selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 23:45

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 131 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 69 Next
Author Message
PostPosted: Fri Mar 24, 2017 14:20 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
Kan någon ge en kortfattad beskrivning på varför det är skillnad på olika switchar, och resultatet man får ut i högtalarna..?

Det är ju lite samma tankevurpa som det alltid varit, för mig, att digitalt ÄR digitalt och har inget med musikalitet att göra. Om det blir fel så tar en buffert hand om sakerna tillsammans med protokollet.

Är det olika kvalitet på mjukvara som kopieras? Jag skulle bestämt säga "Naj!" Men det är ju pga min grundläggande okunskap i ämnet.

Digitalt, så kommer allt i den ordning det skickats, NAS skickar bara digital information.

Det är intressant, även om jag nog framstår som både skeptisk och naiv!

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
PostPosted: Fri Mar 24, 2017 14:29 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
Light Head wrote:
Kan någon ge en kortfattad beskrivning på varför det är skillnad på olika switchar, och resultatet man får ut i högtalarna..?

Det är ju lite samma tankevurpa som det alltid varit, för mig, att digitalt ÄR digitalt och har inget med musikalitet att göra. Om det blir fel så tar en buffert hand om sakerna tillsammans med protokollet.

Är det olika kvalitet på mjukvara som kopieras? Jag skulle bestämt säga "Naj!" Men det är ju pga min grundläggande okunskap i ämnet.

Digitalt, så kommer allt i den ordning det skickats, NAS skickar bara digital information.

Det är intressant, även om jag nog framstår som både skeptisk och naiv!
Jag hade också den förutfattade meningen tidigare innan jag bytte till denna Cisco switch för att bara köra audiodelen med den, tidigare så körde jag hela nätverket via en Netgear 24 portars Level 3 switch och det presterade ju bra, men när jag bytte till denna switch så blev det bara så mycket bättre, jag kan inte heller riktigt förstå varför ettor och nollor kan låta bättre med andra grejer, det är ju ändå bara ettor och nollor som skickas från a till b. Eftersom jag har en relativt stor NAS som är utrustad med 4 nätverksportar så kan jag fortfarande skicka filerna till Nasen med bra hastighet (1Gbit) men till streamern så går det bara med 100Mbit uppkoppling.

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
PostPosted: Fri Mar 24, 2017 14:44 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Light Head wrote:
Kan någon ge en kortfattad beskrivning på varför det är skillnad på olika switchar, och resultatet man får ut i högtalarna..?

Det är ju lite samma tankevurpa som det alltid varit, för mig, att digitalt ÄR digitalt och har inget med musikalitet att göra. Om det blir fel så tar en buffert hand om sakerna tillsammans med protokollet.

Är det olika kvalitet på mjukvara som kopieras? Jag skulle bestämt säga "Naj!" Men det är ju pga min grundläggande okunskap i ämnet.

Digitalt, så kommer allt i den ordning det skickats, NAS skickar bara digital information.

Det är intressant, även om jag nog framstår som både skeptisk och naiv!
Läs hela denna tråd från början,samt på sida 1 har du adressen till huvudtråden på Naimforumet,läs där Simon in Suffolks inlägg,det är den närmaste förklaring du kan få.
Simon är den hela Naimforumet frågar ang dessa frågor,skicka honom en fråga han svarar alltid.

All denna info finns tidigare i denna tråd.

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Fri Mar 24, 2017 14:50 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
Ja, såklart,, men Iom att jag är en naiv, ifrågasättande "nybörjare" så tänkte jag att ni som är otroligt mycket insatta i ämnet, kunde sammanfatta. Det där med att uppfinna hjulet igen känns lite för tidsödande helt enkelt.

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
PostPosted: Fri Mar 24, 2017 14:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
Vad jag förstår är det inte den digitala informationen i sig som är problemet, utan det som inte är digital information i signalöverföringen. Det vill säga störningar och annat i den digitala signalen. Vilka i sin tur kan störa själva omvandlingen av ettor och nollorna till analoga musiksignaler som vi kan lyssna till. Det är i alla fall en förklaringsmodell som funkar för mig.

Sen kan man ju tycka att efter nästan 40 år borde konstruktörerna lärt sig hur man eliminerar denna typ av känslighet i apparaterna. Efter att ha upplevt förbättringen av Katalyst jämfört med min DS fanns det uppenbarligen fortfarande förbättringspotential.

Själv har jag inte orkat undersöka nätverkseffekter mer än att jag kör musiken från HP miniservern via en separat GS108T switch till mina DS:ar.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Fri Mar 24, 2017 15:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Jag inbillar att apparaterna i sig är helt ok. Problemen kommer när man kopplar ihop dom med varandra.
Nu är jag ingen expert på elektronik, men ni har säkert alla känt hur det kan pirra i fingrarna när man tar på vissa apparater, (kanske för att dom inte är jordade/dåligt jordade), eller hur man tydligt hör/ser störningar i en tv-bild om mobilen ligger på tv:n och det ringer.

Tänk er då att skicka in allt det där i en DS el. motsv, det är klart att det borde få konsekvenser.

Det är nog mycket tack vare forumet/Linns filosofi, som jag slutat leta efter vetenskapliga lösningar och nöjer mig med vetskapen att det mesta kan göra skillnad. Vilket iof inte betyder att jag inte är nyfiken på varför, men man måste ha ett öppet sinne.

Ang. digitalt ettor och nollor...
Det är spänningsnivåer, typiskt noll eller fem volt som representar ettor och nollor.
Men... på gigabitnätverk är det faktiskt inte bara två spänningsnivåer, det är fyra, eftersom gigabitnät skickar data med två "ettor/nollor" i taget. Dessutom finns där ytterligare en spänning som används för felkorrigering.
Alltså, fem små spänningsnivåer på åtta små kablar (nätverkskabel innehåller fyra par kablar), mycket kan nog ändras på vägen, med allt vad det innebär.

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
PostPosted: Fri Mar 24, 2017 16:15 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
Jo, även om det är 0-5v,, så är det ÄNDÅ en 1'a eller en 0'a?!

Eller?



Och, hänger nog inte med riktigt där,, det skickas väl inget LJUD vida router??

För då sitter det en DA där, och helt plötligt blir det komplicerat och man bör/måste synka med en bästa tänkbara klocka. Iom hur digital överföring är, så kan man bara ha en klocka,,, åt gången. Har man två så lär allt bli crap!

En klocka måste vara master, resten är slave s.a.s.?


Eller tänker jag helt fel?

(Hoppas ingen nu sätter kaffet i vrångstrupen! Jag är relativt säker på att vissa saker i kombination får resultatet att låta bättre/sämre, bara lite osäker på hur och varför....)

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
PostPosted: Fri Mar 24, 2017 16:16 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Kul att det blev lite fart i denna tråd,själv är jag rätt grön då det gäller nätverk mm,men provar mkt och har insett dess betydelse.
Det var därför jag fångade upp detta med Cisco-switchen,har sen labbat mycket med kablage,placering och andra tweaks kring detta.
Började med den i mitt hörlurssystem,där hör man direkt små skillnader,kanske pga att man har högtalarna direkt in i örat och helt opåverkad av rummets betydelse.

Då jag köpte hörlurarna tyckte jag dom spelade fantastiskt,men med Ciscon och rätt kablage samt andra tweaks så har det lyft musikåtergivningen otroligt mkt.
Det var då jag började fundera om switchar kan prestera olika i olika setups.Egentligen som ngn skrev nyss spelar det bättre är det bättre,men kul att spekulera varför.

Då det blir avancerat så är det tur att ha tillgång till Pekka71,han är makalös på detta.Han hade ett tag Sveriges snabbaste dator mm.

Ett analogt system med alla dess tweaks är ju en barnlek gentemot detta med nätverk osv,Linnofils Nas är ju tyvärr inte möjlig att få tag i längre pga utgågna komponenter,utvecklingen rusar för snabbt.

Upptäckte bla att det är inte säkert Ciscon ska anslutas i nätlisten i signalordning,där kan det vara ide att prova sig fram till i vilket kontaktuttag det presterar bäst.

För mig iaf omöjligt att förklara varför,det bara är så iaf hos mig.
Har också börjat resan att testa vilket/om det är ngn hörbar skillnad på de 8 ingångsportarna I Ciscon,för att prata datorn så är det definitivt skillnad på USB-portarna.Så med det sagt,väl värt att utforska.

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Fri Mar 24, 2017 16:23 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
Kan man arrangera en A/B test, med billigaste tänkbara switch,, typ 79:- på Rusta, med den absolut fetaste (kanske den som nämns i rubriken?) och avgöra om den ena eller andra låter bättre?

Kanske är det respektive nätdelar som stör resten av anläggningen, snarare än att ljudet förändras i själva switchen?

För om man skickar data, kontrollerar strömmen med oscilloskop så hittar jag inga fel. Inte ett endaste! (Gjorde ett sådant test när jag var med i en grupp som skulle utveckla ett digitalt interface.)

Även den billigaste kretsen fungerade perfekt. Om man såg till antal fel, och stabilitet.



Massa dumma frågor, jag vet,, men om man inte frågar så får man inget veta!

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
PostPosted: Fri Mar 24, 2017 16:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
leif_lar wrote:
Ang. digitalt ettor och nollor...
Det är spänningsnivåer, typiskt noll eller fem volt som representar ettor och nollor.
Men... på gigabitnätverk är det faktiskt inte bara två spänningsnivåer, det är fyra, eftersom gigabitnät skickar data med två "ettor/nollor" i taget. Dessutom finns där ytterligare en spänning som används för felkorrigering.
Alltså, fem små spänningsnivåer på åtta små kablar (nätverkskabel innehåller fyra par kablar), mycket kan nog ändras på vägen, med allt vad det innebär.
Vad jag förstår finns det normalt sett gott om redundans och marginaler i digitala system. Så med gott fog kan man hävda att en digital överföring är lossless så länge den funkar. När redundansen ballar ur blir det helt tyst/hack i ljudet eller svart/fryst i rutan. Frågan jag ställer mig är bara vad som händer med all övrig elektronik, när den digitala sidan får jobba häcken av sig för att hålla liv i en störig digital överföring?

I min värld borde det finnas fördelar i systemet som helhet, om man strävar efter att få till den digitala överföringen så störningsfritt som möjligt.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Fri Mar 24, 2017 16:26 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
Jag känner inte till just denna cisco, men har kollat en massa andra, cisco och annat. De flesta har ett inbyggt gränssnitt som tydligt visar statistik på antal fel, hastigheter o.dyl. På portnivå.

Man kan även analysera själva datatrafiken, antingen med mjukvara eller oscilloskop.

Det är spännande!

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
PostPosted: Fri Mar 24, 2017 16:30 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
matss wrote:
leif_lar wrote:
Ang. digitalt ettor och nollor...
Det är spänningsnivåer, typiskt noll eller fem volt som representar ettor och nollor.
Men... på gigabitnätverk är det faktiskt inte bara två spänningsnivåer, det är fyra, eftersom gigabitnät skickar data med två "ettor/nollor" i taget. Dessutom finns där ytterligare en spänning som används för felkorrigering.
Alltså, fem små spänningsnivåer på åtta små kablar (nätverkskabel innehåller fyra par kablar), mycket kan nog ändras på vägen, med allt vad det innebär.
Vad jag förstår finns det normalt sett gott om redundans och marginaler i digitala system. Så med gott fog kan man hävda att en digital överföring är lossless så länge den funkar. När redundansen ballar ur blir det helt tyst/hack i ljudet eller svart/fryst i rutan. Frågan jag ställer mig är bara vad som händer med all övrig elektronik, när den digitala sidan får jobba häcken av sig för att hålla liv i en störig digital överföring?

I min värld borde det finnas fördelar i systemet som helhet, om man strävar efter att få till den digitala överföringen så störningsfritt som möjligt.

mvh, mats

En fördel med digitalt, man kan skicka data otroligt långt utan några större problem! Analogt påverkas väldigt mycket och resultatet kan nog antas över sträcka till slut bli oanvändbart. Eller?



Kommer heller aldrig vika från, "låter det bättre, så är det bättre!" :-)

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
PostPosted: Fri Mar 24, 2017 16:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
Light Head wrote:
Och, hänger nog inte med riktigt där,, det skickas väl inget LJUD vida router??
Nej, du har rätt. Det skickas inget analogt ljud via en router. Men den digitala signalen i en router-uppkoppling kan innehålla olika mängder störningar - som kan påverka klockfunktionen, spänningsreferensen och annat i DA-omvanlingen till musiksignalen vi sen lyssnar till.

Light Head wrote:
Kan man arrangera en A/B test, med billigaste tänkbara switch,, typ 79:- på Rusta, med den absolut fetaste (kanske den som nämns i rubriken?) och avgöra om den ena eller andra låter bättre?

Kanske är det respektive nätdelar som stör resten av anläggningen, snarare än att ljudet förändras i själva switchen?

För om man skickar data, kontrollerar strömmen med oscilloskop så hittar jag inga fel. Inte ett endaste! (Gjorde ett sådant test när jag var med i en grupp som skulle utveckla ett digitalt interface.)

Även den billigaste kretsen fungerade perfekt. Om man såg till antal fel, och stabilitet.
Ditt test kan vara ett exempel på det jag försökte beskriva med det förlustfria i ett digitalt system - du hittar inga fel och konstaterar perfekt stabilitet - så länge det funkar.

Visst går det alldeles utmärkt att A/B test skillnader mellan switchar. Ändra en sak i taget bara och gör det med hjälp av en kompis som inte ska påverka om du upplever några skillnader. Skriv sen gärna här vad ni kom fram till :D .

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Fri Mar 24, 2017 16:46 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Light Head wrote:
matss wrote:
leif_lar wrote:
Ang. digitalt ettor och nollor...
Det är spänningsnivåer, typiskt noll eller fem volt som representar ettor och nollor.
Men... på gigabitnätverk är det faktiskt inte bara två spänningsnivåer, det är fyra, eftersom gigabitnät skickar data med två "ettor/nollor" i taget. Dessutom finns där ytterligare en spänning som används för felkorrigering.
Alltså, fem små spänningsnivåer på åtta små kablar (nätverkskabel innehåller fyra par kablar), mycket kan nog ändras på vägen, med allt vad det innebär.
Vad jag förstår finns det normalt sett gott om redundans och marginaler i digitala system. Så med gott fog kan man hävda att en digital överföring är lossless så länge den funkar. När redundansen ballar ur blir det helt tyst/hack i ljudet eller svart/fryst i rutan. Frågan jag ställer mig är bara vad som händer med all övrig elektronik, när den digitala sidan får jobba häcken av sig för att hålla liv i en störig digital överföring?

I min värld borde det finnas fördelar i systemet som helhet, om man strävar efter att få till den digitala överföringen så störningsfritt som möjligt.

mvh, mats

En fördel med digitalt, man kan skicka data otroligt långt utan några större problem! Analogt påverkas väldigt mycket och resultatet kan nog antas över sträcka till slut bli oanvändbart. Eller?



Kommer heller aldrig vika från, "låter det bättre, så är det bättre!" :-)
Ang analogt,definitivt.

Ang"låter det bättre,så är det bättre",definitivt :-)

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Fri Mar 24, 2017 16:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
Light Head wrote:
En fördel med digitalt, man kan skicka data otroligt långt utan några större problem! Analogt påverkas väldigt mycket och resultatet kan nog antas över sträcka till slut bli oanvändbart. Eller?
Allt är relativt. Min digitala optiska Toslink-kabel med TV-ljudet klara bara några få ynkliga meter innan den kollapsar. Mycket sämre än musiken genom 8 m högtalarkablar. Men den digitala signalen går normalt sett mycket lättare att "reparera och laga" förlustfritt, eftersom signalinformationen i form av ettor och nollor är enklare att urskilja från störningar och brus i signalen. Det gör sig inte alls lika enkelt i ett analogt system, där störningar och brus blir mycket svårare att särskilja från själva musiksignalen eftersom de ser så lika ut i frekvens och nivå.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 131 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 69 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited