selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 01:51

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 131 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 59 Next
Author Message
PostPosted: Tue Mar 21, 2017 00:24 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
smirre67 wrote:
Roland wrote:

Har du adderat en switch till ditt befintligt nätverk?
Har du i samband med detta bytt nätverkssladdar till din streamer och/eller din nas?

Någon korrekt utförd jämförelse verkar inte ha utförts. Korrekt?

tycker att Tidal redan nu påvisar ett förbättrat dynamiskt område, bättre svärta i tysta partier.
Just det du skriver om dynamik,det upplevde jag med.

Men jag bytte ganska snabbt till AudioQuest Vodka Ehternetsladdar och det tillförde ytterliggare SQ-höjningar.
Fanns det gummifötter under din,min hade inga så jag skar till 4'a 2mm korkskivor från en vinkork temporärt.Det vete tusan om inte det tillförde ngt positivt, det blev iaf inte negativt.

Som vanligt så upptäckte jag att placeringen hade betydelse,så den står på en egen hylla i "racken".
Nätfasen,samma som på Linn.Tyckte den förbättrades under de 2 först veckorna,inget konkret men allt blev mer naturligt och det musikaliska "flowet" flödade lättsammare.

Precis samma upplevelse hade de på Naims forum.
Är mer än nöjd med den lilla investeringen på ca 800:-,fast egentligen är ju detta en Switch som kostar mellan 5-6000:-,vissa länder ännu mer.
En "Work horse" enl Simon på Naims forum.

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Tue Mar 21, 2017 09:14 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
Foundation First wrote:
smirre67 wrote:
Roland wrote:

Har du adderat en switch till ditt befintligt nätverk?
Har du i samband med detta bytt nätverkssladdar till din streamer och/eller din nas?

Någon korrekt utförd jämförelse verkar inte ha utförts. Korrekt?

tycker att Tidal redan nu påvisar ett förbättrat dynamiskt område, bättre svärta i tysta partier.
Just det du skriver om dynamik,det upplevde jag med.

Men jag bytte ganska snabbt till AudioQuest Vodka Ehternetsladdar och det tillförde ytterliggare SQ-höjningar.
Fanns det gummifötter under din,min hade inga så jag skar till 4'a 2mm korkskivor från en vinkork temporärt.Det vete tusan om inte det tillförde ngt positivt, det blev iaf inte negativt.

Som vanligt så upptäckte jag att placeringen hade betydelse,så den står på en egen hylla i "racken".
Nätfasen,samma som på Linn.Tyckte den förbättrades under de 2 först veckorna,inget konkret men allt blev mer naturligt och det musikaliska "flowet" flödade lättsammare.

Precis samma upplevelse hade de på Naims forum.
Är mer än nöjd med den lilla investeringen på ca 800:-,fast egentligen är ju detta en Switch som kostar mellan 5-6000:-,vissa länder ännu mer.
En "Work horse" enl Simon på Naims forum.
Inga fötter under min heller, skall prova några olika möbeltassar, gummifötter, silikongummin, korkar som jag har liggande.
Placeringen är ju för mig ett litet dilemma, då jag inte har en dedikerad AudioNas utan jag har musiken lagrad på en 8 disk Nas från Synology som i sin tur är placerad alldeles intill Switch och Patchpanel, så jag skulle behöva dubbla kablar till Ciscon om jag placerar den i racken.

Nätfasen har jag inte ännu provat vända, men det kommer det med.

Även jag är väldigt nöjd med denna lilla billiga uppgradering.

Förstår att många av er är väldigt ifrågasättande angående denna Switch, men ni kan ju gå ihop några stycken och köpa en cisco och så jämför ni A-B på eran nästa musikträff, det kan ju inte vara svårare än så? Ju fler vi är som har upplevt ett bättre dynamiskt flow i musiken tack vare en annan switch är ju bara bättre.

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
PostPosted: Tue Mar 21, 2017 09:47 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Jag är lite chockad över mig själv,är en extrem "Attention To Detail" människa,men fasen satte jag bara på Linnvis,inte testat båda hållen.Men det ska du göra,kul då får vi se om det stämmer.

Öppnade däremot min och efterdrog alla skruvar samt motionerade kontakten från nätkortet till moderkortet.

Skeptiska,det förstår jag inte...har ju lagt in en hel del från Naimforumet.Samt det är ju bara att läsa den tråden på Naimforumet.
Är faktiskt förvånad att det inte blev mer aktivitet i denna tråd,då det skrivits mkt om Netgear gs108t som Pekka71 redan för ngr år sedan hittade ett bättre alternativ till.

Tänker,då man lägger de summor Linn tar för sina streamers kanske inte pengarna räcker längre :-) :-).

Hur gammal är din ?

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Tue Mar 21, 2017 14:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Foundation First wrote:
Är faktiskt förvånad att det inte blev mer aktivitet i denna tråd,då det skrivits mkt om Netgear gs108t som Pekka71 redan för ngr år sedan hittade ett bättre alternativ till.

Tänker,då man lägger de summor Linn tar för sina streamers kanske inte pengarna räcker längre :-) :-).
Detta visar bara att Gilad hade rätt (ur ett ekonomiskt perspektiv). Dagens konsumenter vill inte trassla med tweak och bökig installation.

Även de Linntokar som förr tweakade som tusan har nu blivit bekväma. Mycket av "toket" har försvunnit liksom...
Jag kommer att snöa in på switchen när jag fokuserat klart på JBL-tuning. En massa kvar att göra där dock. :)


Top
   
PostPosted: Tue Mar 21, 2017 15:22 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
sportbilsentusiasten wrote:
Foundation First wrote:
Är faktiskt förvånad att det inte blev mer aktivitet i denna tråd,då det skrivits mkt om Netgear gs108t som Pekka71 redan för ngr år sedan hittade ett bättre alternativ till.

Tänker,då man lägger de summor Linn tar för sina streamers kanske inte pengarna räcker längre :-) :-).
Detta visar bara att Gilad hade rätt (ur ett ekonomiskt perspektiv). Dagens konsumenter vill inte trassla med tweak och bökig installation.

Även de Linntokar som förr tweakade som tusan har nu blivit bekväma. Mycket av "toket" har försvunnit liksom...
Jag kommer att snöa in på switchen när jag fokuserat klart på JBL-tuning. En massa kvar att göra där dock. :)
:-) :-) Det tog jag för givet att du skulle Sportis ;-)

Är härligt att se/höra hur du jobbar med ditt system,det är det som ger resultat......men det vet ju du ;-).
Är själv förundrad över de summor som läggs på system och hur det slarvas med installation.Bättre att då köpa ett enklare system och göra en optimal installation,det kommer att spela bättre.

Tänker,har ingen aning så spekulerar bara.......KAN,det vara så att vissa från grunden bra switchar passar mer eller mindre bra i olika system.På samma sätt som vissa Hifikomponenter passar mer eller mindre bra ihop.

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Tue Mar 21, 2017 20:01 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
Foundation First wrote:

Hur gammal är din ?
MFG date 20101201 så i runda slängar dryga 6 år ung.

Tror att jag har lediga platser i patchpanelen, skall nog dra fram ett dubbel RJ45 cat6 till racken eller varför inte två dubbla, måste kolla om jag har material hemma, då kan jag placera switchen i racken istället för var jag har den placerad nu.

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
PostPosted: Thu Mar 23, 2017 22:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Foundation First wrote:
...
Tänker,har ingen aning så spekulerar bara.......KAN,det vara så att vissa från grunden bra switchar passar mer eller mindre bra i olika system.På samma sätt som vissa Hifikomponenter passar mer eller mindre bra ihop.
Det beror kanske på om det det är hur levererad dataström ser ut, som gör att en switch ger bättre ljud än en annan eller om det är störningar som ger skillnaden. Om det är störningar så skulle olika hifi-apparater kanske vara olika känsliga för olika switchar.


Top
   
PostPosted: Thu Mar 23, 2017 23:29 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
HCL wrote:
Foundation First wrote:
...
Tänker,har ingen aning så spekulerar bara.......KAN,det vara så att vissa från grunden bra switchar passar mer eller mindre bra i olika system.På samma sätt som vissa Hifikomponenter passar mer eller mindre bra ihop.
Det beror kanske på om det det är hur levererad dataström ser ut, som gör att en switch ger bättre ljud än en annan eller om det är störningar som ger skillnaden. Om det är störningar så skulle olika hifi-apparater kanske vara olika känsliga för olika switchar.
Jag tror mer på det som påtalas i tråden i Naim forumet att 100Mbit har en mer passande paket storlek som i sin tur gör att klockningen stämmer bättre överlag. Jag tror inte det beror så mycket på störningar, om det skulle vara störningar så råkar man ut för packet loss och det kommer att märkas när man streamar, det börjar hacka i musiken. Ping tid kan också vara en bidragande sak för att musiken flyter bättre i nätverket, får man en försämrad ping så uppstår fördröjningar och även detta leder oftast till hack.
Cisco tillverkar produkter för kommersiellt bruk och är testade och byggda för drift 24/7 på full fart, Netgear kan vara bra, men de är oftast tillverkade för small business solutions och hemma användare.

Vad Linn och övriga producenter sedan använder för nätverkschip är ju en annan fråga och vilken hastighet är den mest optimala för dem ja det är ju något som vi försöker att fastställa här, många har gett väldigt goda vitsord på Naim forumet om just denna Cisco switch likaså på Linn forumet, så känner ni för att prova på att få ett bättre flow, bättre dynamik och bättre svärta gör ett test det är ju bara c:a 800 kronor som det rör sig om.

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
PostPosted: Thu Mar 23, 2017 23:36 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Wed Mar 22, 2017 19:08
Posts: 31
Såg att det var Cisco 2960 som diskuterades men kan en beg Cisco 2950 månne vara någon förbättring jämfört med den "small-business-pro-switch" som jag har nu? Kan ev få en 2950 gratis men drar mig för ev konfiguration och sånt elände om det nu är tveksamt till att det ger ngt...


Top
   
PostPosted: Thu Mar 23, 2017 23:39 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Testa att ansluta olika påslagna switchar till jordskruven på en grammofonförstärkare. Olika switchar kommer ge olika resultat i hur det låter.

När olika switchar anslutna till nätverksuttaget i en DS får digitalspelaren att låta olika, kan det mycket väl handla om karaktären på den elektriska störningsprofilen som respektive apparat har. Det behöver inte alls ha att göra med att olika switchar skulle förmedla den digitala informationen olika bra.


Top
   
PostPosted: Thu Mar 23, 2017 23:42 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
M1A wrote:
Såg att det var Cisco 2960 som diskuterades men kan en beg Cisco 2950 månne vara någon förbättring jämfört med den "small-business-pro-switch" som jag har nu? Kan ev få en 2950 gratis men drar mig för ev konfiguration och sånt elände om det nu är tveksamt till att det ger ngt...
Svårt att säga, det är egentligen bara dessa 2960 som har provats vad jag förstår, den billigare -S varianten av 2960 är inte i samma klass ljudmässigt som den dyrare -L varianten. Men om du kan få den gratis så är det ju bara att prova, vem vet den kan ju vara ännu bättre än 2960, be att få den fabriksåterställd så är det inga problem, använd web gränssnittet och ställ in vilket ip DHCP servern har, samt vilken ip Gatewayen har. Så är det klart att köra.

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
PostPosted: Thu Mar 23, 2017 23:46 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Wed Mar 22, 2017 19:08
Posts: 31
Ok, tack för tipsen. Är det inte för mycket handpåläggning så är det ju värt att testa.

Då ska jag meddela mitt intresse för switchen. Den sitter dock lite avigt till så det kan ta ett tag innan jag får tillgång till den, men saknar ändå streamer för närvarande hursomhelst,


Top
   
PostPosted: Fri Mar 24, 2017 08:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
smirre67 wrote:
HCL wrote:
Foundation First wrote:
...
Tänker,har ingen aning så spekulerar bara.......KAN,det vara så att vissa från grunden bra switchar passar mer eller mindre bra i olika system.På samma sätt som vissa Hifikomponenter passar mer eller mindre bra ihop.
Det beror kanske på om det det är hur levererad dataström ser ut, som gör att en switch ger bättre ljud än en annan eller om det är störningar som ger skillnaden. Om det är störningar så skulle olika hifi-apparater kanske vara olika känsliga för olika switchar.
Jag tror mer på det som påtalas i tråden i Naim forumet att 100Mbit har en mer passande paket storlek som i sin tur gör att klockningen stämmer bättre överlag. Jag tror inte det beror så mycket på störningar, om det skulle vara störningar så råkar man ut för packet loss och det kommer att märkas när man streamar, det börjar hacka i musiken. Ping tid kan också vara en bidragande sak för att musiken flyter bättre i nätverket, får man en försämrad ping så uppstår fördröjningar och även detta leder oftast till hack.
...
Så kan det mycket väl vara eller en kombination. För egen del kör jag fortfarande en FS108 (med jordanslutning) som länk mellan NAS och DS, med en GS108 mellan (som filter?) FS108:an och resterande nätverk.


Top
   
PostPosted: Fri Mar 24, 2017 09:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
smirre67 wrote:
M1A wrote:
Såg att det var Cisco 2960 som diskuterades men kan en beg Cisco 2950 månne vara någon förbättring jämfört med den "small-business-pro-switch" som jag har nu? Kan ev få en 2950 gratis men drar mig för ev konfiguration och sånt elände om det nu är tveksamt till att det ger ngt...
Svårt att säga, det är egentligen bara dessa 2960 som har provats vad jag förstår, den billigare -S varianten av 2960 är inte i samma klass ljudmässigt som den dyrare -L varianten. Men om du kan få den gratis så är det ju bara att prova, vem vet den kan ju vara ännu bättre än 2960, be att få den fabriksåterställd så är det inga problem, använd web gränssnittet och ställ in vilket ip DHCP servern har, samt vilken ip Gatewayen har. Så är det klart att köra.
Det räcker med fabriksåteställning. Switchen behöver ingen gateway.
Du menar att switchen får en ip med DHCP ? Det går inte att ställa in vilken ip DHCP-servern har eftersom det är helt onödig info.

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
PostPosted: Fri Mar 24, 2017 14:05 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
leif_lar wrote:
smirre67 wrote:
M1A wrote:
Såg att det var Cisco 2960 som diskuterades men kan en beg Cisco 2950 månne vara någon förbättring jämfört med den "small-business-pro-switch" som jag har nu? Kan ev få en 2950 gratis men drar mig för ev konfiguration och sånt elände om det nu är tveksamt till att det ger ngt...
Svårt att säga, det är egentligen bara dessa 2960 som har provats vad jag förstår, den billigare -S varianten av 2960 är inte i samma klass ljudmässigt som den dyrare -L varianten. Men om du kan få den gratis så är det ju bara att prova, vem vet den kan ju vara ännu bättre än 2960, be att få den fabriksåterställd så är det inga problem, använd web gränssnittet och ställ in vilket ip DHCP servern har, samt vilken ip Gatewayen har. Så är det klart att köra.
Det räcker med fabriksåteställning. Switchen behöver ingen gateway.
Du menar att switchen får en ip med DHCP ? Det går inte att ställa in vilken ip DHCP-servern har eftersom det är helt onödig info.
Ok tack för den upplysningen, jag ställde i alla fall in det på min Cisco, men det kanske var helt onödigt.

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 131 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 59 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited