selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 21:10

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 131 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 59 Next
Author Message
PostPosted: Fri Jan 06, 2017 06:12 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Lägger bara in lite spridda texter från Simon, för de som vill veta lite mer om varför mm ang Cisco-switchen,har inte valt ut ngt speciellt.Det får ni leta själva i huvudtråden på bla Naimforumet.

its nothing to do with network implementation - its to do with the quality of the physical layer transport clock on the switch (and client devices).  These clocked streams are what synchronise two devices together through ethernet ports. One synchronised all  the digital networking 'stuff' happens above this essentially clocked analogue transmission line layer (for 100Mbps this clock is approximately 31MHz) . High frequency streams from clocks tend - by their nature - affect connected electronics to varying degrees. Where this clock is modulated with jitter then these modulating frequencies will cause sums and difference frequencies which will also appear to varying degrees on connected electronics - and this is what some call interference. I have posted several time a Texas Instruments engineering design guide on mitigating these quite well understood effects on sensitive electronic devices with ethernet ports on this forum several times - but yes if not an electronics engineer perhaps best simply just trust your ears rather than necessarily understanding why? If you don't hear any benefit - then fine, but nothing ventured, nothing gained.
Its funny how many have no issue with the concept of  jitter on an SPDIF transport feeding a reclocking  DAC but struggle visualising the same thing with Ethernet   - but it is effectively the same process the is happening here on Ethernet - perhaps people think networks are just 'digital' - where as in fact at the physical layer for twisted copper  its good old fashioned RF analogue electronics and transmission line theory. But yes another example is some people are fine feeding their DACs with a standard Sonos transport for example, they can hear no difference - where as others go to some lengths and expense to tighten the quality of the transport stream because they can hear a difference...



Simon-in-SuffolkMember
2016-12-0708:25
DUPREE posted:
The idea of a "Posh" switch I think is ill founded. More expensive managed or enterprise switches include large switch-mode power supplies and loud fans that make them poor for domestic use. All the small density switches that you would use at home are using the same commodity chip sets and spending more does not get you any better results. The only benefit you can get from spending more is by getting a less noisy is a less noisy power supply. iFi makes a good number of cost effective solutions that are compelling. There maybe others, but the iFi is a cheap upgrade to your TP-LINK, Netgear, ASUS or other wall wart devices.

Not really in my opinion, I think you might have missed the point. The 8 port downlink 2960 devices we have described in this thread are silent... no fans. They offer inbuilt shielded switch mode PSU variants with quite exacting commercial EMC conformance and external DC 48 volt powersuplly variants... where you can use a linear powersupply if you wish.
The Catalyst device design, the so-called posh switch,  seems to offer a better performance at several levels over cheap consumer devices. The data performance is less of an issue I suspect for many, but I suggest the improved physical layer performance and clocking absolutely is relevant as it reduces synchronisation jitter on the send twisted pairs. People like Naim appear have a growing understanding how noise from high frequency sources like Ethernet and the intermods from clock jitter pervade into connected electronics. As people look to push more and more into a single box and push the quality up these aspects I suspect will matter more.
as I say the fact you can configure or 'manage' these switches is most irrelevant.. I suspect very few if any who have heard an improvement with these devices over their previous switch will be 'managing' it

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Last edited by Foundation First on Sat Jan 07, 2017 10:18, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Fri Jan 06, 2017 06:43 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Roland wrote:
Det finns minst tre olika versioner av WS-C2960-8TC-L.
Har hittat V01, V02, V03.

Foundation First, är det någon specifik av dessa tre versioner som är den bästa?
Detta har varit uppe,jag har också ställt samma fråga,men den uppfattning jag fått är att det spelar ingen roll för SQ=Soundquality.
Vissa som beställt har fått en från år 2007,andra från 2011,ytterligare ngr från 2008 osv.
De började tillverkas 2007.

Men Roland,tar frågan med mig en gång till.....återkommer !!

Simon är av uppfattningen (han är rätt kunnig :oops: ) att tex firmwaren inte påverkar det vi är ute efter nämligen SQ.

Simon skriver:

I posted my 2960 firmware and hardware build here, again I don't think this matters much either.

Simon-in-SuffolkMember
2016-12-2418:08
Jon, what are you looking for?

Cisco IOS Software, C2960 Software (C2960-LANBASEK9-M), Version 12.2(44)SE6, REL
EASE SOFTWARE (fc1)
Copyright (c) 1986-2009 by Cisco Systems, Inc.
Compiled Mon 09-Mar-09 18:10 by gereddy
Image text-base: 0x00003000, data-base: 0x01100000

ROM: Bootstrap program is C2960 boot loader
BOOTLDR: C2960 Boot Loader (C2960-HBOOT-M) Version 12.2(44r)SE1, RELEASE SOFTWAR
E (fc2)
 
64K bytes of flash-simulated non-volatile configuration memory.
Base ethernet MAC Address : 00:26:0A:F6:xx:xx
Motherboard assembly number : 73-11306-05
Motherboard serial number : FOC132xxxxxx
Model revision number : C0
Motherboard revision number : A0
Model number : WS-C2960PD-8TT-L
System serial number : FOC132xxxxxx
Top Assembly Part Number : 800-29361-02
Top Assembly Revision Number : D0
Version ID : V02
CLEI Code Number : COMS510ARB
Hardware Board Revision Number : 0x01


Switch Ports Model                           SW Version.   SW Image
------ -----         -----                               ----------              ----------
* 1        9         WS-C2960PD-8TT-L 12.2(44)SE6      C2960-LANBASEK9-M


Simon-in-SuffolkMember
2016-12-2709:22
Peder, I don't think the firmware matters much if at all in terms of SQ in the switch, because I consider the sound differences that some can hear are caused by the hardware design and implementation of the physical layer and synchronisation clocks (the electronics that drives and receives the voltages on the twisted pair cables). The firmware is, for the most part, for controlling the switch processor, the digital data layer, its implementation and protocols. This for the most part (unless the switch is heavily under load) will have in my opinion little to do with SQ.
But as JH suggests for those that know how to do a 'show version' it could be interesting to compare....just in case the firmware is doing something other than I think.
Simon

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Fri Jan 06, 2017 07:44 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
sportbilsentusiasten wrote:
Foundation First wrote:
Lägger in lite spridda omdömmen om Ciscon,alla dessa har haft Netgear GS108 tidigare,vissa med IFI-Power nätdel,vissa med Medical Grade nätbula.
Har dessa personer koll på tune dem?
Ingen skriver ju om musikalitet, bara om ljudmässiga skillnader.
Hej,Jag klippte ju ut på måfå :wink: .Men läser man hela tråden och även alla andra trådar om detta ämne så är temat,samt beskrivningen det Musikaliska Flowet. Nedan 4 färgade utklipp från trådar.

 Nobody so far has, as far as I recall, mentioned separation, soundstage or other technical things - the difference seems to be all about enjoyment of the music. 

What's remarkable is that for a cost of c£100 for the switch and shielded mains cable the improvements in sound is equivalent to changing from the standard interconnects to Naim SL or Chord STA @ £1000+ IMHO so top VFM.

To be fair, if the Cisco switch was a current model and you bought it new, I suspect you'd be paying closer to £500 than £50, just to keep things in perspective.

This is sadly true, but as these particular devices are industry workhorses there are plenty on the used market... 

Linn har sitt "Tune Dem",Naim har sitt "PRAT",båda ligger inom begreppet "Flat Earth".Bolagen utvecklades enskilt men i nära sammarbete, Naims elektronik för att utveckla Linns högtalare osv osv.

Min Cisco 2960, som jag köpt efter att ha läst tråden levererar enligt det jag haft som rättesnöre de sista decenierna...nämligen Tune Dem.Säkrare än så kan jag inte uttala mig.

Första färgade inlägget här ovan är också ett sammanställande utklipp hur jag uppfattat bedömningen.

Vi är några kvar som pratar Tune Dem kul,inte ens Linn själva gör ju det längre.....sorgligt.

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Fri Jan 06, 2017 11:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Foundation First wrote:
Vi är några kvar som pratar Tune Dem kul,inte ens Linn själva gör ju det längre.....sorgligt.
Är det så? Jag har också tröttnat på Linn-forumet (samtliga hifi-forum faktiskt), så jag är inte uppdaterad. Det jag minns av tune-dem diskussionen här är att vi inte verkar vara överens om vad tune-dem är längre. Ämne för separat tråd?

Back tot topic:
Intressant att det är en 10/100 switch. Jag föredrar fortfarande min gamla FS108 (också en 10/100 switch) med extra jordanslutning, före GS108T. Däremot hade jag en opto-brygga för att skilja DS-nätet från resterande nätverket (där övriga datorer och wifi huserar). När opto-bryggan la av bytte jag den mot en "överbliven" GS108T. Det var något bättre än att koppla FS105:an direkt mot övriga nätverket.


Top
   
PostPosted: Sat Jan 07, 2017 16:39 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Roland wrote:
Det finns minst tre olika versioner av WS-C2960-8TC-L.
Har hittat V01, V02, V03.

Foundation First, är det någon specifik av dessa tre versioner som är den bästa?
Hej Roland,nu är jag tillbaka med info nedan som jag lovade.

Under adressen i Simons inlägg ligger spec för V02 den version Simon har,jag har lagt in det tidigare också i denna tråd.Som Simon skriver är det ngn som vet/kan hur man loggar på sin Ciscoswitch så kan han vara behjälplig med koderna.Då går det att göra en show-version,hitills är det ingen som gjort det utan alla som köpt Ciscon kör den fabriksåterställd inkl Simon.
Alla som köpt Ciscon har upplevt ett musikaliskt lyft, utom en som tyckte allt blev bättre utom någonting i diskanten han inte kunde sätta fingret på riktigt.Men det är en av många,många.Det spekulerades på Naimforumet om det kanske kunde ha ngt med firmwaren att göra.
Han hade inte kompetensen att logga in och kolla trots Simons support.

Simon tror inte V01,V02 eller V03 spelar ngn roll,se nedan Simons svar.

Hi Foundation First, you are welcome. I posted details earlier in this thread - I use V02  see below
http://forums.naimaudio.com/to...22#69004037371527722
I suspect it makes no difference though, and unless people know how to log on to the switch and execute a show version command on the console we won't know what versions others are using.
Simon 

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Sat Jan 21, 2017 19:45 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
HCL wrote:
Foundation First skrev:Vi är några kvar som pratar Tune Dem kul,inte ens Linn själva gör ju det längre.....sorgligt.Är det så? Jag har också tröttnat på Linn-forumet (samtliga hifi-forum faktiskt), så jag är inte uppdaterad. Det jag minns av tune-dem diskussionen här är att vi inte verkar vara överens om vad tune-dem är längre. Ämne för separat tråd?
Kommer ihåg den diskussionen,visst var det ca 4,5år sedan.
Det var nog efter det som jag lämnade detta forum under så lång tid.

Tror faktiskt inte att vi inte är överens,tror bara att olika grupper uttrycker sig olika.Kan bara prata för mig själv och de jag känner/har kontakt med.Under alla år man har varit med andra och ställt in system så har det aldrig varit olika åsikter.
Då man är i det praktiska utförandet så har det som sagt aldrig varit ngn avikande åsikt.
Minns Linnofil som så starkt uttryckte sin åsikt, som då avvek direkt mot Ivors skrivna ord som las in av en forummedlem.

Vet att Linnofil är kunnig i detta,som jag skrev i början,tror bara det beror på att vi uttrycker oss olika i det skrivna ordet och då blir det missförstånd/ställningskrig.
Du HCL,Linnofil och andra har ju också varit med länge och säkert lärt er som jag också gjort av de mest kunniga handlare mm.
Då jag varit runt Sverige,hos alla handlare, kunniga Linn-nördar,träffat på den tiden Göran R,Kalle på HF mm och lärt mig mer och mer.
Den senare måste nog räknas som en av de mest välmeriterade på Tune Dem,tror att vi alla har lärt oss bla den vägen.Då kan vi ju inte ha olika åsikter om Tune Dem, utan det beror nog på hur vi uttrycker det när vi ska försöka beskriva det i textsammanhang.

Sen kan det vara så, att den sista lilla mm justeringen så får den personliga känslan råda för hur vi vill ha den musikaliska presentationen i det egna systemet.
Kan vara så,men återigen vi har ALDRIG varit oense när vi varit flera som har jobbat med ett system,vare sig här eller tillsammans med exempelvis Kalle HF.

Det är lite om mina tankar/känsla om detta,vad tror du?
HCL wrote:
Back tot topic:Intressant att det är en 10/100 switch. Jag föredrar fortfarande min gamla FS108 (också en 10/100 switch) med extra jordanslutning, före GS108T. Däremot hade jag en opto-brygga för att skilja DS-nätet från resterande nätverket (där övriga datorer och wifi huserar). När opto-bryggan la av bytte jag den mot en "överbliven" GS108T. Det var något bättre än att koppla FS105:an direkt mot övriga nätverket.
Simon In Suffolk,den troligen mest kunniga på detta på Naimforumet har ju åsikten att en 10/100 Switch passar bättre att ha för den musikaliska presentationen.
Man kan ha en annan Switch till det övriga som går upp till 1000 men låta 10/100 Switchen ta hand om musiksystemet.
Detta är du nog mer kunnig på än mig,förmedlar bara vad Simon mf har skrivit om.

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Sat Jan 21, 2017 19:49 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
HCL wrote:
Foundation First wrote:
Vi är några kvar som pratar Tune Dem kul,inte ens Linn själva gör ju det längre.....sorgligt.
Är det så? Jag har också tröttnat på Linn-forumet (samtliga hifi-forum faktiskt), så jag är inte uppdaterad. Det jag minns av tune-dem diskussionen här är att vi inte verkar vara överens om vad tune-dem är längre. Ämne för separat tråd?

Back tot topic:
Intressant att det är en 10/100 switch. Jag föredrar fortfarande min gamla FS108 (också en 10/100 switch) med extra jordanslutning, före GS108T. Däremot hade jag en opto-brygga för att skilja DS-nätet från resterande nätverket (där övriga datorer och wifi huserar). När opto-bryggan la av bytte jag den mot en "överbliven" GS108T. Det var något bättre än att koppla FS105:an direkt mot övriga nätverket.
hur tyckte du opto-bryggan fungerade? Gav det något? Själv funderat över att separera mha en trådlös brygga eller nåt bara för att kunna komma åt dhcp osv.

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
PostPosted: Sat Jan 21, 2017 20:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Aleann wrote:
HCL wrote:
Foundation First wrote:
Vi är några kvar som pratar Tune Dem kul,inte ens Linn själva gör ju det längre.....sorgligt.
Är det så? Jag har också tröttnat på Linn-forumet (samtliga hifi-forum faktiskt), så jag är inte uppdaterad. Det jag minns av tune-dem diskussionen här är att vi inte verkar vara överens om vad tune-dem är längre. Ämne för separat tråd?

Back tot topic:
Intressant att det är en 10/100 switch. Jag föredrar fortfarande min gamla FS108 (också en 10/100 switch) med extra jordanslutning, före GS108T. Däremot hade jag en opto-brygga för att skilja DS-nätet från resterande nätverket (där övriga datorer och wifi huserar). När opto-bryggan la av bytte jag den mot en "överbliven" GS108T. Det var något bättre än att koppla FS105:an direkt mot övriga nätverket.
hur tyckte du opto-bryggan fungerade? Gav det något? Själv funderat över att separera mha en trådlös brygga eller nåt bara för att kunna komma åt dhcp osv.
Jag tror att opto-bryggan gav ett lite bättre resultat än en extra GS108T (mellan ordinarie central-router och den FS108 som bara har att föra data mellan NAS och DS). Eftersom opto-bryggan la av så har jag inte gjort den jämförelsen mer än en gång (åt ett håll).


Top
   
PostPosted: Sat Jan 21, 2017 20:18 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
Okidoki :)

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
PostPosted: Sat Jan 21, 2017 20:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Sedan några dagar ligger en Cisco WS-C2960-8TC-L här hemma och väntar på lite uppmärksamhet. Har inte testat ännu.


Top
   
PostPosted: Sat Jan 21, 2017 20:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Roland wrote:
Sedan några dagar ligger en Cisco WS-C2960-8TC-L här hemma och väntar på lite uppmärksamhet. Har inte testat ännu.
Onekligen intressant!


Top
   
PostPosted: Sun Mar 19, 2017 19:49 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
Ska vi bumpa upp den här tråden lite?

Har nu äntligen fått fingrarna ur syltburken och lyckades efter mycket om och men komma in i Ciscon då den inte var fabriksåterställd när jag köpte den.
Har kopplat in den på nätverket och visst är det skillnad mot tidigare, nu har jag ju inte tidigare haft någon dedikerad switsh för audiodelen av nätverket utan har kört allting via en Netgear 24 portars switsh som kopplar ihop hela husets nätverk, så i den kan det ju ha funnits en del störsignaler.

Ett klart bra lyft för en billig penning, betalade 800 för en preloved. Så för er som inte ännu har gjort denna investering så rekommenderar jag den helt klart.
Streamar nu Dire Straits "Love over gold" från min Synology 1813+ Nas, och det är ett helt annat flyt på musiken, kan nog stämma det som sades om 100 Mbit att klockningen stämmer bättre ihop jämfört mot 1Gbit.

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
PostPosted: Sun Mar 19, 2017 20:20 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Kul att du äntligen kom till skott och fick till det,har pratat med Pekka71 och han var redo att rycka in om du inte fick till det.
Roligt att du är igång :-)

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Sun Mar 19, 2017 20:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
smirre67 wrote:
Har kopplat in den på nätverket och visst är det skillnad mot tidigare, nu har jag ju inte tidigare haft någon dedikerad switsh för audiodelen av nätverket utan har kört allting via en Netgear 24 portars switsh som kopplar ihop hela husets nätverk, så i den kan det ju ha funnits en del störsignaler.

Så för er som inte ännu har gjort denna investering så rekommenderar jag den helt klart.
Har du adderat en switch till ditt befintligt nätverk?
Har du i samband med detta bytt nätverkssladdar till din streamer och/eller din nas?

Någon korrekt utförd jämförelse verkar inte ha utförts. Korrekt?


Top
   
PostPosted: Sun Mar 19, 2017 21:22 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
Roland wrote:

Har du adderat en switch till ditt befintligt nätverk?
Har du i samband med detta bytt nätverkssladdar till din streamer och/eller din nas?

Någon korrekt utförd jämförelse verkar inte ha utförts. Korrekt?

Ja det är adderat en switch till nätverket, det är samma nätverkskabel som tidigare har gått mellan 24 portars switch och streamer som nu går mellan cisco och streamer, det är adderat en likadan kabel mellan Nas och cisco som mellan streamer och switch, så förutsättningarna är inte ändrade där.

Nej någon korrekt jämförelse är inte gjord, vet bara att jag spelade samma flac filer före som efter och det låter klart bättre efter. Det är för invecklad uppkoppling för att göra en riktig A-B jämförelse, det är inte gjort på några sekunder.

Egentligen så borde jag dra en extra kabel från VDSL modemet till Ciscon för att kunna jämföra hur det påverkar återgivningen från Tidal, då denna signal fortfarande tar vägen via 24 portars level 3 switchen. Men det får bli ett senare problem att lösa, tycker att Tidal redan nu påvisar ett förbättrat dynamiskt område, bättre svärta i tysta partier.

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 131 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 59 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited