selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 01:42

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
PostPosted: Mon Jan 09, 2017 22:05 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Sat Jan 07, 2017 06:01
Posts: 5
Vet inte om det finns en tråd om detta redan men jag slänger ut en ny. Skaffade Chromecast och är positivt förvånad över kvaliteten på ljudet. Har stora svårigheter att höra skillnad på CD när jag växlar mellan AUX och CDn. Kopplade in den med phono till rca (ingen optisk in på stereon). Testade med lite olika från Spotify och mina CDs, Dark Side Of the Moon, Hell Freezes over SACD, Thriller 25 och Abbey Road. När man växlar kan man tycka sig höra en skillnad precis efter växlingen men det beror nog mest på att det växlar över med "slow muting". Efter en tiondel låter det likadant, detaljer, bas, diskant, röst o s v. Ingen skillnad jag kan peka på direkt.
Nu är ju detta jättetrevligt men samtidigt inser jag att det måste bero på min förhållandevis enkla utrustning. Kör en Linn Classik K med trevliga Sonab OA12.3 renoverade enligt konstens regler. Låter tillräckligt bra för mig, gillar ljudet. Kan dock behöva lite mer bas vi låg volym.
Men nu kan jag inte släppa den gnagande tanken på hur en uppgradering skulle låta. Jag har inga direkta referenser som jag hört spela bättre, men det finns säkert hur mycket som helst i dag.
Så om någon vill ge mig seriösa tips så tages de tacksamt emot. Budgeten är begränsad och med tanke på vad jag gett för utustningen en gång så slår vi till med max 10'. Gärna beg.
Tänker mig i första hand en enhet med motsvarande funktioner men med hörbar förbättring totalt sett. En fördel om ni hört någon liknande kombo alltså. Vill behålla det lilla formatet på enheten och eftersom Chromecast verkar funka fint så behövs inte streaming.
Jag förstår också att någon kommer att ha synpunkter på Sonabhögtalarna, med "rätt" inspelningar låter de ljuvligt och jag tycker de funkar till det mesta. Men är öppen även här om ni föreslår ngt bättre t e x direktstrålande Linn av något slag.

Anledningen att jag slänger ut frågan i detta forum är naturligtvis Linn. Min Classik tuffar vidare och är gedigen. Känns som jag vill behålla märket. Jag har full förståelse för er med utrustning för det mångdubbla men jag gillar value for money. Vet inte om det rimmar med Linn men hoppas på guldkorn. Tackar på förhand de som orkat läsa igenom!
///Anders


Top
   
PostPosted: Mon Jan 09, 2017 23:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Välkommen till selleri Anders!

Chromecast Audio är en trevlig produkt. Använder själv en sådan och den blev mer pålitlig med ethernet jämfört med WiFi.

Mitt tips till dig blir en Sneaky Music DS. Läs på om den produkten kan vara något för dig. Brukar då och då gå att hitta på begagnatmarknaden och inom din budget med god marginal.

http://docs.linn.co.uk/wiki/index.php/S ... t_Products


Top
   
PostPosted: Tue Jan 10, 2017 07:29 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jan 29, 2005 23:36
Posts: 156
Location: Luleå
Sneaky DS eller Majik DS känns som bra ställen att börja. Bör gå att hitta för 6-7 tusen.

Sen kan ett dedikerat slutsteg vara trevligt, till exempel LK140, 2250 eller något äldre steg (LK280?). 3-6 tusen ska räcka för att hitta nåt bra.

På sikt kanske det sen är vettigt att byts Classik mot ett rent försteg. Om du nu inte använder CD och radio i den, i så fall blir det knepigare.

_________________
EADSM & LP12 (Ittok II, Karma, Lingo I) - AEB 10 - 2xC4200/D - Keltik

TV: Apple TV - Sneaky DSM - Unik

Kök: Sneaky DS - Majik I - 2x LK100 - Kaber

Kontor: Sneaky DS - 5110


Top
   
PostPosted: Thu Jan 12, 2017 18:44 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Sat Jan 07, 2017 06:01
Posts: 5
Roland wrote:
Välkommen till selleri Anders!

Chromecast Audio är en trevlig produkt. Använder själv en sådan och den blev mer pålitlig med ethernet jämfört med WiFi.

Mitt tips till dig blir en Sneaky Music DS. Läs på om den produkten kan vara något för dig. Brukar då och då gå att hitta på begagnatmarknaden och inom din budget med god marginal.

http://docs.linn.co.uk/wiki/index.php/S ... t_Products
Tack, trevligt forum!

Skall kolla Sneaky.
//A


Top
   
PostPosted: Thu Jan 12, 2017 18:49 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Sat Jan 07, 2017 06:01
Posts: 5
Tack, det finns onekligen alternativ! Osäker på om jag vill skippa CD helt ännu dock.
//A


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited