selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 22:49

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 187 posts ]  Go to page 1 2 3 4 513 Next
Author Message
PostPosted: Sat Feb 25, 2017 19:49 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
sportbilsentusiasten wrote:
musikpolisen wrote:
.
Ligger mycket i vad du säger.

Vill lägga till.
Mitt intryck är att de med "massa problem" är de ofta som är mest noga (eller de med mest koll) som verkligen VET hur grejjerna ska prestera.
De märker ju om de inte presterar 100%. Och de är NOGA, noga med allt.
I en slarvig installation märks ju problem mindre, eller inte alls.
Här tror jag du slog huvudet på spiken,Tack :-).Enkelt att förstå när man ser det i text som du just skrev,ju fler hjärnor som tänker desto bättre...... ;-).

Vi har ofta pratat om då vi sitter och lyssnar,men hör dom verkligen inte det här.Sen kanske vi skriver om den skillnaden och då blir det diskussion,ifrågasättningar......som tyvärr ibland urartar mm,mm.

Igår var vi 4st som spelade ngr tim på seneftermiddan,vana lyssnare med mkt stor LP12 erfarenhet.
MusikPolisen saknar "stampa takten-feeling" håller med,det har jag också gjort.....tills igår.

Det var driv,attack,energi,dynamik som på 80-90-talet under paraplyet "Stampa takten-feeling",fast lyft till 2017 års nivå......ngt som jag saknat mkt mkt länge....alla vi tyckte att det var sanslöst kul/bra.Samtidigt förvånade kan jag säga,kraftigt men mkt positivt förvånade.

På vägen hem i bilen pratade vi om (som så många gånger förut ) att ska vi,törs vi,vill vi skriva om detta på Selleri utan att bli ifrågasatta.....vi har inte bestämt oss än.
Kanske därför sonderar terrängen här ;-).

Systemet var LP12, Majik DSM ny, Majik 140 + en del till.....ni får än så länge försöka gissa vilken.
12'ans bestyckning är ej nämnd.

Skriver vi om detta så blir det i en ny tråd,men vill ni kan ni ju gissa.
Detta är den nya tråden


Nu är det Okey att gissa vilken del jag inte nämnde i systemet.

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Last edited by Foundation First on Sun Feb 26, 2017 17:36, edited 3 times in total.

Top
   
PostPosted: Sat Feb 25, 2017 20:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Fega inte ur nu, skriv :mrgreen:


Top
   
PostPosted: Sun Feb 26, 2017 11:53 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Mar 25, 2007 23:23
Posts: 245
Location: Västerbotten
Hifi är hifi och musik är musik det förstod Linn förut det har man tappat idag. Kan det bero på att att man sannerligen rusar fram i produktutvecklingen för att kunna släppa nya produkter hela tiden i kombination med hård marknadsföring. Allt för att sälja så mycket som möjligt. Förr var naturligtvis tanken ochså att sälja men fokus låg på stampa takten för att göra det och man jobbade dessutom med ett mindre sortiment. Minns första gången jag hörde en Linn anläggning, riggen bestod av aktiva Keilidh, lp12, lk100, majik-i (som man kunde sätta ett aktivt kort i). Jag var helt såld på svänget som fanns i den anläggningen. På den tiden hadde jag lyssnat på många väldigt dyra anläggningar med fokus på dom så kallade hifi parametrarna ( Quad, Krell, ,Martin Logan m.m) vissa skivor lät fantastiskt andra skit och svänget som fanns i Linn riggen var dom aldrig i närheten av. Känns som att Linn närmat sig dom andra tillverkarna i filosofi.


Top
   
PostPosted: Sun Feb 26, 2017 12:17 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
musikpolisen wrote:
Hifi är hifi och musik är musik det förstod Linn förut det har man tappat idag. Kan det bero på att att man sannerligen rusar fram i produktutvecklingen för att kunna släppa nya produkter hela tiden i kombination med hård marknadsföring. Allt för att sälja så mycket som möjligt. Förr var naturligtvis tanken ochså att sälja men fokus låg på stampa takten.
Ja vad det beror på,det är nog många delar som påverkar där "Attention To Detail" är en av säkert många delar.
Men håller helt med dig i din spekulation,speciellt efter fredag-em lilla lyssning som jag skrev lite om ngt inlägg upp i denna tråd.
Försöker man sen installera ett system av nya grejor med de äldre parametrarna i bakhuvudet,att de ska finnas där fullt ut......ja då blir det stora problem.....speciellt som jag då varit borta ngr år från Linnsvängen.
Så här i efterhand inser jag att jag gick i den fällan för ngr år sen,det utfall man var van att få när man gjorde vissa saker fick man inte.......ytterst förbryllande.

Detta är rätt intressant det du tar upp.....

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Sun Feb 26, 2017 12:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Min magkänsla är den att Linn nu mera har en massa duktiga ingenjörer på digital teknik som inte har en anning om Linns gamla filosofi, av uppgift finns det bara 3 st kvar av de som varit med när Linn stod upp för sin idé

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Sun Feb 26, 2017 12:38 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2011 10:49
Posts: 248
Eftersom denna tråd redan är långt OT så kan jag väl hålla mig i OT-land också ;)
Foundation First wrote:
<snip>

Systemet var LP12, Majik DSM ny, Majik 140 + en del till.....ni får än så länge försöka gissa vilken.
12'ans bestyckning är ej nämnd.

Skriver vi om detta så blir det i en ny tråd,men vill ni kan ni ju gissa här om det är okey med trådskaparen eller moderatorn.<snip>
Har du sagt "A" så får du säga"B" ;)

pekka71 wrote:
<snip>... av uppgift finns det bara 3 st kvar av de som varit med när Linn stod upp för sin idé <snip>
Har du någon form av säker källa på detta, eller är det som jag skrev tidigare "Facebook" fakta, dvs hört av någon som kanske vet en som hört av en som vet, osv?

Jag försöker vara källkritisk, vilket är ännu viktigare i dag i andra områden så som i "Trump-universe"


Top
   
PostPosted: Sun Feb 26, 2017 12:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Ja helt säker källa, detta var för något år sen, de kan ju ha återanställt gamla medarbetare iofs senaste året

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Sun Feb 26, 2017 12:52 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Maffe wrote:
Eftersom denna tråd redan är långt OT så kan jag väl hålla mig i OT-land också ;)
Foundation First wrote:
<snip>

Systemet var LP12, Majik DSM ny, Majik 140 + en del till.....ni får än så länge försöka gissa vilken.
12'ans bestyckning är ej nämnd.

Skriver vi om detta så blir det i en ny tråd,men vill ni kan ni ju gissa här om det är okey med trådskaparen eller moderatorn.<snip>
Har du sagt "A" så får du säga"B" ;)
"
Känns som så ;-),måste kolla med mina medlyssnare,glömde.....vi var 4st som lyssnade.

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Sun Feb 26, 2017 15:56 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Dessa poster flyttas till en egen tråd som på begäran får titeln "Stampa Takten-Feeling.....lyssningsintryck".


Top
   
PostPosted: Sun Feb 26, 2017 16:40 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2011 10:49
Posts: 248
Tack Per för delningen av tråden!
Foundation First wrote:
"
Känns som så ;-),måste kolla med mina medlyssnare,glömde.....vi var 4st som lyssnade.[/quote]

En upplevelse är en upplevelse och vi som inte vart på plats kan ju knappast säga hur det spelade :)
pekka71 wrote:
Ja helt säker källa, detta var för något år sen, de kan ju ha återanställt gamla medarbetare iofs senaste året

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Tackar!
Sedan är ju fråga vilka personer som är kvar eller slutat, kan ju räcka med att en drivande individ stannar/lämnar för att det ska bli ett stort avtryck på slutresultatet.


Top
   
PostPosted: Sun Feb 26, 2017 17:57 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Maffe wrote:
Tack Per för delningen av tråden!
Foundation First wrote:
"

En upplevelse är en upplevelse och vi som inte vart på plats kan ju knappast säga hur det spelade :).
Helt rätt,när jag/vi har landat lite i tillvaron i övrigt så självklart ska vi inte "fega ur",du ser Sportis....det går framåt.
Kan säga att jag blev igenkännande glad/uppfylld,MEN samtidigt fundersam vad det kan bero på,en som var med ville göra ett jämförande uppföljningstest idag innan vi skrev ngt för att testa en teori,men en duktig LP12-skruvare som även var med och lyssnade hade inte tid.

Så,det innebär att vi kastar oss ut på "okänt vatten"......vi får tillsammans med er spekulera vad det vi upplevde beror på.
En uppföljningstest kan av oss göras först om 2 veckor pga tidsbrist för LP12-skruvaren.

Återkommer,men det musikpolisen skrev tycker jag också är intressant ang skillnader,hoppas det kom med när tråden flyttades

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Sun Feb 26, 2017 19:49 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Aug 26, 2005 14:15
Posts: 315
Location: Luleå
Kul att höra att det är fler som saknar "stampa takten feelingen"
Pratade med en annan sellerist igår och vi kom fram till samma sak.
Berättade om min anläggning som jag hade där på 90-talet, med en Lp12:a, Majik-i, Lk100 aktiva Keilidh.
Grymt drag var det :D
När man gick in på T&T (första butiken) hade dom ofta en 12:a Lk1,Lk2 och Kan, varenda gång man gick där ifrån var man sugen på öl :lol:

Vart gick det fel ?

Håller på att återskapa en sådan anläggning just nu, så någon gång under 2017 så hoppas jag man får återuppleva det 8)

_________________
Vardagsrum: Anthem Avm 70, Akubarikar/A, JL E112 sub, Linto
Lp12, Akito II/B renoverad hos Linn, Karousel, Kore, Trampolin, Radikal, Koil

Lk 1,Tunebox, Lk 2, Lk 280, Lk 280 spark, Kaber

, Lingo 1


Top
   
PostPosted: Sun Feb 26, 2017 21:22 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
Håller fullständigt med dig Stigo, jag kommer också ihåg första gången jag var in på T o T och fick höra dem spela och man fick ett sådant haksläpp så man gick omkring och smålog hela veckan. Det är ju tur att man har raggartolvan kvar så man kan jämföra pre-cirkus mot cirkus och Kore, dock skulle man ju behöva ha samma pickup på båda spelarna. Om det är någon som har en K9 motor att donera eller sälja för en rimlig peng så är jag intresserad, har en motor liggande som jag skall sätta AT95 nål på och köra raggartolvan med, men det skulle ju behövas en motor till att montera på den andra tolvan för att köra jämförande test.

Hur är det har vi någon här uppe i norr som har ett bra stampa takten system som vi skulle kunna besöka?

jussip har ju några bra system och dessutom mycket bra musik i hyllorna

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
PostPosted: Mon Feb 27, 2017 00:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Oct 08, 2004 07:49
Posts: 676
Location: Borås
Intressant att ni tar upp detta, nu börjar jag oxå tänka på dessa saker. Det var något som hände när Genki/Ikemi släpptes och ersatte Mimik/Karik-Numerik. Ljudet var lite annorlunda på de nya apparaterna, en del ansåga att Genki var bättre än Karik-Numerik men att det också lät annorlunda.
Jag vet att det diskuterades en del.

Kanske skedde någon förändring hos Linn vid denna tid angående produktutvärderingarna. I så fall bör Mimik, Karik, Numerik, Majik I, Wakonda, Kairn, LK100, Klout, Keilidh, Kaber, Keltik mfl ha ett lite annat sound, jämfört med de nyare Genki, Ikemi, Kollektor, LK85, Lk140, Ninka, Katan, Espek.

Den anläggning som jag varit mest nöjd med är K/N wakonda 3LK100 Aktiva Keilidh i min dåvarande lägenhet i ett gammalt hyreshus med tjocka massiva väggar. Efter det har jag uppgraderat flera steg och det har låtit bättre varje gång men jag har ändå aldrig riktigt fått till samma känsla?!?
Har trott att det mest berott på akustiken i huset (som jag nu bor i) men det kanske finns en liten hund begraven någonstans.

_________________
mvh
Steffe
=
LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek


Top
   
PostPosted: Mon Feb 27, 2017 06:46 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Stigo wrote:
Kul att höra att det är fler som saknar "stampa takten"
När man gick in på T&T (första butiken) hade dom ofta en 12:a Lk1,Lk2 och Kan, varenda gång man gick där ifrån var man sugen på öl :lol:

Vart gick det fel ?)
Redan flera som är inne på samma sak,jag håller med.Första butiken bakom StatOil,man gick och flinade när man gick därifrån.
Eller som jag skrivit i andra trådar,när jag besökte High Fidelity -83 o hörde för första gången,LP12/Naim Nait/Kan,man nästan dansade och sjöng när man lämnade butiken och gick iväg på trottoaren.

Den känslan är det länge,länge sen jag upplevde....OCH....musik är ju känslor i första hand om det sen framförs live eller via musiksystem är legalt.....känslan är viktigast,förmedlas inte den är det ointressant att lyssna.Vare sig live eller via musiksystem.Skit samma om ngt låter lite renare o klarare....känslan mina vänner.Har som ngn nyss skrev här,också lyssnat på massor av svindyra märkessystem med grymma mikrodetaljer......tror ni jag sen dansat fram på trottoaren,precis......NEJ.....lika lite som till dagens Linn.

Kan släppa en teaser,det är en LK-del som var med i det moderna system vi lyssnade till o som vi snart ska berätta om :-).

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 187 posts ]  Go to page 1 2 3 4 513 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited