selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 01:29

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Thu Jan 19, 2017 11:33 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
Vad är ditt absolut nördigaste du gjort eller resonemang du har?

Man tycker väl inte att det är något konstigt,, för visst låter det så mycket bättre med en apparatsladd för 5000:- än den medföljande.... och det skall vara hemmagjord gummimatta till svarven, Ikeas runda bordstabletter, man klipper bort överflödigt i utkanten, och tar upp ett hål för axeln. Men glöm för tusan inte att det MÅSTE vara de gröna! Blå blir för lite bas, och de svarta tappar all diskant!

Det nördigaste jag hört talas om var en bekant som köpte någon sorts spikes för sina högtalarakablar som skulle eliminera den enorma påverkan som armeringsjärnet hade i golvet.


Så,, hur nördig är du??

Jag själv? Just nu bekymrar jag mig mest för att min lägenhet är ojordad...

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
PostPosted: Thu Jan 19, 2017 12:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Just nu håller jag och några kompisar på och jämför olika eluttag (vägg). Senast jämförde vi 3 st.: Manufactum, HMS och Furutech Rhodium. Skillnaderna var häpnadsväckande stora och kan absolut jämföras med byte av signal- eller högtalarkabel. Överraskande nog var den billigaste (Manufactum https://www.manufactum.de/steckdose-dur ... =steckdose ) bäst. De andra 2 hade helt olika karaktär, men Manufactum hade den bästa "grooven" med bred marginal. Den saknade dock en del i upplösning jämfört med de andra. Sedan gick det vidare med att testa olika smältsäkringar (glöm automatsäkringar!). Även där var det stora skillnader och en av dem i kombination med Manufaktum-vägguttaget bibehöll grooven, men tillförde upplösningen från Furutech-väggutttaget. Det blir även bättre efter att man spelat in dem i minst 100 timmar.
Nördigt nog? :wink:

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Last edited by Tendaberry on Thu Jan 19, 2017 16:35, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Thu Jan 19, 2017 12:59 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
Gränsfall till seriöst! :wink:

Men, alltså,, jag är skeptiker! Ändå är jag intresserad, vill iofs ofta leta fysiska bevis. Hur skulle man mäta resultatet? Oscilloskop för att se hur spänningen från nätet påverkas i Hz?

När jag flyttade in hör i lägenheten så kopplade jag bara in allt, behövde musik! För att må bra helt enkelt... tänkte inte på sådan trivial faktor som fas! Häromkvällen tog jag tag i mig själv, kollade fas och det var fel till både DS och I.

Lite lustigt, en polare var på besök en vecka tidigare. Vi lyssnade på musik och han hade lite klagomål på att det lät något "dovt, luddigt, otydligt...". Nu när jag vänt kontakterna rätt så är det ett helt annat ljud!

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
PostPosted: Thu Jan 19, 2017 15:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Light Head wrote:
Men, alltså,, jag är skeptiker! Ändå är jag intresserad, vill iofs ofta leta fysiska bevis. Hur skulle man mäta resultatet? Oscilloskop för att se hur spänningen från nätet påverkas i Hz?
Enl min erfarenhet är det bara dumt att lägga tid på att försöka leta fysiska bevis, då många har försökt under massa år.

När jag hörde Ivor första gången för 30år sedan berätta om hans försök att förbättra sin skivspelare som sedan blev LP12, tänkte jag...hur svårt ska det vara.
Numera efter att själv testat vet jag. Tokdämpar man tolvan blir det bara sämre, trots att det BORDE vara bättre.

"the only rule is, there are no rules"


Top
   
PostPosted: Thu Jan 19, 2017 15:22 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Mar 25, 2007 23:23
Posts: 245
Location: Västerbotten
Har för mig att jag läste någonstans att någon lagt engångs plastmuggar mellan högtalarkablarna och golvet och att det blev en förbättring ljudmässigt. Det är nog det nördigaste jag hört talas om :D


Top
   
PostPosted: Thu Jan 19, 2017 15:25 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
musikpolisen wrote:
Har för mig att jag läste någonstans att någon lagt engångs plastmuggar mellan högtalarkablarna och golvet och att det blev en förbättring ljudmässigt. Det är nog det nördigaste jag hört talas om :D

Kanske samma kille jag hörde om, innan hans beställning av spikarna?

Men borde inte plastmuggar bli perfekta absorbenter och vidarebefordra vibrationer till kabeln?

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
PostPosted: Thu Jan 19, 2017 16:25 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
Spelar det någon roll om man har en äldre typ av säkringar i keramik, eller skall man uppdatera till moderna automatiska?

Proppskåpet är en äldre typ med plats för typiska keramikproppar av skruvtyp.

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
PostPosted: Thu Jan 19, 2017 16:43 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Har bara erfarenhet av keramiksäkringar,dom flesta verkar vara överens om att de är att föredra.Har en kompis som köpte keramiksäkringar med koppartråd och där han testat,hos sig själv och andra så har det tydligen blivit mycket bättre.
Har inte lyssnat än på det själv så om han känner sig manad så får han själv berätta.Tror dom kostade ngr hundra per styck.

En annan köpte en snabbsäkringsmodul avsedd för Musik/Hifibruk,har inte gjort ngn A-B jämförelse där så kan inte ge ngt omdöme.

Ang keramiksäkringar,då du byter putsa rent kontaktytorna även bottenpluggens yta,efterdra även bottenpluggen,slå av huvudströmbrytaren innan detta arbete 8) även så det inte blir ngn gnistbildning då du skruvar i den putsade säkringen....bättre kontakt då mm.

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Thu Jan 19, 2017 16:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Light Head wrote:
Spelar det någon roll om man har en äldre typ av säkringar i keramik, eller skall man uppdatera till moderna automatiska?

Proppskåpet är en äldre typ med plats för typiska keramikproppar av skruvtyp.
Det var jag som var litet otydlig: jag menade, glöm automatsäkringar. Bäst låter de gamla keramiksäkringarna av skruvtyp. Prova några olika fabrikat, om du hittar. Lindner lät bäst här, speciellt serinummer som börjar med 50...
Alla var för övrigt 16 A. Bäst är naturligtvis en dedikerad elledning direkt från proppskåpet.

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
PostPosted: Thu Jan 19, 2017 17:17 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Ang nördighet,men jag tror man måste ner på den nivån för att "Kräma" ur det sista då allt annat är gjort.Det är mao en process på kanske ngt/ngr år innan man når dit.

Slutet 80-talet,rum 38 kvadrat,LP12,LK1/Dirak,LK280/Spark,Linn Kan biwire.

1.Då Kanburkarna var optimalt placerade,jag menar verkligen optimalt (Jobbade med dom under 1år då och då).
Då borrade jag genom parketten och drog Fransskruvar direkt ner i betongsulan utan plastplugg,ställde Kan-stativen på fransskruvarna.Hade jag vetat skillnaden så hade jag gjort detta tidigare :shock: :P .Detta var en hyresfastighet men fastighetsskötaren gav tillåtelse,han sa att jag lägger igen det med parkettspackel då du flyttar.....kan det ha att göra med att vi båda åkte MC :mrgreen: .

2.Samma system,lufthängde Linn K20 högtalarkablarna ut från slutsteget till in i Kan-burkarna.Dom rörde varken hylla,vägg,golv eller stativ.
Satte knappnålar i mellanrummet mellan ledarna som sen stacks in i väggen,hade en lintapet för dämpning av betongväggarna.
Har läst nu på Naimforumet att fler och fler börjar göra ngt liknande,framförallt upplever dom skillnad om inte högtalarkablarna ligger direkt på golvet.Var nog 25-27år före i tid :mrgreen: .
Vet inte om det skrivits ngt om detta på Linnforumet i England.

Inte lika stor skillnad som exempel 1,men en skillnad blev det.Många som lyssnade hos mig på den tiden började ofta titta runt för att undra var subben var placerad.Dessa Linn Kan fyllde hela det 38 kvadratsrummet med musik.
Men det systemet var optimerat in i minsta monekyl avseende ALLT,möblering...ja Allt.

Härligt med nördvarning..... :wink: .

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Thu Jan 19, 2017 17:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Foundation First wrote:
Ang nördighet,men jag tror man måste ner på den nivån för att "Kräma" ur det sista då allt annat är gjort.Det är mao en process på kanske ngt/ngr år innan man når dit.

Slutet 80-talet,rum 38 kvadrat,LP12,LK1/Dirak,LK280/Spark,Linn Kan biwire.

1.Då Kanburkarna var optimalt placerade,jag menar verkligen optimalt (Jobbade med dom under 1år då och då).
Då borrade jag genom parketten och drog Fransskruvar direkt ner i betongsulan utan plastplugg,ställde Kan-stativen på fransskruvarna.Hade jag vetat skillnaden så hade jag gjort detta tidigare :shock: :P .Detta var en hyresfastighet men fastighetsskötaren gav tillåtelse,han sa att jag lägger igen det med parkettspackel då du flyttar.....kan det ha att göra med att vi båda åkte MC :mrgreen: .

2.Samma system,lufthängde Linn K20 högtalarkablarna ut från slutsteget till in i Kan-burkarna.Dom rörde varken hylla,vägg,golv eller stativ.
Satte knappnålar i mellanrummet mellan ledarna som sen stacks in i väggen,hade en lintapet för dämpning av betongväggarna.
Har läst nu på Naimforumet att fler och fler börjar göra ngt liknande,framförallt upplever dom skillnad om inte högtalarkablarna ligger direkt på golvet.Var nog 25-27år före i tid :mrgreen: .
Vet inte om det skrivits ngt om detta på Linnforumet i England.

Inte lika stor skillnad som exempel 1,men en skillnad blev det.Många som lyssnade hos mig på den tiden började ofta titta runt för att undra var subben var placerad.Dessa Linn Kan fyllde hela det 38 kvadratsrummet med musik.
Men det systemet var optimerat in i minsta monekyl avseende ALLT,möblering...ja Allt.

Härligt med nördvarning..... :wink: .
Man undrar ju hur det hade låtit med en Harmonihylla...

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Last edited by Tendaberry on Thu Jan 19, 2017 19:46, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Thu Jan 19, 2017 18:15 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Aug 26, 2005 14:15
Posts: 315
Location: Luleå
Första jag hörde var att det var skillnad hur man vände apparatsladden i vägguttaget...... kan ju inte göra någon skillnad.....
Sen högtalarkablarna ska vara riktade..... kan ju inte stämma
Vad apparaterna står på...... helt omöjligt att det kan göra någon skillnad.....
Men sen då.... switch,router,nas, nätverkskablar..... det är ju digitalt för böveln.....

Behöver jag tillägga att jag har fått äta upp alla mina förutfattade meningar.... allt gör skillnad.... vissa grejor gör små skillnader, vissa större!
En hel del av testerna har varit blindtester.

Min uppfattning är att våra öron är ett oerhört fint instrument, som kan uppfatta skillnader som inte ens går att mäta.

Sen hur långt man vill gå i sitt nörderi är ju upp till var och en :D
Jag har inte gått fullt ut.... ÄN :lol:
(kommer nog inte göra det heller.... men ganska långt)

_________________
Vardagsrum: Anthem Avm 70, Akubarikar/A, JL E112 sub, Linto
Lp12, Akito II/B renoverad hos Linn, Karousel, Kore, Trampolin, Radikal, Koil

Lk 1,Tunebox, Lk 2, Lk 280, Lk 280 spark, Kaber

, Lingo 1


Last edited by Stigo on Thu Jan 19, 2017 18:21, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Thu Jan 19, 2017 18:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Foundation First wrote:
"...drog Fransskruvar direkt ner i betongsulan..."
Jasså var det du som gjorde det. Hörde om det någon gång kring 1995. :D


Top
   
PostPosted: Thu Jan 19, 2017 18:27 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Tendaberry wrote:
Foundation First wrote:
Man undrar ju hur det hade låtig med en Harmonihylla...
Precis,men jag tror att om man optimerar utifrån det som är tillgängligt vid den tiden eller nu,är Attention To Detail så når man mycket långt.
Min erfarenhet är att många köper en hylla och placerar den utan att tänka på att exempelvis, testa var på parkettplankan det spelar bäst.
Bakre respektiva främre ben ska stå på samma planka så att inte skarven i längsled gör att bakre eller främre benen hamnar på olika plankor.Detta hörs speciellt tydligt på LP12'an.Dragning av ben,trafons/nätdelensstrålning mm mm.Kabeldragningen,mkt viktigt osv.

På den tiden gällde ju ursågade Ikea Lackbord,med tanke på golvets utformning så blev det ibland bättre med små muttrar under benen mot golv.Hur hårt man drog benen osv,allt påverkade.Ikea Lack räcker ju långt än idag faktiskt,speciell om man har kvar bord från den tiden då dom höll bättre kvalitet.

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Thu Jan 19, 2017 18:47 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Roland wrote:
Foundation First wrote:
"...drog Fransskruvar direkt ner i betongsulan..."
Jasså var det du som gjorde det. Hörde om det någon gång kring 1995. :D
:oops: :oops: :roll: :mrgreen: Oj då,vet inte exakt men drog dedikerad lina från proppskåpet våren 1987,kan ha varit våren 1986 så någon gång hösten 1988,våren 1989 senast borde detta ha gjorts.
Köpte Isobarik av Per,Fru Musica i Umeå våren 1991 och då hade jag haft fransskruvarna ganska länge.

Kan ju varit jag men rykten går ju fort i Linn-världen så det kan ha varit ngn annan också.Bor du runt Stockholm för jag pratade mkt om detta med Göran Rudling och Kalle på High Fidelity på den tiden,tror Kalle började där 1989.

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited