selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 17:06

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Thu Jan 19, 2017 19:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Roland wrote:
Foundation First wrote:
"...drog Fransskruvar direkt ner i betongsulan..."
Jasså var det du som gjorde det. Hörde om det någon gång kring 1995. :D
Det var många som började med detta på 80-talet. Spred sig som en löpeld bland Linnister. Fråga inte hur jag vet det... 8)


Top
   
PostPosted: Thu Jan 19, 2017 19:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Foundation First wrote:
På den tiden gällde ju ursågade Ikea Lackbord,med tanke på golvets utformning så blev det ibland bättre med små muttrar under benen mot golv.Hur hårt man drog benen osv,allt påverkade.Ikea Lack räcker ju långt än idag faktiskt,speciell om man har kvar bord från den tiden då dom höll bättre kvalitet.
Olika muttrar lät olika bra så klart.
I mellansverige satte vi även en bit rörisolering som spändes mellan golv och undersida Lackbord. Fult var det allt - men bra.


Top
   
PostPosted: Thu Jan 19, 2017 19:56 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
sportbilsentusiasten wrote:
Foundation First wrote:
På den tiden gällde ju ursågade Ikea Lackbord,med tanke på golvets utformning så blev det ibland bättre med små muttrar under benen mot golv.Hur hårt man drog benen osv,allt påverkade.Ikea Lack räcker ju långt än idag faktiskt,speciell om man har kvar bord från den tiden då dom höll bättre kvalitet.
Olika muttrar lät olika bra så klart.
I mellansverige satte vi även en bit rörisolering som spändes mellan golv och undersida Lackbord. Fult var det allt - men bra.
Du har inte några sköna bilder på det?


Inser att jag varit betydligt nördigare förr... har släppt det mer och mer. Så hög tid att komma tillbaka!

Minns att jag där jag bodde då, 94-95 lyssnade på musik vissa klockslag eftersom det lät så mycket bättre! Jag testade alla timmar på dygnet, försökte verkligen hitta rätt. Tror det det var bäst strax efter 23.00 för att bli något sämre kring 00.00,, sedan var det sjukt bra 01.10 och en liten stund... tror det var sämst vid sex och någon timma eller tre framåt.

Då bodde jag i Munkebäck (Göteborg)

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
PostPosted: Thu Jan 19, 2017 21:30 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
sportbilsentusiasten wrote:
Roland wrote:
Foundation First wrote:
"...drog Fransskruvar direkt ner i betongsulan..."
Jasså var det du som gjorde det. Hörde om det någon gång kring 1995. :D
Det var många som började med detta på 80-talet. Spred sig som en löpeld bland Linnister. Fråga inte hur jag vet det... 8)
Jo jag vet att detta sen drog iväg som en löpeld bland oss "nördar",Göran och jag pratade en hel del om detta.

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Thu Jan 19, 2017 21:37 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
sportbilsentusiasten wrote:
Foundation First wrote:
På den tiden gällde ju ursågade Ikea Lackbord,med tanke på golvets utformning så blev det ibland bättre med små muttrar under benen mot golv.Hur hårt man drog benen osv,allt påverkade.Ikea Lack räcker ju långt än idag faktiskt,speciell om man har kvar bord från den tiden då dom höll bättre kvalitet.
Olika muttrar lät olika bra så klart.
I mellansverige satte vi även en bit rörisolering som spändes mellan golv och undersida Lackbord. Fult var det allt - men bra.
Så sant,ang muttrar.Hos mig var det M10'or som föredrogs.
Ang rörisolering så skulle den anbringas lite snett från golv till undersida Lackbord precis så den kippade fast.Min var grön eller grå till färgen,har den faktiskt kvar i ngn gömma här.Det var Mr Rudling själv som tog hem den till mig för att visa vad han kommit på.Roliga tider faktiskt.

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Fri Jan 20, 2017 13:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
[Jo jag vet att detta sen drog iväg som en löpeld bland oss "nördar",Göran och jag pratade en hel del om detta.[/quote]

Hos en av mina kompisar nöjde han (Göran) sig med att dra ner kryss-skruvar i den splitternya parketten, när han installerade Sara högtalarna...

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
PostPosted: Fri Jan 20, 2017 13:48 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Tendaberry wrote:
[Jo jag vet att detta sen drog iväg som en löpeld bland oss "nördar",Göran och jag pratade en hel del om detta.
Hos en av mina kompisar nöjde han (Göran) sig med att dra ner kryss-skruvar i den splitternya parketten, när han installerade Sara högtalarna...[/quote]
Är/var det en ny Linnkund som inte var invigd i dessa "häxkonster" så måste han/hon fått ett spel om leverantören började dra ner skruvar i ett nytt golv :mrgreen: .

Kommer ihåg den varianten nu då du skrev om det,som sagt En Kul Tid.

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Fri Jan 20, 2017 14:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Foundation First wrote:
Ang rörisolering så skulle den anbringas lite snett från golv till undersida Lackbord precis så den kippade fast.Min var grön eller grå till färgen,har den faktiskt kvar i ngn gömma här.
Jepp, lite snett lät bäst och det gällde att få anläggningstrycket upp emot Hyllan lagom stort.

De var liknande detta
http://www.clasohlson.com/medias/sys_ma ... 695454.jpg


Top
   
PostPosted: Fri Jan 20, 2017 14:21 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Mar 25, 2007 23:23
Posts: 245
Location: Västerbotten
Skriver man på och läser på ett forum som selleri så är man nog nörd men att vara nörd gör en garanterat lyckligare. Personligen så är jag musiknörd, hifinörd, fotbollsnörd och fiskenörd. Fyra intressen jag snöat in på och gjort mig till en lyckligare människa. Men det finns ju människor som inte nördar in sig på någonting dom tycker jag synd om. Mitt råd till dom bli nörd du lever bara en gång :)


Top
   
PostPosted: Fri Jan 20, 2017 14:31 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
Jag har också några intressen där jag nördat ner mig, vet inte vilka områden där jag stött på värst nörderi.

Hifi, kan på något sätt förstå,, många teorier och olika tekniska lösningar.
Foto, väldigt likt hifi, fast ytterligare en dimension med människor som dels livnär sig på resultatet, dels är eller vill vara konstnärer och få bekräftelse från andra.
Kaffe,, kanske värsta sorten! Känns som att man direkt är nere på en nivå där vi snackar hänga kablar i tvinnat minkhår och aldrig röra sig snabbare än 0.1 m/sekund i ett finljusterat lyssningsrum! Totalt krig!

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
PostPosted: Fri Jan 20, 2017 16:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Light Head wrote:
Jag har också några intressen där jag nördat ner mig, vet inte vilka områden där jag stött på värst nörderi.

Hifi, kan på något sätt förstå,, många teorier och olika tekniska lösningar.
Foto, väldigt likt hifi, fast ytterligare en dimension med människor som dels livnär sig på resultatet, dels är eller vill vara konstnärer och få bekräftelse från andra.
Kaffe,, kanske värsta sorten! Känns som att man direkt är nere på en nivå där vi snackar hänga kablar i tvinnat minkhår och aldrig röra sig snabbare än 0.1 m/sekund i ett finljusterat lyssningsrum! Totalt krig!
Don't get me started on coffee :wink:

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
PostPosted: Fri Jan 20, 2017 16:56 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Light Head wrote:
Jag har också några intressen där jag nördat ner mig, vet inte vilka områden där jag stött på värst nörderi.
Kaffe,, kanske värsta sorten! Känns som att man direkt är nere på en nivå där vi snackar hänga kablar i tvinnat minkhår och aldrig röra sig snabbare än 0.1 m/sekund i ett finljusterat lyssningsrum! Totalt krig!
:mrgreen: Ändå undrar jag som är från norr,Ute i naturen,kanske vårvinter,sol,öppen eld,nykokat kaffe över elden, en klassiker som få säger nej till här uppe.
Undrar var detta i nivå skulle placera sig bland tvinnat minkhår 8) .

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Fri Jan 20, 2017 17:04 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
Angående kaffe, Alla verkar anse att alla andra alltid har fel! Kan bero på att det är ett komplicerat hantverk att ta fram en perfekt espresso varje gång och alla hittar sin väg?

Då föredrar jag hifi!

För tillfället dricker jag perkulatorkaffe, färdigmalet Arvid Nordkvist Kok. Annars blir det espresso, bönor jag blandat själv från lite olika varianter. Males och skall inom 10-15 sekunder efter malning börja ta emot hett vatten.


Hifi ger mer och får man hjärtklappning så beror det oftast bara på vanlig upphetsning och inte koffein.

Nörderi för många men jag ställer mina vinyl i bokstavsordningning, och en nivå lägre ner i kronologisk ordning. Om jag har dubbletter så hamnar de i också kronologiskt om det går, eller i bokstavsorordning för landet de givits ut i.

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
PostPosted: Sat Jan 21, 2017 10:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Quote:
Nerdpubliken är den bästa publiken!
Quote:
Nerds rule the world!
Två citat från konserten We Come In Peace med Göteborgs symfoniker.


Top
   
PostPosted: Fri Jan 27, 2017 18:46 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Jul 29, 2005 00:55
Posts: 254
Light Head wrote:
Males och skall inom 10-15 sekunder efter malning börja ta emot hett vatten.
DET är nördigt!

18 sekunder och man måste börja om! 8)


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited