selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 17:33

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sun Jan 08, 2017 02:01 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Måste bara lägga en adress till ett sanslöst system, som samtidigt har ett grundtänk som jag vet Pekka71 har argumenterat för pga egna dragna erfarenheter.
Har själv också samma erfarenheter när det gäller 12'ans placering,det är, ju mer man tynger ner racken som 12'an står i så händer det ngt negativt i 12,ans förmåga att leverera musikaliskt och med timing,energi,driv mm.
Många gånger är det både praktiskt och kanske även ekonomiskt omöjligt att ha ett ensamt rack för 12'an,MEN....pratar vi optimal optimering så........ 8)

Här har denna kille annamat samma tänk,har ett separat Naim Fraim-rack för 12'an med bara Linn Klimax Radikal längst ner.Är inte helt uppdaterad men tror att ett sånt rack ligger i någonstans i 40 000:- nivån (korrigera om ni vet) kan vara mer också.Så Pekka71, du verkar ligga i rätt tänk där.

Scrolla uppåt på sidan och njut.
Det är Naim Statement slutsteget ni ser i mitten,övrig toppelektronik i bortre Naim Fraimracket.Han har då han byggde huset dragit rör i golvet så högtalarkablarna går i dessa och kommer upp bakom högtalarna.Som han säger,då slipper jag se alla svarta lådor då jag lyssnar på musik.
Trots att han har Naims toppburk 800'an så anser han sig "behöva" en sub,enligt honom så blev den över från en hembioinstallation.Men subben levererar tydligen bara lite i mellanregistret,det kommer ingen bas från den.
Ngt annat intressant,han har bytt ut Linns Silver kablar från Urikan till Chord Music kablar istället, som enligt honom i det systemet levererar på en mkt bättre nivå.En tanke som en här i bekantskapskretsen kanske kan vara intresserad av att prova....vi får se.

Tillägg från ägaren av systemet.

Varyat: The LP 12 is stunning, especially when i changed the interconnects from original Linn silvers to Chord Music, Its fabulus! With the Music the Lp 12 is compleately transformed. Faster, more natural, more fun, more live feeling....
The n-sub is set on 40 hz (I am away so I cant see the other settings)-
Hungryhalibut: Thank you! Yes I am glad to "hide" the boxes a little bit.  Made a lot of planning when I builded the house. I put pipes in the concrete so I could fit the speaker cables. You can see they come up behind the speakers.
The n sub is there but you cant hear it. In some way it cleans up the midrange and higher frequensies, it doesn´t  give any bass. From the biginning I had the n sub to a 5.1 system but I have discovered that it improves the sound even in my new system, so it have to stay
/Ulrik

Nåväl,....varsågod....scrolla uppåt,närbild på puppan högre upp mm

http://forums.naimaudio.com/topic/syste ... 7579693647

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Last edited by Foundation First on Sun Jan 08, 2017 10:43, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Sun Jan 08, 2017 10:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Snyggt, men en Harmonihylla istället skulle nog sitta fint.


Top
   
PostPosted: Sun Jan 08, 2017 10:44 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
HCL wrote:
Snyggt, men en Harmonihylla istället skulle nog sitta fint.
:wink: :mrgreen: :mrgreen:

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Sun Jan 08, 2017 11:05 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Måste bara bryta in och berätta,köpte en hifipryl för ngr månader sen av en kille i Norrköping.Han kör Naim och hade sett en tråd på Naimforumet om det stora slutsteget ni ser i mitten på systembilden.....Naim Statement.
Det var en fru som hade köpt en födelsedagspresent till sin man,presenten var nya slutsteg till hembiosystemet.
Ni kanske anar vart jag är på väg :mrgreen: ,presenten var 7....jo 7 nya Naim Statement slutsteg till hemmabion.
Tänk bara att fixa strömmatningen,förrutom platsen de tar upp i rummet.Det måste ju vara en slottsal.....minst.

Tänkte först att det var ett 1:a Aprilskämt,men det var på riktigt.Själv har jag aldrig ens fått en pick-upskruv i present till mitt hifi/musikintresse :evil:

Vet ngn här hur mkt ett Statement-steg tar i ström?

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Sun Jan 08, 2017 14:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
.. 7 Naim Statemen i present ...

Det minst negativa jag lyckats locka fram är nog:

"dom är fula (högtalarna), men det är trevligt med musik och subben behövs..."


Top
   
PostPosted: Sun Jan 08, 2017 15:05 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
HCL wrote:
.. 7 Naim Statemen i present ...

Det minst negativa jag lyckats locka fram är nog:

"dom är fula (högtalarna), men det är trevligt med musik och subben behövs..."
Tänk handlaren som får in en kvinnlig kund som beställer 7 Statement,undrar om han trodde att ordern var på riktigt de första dagarna :mrgreen: Han kunde nog ta semester 6mån...minst efter den affären var i hamn.Som jag sa tidigare,skulle vara intressant att få en redogörelse över hur dom löste strömförsörjningen.

Känner till en kille som kör Statement i Sverige,han har också byggt huset med tanke på musiksystemet.

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Sun Jan 08, 2017 18:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Hur bra är Naim Statement då?
Någon som jämfört?

Sedan är det bedrövligt hur det slarvas med citeringen på hifi-forum.
ALLA citerar hela inlägget, bara för att skriva en one-liner.
Inte ens då det är massa foton tänker man till utan det ska citeras hela inlägget. O sedan kommer nästa och fortsätter...Bedrövligt slappt.
Resultatet blir ett grymt svårläst forum, samt att man behöver scrolla som en tok för att hoppa över allt man redan läst en gång.


Top
   
PostPosted: Sun Jan 08, 2017 23:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Sedan är det bedrövligt hur det slarvas med citeringen på hifi-forum.
ALLA citerar hela inlägget, bara för att skriva en one-liner.
Inte jag :-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Mon Jan 09, 2017 00:04 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2010 20:00
Posts: 218
Jag skulle inte vara förvånad om ett klassiskt aktivt Linn/Naim (typ Lp12/Nac32/Naxo/Nap135/Isobarik eller Kan) klår ett passivt Naim Statement system med Ovator högtalare...när det kommer till musikglädje å stampa takten.


Top
   
PostPosted: Mon Jan 09, 2017 00:10 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Ja du Sportis,hade förväntat mig mer av dig,verkligen.Härskartekniker i sin tydlighet,ursäkta att du får ägna 5 sekunder till att scrolla.Det tog mig betydligt längre tid till att försöka bidra med ngt kul till forumet,det är sånt här som dödar engagemang....otroligt.

Säger inte att det är så,Men...har du tänkt tanken att jag eller andra kanske inte vet hur man klipper ut från andra sidor.Ska vi då avstå/inte våga bidra för att det inte passar dig.Riskera att bli påhoppade av ngn som genom åren skaffat sig en position på forumet genom att alltid framstå som experten.

För ngn vecka sedan var det en annan forummedlem som bad om ursäkt för att han inte visste hur man delciterade,ska vi ha det så.......ett dött forum där folk inte känner engagemang/lust att bidra pga såna knäppar på näsan,Skäms.
Tänk ngn som är ordblind och inte vågar bidra för risken att bli ifrågasatt,så kallade språkpoliser är ju inte ett ovanligt fenomen på forum.

Orkar du inte scrolla 5 sekunder så ser jag helst att du inte besöker mina trådar,vill du bidra till ngt positivt är du välkommen,har jag varit tydlig nog.

Sen,det är alltid kul att ta del av entusiasters strävan framåt i sitt intresse,ibland på en nivå som många av oss andra inte kommer att komma upp till.
Jag vet nog vad du försöker få fram mellan raderna det du började ditt senaste inlägg med,du kanske själv ska ta och svara på det.

Säger igen........ OTROLIGT.

Ett ex,vet att för ngt/ngr år sen så hittade ngr medlemmar här en en hemmaswitch som var bättre än den vanligt förekommande Netgear.De valde att inte gå ut med det på detta forum för att inte bli påhoppade/klappade på huvudet mm av vissa......ja du förstår vad jag menar.Förlorarna blev ju alla forummedlemmar som inte fick info för att utveckla/optimera sitt system.

Så Sportis,med tanke på din kommentar i en annan av mina trådar,tro mig du och din grupp är DEFINITVT inte de enda som testar allt och fortsätter göra så.Tyvärr pga sånt här så kommer det inte övriga forumkamrater till dels.
Trodde faktiskt inte då jag återvände efter 4,5år att jag efter ngn vecka skulle behöva sitta på mobilen och knacka ner ett sånt här inlägg
Vill du och din "grupp" om du förstår symboliken vara det allt utgår ifrån,fortsätt gärna med det men då skulle jag önska att du undviker mina trådar som är så besvärliga/tar för lång tid i din stressiga tillvaro.

Vänligt men bestämt
Foundation First

Är det så ett levande forum ska fungera

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Mon Jan 09, 2017 00:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Foundation First wrote:
Vänligt men bestämt
Foundation First
Min mor som arbetade på en ekonomiavdelningen råkade en gång underteckna ett kravbrev pga sen betalning med "Men vänliga hälsningar" :-)

Du har rätt i sak. Samtidigt är det så enligt min mening att de allra flesta, inkl Sportis, försöker hålla en god ton. Hur man uppfattar en given text beror naturligtvis på både avsändare och mottagare, i viss mån kan man ju välja hur man uppfattar ett inlägg. Själv har jag trampat i klaveret åtskilliga gånger med att överreagera, samtidigt har en del kommentarer på detta forum varit ganska "von oben" i sin karaktär och vissa saker ska man helst inte diskutera.

Språkpoliser och sådana som värnar om "formalia", tyvärr har jag även tillhört dessa men det har jag släppt. Det leder lixom ingen vart att påpeka språkliga misstag.

Trots detta skulle jag dock ändå vilja dra en lans för att anstränga sig lite när det gäller citeringen. Precis som när man talar med någon IRL så gäller det att göra sig förstådd. Motsatsen är att bli missförstådd och det är inte heller kul, jag vet av egen erfarenhet.

Men - tycker man inte om vad någon skriver, skit i det.

För övrigt är det intressant att läsa om såväl Naim som JBL, härligt med lite andra vinklar än hur många papperslappar man ska ha under fötterna på en Klimax DS!

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Mon Jan 09, 2017 02:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Foundation First, det var värst vad du vevar på :D
Men ok, skulle varit tydligare med att jag avsåg naimforumets länk du klippte in. (Tråden om System 2017) Är ju DÄR alla bilder finns som upprepas gång på gång...inte här 8)


Top
   
PostPosted: Mon Jan 09, 2017 07:29 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
sportbilsentusiasten wrote:
Foundation First, det var värst vad du vevar på :D
Men ok, skulle varit tydligare med att jag avsåg naimforumets länk du klippte in. (Tråden om System 2017) Är ju DÄR alla bilder finns som upprepas gång på gång...inte här 8)
Vet precis vad du syftade på,läs lite noggrannare så ser/förstår du sammanhanget.Och Sportis,använd inte sådan argumentationsteknik igen som jag kommenterade i mitt förra inlägg till dig...ironisera,lätt förlöjliga för att försöka marginalisera.Jag vevar INTE på,det tog 6 timmar från ditt inlägg till mitt svar/inlägg.
Hade jag svarat på en gång...., hade jag kanske vevat på.

Jag sa det som behövde sägas,ta åt dig det och bearbeta det.Är det ngt du vill utveckla så ta det via PM.Trådar ska inte förstöras av sånt här.

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Mon Jan 09, 2017 14:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Ok, jag skulle svarat på ditt inlägg utan smilisar. Ursäkta för det!

Men ärligt förstår jag inte.

Jag ställde en uppriktig fråga utan undertoner - hur bra är Statement. Jag springer på alla hifimäsor/butiker men ingen har kunnat dema.
Klart jag är intresserad, men inte att bråka. Jag gilar Naim o köpt flera av deras topmodeller, jag ville bara ha intryck.

Avseeende citeringen - varken jag ellar du har väl postat i tråden på naimforumet? Och här har väl ingen tråd funnits med massiv citering?
I en smartphone blir det jobbigt med citeringar, speciellt om stora bilder finns med. Tycker jag, alla behöver inte hålla med. Flera forum har därför nu börjat begränsa citeringsmöjligheterna


Jag skickar mitt nummer i PM och så ringer du mig så vi kan klara ut allt detta och du får även berätta om det är annat du är upprörd över så reder vi ut det med.
Jag har inga problem att backa om du förklarar.
Ok?


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited