selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 10, 2024 15:50

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 155 posts ]  Go to page Previous 14 5 6 7 811 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Feb 23, 2006 00:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 02, 2006 13:29
Posts: 628
Location: Stockholm
dr Hollow wrote:
Fö är det faktiskt en kul ide att köra igenom sin skivsamling från A-Ö. Gjorde det själv häromåret (tog 8-9 månader...), och det var intressant att upptäcka att vissa skivor som man älskade när de kom inte alls hade åldrats med värdighet medan andra vuxit betydligt. Slutsatsen blev dock att "vad mycket bra musik som jag har samlat på mig".
heh det måste varit en massiv bunt plattor att plöja igenom, tog puppan slut ?

_________________
För att komma till källan måste man simma mot strömmen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Feb 23, 2006 11:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Quote:
och det var intressant att upptäcka att vissa skivor som man älskade när de kom inte alls hade åldrats med värdighet medan andra vuxit betydligt. Slutsatsen blev dock att "vad mycket bra musik som jag har samlat på mig".
Inte konstigt att dom växer om man sitter med en kompetent LP-12:a i dag och kanske spelade dom på en sådan där plastig lite skivpelare som vägde 0,6 kg i sin ungdom.. :?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Feb 23, 2006 11:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jul 25, 2005 10:53
Posts: 812
Location: Visby
Du menar alltså att det är skillnad på en LP12 och vinylsvarven som satt överst i Hitachi-paketet i plast med dubbelt kassettdäck och 5-bands equalizer hemma på tonårsrummet... Eúreka! :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Feb 23, 2006 13:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
5-bands equalizer ..... :shock:

Nej då kanske inte skilnaden var så stor om du justerade in den rätt :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Feb 23, 2006 14:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
Kanske är jag yngre än majoriteten härinne, så någon väldans massiv LP-samling har jag inte, så någon puppa slet jag inte ut. Däremot så gick CDspelaren sönder, den 5e i ordningen.... Men visst kan det ligga något i att elektroniken är bättre idag, även om de spelats på Linn-anläggningar sedan Mimik/majik/aktiva Keilidh var nya


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Feb 24, 2006 00:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 02, 2006 13:29
Posts: 628
Location: Stockholm
Pediatrik wrote:
Du menar alltså att det är skillnad på en LP12 och vinylsvarven som satt överst i Hitachi-paketet i plast med dubbelt kassettdäck och 5-bands equalizer hemma på tonårsrummet... Eúreka! :wink:
Heh glöm inte LOUNDNESS :!: Knappen

_________________
För att komma till källan måste man simma mot strömmen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 23, 2006 09:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jul 25, 2005 10:53
Posts: 812
Location: Visby
Hur gick trippen till Scala HiFi och demokvällen med nya Classic Movie? Några Artikulat på plats kanske? :twisted:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 26, 2006 17:12 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Image
Image
Image

Ovan bilder visar ungefär hur det ser ut hemma för tillfället. Den brunsvartmålade Ivar-hyllan är inte en långtidslösning hoppas jag. Jag tog ner den från vinden eftersom jag ville att varje enhet ska få en egen hyllplats. Jag har svårt att säga huruvida den presterar bättre eller sämre än den tidigare Ikea lackmöbeln jag hade tidigare.

En Quadraspire vägghylla har ersatt min tidigare vägghängda Elfahylla. Den ser bättre ut i och med att den är måttanpassad efter tolvan. Den sitter stadigare. Den är bättre. Den är ganska omständlig att sätta upp... Jag ville inte underdimensionera bultarna jag använde. Jag kan inte exakt veta hur mycket bättre den är än min tidigare lösning. Jag ändrade mycket i uppställningen samtidigt som jag monterade upp vägghyllan, men jag har känslan av att det blev lite bättre för tolvan ändå.

Ikemi! Jodå. Trots att en alldeles ny och förmodligen väldigt spännande Majik CD är i antågande har jag anskaffat en Ikemi. På senare tid har jag inte lyssnat eller köpt så mycket musik på CD, men kanske kan denna pryl ändra lite på det. Ikemin är rätt mycket bättre än Karik/Numerik. Samtidigt tycker jag absolut inte K/N behöver skämmas. Så länge man inte jämfört K/N med någonting saknar man inget. Det är först när man jämför med något som är mycket bättre man inser att K/N inte är helt fulländad enligt dagens måttstock. Man får också säga att Ikemin saknar något av K/N:s helmysiga och sköna sound. Men den är bättre.

AV5103 har ersatt Kolektorn (vilken tillfälligt fått agera MM-förstärkare). Det som gjort mig nyfiken på 5103 är att den fått fina omdömen som hififörsteg, samt att den är fullmatad med finesser och funktioner. Och visst är prestanda som analogt försteg mycket bättre. Jag vet inte om jag kan ge den så mycket andra omdömen än just bättre bara. Den känns mycket öppnare än Kolektorn, och på något sätt snabb i sin karaktär. Film är roligare nu också med tre kanaler. Centriken drivs passivt med den femte kanalen i 5125:an. Det fungerar bra även om jag inte kalibrerat och ställt in allt ännu. Det är tydligt att Centriken låter mer högtalare än Keltikarna vid filmtittande. De försvinner nästan ur rummet. (Men lämnar kvar en massiv och intensiv filmupplevelse. Och högljudd om man vill...). Min Numerik har jag kvar, och då jag ordnat rätt sorts kabel tänkte jag testa om den är bättre som DAC än 5103:an. Är det någon som jämfört dessa? 5103:an har funktionaliteten att låta en Numerik agera DAC för frontkanalerna, vilket tyder på att Linn såg den möjligheten som intressant.

En lite äldre Kairn har nu i veckan fått ersätta Kolektorn som riaasteg. Det är en gammal Kairn uppdaterad med Brilliant nätdel. Dock inte i slimlineutförande. Den första uppgiften Kairnen fick i min ägo var en ganska svettig uppgift. Jag ville testa att både MM och MC-stegen fungerar som det ska, så innan jag ens kommit hem åkte jag förbi teatime, som har MC-pickup. En test med Akiva som pickup alltså. Och varför inte en jämförelse när möjligheten fanns. I andra ringhörnan: 2xLinto. Kanske inte en jätterolig jämförelse om man är nybliven Kairnägare, men ändå. Kairnen är bra som MC-förstärkare. (Linto är helt lysande). Roligare blev det att koppla in den här hemma. Tveklöst bättre på MM än Kolektor. Mycket mer distinkt, mindre skrikig, mer rätt, och musiken får bättre timing. Olika toner i musiken hålls kvar mycket tydligare.

Är det någon som vet hur den ljudmässiga skillnaden mellan Kairn med Brilliant är, och Kairn med Slimline Brilliant? Möjligheten att uppdatera den finns väl månaden ut eller så. Kanske inte värt besväret (kostnaden).

Det finns två sätt att använda Kairn som riaa. Antingen kan man använda utgånen märkt ”Matrix”, eller så kan man använda bandspelarutgången. Får man samma resultat, eller är någotdera att föredra? Jag kör på matrixutgången idag. Tittar man i bruksanvisningen ges följande data: TAPE OUTPUTS, Tape output = auxiliary input level (unity gain) 1 kilohms output impedance. Minimum load 5 kilohms. MATRIX OUTPUT, For 188mV rms output at 1 kHz, 100 ohms output impedance. Minimum load 5 kilohms. Jag vet inte vad allt detta innebär?

För övrigt måste jag säga att jag är grymt nöjd med hur det låter hemma nu. Har hunnit till Clash, The, i min genomgång av vinylplattor. Svänger grymt :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 26, 2006 17:21 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Fri Sep 30, 2005 09:32
Posts: 81
Location: Varberg
Blir avundsjuk på dina Keltik i valnöt......... vill också ha.... :o


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 26, 2006 17:26 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Jo, jag gillar dem mer och mer med tiden också :) Egentligen är jag ju en stereo-i-svart-kille. Men valnötsträet gör att de, ehm, inte ser så stora ut, haha.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 26, 2006 17:58 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Snyggt Per!! Förutom att det lär låta riktigt bra då antar jag. Ser ut som du tänkt till lite med inredningen, går det att få se en mer översiktlig bild av rummet?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 26, 2006 18:06 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Thu Mar 18, 2004 11:08
Posts: 99
Location: Umeå
Så himla stiligt! Jag tycker du ska satsa på dubbla Quadraspire Q4 till elektroniken. Inte för att dom är på nåt sätt bättre än nåt annat.. dom är ju bara snyggast :D

Hur många meter K400/K600 går det åt till en sån här placeringslösning? Jag har själv funderat i dessa tankebanor. Men det känns tungt att behöva ha en massa extra kabel till högtalaren som är närmast bara för att de ska vara lika långa.

(Vän av ordning noterar att 5103an är vit. Medvetet?)

_________________
"It's better to watch stuff, than to do stuff" - Homer Simpson


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 26, 2006 18:32 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 00:46
Posts: 445
Location: 127.0.0.1
Quote:
(Vän av ordning noterar att 5103an är vit. Medvetet?)
Det är i silver och du har väl inte missat Pers bytesannons :wink:

http://www.selleri.de/phpBB2/viewtopic.php?t=2081


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 26, 2006 18:35 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Jul 29, 2005 00:55
Posts: 254
Lite OT men: trevligt att se en bild tagen av min idol Christer Strömholm!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 26, 2006 18:38 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Thu Mar 18, 2004 11:08
Posts: 99
Location: Umeå
weezer wrote:
Quote:
(Vän av ordning noterar att 5103an är vit. Medvetet?)
Det är i silver och du har väl inte missat Pers bytesannons :wink:

http://www.selleri.de/phpBB2/viewtopic.php?t=2081
Ah, jag som är för trög för att koppla :oops:

_________________
"It's better to watch stuff, than to do stuff" - Homer Simpson


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 155 posts ]  Go to page Previous 14 5 6 7 811 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited