi pratar förbivarandra på detta forumet i bland?
Dvs Naim´s PRaT approach vs Linn´s Tunedem approach?
Är det så skulle det klarna mycket för mig :)


Top
   
PostPosted: Sun Mar 12, 2017 17:24 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Fan,hade skrivit klart del två sen försvann det vid sändning....livet är underbart ;-).

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Sun Mar 12, 2017 17:26 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2011 10:49
Posts: 248
Foundation First wrote:
Fan,hade skrivit klart del två sen försvann det vid sändning....livet är underbart ;-).
-GAAAAH!!!!!

Skriv om snabbt!


Top
   
PostPosted: Sun Mar 12, 2017 17:59 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Maffe wrote:
Foundation First wrote:
<snip>
Upplevelsen av detta system med den nu kända delen.....Lingo 1'an var som tidigare.
Driv,Attack,Energi,Dynamik,Timing.

<snip>
Här upplever jag att du beskriver "PRaT" och inte Linn´s Tunedem, kan det vara av den anledningen vi pratar förbivarandra på detta forumet i bland?
Dvs Naim´s PRaT approach vs Linn´s Tunedem approach?
Är det så skulle det klarna mycket för mig :)
Det vi hört har väl inte klarnat för alla oss heller,det är det som är svårt att ta in.Vi försöker beskriva skillnaden i återgivning av det vi testat av Linns produkter.
Ingen av de medverkande hade ngn avvikande uppfattning oavsett vad vi kallar musikupplevelsen.

Kan nog säga så här,skulle vi alla träffas live tror jag ingen skulle ha en avvikande uppfattning,vi är ju alla fostrade under den sk "flat Earth" fanan.

Är själv för många,många år sen upplärd av Göran Rudling,Per Dahne,Kalle....dessa i första hand har varit mina mentorer....har även installerat Linnsystem på uppdrag av handlare.
Så mitt svar har du nog här och det som går att utläsa mellan raderna.

Som Roger skriver,och jag instämmer det är kul att spela skivspelare igen.Känner igen känslan vad LP12'an stod/står för.
Hela 80,90-talet och framåt,men någonstans tappades ngt bort......tydligen.Jag har alltid sagt att det nästan är/ska vara ALKOHOLIST-varning på LP 12'an,man ska inte kunna låta bli att använda den.
MEN,har många bekanta där deras topp 12'or bara står,när dom får uppleva det vi hört nu vid 2 tillfällen med 14 dgr mellanrum så kan jag ta gift på att deras 12'or kommer börja snurra igen.

Men jag förstår dig och svårigheten att få det att "klarna",detta har funnits i mitt bakhuvud sedan första lyssningstillfället.
Bara att acceptera fakta,testa själv och göra det bästa av det,synd att Sverige är så avlångt.

I mitt del 2 som försvann beskrev jag lite mer,det kommer men måste få inspiration att skriva om det ;-).

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Sun Mar 12, 2017 18:40 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
Bra skrivet och utförligt förklarat, härligt att vi får upprättelse att det dyra inte alltid är det bästa. Satt själv igår och funderade på om man skulle beställa ett Moser paket men det låter som att det inte är någon ide, blir nog att satsa på en Lingo1 i stället och flytta över Herkules/ Mose till raggartolvan.

Jag förstår mycket väl varför många topp tolvor bara står och pryder sin plats i hyllan, vem har egentligen råd att slita på sin Kandid, det kostar väl i runda slängar 40 kronor att lyssna på en skiva. Jag kan ju sitta i timtal och lyssna på platta efter platta och njuta av gunget.

Väntar med spänning på fortsättningen av vad ni har kommit fram till.

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
PostPosted: Sun Mar 12, 2017 19:01 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Lägger in en kort info.

Om man har en egen Lingo 1'a och vill testa att recappa den samt plocka bort nätfiltret så kostar det ca 2200:-.
Detta kostade det då vi skickade 3 st till ClassA i England i en kartong,det är möjligt att det blir ngn krona till i frakt om man skickar bara en.Men å andra sidan blir ju paketet lättare då så det kanske går på ett ut.

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Sun Mar 12, 2017 19:06 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2011 10:49
Posts: 248
smirre67 wrote:
<snip>Jag förstår mycket väl varför många topp tolvor bara står och pryder sin plats i hyllan, vem har egentligen råd att slita på sin Kandid, det kostar väl i runda slängar 40 kronor att lyssna på en skiva. Jag kan ju sitta i timtal och lyssna på platta efter platta och njuta av gunget.<snip>
Håller med ang kostnaden för slitage på nålen, det är därför jag håller mig till en Adikt min 12:a spelar några timmar om dagen i snitt. Detta trots en "tråkig" Radikal ;)
Sedan vet jag inte hur många som äger en toppad 12:a och inte spelar på den, kan nog vara svårt att få fram statistik på det :P


Top
   
PostPosted: Sun Mar 12, 2017 19:22 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
Maffe wrote:
smirre67 wrote:
<snip>Jag förstår mycket väl varför många topp tolvor bara står och pryder sin plats i hyllan, vem har egentligen råd att slita på sin Kandid, det kostar väl i runda slängar 40 kronor att lyssna på en skiva. Jag kan ju sitta i timtal och lyssna på platta efter platta och njuta av gunget.<snip>
Håller med ang kostnaden för slitage på nålen, det är därför jag håller mig till en Adikt min 12:a spelar några timmar om dagen i snitt. Detta trots en "tråkig" Radikal ;)
Sedan vet jag inte hur många som äger en toppad 12:a och inte spelar på den, kan nog vara svårt att få fram statistik på det :P
Nej det är ju svårt att veta hur mycket de används, men jag tror inte de används lika mycket som mina tolvor, jag har också Adikt på den ena, och den börjar vara rätt så sliten, men den får också ta hand om riktigt repiga skivor, medan den andra har en AT33/PTG2 som tar hand om bättre skivor. Ok jag har en tråkig Uphorik, men den är nästan oumbärlig så länge jag har två tolvor och man på ett enkelt sätt kan växla mellan MM och MC.

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
PostPosted: Sun Mar 12, 2017 19:31 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Maffe wrote:
smirre67 wrote:
<snip>Jag förstår mycket väl varför många topp tolvor bara står och pryder sin plats i hyllan, vem har egentligen råd att slita på sin Kandid, det kostar väl i runda slängar 40 kronor att lyssna på en skiva. Jag kan ju sitta i timtal och lyssna på platta efter platta och njuta av gunget.<snip>
Håller med ang kostnaden för slitage på nålen, det är därför jag håller mig till en Adikt min 12:a spelar några timmar om dagen i snitt. Detta trots en "tråkig" Radikal ;)
Sedan vet jag inte hur många som äger en toppad 12:a och inte spelar på den, kan nog vara svårt att få fram statistik på det :P
Ang Adikt,jag har inte jämfört men om jag inte har Alzheimers så har jag för mig Pekka har vissa erfarenheter av Adikt kontra AT95SA.Där han föredrar AT95SA'n,skulle tro att tar man den själv från USA så hamnar kostnaden bara på hälften mot Adikten.Tänkte ang nålkostnad mm.

Här kanske Pekka kan komma in,han har ju upparbetade kanaler så ett gruppköp kanske går att ordna.

Ang toppad 12'a,kanske ska förtydliga.....kallar det toppad 12'a om man "bara" har Ekos 2 dvs saknar det sista...SE-armen.Det är ändå GRYMMA slantar nerlagt i svarven.

En kompis i Norrköping som har allt i Klimaxserien spelar sällan på sin 12'a,och den har allt.Tidigare genom åren snurrade den jämt.
Det beror ju självklart på att ngt inte stämmer,det hör jag när vi pratar.

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Sun Mar 12, 2017 20:05 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2011 10:49
Posts: 248
Foundation First wrote:
Ang Adikt,jag har inte jämfört men om jag inte har Alzheimers så har jag för mig Pekka har vissa erfarenheter av Adikt kontra AT95SA.Där han föredrar AT95SA'n,skulle tro att tar man den själv från USA så hamnar kostnaden bara på hälften mot Adikten.Tänkte ang nålkostnad mm.

Här kanske Pekka kan komma in,han har ju upparbetade kanaler så ett gruppköp kanske går att ordna.
Jo det kommer jag ihåg. Det blev en diskussion and matchning mot riaa-steg, Adikt lirade inte ihop med en LK1 (?) men med nyare riaa?

Foundation First wrote:
Ang toppad 12'a,kanske ska förtydliga.....kallar det toppad 12'a om man "bara" har Ekos 2 dvs saknar det sista...SE-armen.Det är ändå GRYMMA slantar nerlagt i svarven.

En kompis i Norrköping som har allt i Klimaxserien spelar sällan på sin 12'a,och den har allt.Tidigare genom åren snurrade den jämt.
Det beror ju självklart på att ngt inte stämmer,det hör jag när vi pratar.
Låter ju som om något inte är som det ska med den 12:an...


Top
   
PostPosted: Mon Mar 13, 2017 09:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
"Fyndläge" på radikal nu då eller?

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Mon Mar 13, 2017 12:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Diskussionen om Uphorik och Radikal får mig att komma ihåg mina tidigare tankar, kan Tune-Dem (alt "Stampa Takten") bli för bra? Dvs kan egenskaper i uppspelningskedjan faktiskt förbättra en i sig dålig prestation (oavsett om det är inspelningen eller artisten)?

Skulle det (kunna) vara så riskerar man ju också att skapa en sorts "sameness" dvs att alla album man spelar låter snappy/dunka-dunka/rytmiskt/etc med en given apparatuppsättning fastän albumet egentligen inte låter så?

Det skulle vara klädsamt om jag inte direkt blev avfärdad som att jag inte fattar någonting utan att det går att diskutera detta med kanske en filosofisk ansats. Men för att inte besudla denna tråd har jag skapat en egen för denna diskussion, jag tycker nämligen ämnet är intressant.

viewtopic.php?f=1&t=11317

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Mon Mar 13, 2017 14:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Bill50x wrote:
Skulle det (kunna) vara så riskerar man ju också att skapa en sorts "sameness" dvs att alla album man spelar låter snappy/dunka-dunka/rytmiskt/etc med en given apparatuppsättning fastän albumet egentligen inte låter så?
Detta är hur ett Naim-system låter om man överdriver. :wink: Full fart och upptempo. Skitkul enl mig. Dock är Linnprylar mer musikala, med de HAR tappat groowet efter ca 2000, särskilt högtalarna.
Men det finns numera grejjer som har både och :mrgreen:


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 187 posts ]  Go to page Previous 16 7 8 9 1013 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited