selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed May 08, 2024 00:57

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 155 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 511 Next
Author Message
PostPosted: Tue Feb 21, 2017 00:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Jag har svår klåda i fingrarna att skriva....MEN...till vilken nytta?
Rätt säker på att Foundation First har rätt skapligt hum,har man sett honom i auktion,eller känner till att där lämnas INGET åt slumpen, så vänligen,sitt inte och sätt stämpel i pannan på varandra och vifta bort obekvämt, som att folk är mindre vetande.

Att elektrolyter inte åldras..Jaha? Vi säger väl det då,en apparat kan fungera långt efter att komponenterna är "end of life" Många kretslösningar har dessutom vitt tilltagna toleranser,och exempelvis elektrolyter har även rätt breda toleransmarginaler. Typ 20~ish procent..
Jag har roat mig med att mäta(och lyssna) på en massa olika och funnit en del intressanta samband.

Sen har jag gått i tron att man (och särskilt bland sellerister) bryr sig om hur det spelar,inte bara om att det "funkar" för då kan vi ju skippa allt annat som vi så gärna bränner pengar,installation och mental energi på.

Köpte nu senast en Kairn(den som senast såldes här på selleri) till en musikälskande kompis som vill bygga sitt "pojkdrömsystem" Säljaren var seriös och bad Calle på High fidelity testa den så han visste om den gick att sälja med gott samvete. Den fick utlåtandet "mycket gott skick" och inköptes efter sedvanlig priskurant här på selleri. Att den bedömdes bra kan jag föreställa mig är baserat på funktionen, och att den inte förväntas låta bättre än vad den gjorde jämfört "med ny överlägsen elektronik"

Jag hämtade ut den för en vecka sedan och pluggade in Kairnen,det första jag välkomnades av var "error2 don't panic" varefter den startade igång..

Det var det mest jobbiga försteg som jag lyssnat till, satt mest och bytte låtar. Till sist ersatte jag det med mitt hemmabygge som totalt krossade Kairnen! Var de verkligen inte bättre än så här?!

Med resonemanget att kondingar kan hålla i trettio år och med Calles bedömning av skicket så skulle jag kunna nöja mig med att konstatera att jag har högre krav än vad "gamla Linn" kan erbjuda och göra som en del vilsna själar jag sett, köpa nån Majik historia eller riktigt kosta på mig och unna mig en Akurate, samt sälja Kairnen vidare till nästa stackare..
Och ingen lycklig i slutändan förutom den som tjänar pengar på vansinnet.

Jag dissekerade i alla fall hela Kairnen:
På logikbordet satt ett batteri som hade förblödit ut över styrkortet,samtliga elektrolyter var uttorkade,den bästa betedde sig som en blandning av en halvledare och en kondensator i storleksordningen pytteliten keramikkonding med undantaget 75Ohm i ESR!!!

Audiobordet:
MC delen såg ut att ha varit i en brödrost,INGEN elektrolyt höll sig inom intervallet att betraktta som godkänd.

MM var lika usel med skillnad att det gått aningen mindre varmt, kanske spelad mindre?

Sedan såg vägen genom signalkedjan lika eländig ut ända till nätdelen..

Och så där fortsätter det..

Funktionsmässigt så "fungerade" det,men ja,var det handen på hjärtat varför man valde LINN??

Nu har solen ånyo gått upp över Kairnen och skillnaden är obeskrivligt stor! Ska jämföra den med den andra otestade Kairnen jag köpte i somras,kan nästan garantera att den låter lika dassigt som den senaste gjorde innan jag servade den.

Biter ihop och låter resten vara osagt.

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Tue Feb 21, 2017 01:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Ja tyvärr åldras all elektronik. Alltid tråkigt med gamla fina grejer som inte spelar bra.
Och visst trivs Naim bäst ihop med annan Naim, men någonstans behöver man börja testa.


Top
   
PostPosted: Tue Feb 21, 2017 02:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Comstedt wrote:
Inte allt måste recappas efter 10 eller ens 20-25år.

Det beror på kvalitet, mängd bruk och vad de blir utsatta för. Vissa klarar värme bättre än andra och så vidare.

Är de från början av 80talet så kan de nog vara idé att se på dem, men, kan oxkså vara mer en dem som blitt slitna på den tiden, så att de ska motsvara nytt är osäkert. Dock kanske de utbytta komponenterna är bättre än de som fanns att tillgå då?

Men Naim är hyggliga som önskar att även deras äldre kreationer ska kunna brukas, känna som de är mer stolta över sin historia när de erbjuder den typen tjänster.
Av det jag har varit med och sett när Haraldur har recappat b.l.a min kairn samt en massa annat skulle jag nog vilja säja att det är jävligt konstigt att de överhuvud taget funkar med delar så helt ur spec

visst finns det grejer som funkar fast de är 60 år gamla, men garanterat inte som det var tänkt, i Linn´s grejer sitter det på vissa ställen kondingar med väldigt snäva toleranser, kanske just därför som de kan vara så magiska?
Tror magin försvinner fort när en konding med tolerans på säg under +-3% som sitter i t.e.x riaa helt plötsligt har en esr som är 500% för högt, visst det funkar än men magin har blåst ut ur steget för många år sen

Jag är inte själv så elektriskt kunnig dock har jag fått mäta på mina gamla kondingar och se med egna ögon hur trasiga de är jämfört med nya
Sen det viktigaste av allt är ju hur de spelar, kan bara säja att jag saknar inte min klimax kontrol eller A4200 efter att Haraldur har recappat mina grejer som idag i stort sett bara består av LK lådor med trafo

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Tue Feb 21, 2017 03:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Jag kan förstå att Linn inte servar äldre prylar till viss del,de kan helt enkelt inte garantera tillgången på vissa reservdelar,vissa tillverkade enkomt för produkten,och svåra att även för Linn att dra igång tillverkningen på i lämpliga serier med någon slags vettig ekonomi,ett exempel är de stora reservoarerna i tidiga Klout eller likriktarbryggorna i förstegen,Dirak,Lingo osv. Går få tag på som hemmapulare om man inte värdesätter sin tid men inser att man inte kan driva en sådan verksamhet för ett stort företag som Linn.

Det är mer beklämmande då det kommer till nyare grejor..
I bland känns det som att Linn vill att vi ska betraktta deras produkter som dyr märkestelefoni,som Iphone eller Samsung,som vi ju numera anpassat oss till att byta med jämna mellanrum utan större betänkligheter. Jag undrar ännu ibland vilken av oss här på selleri som drabbades av den defekta Uphorik som Linn inte ville kännas vid och till sist blev föremål för inbyte?

Sedan har jag funderat kring de skillnader i marknadsföring då jämte nu och även de problem som jag har full förståelse för, som har att göra med moderna inredningstrender,och även hur de flesta vill ha tillgång till moderna bekvämligheter i vårt allt snabbare snurrande samhälle.

Kompromisser finns det alltid, det är oundvikligt. Ett aktivt LK lådebaserat system från 1990 ser jag få kunna tänka sig i dag, eller få till fina bilder av i sina inredningsbloggar eller på styleroom. Kan ha förståelse för att dagens inbyggnadslösningar som för mina tankar till ljudlimpor, kan vara tilltalande för vissa.

Det jag kan känna känns så fel, är när vi som varit med tidigare inte känner igen oss eller när "budorden" från Linnmanifestet tonas ner. I bland hörs bittra tongångar i stil med att "-Linn skulle nog helst villja bli av med oss gamla Linnister" som ältar vårt gamla mantra. Vet inte riktigt vad jag själv tror längre. Stod innan jobbet tidigare i veckan i duschen och filosoferade. Kom att tänka på andra bra fabrikat som svängt om under historien. Där har ibland märken köpts upp eller försvunnit,i bland ändrat profileringen och därmed naturligt gett tidigare kundgrupp "ett naturligt avslut" Här känns det mer som att man "får köpa sig den dyrköpta insikten" själv?

Genom resan från ett Komrisystem till 350 och sen på frågan om det blev bättre, svävande svara: "-Det är svårt att svara på,då jag liksom bytte så många komponenter samtidigt,men jo,det blev nog kanske lite mer 'musikaliskt, fast vi har det lite körigt på jobbet,så jag lyssnar inte så ofta nu mera"

Man kanske skulle byta namn från Linn till "Lifestyle Elite" eller "Classy Design" och på Linnvis stava Classy med K?

Kompromisser ja, just det..

Jag minns hur skönt det var när man hittade Linn. Kändes svårt att gå fel,handlade mer om hur man skulle skaka fram kulorna. Minns ännu när min far knep en stor offert på Stadshuset, Polisen,samt Tingsrätten, och jag monterade solskydd i närmare tusen rutor. Arbetet tycktes oändligt men den välklingande målbilden höll motivationen på topp,trots att man hade ibland rena hinderbanan i kontorslandskapen..

När vi under förra veckan bollade alternativ till min skivsamlande vän, så slogs jag och reflekterade över alla de fallgropar och alternativa stickspår som funnits genom åren. Även hur senare modeller haft både fördelar och kompromisser. På sätt och vis kanske det ibland kunde vara skönt att Linnhandlaren likt Josef Göbbels retorik "slog Linnfolket i huvudet med sin 'sanning?" I bland bekräftade genom att dema din befintliga apparat med den nya "bättre" gärna med hjälp av alla trick i boken. Vi roade oss vid något tillfälle med att återskapa dessa "demon" och det är rätt enkelt att skapa det utfall man vill ha. Ger man i stället respektive ändring samma chans så avtar köpsuget dramatiskt..

Det är en rätt hisnande upplevelse att jämföra ett Klout med en nyrecappad eller kry LK280/Spark,eller varför inte en LK2 med Spark...

Gör gärna likadant med en LK1 och en Kairn!

För den som anser att jag yrar, så känner jag kan bjuda på det, kanske ännu en "forumsanning" ?

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Tue Feb 21, 2017 04:42 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
sportbilsentusiasten wrote:
Ja tyvärr åldras all elektronik. Alltid tråkigt med gamla fina grejer som inte spelar bra.
Och visst trivs Naim bäst ihop med annan Naim, men någonstans behöver man börja testa.
Jo där har Haraldur råkoll,pratar om elektronik,det är många/en del som uttalar sig utan att veta,eller har hört/testat.Sen blir det sanningar för de som vet ännu lite mindre.Säg hellre att ni tror,då blir diskussionen mer lärande.

Det är inte fel att veta lite mindre,då kan man lära sig mer.Men det är fel att avfärda det man inte vet och vara oförskämd mot de som försöker vara hjälpsamma.

Ang Naim,läs mina tidigare råd.
Linn = switchad nätdel, Naim = trafonätdel.
Man ska definitivt undvika att blanda in switchade nätdelar med Naimprodukter.Så om man någonstans ska börja testa,så definitivt inte där.

Haraldur: Glömde säga att han har en otrolig lyssningserfarenhet också av olika system samt ett mkt bra "öra" när det spelar musik.Respekt.

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Last edited by Foundation First on Tue Feb 21, 2017 07:13, edited 2 times in total.

Top
   
PostPosted: Tue Feb 21, 2017 04:58 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
sportbilsentusiasten wrote:
Även Linn o Lejonklou presterar bäst efter rejäl uppvärmning.
Det gäller troligen all hifi
Hänger inte med riktigt vad du menar,läste du inte mitt exempel när ToT demade ner ett Naim 250-steg med en LK280.
I övrigt riktigt,mina 300B rörsteg låter bra efter 1 timme men funkar hyfsat efter 15-20 min.För de flesta produkter brukar 1 till ngr timmar räcka.

Naim behöver minst 3 dgr för att börja sjunga.Beror på konstruktionsutformningen samt de speciella nätdelarna bla.
De ska alltid stå på,i och med deras recapp-service så är detta inget problem och man har alltid ett system som levererar 100%.

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Last edited by Foundation First on Tue Feb 21, 2017 06:12, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Tue Feb 21, 2017 08:53 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
Härliga inlägg att läsa här, det är precis som Nord mot Syd, håller fullständigt med mina landsmän från den norra delen av landet. Själv är man ju rätt så grön inom detta område, men jag har full respekt för dessa haraldur, foundation first och pekka, ni vet vad ni snackar om, och ni har nog provat det mesta som har funnits att tillgå.
Kan ju vara så att Linn med flit har valt komponenter med väldigt snäva toleranser bara för att de skall falla ur fas snabbare och på så vis så låter den nyare produkten alltid mycket bättre än den gamla.
Vi måste samlas för en lyssningskväll någon gång, tyvärr så har ju inte vi lika korta avstånd mellan varandra som ni har i söder, men det är väl bara att hoppa i bilen och ge sig av på en roadtrip.

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
PostPosted: Tue Feb 21, 2017 11:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Härlig läsning ovan! Kan inte verifiera att du har rätt Haraldur, men jag tror på dig och du har ett språk som skapar skratt hos mig. Fan, du skulle vara journalist och skriva om Trump :-)

Jag är helt med på att det är fel att jämföra äldre trött elektronik med nyare, det blir lixom fel ansats. Samtidigt måste jag säga att Exakt i många fall är nirvana för lyssningströtta öron. Men eftersom jag hört hur illa Exakt kan låta (530 hos HF) så kan jag förstå att det finns de som inte gillar tekniken. Men de som hörde/uppskattade skillnaden mellan ett par 140:or drivna av en Exaktbox (också hos HF) och mer traditionellt matade förstår nog vad jag menar.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue Feb 21, 2017 13:09 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
smirre67 wrote:
Härliga inlägg att läsa här, det är precis som Nord mot Syd, håller fullständigt med mina landsmän från den norra delen av landet.

Vi måste samlas för en lyssningskväll någon gång, tyvärr så har ju inte vi lika korta avstånd mellan varandra som ni har i söder, men det är väl bara att hoppa i bilen och ge sig av på en roadtrip.
Nord mot Syd,det kan verka så.......men Nej,....det finns så mkt kunskap här oavsett "landsända".Problemet är som jag sa tidigare att så många håller inne med sina kunskaper/erfarenheter för att inte riskera påhopp.

Dessa erfarenheter delas istället via PM och telefon till ngr få.Då har ju hela ide'n med ett levande forum gått förlorad.
Uppmanar därför de som känner sig träffade att skärpa till sig,ni vet själva vilka ni är.

Man behöver inte tycka lika,diskussionen som då följer kanske leder till ett annat spår,oftast det som genererar utveckling.Men det är ALDRIG acceptabelt att bli oförskämd.

Lyssningskväll,låter intressant.Jag är på när det blir,vi får ta intiativ till det längre fram.

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Tue Feb 21, 2017 16:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Foundation First wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Ja tyvärr åldras all elektronik. Alltid tråkigt med gamla fina grejer som inte spelar bra.
Och visst trivs Naim bäst ihop med annan Naim, men någonstans behöver man börja testa.
Jo där har Haraldur råkoll,pratar om elektronik,det är många/en del som uttalar sig utan att veta,eller har hört/testat.Sen blir det sanningar för de som vet ännu lite mindre.Säg hellre att ni tror,då blir diskussionen mer lärande.

Det är inte fel att veta lite mindre,då kan man lära sig mer.Men det är fel att avfärda det man inte vet och vara oförskämd mot de som försöker vara hjälpsamma.
Hmm, så du tycker jag var oförskämd med det jag skrev ovan? Ledsen att du tycker det. Inte min avsikt, men...vad var det du reagerade på?
Du såg orden "trivs bäst". Så är det enl mig. Naim trivs bäst ihop med annan Naim.

Så klart Haraldur (och andra) som hävdar att Naim trivs bäst med Naim har helt rätt.
Och det innebär att blanda från olika märken gör det orättvist för ett eller fler märken. Jepp, vi är helt överens.

Sedan menar du att att jag inte testat. Hur kan det komma sig? Jag skriver inte om spekulationer. Allt jag skriver om är det jag själv upplevt. Och om det är spekulationer, försöker jag vara noga att skriva en passus om det.
Jag har ägt massa Naim o Linn.
Prövat det mesta, även kablar från Naim i Linnrigg (högtalar) och Linnkablar i Naimsystem. Ja även Lejonkloukablar.

Jag har själv seriöst övervägt en Naim-streamer i mitt nuvarande system.
Testa är aldrig fel.

Dock är försteget centralt i Naim, det kan man inte rättvist testa ensamt hur som helst enl min erfarenhet. Och deras slutsteg behöver Naims kabel för att leverera. Naim är lite speciellt men detta gällde källan. Den funkar bra i ett Linnsystem.

Uppvärmning - oavsett anläggning tycker jag det krävs tid innan det levererar efter strömavbrott. Jag har alltid på 24/7.
Min KDS går dygnet runt. Även påslagen men utan att spela...tar det några minuter innan det flyter på BRA igen.
Kanske tar Naim längre tid på sig innan det blir ok...men för maxprestanda behöver all olika elektronik tid på sig att verkligen prestera.
Men som sagt, Naim kanske behöver mest tid av alla att nå 95%. Men för mig gäller 100% :mrgreen:
Oavsett leverantör 1-2dagar brukar det ta för mig efter ett strömavbrott eller vid apparatflytt.

Man kan tycka olika, och ha olika erfarenheter - det är helt ok.

Vet vi om Kalle fick uppdrag att provlyssna eller om det bara var en okulär besiktning?
Om han testade, kan "felet" vara att de andra försteg som han testade, alla var gamla o trötta...
Tror få har sådan koll som "ni i norr" på gamla LK-lådor.
Det är berömvärt med alla som håller liv i dessa klenoder!

Sedan är jag säker på att Linn inte gör detta med avsikt. All elektronik försämras över tid.
Frågan är hur Linns nya ytmonterade håller - någon med koll på det?? För hur tusan fixar man dessa? Allt går iof men INTE enkelt.


Top
   
PostPosted: Tue Feb 21, 2017 17:03 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Nej Sportis,jag har inte syftat på dig alls,tog du åt dig :-).Förutom att Naim är mkt speciella mot annan elektronik då det gäller att spela optimalt efter avslagning.Pga detta som jag gav ex på tidigare så blev ofta Naimprodukter bortdemade.Detta är bra att känna till vid seriös utvärdering.

Där gäller minst 3dgr innan det börjar sjunga,beror bla på hur dom är designade.Annan elektronik blir lyssningsbar mkt fortare.Slår man tex av försteget ca 30 min för förflyttning så låter det inte speciellt bra under långt tid,hur många tänker på det vid förstegsjämförelser....också bra att känna till.Linns Kontroll är ju lyssningsbar rätt omgående om än självklart den också blir bättre över tid.

Självklart är det bättre för all elektronik att sen stå på 24/7.Har man 300B rörslutsteg så blir det
tyvärr ganska kostsamt att köra 24/7.Det sker oftast bara vid mässtillfällen.

Ang Naimkälla i ett Linnsystem,så bör man tänka till avseende anslutningar mm.....om det är switchade nätdelar i Linnriggen.Annars är det lätt att Naimkällan blir bortdemad.

Min LK1'a 1985 stod på 24/7 som ex.

Ytmonterat,ingen aning om det går.Vi får ropa högt efter Haraldur och fråga ;-).

Ps:Sportis,skulle ju ringa dig.Men det har varit mkt sen mamma gick bort,ringer vid tillfälle så får vi snacka bort en stund :-).

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Tue Feb 21, 2017 17:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Beklagar sorgen!

Vid demo kan man tex ha båda apparaterna anslutna till elnätet tex.
Eller... ha "den sämre" apparaten inkopplad (ADS). Lyssna och sedan koppla in den "bättre" helt iskalla (KDS)
Seriösa handlare ger den sämre bättre förutsättningar OM man inte kan ge lika förutsättningar till bägge.
Seriösa handlare medger även hemlån.

Egentligen vill man ju köpa produkter som är SÅ pass mycket bättre att de krossar det gamla - trots usla förutsättningar (ouppvärmt, ståendes icke-optimalt, ej inspelad)
Då vet man att de nya är KANON!
Det ska vara "måste rusa till banken bums"-feeling efter en demo.
Så var det förr hos handlarna.

Exakt så demade Fredrik Boazu, och det var knockout.


Top
   
PostPosted: Tue Feb 21, 2017 17:52 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Uppmaningen att hålla god ton och undvika påhopp gäller alla. Det är möjligt att det förekommit olämpliga fomuleringar tidigare i tråden som jag missat. Oavsett vad är det upp till alla att håll upp nivån på sina inlägg.


Top
   
PostPosted: Tue Feb 21, 2017 18:36 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
sportbilsentusiasten wrote:
Beklagar sorgen!
Det ska vara "måste rusa till banken bums"-feeling efter en demo.
Så var det förr hos handlarna.

Exakt så demade Fredrik Boazu, och det var knockout.
Tack,om det om sorgen.
Precis,så var det förr,länge sen jag upplevde det hos en handlare.

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Tue Feb 21, 2017 22:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Först en hjärtlig ursäkt till Foundation First!

Därefter vill jag gärna lämna ett förtydligande varför jag skrev ” …vad man (tidigare?) behövde tänka på vid installation av Naim-elektronik.”.

Jag uppfattar att Linn och Naim förr var betydligt mer ”egna” vad det gäller krav på t ex installationen av apparaterna, vilka kontakter och kablar som skulle användas men att båda numera tonat ner detta för mer ”likna andra” och att flera av deras produkter inte är så ”känsliga” numera utan i många fall går utmärkt bra att använda med annan elektronik.

Naim var tidigare stenhårda på att man skulle använda deras (och i mitt tycke) överlägsna DIN-kontakter och det var de enda (förutom till grammofon-ingången) som fanns på deras produkter. Nu finns även phono-kontakter för att enkelt kunna ansluta andra källor, ansluta deras apparater till andra fabrikat eller använda andra signalkablar som inte har DIN-kontakter.

Vad det gäller högtalarkabelns längd var det förr endast deras (minst 3,5 m långa) egna NACA5, man rekommenderade annars riskerade förstärkaren gå sönder. Nu skriver de i sina manualer till deras olika Nait-modeller och NAP100, att även kablar från andra tillverkare kan användas. Också här en anpassning till ”marknaden”.

Besök gärna Naims hemsida. Det första man vill visa upp är mu-so, deras multimaskiner med integrerade högtalare och därefter Uniti-modellerna. Produkter som är ”livstils-produkter”.
Först i tredje hand presenteras deras Classic-serie och fjärde deras ”state-of-art”, Statement. Jag tror det är ett uttryck för att man anpassar sig till ”marknaden”.

Min uppfattning är att ”lika barn leka bäst”, dvs att en ren Linn-anläggning eller Naim-anläggning korrekt installerad i de flesta fall låter bättre än en anläggning med blandat Linn och Naim, MEN jag är inte säker, för jag har inte haft möjlighet att jämföra. Enda erfarenheten jag har är att jag inte upplevde någon skillnad när jag hade Stageline inkopplad eller inte i anläggningen med KRDS.

Min uppfattning är också att jag inte skulle bli förvånad om en anläggning med frisk gammal Linn-elektronik/högtalare musikaliskt skulle kunna upplevas som bättre än en blandad med ny och gammal elektronik (ex Kairn kopplat till en Twin). Det skulle vara kul att jämföra en (recappad) anläggning med LP12/Kairn/Klout/Keltik med en ny LP12/Kontrol/Solo/350. Tyvärr är det väl ytterst få av oss (om ens någon) som har haft möjlighet att göra en sådan jämförelse under kontrollerade former.

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 155 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 511 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited