selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 14:22

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 187 posts ]  Go to page Previous 18 9 10 11 12 13 Next
Author Message
PostPosted: Tue Mar 14, 2017 23:29 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Wed Feb 01, 2006 22:10
Posts: 313
Location: Norrbotten, Boden
Vad är det som händer? Är ju intressanta synpunkter och diskussion!


Top
   
PostPosted: Tue Mar 14, 2017 23:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Roger wrote:
Vad är det som händer? Är ju intressanta synpunkter och diskussion!
Medhåll :!:

Om någon skulle skriva något som annan reagerar på, kan denna iså fall inte meddela det så avsändaren kan be om ursäkt = klara ut det.
Att radera inlägg förstör ju all komunikation.

Nutidens trend: alla är så lättkränkta 8)

Tror ingen vill ont egentligen men det är svårt att uttrycka sig i skrift. Lite mer förståelse önskas för att man inte kan välja alla ord på guldvåg hela tiden.


Top
   
PostPosted: Tue Mar 14, 2017 23:49 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Startat en ny tråd under övrigt "Foundation First tar Farväl" sagt till moderatorerna att dom skall lägga alla borttagna inlägg där.

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Last edited by Foundation First on Wed Mar 15, 2017 00:15, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Tue Mar 14, 2017 23:58 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
Jag fick också inlägget petat för att jag skrev att ni grabbar behövs här, att ni har hört de flesta systemen och vet hur det skall låta för att få till den riktiga stampa takten feelingen, och att vi från norr kanske får öppna en facebook grupp när vi får utbyta erfarenheter och ta lärdomar av varandra.

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
PostPosted: Wed Mar 15, 2017 01:22 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Mar 25, 2007 23:23
Posts: 245
Location: Västerbotten
smirre67 wrote:
Jag fick också inlägget petat för att jag skrev att ni grabbar behövs här, att ni har hört de flesta systemen och vet hur det skall låta för att få till den riktiga stampa takten feelingen, och att vi från norr kanske får öppna en facebook grupp när vi får utbyta erfarenheter och ta lärdomar av varandra.
Märkligt att ett sådant inlägg petades


Top
   
PostPosted: Wed Mar 15, 2017 04:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Ja det var bra drag här på selleri ett tag, synd att det skulle bli så här, men det kanske vart för mycket snack om äldre grejer och folk är rädd att deras nya prylar ska tappa värde?

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Wed Mar 15, 2017 04:34 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Drygt 130 inlägg,intressanta och under bra stämning.Knappt 3600 visningar,så nog har det varit bra drag här.

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Wed Mar 15, 2017 04:53 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Feb 05, 2009 18:53
Posts: 260
Location: Göteborg
Foundation First wrote:
Drygt 130 inlägg,intressanta och under bra stämning.Knappt 3600 visningar,så nog har det varit bra drag här.
Jag tycker oxå att tråden är ( var) intressent men känns lite omotiverat att klanka ner på moderatorena som gör detta på sin fritid och försöker få ett forum att gå framåt...... Jag skriver inte så ofta här men det är sällan så att äldre grejor är bättre oavsett vad tillverkaren heter ! Jag tycker mig känna en influens av att det var "bättre förr här just nu" Nä det var inte bättre förr, kanske mer färgat ljud/musik men inte bättre förr ! Jag tycker oxå att Linn sladdar i diket med sin prissättning men det är en annan diskussion......

_________________
Klimax DSM Exakt 1.1/D,Akurate K/D, Klimax 350A/D white,Klimax340,Klimax345


Top
   
PostPosted: Wed Mar 15, 2017 05:07 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Trasicander wrote:
Foundation First wrote:
Drygt 130 inlägg,intressanta och under bra stämning.Knappt 3600 visningar,så nog har det varit bra drag här.
Jag tycker oxå att tråden är ( var) intressent men känns lite omotiverat att klanka ner på moderatorena som gör detta på sin fritid och försöker få ett forum att gå framåt......
Vad gör vi aktiva medlemmar då,använder otroligt mkt fritid för att bidra till forumet....OCH......få det att gå framåt.
Det är alla vi medlemmars engagemang som skapar ett levande forum,så fort detta glöms bort så blir det stagnation.

Här har du ett tecken på det,det vi pratar om just nu ska vi definitivt inte behöva prata om.....eller hur.

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Wed Mar 15, 2017 05:27 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Feb 05, 2009 18:53
Posts: 260
Location: Göteborg
Foundation First wrote:
Trasicander wrote:
Foundation First wrote:
Drygt 130 inlägg,intressanta och under bra stämning.Knappt 3600 visningar,så nog har det varit bra drag här.
Jag tycker oxå att tråden är ( var) intressent men känns lite omotiverat att klanka ner på moderatorena som gör detta på sin fritid och försöker få ett forum att gå framåt......
Vad gör vi aktiva medlemmar då,använder otroligt mkt fritid för att bidra till forumet....OCH......få det att gå framåt.
Det är alla vi medlemmars engagemang som skapar ett levande forum,så fort detta glöms bort så blir det stagnation.

Här har du ett tecken på det,det vi pratar om just nu ska vi definitivt inte behöva prata om.....eller hur.
Det är just detta jag vill belysa..... Det spelar ingen roll,var du bor/har din anläggning. Det är inte motiverat att tro att bara för du tycker en sak,så är det en sanning ! Många saker har en tendens att kännas bättre från förr.... Tex fd flickvänner/kvinnor..... Det finns ofta en anledning till att du byter,Du vill ha något bättre ! Vad vinner forumet på att du att misskrediterar moderatorerna /tex ? jag som inte riktigt tycker som du att det var bättre förr mentaliteten? Musiken kommer alltid att beröra människor & hur vi upplever saker är det som gör oss till olika individer som sig bör ....

_________________
Klimax DSM Exakt 1.1/D,Akurate K/D, Klimax 350A/D white,Klimax340,Klimax345


Top
   
PostPosted: Wed Mar 15, 2017 06:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
INTRODUCTION

A SHORT HISTORY
The Linn Sondek LP-12 is now an obsolete 1970's design that has had a number of mainly minor (in audibility, but not in cost!) improvements in the last 30 years. It is, by far, the most overrated audio component of all time* and it is also the most obvious example that, especially in the audio world, marketing skills are much more important to the commercial success of a component than its ultimate performance.

*Explanation- No other component has a performance gap as large as its proponents' typical claim ("the best in the world") and Reality.

The Merciless Reality
While the Linn sounds very good, all of the turntables in the higher classes ("A" and "B") have noticeable sonic advantages, and some of them are superior to the Linn by a relatively large margin (for turntables).

Why and how?

These others turntables all have much more up-to-date designs. It is actually amazing that the Linn sounds as good as it does, but the Cetech modification, discussed below, demonstrates what Linn has overlooked and ignored all these years. This is the result of marketing trumping basic engineering.


What are the problems with the Linn?
The Linn simplifies* and homogenizes the music, and it is also noticeably colored compared to its competitors. The frequency extremes (especially the bass) are also substandard. This is the reason why Linn, and its dealers, usually stress focusing on the most basic and simple audio goals ("follow the tune" and "PRaT") when it's auditioned.

The Linn actually does "excel" in these areas. How?

This is because "the tune" and "the beat" will always be relatively easier to hear, in comparison to superior turntables, when the natural musical complexities have been compromised (by being subtracted). This ploy epitomizes the most cynical and misleading marketing strategies; those which turn actual weaknesses into "strengths".

*For those skeptical readers who require further confirmation of this characteristic, from an actual, well-known "Linn Lover" no less, you are in for a rare treat. There is even the added bonus of an excellent example of the use of The (Secret) Audio Reviewer's Rule No. 3D* (see "The Audio Press" file for the complete "Rules").

This is what Art Dudley (now with Stereophile) wrote about the Linn when compared to the VPI Aries/JMW 10 combo in Listener Volume 6 No. 2:

"The Aries' timbral balance is different from that of the LP12/Aro combination - the latter sounding a little more 'open,' the VPI making chords sound a bit richer, thicker, and more tonally complex. Which is right? Beats me."

Mr. Dudley didn't just come out and write that the Linn sounds "simple" by comparison. He also avoided* stating a clear preference, which should be a no-brainer in this particular instance. I'm somewhat more direct. When it comes to music (though not audio):

Complex is Right, Simple is NOT Right. Period.
Even the Linn's "pleasant" character, which is just an innocuous distortion and coloration, has been misrepresented by them (and their fans) to be a "musical" strength. The Linn also has a practical downside...

The Linn (along with some other spring-loaded turntables) has a tendency to bounce if it is not placed on the proper shelf or stand. This problem must obviously be corrected before an expensive cartridge is mounted on it.

But the Linn does have one important upside...

The Linn, when optimized, retains a noticeable share of "musical life", which many other turntables do not possess to the same degree. This is the primary reason why the Linn is still a Reference on this website, even though this "life" is at least partially caused by a distortion from its mat. This positive observation is a "gut feeling", but that's what most music appreciation is ultimately.

My Conditional Advice
However, despite these serious sonic problems, the Linn LP-12 is still a Reference, though only under certain, strict conditions:

If a reader can find a USED Linn:

1. Manufactured "recently" (after "Valhalla" and "Nirvana"),
2. For a decent price (at least 50% off retail),
3. In very good condition,
4. And which is set-up properly, or can be done so (in your house) for a reasonable price, then "go for it".

The financial investment and risk are reasonably low at that point, and the reader will have a turntable quite a bit better than any Regas, Aristons and most Thorens etc. Linn's service reputation is also excellent.

Don't go too far...
Under most circumstances, avoid the original Lingo (which may create RFI problems) and any other expensive accessory (unless it is thrown-in). For that much money, any of the Class B models are a better turntable and investment. Don't forget that the Linn is manufactured in Scotland, and costs much more in North America than in the UK (where it is still a good value).

You may live happily ever after with the used Linn, but if not, it should be very easy to resell it and recoup most, or even all, of your money. However, never fool yourself into thinking that you own "one of the world's finest turntables", you don't.

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Wed Mar 15, 2017 07:00 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Känner att du inte förstår eller hängt med,men det respekterar jag.

Har ALDRIG sagt att det är bättre förr,vi har testat en Lingo 1'a och vad/hur vi upplevde den har vi återgett delvis i del 1 av lyssningsredovisningen.
Del 2 återstår att redovisa.

Motfråga till dig..: Vad vinner Moderatorerna på att misskreditera mig samt andra medlemmar, vars inlägg dom tar bort utan anledning.Dessutom i min egen tråd.

Med all respekt,det var i mitt tycke lite för långsökta/utsvävande bitar som jag inte förstod/kände igen mig i så jag avslutar denna dialog.Hoppas du inte tar illa upp.

Vänligen
Foundation First

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Wed Mar 15, 2017 07:50 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Aug 26, 2005 14:15
Posts: 315
Location: Luleå
Roger wrote:
Vad är det som händer? Är ju intressanta synpunkter och diskussion!
Medhåll här också.

Bästa tråden någonsin :shock: hela forumet levde upp.

Bra stämmning, roliga öppna diskutioner.

Och får man inte tycka vad man vill här ?

Skärpning admins, lös det här snyggt nu.

_________________
Vardagsrum: Anthem Avm 70, Akubarikar/A, JL E112 sub, Linto
Lp12, Akito II/B renoverad hos Linn, Karousel, Kore, Trampolin, Radikal, Koil

Lk 1,Tunebox, Lk 2, Lk 280, Lk 280 spark, Kaber

, Lingo 1


Top
   
PostPosted: Wed Mar 15, 2017 08:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Jag har ingen aning om vad som skrivits eller censurerats bort,ger mig lite Kalla kriget,Sovjetvibbar med en kryddning av Nordkorea,fast var det personangrepp inblandat då kan man ha förståelse.

Längre upp i tråden citerade jag en recension av LP12'an,om man inte börjar med att gå i försvarsställning så kanske man kan läsa den och dra nytta av tolvans tillkortakommanden i stället.
Om det ska hållas på och censureras så är det ingen mening med att skriva här anser jag.

Om det är OK och av intresse så kan recitera resten av artikeln,den har också mycket konstruktivt.
Har även mer godis kring Lingospåret som ännu inte har framkommit i tråden,kanske Foundation First vill spara dessa till del 2..

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Wed Mar 15, 2017 10:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Min bild av tunedem stämmer vartfall inte helt överens med den i LP12 kritiken.

Jag tycker spesielt att komplex musik blir lättare att förstå och följa med desto bättre tunedem. Så det finnes definitivt olika definitioner av vad det innebär i praksis.

Dock så upplever jag att spesielt de dyraste mest avancerade andra LPspelare som finns, oftast jobbar med stora tunga eller tekniskt avancerade sett att just hålla hastigheten konstant, dvs att takten är nåt av ett viktigaste. Samma med bättre och bättre DAC'ar med mer avancerad klocker. Men det är förstås bara en del i det hele.

Men nästan alla stora stjärnor på hifi himlen värderar just att vara i takt som något av det allra viktigaste att förhålla sig till.


Last edited by Comstedt on Wed Mar 15, 2017 10:32, edited 1 time in total.

Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 187 posts ]  Go to page Previous 18 9 10 11 12 13 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 17 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited